chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Hallo,
Heeft iemand ervaring met het tunen van zijn/haar Clio 1.5 dci 90pk naar 130pk (extreme tuning bij UT)?
Is dit verantwoord?
Groet,
Ap.
Heeft iemand ervaring met het tunen van zijn/haar Clio 1.5 dci 90pk naar 130pk (extreme tuning bij UT)?
Is dit verantwoord?
Groet,
Ap.
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Verantwoord is het in mijn ogen nooit. Je gaat het systeem gebruiken waar het niet voor gemaakt is. Er is natuurlijk ruimte maar die ruimte is er niet voor niks. Ik heb afgezien van een tuning mede door advies van een bevriende monteur.
Ik heb er geen ervaring mee maar geef alleen mijn mening!
Ik heb er geen ervaring mee maar geef alleen mijn mening!
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Mits goed gedaan is er niet veel risico. Maar ja......dat goed doen is afhankelijk van het bedrijf. 

Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Betreft het verschil tussen de 90 en 110-pk versie enkel een softwarematig verschil?
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Ik had begrepen ook een andere turbo, waardoor de 90pk versie nooit zoveel pk getuned kan worden als de 110pk versie. Helaas.
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Dat is inderdaad een flinke ingreep. Ik lees het nergens terug. Wat is de 'huistuner' van Renault? Of zijn er geen tuners die gespecialiseerd zijn in het tunen / chippen van Renault motoren. Iets meer koppel is geen overbodige luxe.
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Dit is ook niet wat ik zoek. Ben sowieso niet van de cijfers en getallen. De auto moet wat prettiger aan het gas hangen, that's it.
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Ik heb nog een mooie 120 tce estate in de aanbieding 

Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Die 90 naar 130pk kunnen ze nooit waar maken. Alleen maar marketing onzin!
Gespecialiseerde renault tuners, jahoor! Ik zei de gek
Gespecialiseerde renault tuners, jahoor! Ik zei de gek

Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Tell me more.
Lees ook mijn wens hierboven. Graag een PB.

-
- forum starter
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 mar 2017 08:54
- Contacteer:
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Tuners zeggen altijd dat het afhankelijk is van de staat van de motor en dat iedere motor anders is. Zo kunnen ze altijd onderuit komen als de beloofde paardjes en koppel niet worden behaald.
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Ik ga niet prat op cijfers en getallen. Doel is het verbeteren van de drive-ability door een betere gasrespons. De Captur is een prima auto maar wat gezapig in de acceleratie. Als de invoegstrook van de autobaan kort is en omhoog loopt moet ik flink peddelen om met een acceptabele snelheid in te voegen. Ik kan mij niet geheel van de indruk onttrekken dat dit het verbruik negatief beïnvloedt. Ik merk dat in de wereld van Renault (zonder sport dus!) 'tunen' geen gemeengoed is zoals bij Alfa Romeo waar dealers gerenommeerde tuners invliegen en software inlezen met behoud van garantie. Dus ik ben wel zoekende naar de mogelijkheden.
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
In zoverre weet ik dat je veel uit dit blok kan halen.Terug denkende in mijn alfa 156 JTD tijd,was de koppeling niet bestendig tegen zulke paardenkrachten.Dat moet je ook in de gaten houden.Ik zou niet hoger gaan dan 110pk,dat kan die perfect aan.Tenslotte is er ook een 110pk nu in de clio met hetzelfde blok.
Succes.
Succes.
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
ik las laatst een topic over 'bibberen bij optrekken'. Daar heb ik vooral bij koud weer ook last van. koppeling klein tov motorkoppel. advies was goede after market koppeling monteren. misschien zinvol als je toch besluit te tunen. dit doet verder niet af aan de andere adviezen.
Renault Clio IV Estate (7R) 1.5 Energy dCi 90 FAP (66kW) juni 2014 schakel Nav Cc Airco. 145000+ km 

Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
de huidige 'economische' / energie besparende maatregelen stimuleren vroeg opschakelen en max 2000 toeren rijden. dit gaat ten koste van trekkracht. dus misschien op helling doortrekken tot 2500/3000 ?Wizard schreef: 25 mar 2018 12:20 Doel is het verbeteren van de drive-ability door een betere gasrespons.
ik rijdt op advies monteur(s) regelmatig tot 2500 toeren. iets minder zuinig maar prestaties zijn wel verbeterd.
geen vloeken in de kerk hoop ik ?
Renault Clio IV Estate (7R) 1.5 Energy dCi 90 FAP (66kW) juni 2014 schakel Nav Cc Airco. 145000+ km 

Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Mijn 1,5dci is gechipt. Na twee jaar maar eens vol gas op de Duitse Autobahn gegaan. Ik haalde op de teller 193km/h.
1.5dci
-
- forum member
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 14 mei 2018 20:12
- Contacteer:
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
waar heb je dit laten doenRonaldR schreef: 11 sep 2021 20:55 Mijn 1,5dci is gechipt. Na twee jaar maar eens vol gas op de Duitse Autobahn gegaan. Ik haalde op de teller 193km/h.
en is het echt de moeite waard ?
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Sorry voor mijn laat antwoord. Bij https://www.atm-chiptuning.com/ laten doen. Phase 1 of Stage 1. Ook gevraagd of dat automatisch afslaan als je ff stil staat in de vrij eraf kon. Helaas kon dat niet.
Ik heb nu 110pk en 250Nm. Daar merk ik weinig van. Dat komt omdat de dieselmotor al in standaardtrim voldoende krachtig is bij een autootje van 950kg. Het verbruik is iets toegenomen. En hij sluit bij nullast de brandstoftoevoer niet meer helemaal goed af.
Ik heb sterk het vermoeden dat dat chiptunen gewoon de turbo wat harder laten draaien is.
Waarom heb ik het gedaan? Want ik gebruik die pk's nooit tijdens woon/werkverkeer. Gewoon voor de nieuwsgierigheid. Ik denk niet dat ik het weer zou doen. Dat ligt niet aan ATM. Die doen hun werk goed.
Als ik mijn Clio sneller wil maken, dan wil ik een betere wegligging. Vering+dempers. Dat is de bottleneck. Had ik met dezelfde motor in mijn Twingo ook. Bij 150km/h heb je de handen vol om dat ding op de weg te houden. Ik heb achterwiel aangedreven Lada's gehad op gladde wegen. Dit rijgedrag vd Clio?Twingo is niet beter.
Ik heb nu 110pk en 250Nm. Daar merk ik weinig van. Dat komt omdat de dieselmotor al in standaardtrim voldoende krachtig is bij een autootje van 950kg. Het verbruik is iets toegenomen. En hij sluit bij nullast de brandstoftoevoer niet meer helemaal goed af.
Ik heb sterk het vermoeden dat dat chiptunen gewoon de turbo wat harder laten draaien is.
Waarom heb ik het gedaan? Want ik gebruik die pk's nooit tijdens woon/werkverkeer. Gewoon voor de nieuwsgierigheid. Ik denk niet dat ik het weer zou doen. Dat ligt niet aan ATM. Die doen hun werk goed.
Als ik mijn Clio sneller wil maken, dan wil ik een betere wegligging. Vering+dempers. Dat is de bottleneck. Had ik met dezelfde motor in mijn Twingo ook. Bij 150km/h heb je de handen vol om dat ding op de weg te houden. Ik heb achterwiel aangedreven Lada's gehad op gladde wegen. Dit rijgedrag vd Clio?Twingo is niet beter.
1.5dci
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Met DDT4ALL kan dat gewoon.ok gevraagd of dat automatisch afslaan als je ff stil staat in de vrij eraf kon. Helaas kon dat niet
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
Re: chiptuning 1.5 dci 90pk naar 130pk
Klopt, ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Zie deze link
* Stop/start mode permanent disablen
[UCBIC/BFR] -> GEE -> GEE - Configuration -> E_B_STOPSTARTINHIBIT_CF = "true"
Het hoeft geen onwil van de dealer te zijn. Veel aanpassingen kunnen zij eenvoudigweg niet maken omdat de betreffende parameters niet via de CLIP toegankelijk zijn. Bovendien ondersteunt Renault Nederland dit soort hacks ook niet, omdat ze een zekere uniformiteit willen kunnen behouden. Daar is best wat voor te zeggen.
Mijn dealer vertelde me dat ze met complete sets van standaardinstellingen werken, die door Renault Nederland worden verstrekt. Zo'n set kan als bulk in de auto geladen worden.
* Stop/start mode permanent disablen
[UCBIC/BFR] -> GEE -> GEE - Configuration -> E_B_STOPSTARTINHIBIT_CF = "true"
Het hoeft geen onwil van de dealer te zijn. Veel aanpassingen kunnen zij eenvoudigweg niet maken omdat de betreffende parameters niet via de CLIP toegankelijk zijn. Bovendien ondersteunt Renault Nederland dit soort hacks ook niet, omdat ze een zekere uniformiteit willen kunnen behouden. Daar is best wat voor te zeggen.
Mijn dealer vertelde me dat ze met complete sets van standaardinstellingen werken, die door Renault Nederland worden verstrekt. Zo'n set kan als bulk in de auto geladen worden.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré