plasje water na elke rit airco?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Kathy
beginner
Contacteer:

plasje water na elke rit airco?

Bericht door Kathy »

Hallo
We hebben een clio 12 16V nog van 2015 ongeveer die telkens na een rit een plasje water achterlaat ter hoogte ven de bestuurder maar dan op de vloer onder de auto?
Is dit normaal en wat is hier tegen te doen aub?
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het van de airco komt maar is daar geen ander oplossing voor dan gewoon op de vloer te laten lopen ?
Airco is de basis versie en ook uit hebben we het.
Grt Kathy
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: plasje water na elke rit airco?

Bericht door mox »

Een beetje water op de grond onder de auto is normaal, maar niet met uitgeschakelde airco... Weet je zeker dat het water is en geen koel- of ruitensproeiervloeistof of (bak)olie? Ik zat bij mijn vorige Clio ook ooit met dezelfde twijfel en heb toen wat van dat vocht opgevangen en er voorzichtig van geproefd :D
Bleek inderdaad gewoon condenswater te zijn. Ondanks de prima smaak heb ik het toch maar niet opgedronken.

Ik heb ook weleens andere nattigheid op de grond gevonden, maar dat was ruitensproeiervloeistof die weglekte door een minuscuul scheurtje in het reservoir.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

Knop staat altijd uit van de airco oftewel draait die stiekem toch?
Het is sowieso condens van airco normaal want alle reservoirs staan op normale hoogte al paar jaar en auto heeft nu 25000km en het plasje onder de auto was er al van in het begin op de vloer telkens..
Droog het ook op telkens dus het is niet dat het telkens hetzelvde plasje water is ofzo :-)
Raar maar waar
Niels92
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels92 »

Het is zo, bij de clio 4, dat wanneer je de blazer richt op de voorruit, de airco automatisch aanspringt zonder dat het lampje brandt wanneer je de motor start.
Dit is zo gemaakt zodat de voorruit sneller kan ontwasemen.
Daar zijn al enkele klachten op gekomen bij Renault.
Of het een goed idee is of niet, laat ik in het midden.
Wil je zeker zijn dat de airco uit staat, moet je na de start van de motor de ac-knop is aanzetten en terug afduwen.
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

Zijn er nog clio rijders die dit hebben dat water onder de auto telkens of toch veel?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Niels92 schreef: Wil je zeker zijn dat de airco uit staat, moet je na de start van de motor de ac-knop is aanzetten en terug afduwen.
Opgelet: de airco is verwarrend! Het rode ledje in de airco-knop geeft aan dat de airco UIT staat, zo is te lezen in de manual. Kennelijk is er niet te zien of hij aan staat; dit gebeurt onopvallend, zonder dat er een lampje gaat branden. Ik neem aan dat de aircopomp door de multiriem wordt aangedreven, maar vreemd genoeg heb ik nog nooit een inschakel-klik gehoord van de aircokoppeling, welke knoppen ik ook indruk. Motortoerental zakt ook niet in. Wordt de pomp misschien elektrisch aangedreven?

Ik heb het uiteraard over de uitvoering met climate control. Hoe de aircobediening bij de Clio's met handmatige verwarming zich gedraagt weet ik niet.
Niels92
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels92 »

Aircopomp hoor je niet altijd aanklikken, ze maken dit zo stil mogelijk tegenwoordig.
Werkt met een magneetkoppeling.
De poelie draait continue door de multiriem wanneer de motor draait.
Wanneer er 12v wordt aangestuurd op de aircopomp gaat de magneetkoppeling toe en begint deze te werken.
Wanneer er geen stroom op staat gaat de poelie alleen draaien door de multiriem en staat de magneetkoppeling open (pomp zelf draait niet).
Wordt bediend door de bestuurder zelf, of computergestuurd wanneer de auto dit nodig vind.
Dus in de auto is het moeilijk waar te nemen of de airco op staat of niet door de stuurdoos ertussen.
Handig tip om te weten of hij opstaat of niet: voel onder de motorkap aan de aircoleiding.
Wanneer deze (ijs)koud staat werkt de airco, wanneer deze normal aanvoelt staat hij uit.
Aircoleiding vind je in de buurt van de koelvloeistof.

Heb jij de climate control (waar je gewoon de temperatuur moet regelen, 2 draaiknoppen)
Of de andere versie, met de 3 draaiknoppen dat je gewoon warm of koud kan regelen?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij mijn vorige Clio hoorde je een klik van de koppeling en hoorde je het toerental heel even inzakken, maar in mijn huidige merk ik vooralsnog helemaal niets. Misschien is hij vanwege het koude weer gewoon nog nooit aangeslagen.
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

mox schreef:
Niels92 schreef: Wil je zeker zijn dat de airco uit staat, moet je na de start van de motor de ac-knop is aanzetten en terug afduwen.
Opgelet: de airco is verwarrend! Het rode ledje in de airco-knop geeft aan dat de airco UIT staat, zo is te lezen in de manual. Kennelijk is er niet te zien of hij aan staat; dit gebeurt onopvallend, zonder dat er een lampje gaat branden. Ik neem aan dat de aircopomp door de multiriem wordt aangedreven, maar vreemd genoeg heb ik nog nooit een inschakel-klik gehoord van de aircokoppeling, welke knoppen ik ook indruk. Motortoerental zakt ook niet in. Wordt de pomp misschien elektrisch aangedreven?

Ik heb het uiteraard over de uitvoering met climate control. Hoe de aircobediening bij de Clio's met handmatige verwarming zich gedraagt weet ik niet.
We hebben de basis versie dus 3 knoppen
Led uit is airco uit staat er in handleiding
De toets 3 zorgt voor het inschakelen (con-
trolelampje brandt) of het uitschakelen (con-
trolelampje uit) van de airconditioning.
Misschien zijn er nog mensen die water zien onder de auto soms?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar misschien staat je airco door een storing altijd aan..? Zoals Niels92 ook al zei: voel eens onder de motorkap aan de aluminium aircoleidingen. De dikste van de twee wordt koud (en vochtig) bij ingeschakelde airco. De enige andere oorzaak van water die ik me kan bedenken is dat er regenwater onder de parafan blijft staan door verstopte afvoer (bladeren etc.).

Voor de bezitters van climate control:
Sinds het warme weer van vandaag kan ik bevestigen dat er totaal niet te zien is of de aircopomp is ingeschakeld. Er is geen indicatielampje voor en bovendien is de klik van de magnetische koppeling nauwelijks hoorbaar. Op zich allemaal reuze comfortabel, maar het zou prettig zijn als wel te zien is wanneer de pomp actief is. Misschien dat ik het rode lampje in de "AC off"-drukknop ooit vervang door een tweekleuren-LED :D
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

De airco is uit met de knop maar werkt dus iedere keer helaas
Ik heb gevoeld aan de leidingen en een is koud
Ook het plasje word gevormd door een gedruppel uit de airco afwateringslangetje die onderaan de auto hangt waar ik duidelijk het gedruppel uit kan zien komen.
Weet iemand hoe ik de airco kan uitschakelen desnoods op een andere manier want dat water telkens op de nette vloer in mn garage hangt mn ... uit.
Blijkbaar is er toch iets mee bij sommige...
Morgen bel ik naar de garage maar dat zal geen garantie meer zijn vrees ik..
http://www.largus.fr/actualite-automobi ... 48380.html
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Die Franse website die je noemt beschrijft niet het probleem wat jij hebt. In jouw geval blijft de (elektrische) koppeling van je aircopomp continu aangrijpen. Dit kan een elektrisch probleem zijn (hij wordt door een fout in de elektronica continu bekrachtigd) óf er is een mechanisch probleem waardoor de koppeling toch aangrijpt, terwijl hij niet bekrachtigd wordt. Misschien is de koppeling verroest o.i.d. waardoor hij blijft "haken"

De garage moet in ieder geval vrij snel kunnen zien of het probleem elektrisch of mechanisch van aard is. De koppeling van een aircopomp is in principe te repareren, maar de dealer zal uit gemakzucht waarschijnlijk de hele aircopomp willen vervangen. Reken daarbij maar op vele honderden euro's :(
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

Als ik de riem van de airco haal dan werkt die toch ook niet meer
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Klopt, maar je dynamo ook niet meer. Afgezien van eventuele storingslampjes sta je dan binnen de kortste keren met een lege accu.
Kathy
beginner
Contacteer:

Bericht door Kathy »

Ik heb het gevonden normaal :-)
Voor het starten de knop eens zonder AC ingedrukt zoals gewoonlijk MAAR dan de knop ook gezet met de lucht frontaal zonder symbooltje erbij voorruit ventilatie.
Resultaat airco draait dan niet mee
Conclusie vanaf de stand in de vooruit ventilatie staat met dat tekentje draait de airco al zonder dat je de AC knop indrukt..
Had het al ergens gelezen maar was er ook van overtuigd dat de airco alleen werkt met AC knop ingedrukt maar je ziet wel dat het zo niet is
Me happy now minder verbruik geen water in garage en meer pk :-)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”