Vreemd geluid na vervangen distributieriem,waterpomp,poly v riem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Vreemd geluid na vervangen distributieriem,waterpomp,poly v riem

Bericht door Clioestate010 »

Hallo clioliefhebbers,

Ik heb afgelopen week de distributieriem laten vervangen van mn clio estate 1.5 dci en hoor nu een vreemd geluid, precies bij 1000 touren een soort tikkend en heel irritant geluid, heb de auto terug gebracht naar de garage die hem heeft vervangen nog een keer gecheckt en zei dat alles gewoon klopte. Maar ik vertrouw het nog steeds niet. Heeft iemand ook zoiets meegemaakt of ervaring mee wat zou het kunnen zijn, verkeerd afgesteld?

Mvg Duran
Niels92
beginner
Contacteer:

Re: Vreemd geluid na vervangen distributieriem,waterpomp,poly v riem

Bericht door Niels92 »

Heb zelf al ontelbaar keer distributieriemen vervangen. Ook op de 1.5dci.
Wat kan er mislopen:
- distributie een tand ( of meerdere tanden) verkeerd gezet. Kleppen komen tegen Pistons. Zou je ook bij hoger toerental moeten horen. Kan veel schade aanrichten .
- leiding los gemaakt en niet terug goed vast gezet. Kan trillen bij een bepaald toerental.

Andere oorzaak kan ik niet direct aanduiden...
Motor heeft genoeg vermogen?
Misschien iemand anders achter het stuur zetten, 1000 toeren aanhouden en ondertussen is onder de motorkap kijken. Proberen het geluid te lokaliseren
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Ja de motor heeft genoeg vermogen, geen vermindering of haperen geen last van. Het is tussen de 1000 en 1100 touren, ik heb gekeken of er losse slangen zaten maar alles zit vast en het geluid komt echt uit de buurt van de riem. Het jammere is dat niemand in mijn omgeving een renault clio bezit zodat ik ook daarnaar kan luisteren, misschien zit het gewoon tussen mijn oren...
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Misschien handig om te vermelden waar je vandaan komt? Misschien iemand hier op het forum in de buurt met een DCI?
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Ja misschien wel handig, ik woon in schiedam , als er iemand woont in de buurt zou ik er ook naartoe kunnen rijden

Mvg Duran
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Naar mij zou je een uurtje moeten rijden. Is vast wel iemand dichterbij te vinden met een dci
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Ooh helaas, ja vast wel! Ik heb onder andere al dik 500km mee gereden. Geluid word niet erger of minder. Het is niet echt een getik wat je hoort maar meer wobbelend geluid om het zo maar te noemen...bij hoge toeren hoor ik het niet dus zou het dan nog steeds de kleppen kunnen zijn die tegen de pistons klappen?
Clioestate010
beginner
Contacteer:

hallo mensen, hier even een update, vandaag langs de garage geweest en alles weer opnieuw eraf gehaald(distributieriem, waterpomp spanrollen etc, en weer erop alles is goed.Blijkt dat het geluid komt van de motorsteun dus die maar morgen bestellen bij de dealer hoop dan dat het verholpen is. ik zal er volgend week op terug komen

mvg Duran
Niels92
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels92 »

Clioestate010 schreef:hallo mensen, hier even een update, vandaag langs de garage geweest en alles weer opnieuw eraf gehaald(distributieriem, waterpomp spanrollen etc, en weer erop alles is goed.Blijkt dat het geluid komt van de motorsteun dus die maar morgen bestellen bij de dealer hoop dan dat het verholpen is. ik zal er volgend week op terug komen

mvg Duran
Weet je ook welke motorsteun?
Je hebt er namelijk 3: onderste motorsteun, motorsteun kant motor (distributie), motorsteun kant versnellingsbak.
Als de motorsteun kant motor kapot is, kan de mekanieker weinig aan doen, wordt namelijk eraf gehaald bij vervangen distributie en komt door de werken geen onnodige spanning op.
De andere 2 motorsteunen kunnen weleens kapot gaan door fout van mekanieker.
Wanneer de motorsteun van de motor wordt losgemaakt steunt de motor daar meestal op een gewone krik, dan kan je die kant handig omhoog en omlaag doen om makkelijk te werken. Zo komen de andere twee steunen onder spanning te staan. Zelf maak ik de onderste steun ook los bij het vervangen zodat die niet kapot kan gaan. En ben ik zeer voorzichtig met motorsteun kant v-bak.
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Het is de motorsteun bij de distributieriem, ik heb een nieuwe besteld en word deze week gemonteerd. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Hallo mensen, helaas moet ik mededelen dat het geluid er nog steeds is ondanks vervangen van rechter motorsteun. Ik weet geen raad meer .iemand die een second opinion heeft of een clio 4 1.5 dci heeft en in de buurt van rotterdam woont ? Ik wil het geluid vergelijken

Mvg Duran
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Clioestate010 je hebt er een mede slachtoffer bij.Had jouw bevinding al gelezen voor dat de distr.riem wissel was.En dat is heden geweest,Heb hem vrij laat opgehaald vandaag, en ook ik heb bij het optrekken zo bij 1000toeren een ratel wat daarna optrekkende in de toeren weer verdwijnt.
Heb de wissel niet bij Renault gedaan. u wel trouwens? Achteraf meteen spijt natuurlijk.Ik zie dezelfde bui al hangen die jij nu meemaakt.
Volgende week vrijdag ga ik ermee terug,eerder kan ik namelijk niet.Ook dat nog.Hoop een beetje of je al de oplossing hebt gevonden
Betreft,1.5dci 2014 estate

Word vervolgd dus.
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Hallo mede slachtoffer..haha nee ik heb het ook niet bij renault laten doen maarbij een garage, idd spijt maarja. Daarna naar een andere garage geweest en die zei weer dat het door de rechtermotorsteun kwam dus die verwisselt maar het geluid is ernog steeds..heb het maar een beetje geaccepteerd
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Ik ga het uitzoeken. Ga er ook mee naar Renault. Heb tenslotte garantie, en wil wel weten wat er exact loos is.Mede ook omdat ik onderhoud altijd zelf doe, en juist die distr.riem wissel uitbesteed i.v.b met garantie.
1 of andere manier slaan de niet Renault bedrijven wat over.Denk dat dit als een rode draad door Nederland gaat lopen als je de wissel niet door Renault laat doen.Dubbel zo duur ,maar dan weet je zeker dat het goed gedaan word conform voorschrift Mr. Renault France.
Dus mede Renault 15dci rijders , mijn advies doen bij de dealer, tis niet anders.
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Inderdaad, ik hoor het graag als je meer weet!
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Visa verso als jij wat meer weet.In ieder geval,zal ik melden als ik wat meer weet.Tis allemaal wat,na 40jaar auto rijden dit nooit meegemaakt.
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Alles is weer opnieuw gemonteerd. Resultaat geluid blijft.
Moet wel er bij melden,dat ik nu 3 mensen heb laten rijden die het niet hoorde.Zo hinderlijk is het niet maar het zit er wel.Nou ja,ik heb km garantie,dus ik laat het erbij.Voor de rest is de 15dci lekker stil,zuinig,geen windgeruis bij de stylen zoals ik hier op het forum lees.Heb ik zelf extra opgelost om een randje van mijn rubbere matten er in te plakken.
Zo dat was het, bij deze fijne pasen allemaal.
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Ik heb ook idd bij een andere garage alles weer 2 x op nieuw laten monteren maar het geluid blijft. Welke merk riem en waterpomp heb je gebruikt trouwens? Die van mij zijn van Gates. Zou het daaraan kunnen liggen?

Ik heb ook last van windgeruis vanuit de passagierskant helaas, hoe heb je dat geplakt?
Niels92
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels92 »

Over het windgeruis aan bestuurder of passagierkant is al wat geschreven op dit forum.
Vermoedelijk zal dit ook bij jou van het plastieke latje tussen het vaste en het beweegbaar raam komen.
Sommige kitten dit af, sommige steken er een stukje rubber tussen...
Zoek eens verder op dit forum
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Ook Gates riem/waterpomp. Geluid vind ik alsof er iets aan loopt .Deksel van de distr.riem?

Windgeruis vanaf de deuren betreft het smalle plastic verticale strook tussen het kleine raampje en het raam wat naar beneden gaat.
Dit plastic small verticale kapje moet je vanonder uit er rustig vanaf trekken.Boven zit het een stukje onder de rubber.
Als je hem eraf hebt zal je zien dat deze plastic kap een beetje bol staat. Deze met een haarphone recht maken.(DOEN)
Dan een strookje dun rubber knippen (in mijn geval een automat rubber) en deze verticaal in te plakken met seconde lijm in het plastic kapje.
Terug plaatsen:
Kapje eerst onderin goed in de bestaande rubber douwen en bovenin onder de bestaande rubber plaatsen.Kapje aandrukken.En klaar is kees.
Het windgeruis is spoorloos,of te wel verdwenen.Je kan weer genieten van een stille auto alla Mercedes.

Tip,automatten rubber,Action .Daar een strookje vanaf knippen wat je moet hebben.Valt niet op.En deze automatten van de winter gewoon gebruiken in je auto.Doe ik ook.

Succes, met dit op zich grappige klus anno 2018 en misschien meerdere mede Clio rijders hiermee geholpen!
cooper
beginner
Contacteer:

Bericht door cooper »

Afspraak gemaakt bij Renault.De bevindingen zal ik de eerste week van Mei hier vertellen.
Geluid word erger, bij 100- 110 km in zijn 4 nu ook een continu irritant hoge toongeluid.(het verklaarbare aanloop geluid bij 12ootoeren wat bij 110km op volle toeren mee doet)
Leuk zo distr.riem wissel :cry:
Clioestate010
beginner
Contacteer:

Hallo cooper, en weet je al waar het geluid vandaan komt???
Arjaan81
forum starter
Contacteer:

Bericht door Arjaan81 »

Heb al 5 x een dist.wissel gehad met een 1.5 dci(verschillende auto's). Nog nooit een vreemd geluid gehad. Heel apart.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”