Waarom heb jij R-Link besteld?
Re: R-Link, hoe gebruik jij het.
Bij deze mijn punten:
1: Ik wilde graag tomtom en dan niet geen los kastje, maar mooi ingebouwd
2: de voice control gebruik ik voor navigatie geregeld en werkt prima
3: Ik moest het kiezen want dat was nodig voor de RS monitor die ik wou hebben
4: ik hoef geen miljoen apps, ik ben aan het rijden, voor apps heb ik mijn telefoon al
5: Menig ander auto fabrikant vraagt veel meer voor een goed werkend navigatie/audio systeem
Ik ben dus een tevreden gebruiker. Iets uitgebreider zou inderdaad leuk zijn, maar vergelijken met andere producten van andere fabrikanten vind ik dit zo slecht nog niet.
1: Ik wilde graag tomtom en dan niet geen los kastje, maar mooi ingebouwd
2: de voice control gebruik ik voor navigatie geregeld en werkt prima
3: Ik moest het kiezen want dat was nodig voor de RS monitor die ik wou hebben
4: ik hoef geen miljoen apps, ik ben aan het rijden, voor apps heb ik mijn telefoon al
5: Menig ander auto fabrikant vraagt veel meer voor een goed werkend navigatie/audio systeem
Ik ben dus een tevreden gebruiker. Iets uitgebreider zou inderdaad leuk zijn, maar vergelijken met andere producten van andere fabrikanten vind ik dit zo slecht nog niet.
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Niet iedereen heeft R-Link als optie er bij genomen natuurlijk. Bij mijn Captur was het standaard en een gegeven paard kijk je niet in de bek
Maar dat is niet helemaal zoals we er over dachten toen we de showroom binnenstapten. Ervaringen met ingebouwde navigatie waren (na tien jaar gebruik) niet meer zo positief als toen we die voor het eerst gebruikten. In mijn vorige Renault (Scénic uit 2004) zat namelijk de Carminat pictogrammen navigatie die nog met Dvd's werkte waarvoor om de 5 jaar een update uitkwam tegen een prijs van zo'n € 300,-. Dat was leuk omdat navigatie in de auto toen in opkomst was en het een echte noviteit was waarvan gedacht werd dat zo'n optie de inruilwaarde sterk zou verbeteren. Ook dat idee is door de ontwikkelingen op dat gebied heel snel achterhaald geweest. In de Clio gebruik ik een TomTom VIA120 met update abonnement voor kaart en flitsers voor de jaarlijkse aanbieding van ongeveer € 90,- (normaal ongeveer € 140,-) om de laatste updates er in te hebben. Binnenkort verwacht ik weer zo'n mailtje met "Gewaardeerde klant" en een kortingscode van TomTom maar dat neemt niet weg dat TomTom per jaar al weer duurder is dan de Carminat DVD's wat een nadeel is. Daarentegen heb je wel veel recentere gegevens op de kaarten en dat is dan weer een voordeel.
Maar terug naar de R-Link: Het systeem kent meer opties dan alleen de navigatie. Uit het instructieboekje:
Het geeft allerlei info over de auto zelf en dat is naar mijn idee toch een toegevoegde waarde. Ik denk ook dat je R-Link niet moet gaan vergelijken met de opties die je via een Tablet zoals Android devices of iPad hebt. Systemen als R-Link staan in de kinderschoenen net als Andoid en iOS zo'n 8 (?) jaar terug. En dat niet alles er zo maar op te downloaden is heeft nog wel andere redenen denk ik. Bedrijven zijn tegenwoordig wettelijk gebonden hun consument op bepaalde gebieden te beschermen en moeten daardoor soms zaken anders regelen dan je als consument zou verwachten. Dat zou een reden kunnen zijn waarom je nu bijvoorbeeld alleen als de auto stilstaat een film kan afspelen. Die wettelijke bepalingen worden door de consument nog wel eens vergeten. Dat zou ook een reden kunnen zijn waarom Renault niet één op één de kaartupdates door kan zetten. Daarbij leven we in een tijd van de "paperless office", een ontwikkeling die in de R-Link wordt doorgezet door de instructieboekjes ook als App aan te bieden.
Al met al valt R-Link mij niet tegen. Uitgaande van een gewone standaard autoradio is het een hele vooruitgang waarvan de ontwikkeling nog heel lang door kan gaan en de mogelijkheden ongetwijfeld flink uitgebreid gaan worden. Het heeft gewoon tijd nodig net als elke technische ontwikkeling.

Maar dat is niet helemaal zoals we er over dachten toen we de showroom binnenstapten. Ervaringen met ingebouwde navigatie waren (na tien jaar gebruik) niet meer zo positief als toen we die voor het eerst gebruikten. In mijn vorige Renault (Scénic uit 2004) zat namelijk de Carminat pictogrammen navigatie die nog met Dvd's werkte waarvoor om de 5 jaar een update uitkwam tegen een prijs van zo'n € 300,-. Dat was leuk omdat navigatie in de auto toen in opkomst was en het een echte noviteit was waarvan gedacht werd dat zo'n optie de inruilwaarde sterk zou verbeteren. Ook dat idee is door de ontwikkelingen op dat gebied heel snel achterhaald geweest. In de Clio gebruik ik een TomTom VIA120 met update abonnement voor kaart en flitsers voor de jaarlijkse aanbieding van ongeveer € 90,- (normaal ongeveer € 140,-) om de laatste updates er in te hebben. Binnenkort verwacht ik weer zo'n mailtje met "Gewaardeerde klant" en een kortingscode van TomTom maar dat neemt niet weg dat TomTom per jaar al weer duurder is dan de Carminat DVD's wat een nadeel is. Daarentegen heb je wel veel recentere gegevens op de kaarten en dat is dan weer een voordeel.
Maar terug naar de R-Link: Het systeem kent meer opties dan alleen de navigatie. Uit het instructieboekje:
- Onder Navigatie vindt u alle functies die verband houden met satelliet navigatie, wegenkaarten, verkeersinformatie, LIVE-diensten en waarschuwingen voor risicozones;
- Onder Multimedia kunt u de radio en het afspelen van audio- en videobestanden bedienen;
- Met Telefoon kunt u een mobiele telefoon aan het systeem koppelen en hem handsfree gebruiken;
- Voertuig omvat het beheer van bepaalde uitrusting, zoals de achteruitrijcamera, de boordcomputer en Driving Eco², evenals bepaalde items specifiek voor elektrische auto's;
- Onder Services vindt u de online shop R-Link Store en de applicaties;
- Via Systeem kunt u verschillende parameters van het multimediasysteem instellen, zoals de weergavemodus, de taal, de datum en de tijd...
Het geeft allerlei info over de auto zelf en dat is naar mijn idee toch een toegevoegde waarde. Ik denk ook dat je R-Link niet moet gaan vergelijken met de opties die je via een Tablet zoals Android devices of iPad hebt. Systemen als R-Link staan in de kinderschoenen net als Andoid en iOS zo'n 8 (?) jaar terug. En dat niet alles er zo maar op te downloaden is heeft nog wel andere redenen denk ik. Bedrijven zijn tegenwoordig wettelijk gebonden hun consument op bepaalde gebieden te beschermen en moeten daardoor soms zaken anders regelen dan je als consument zou verwachten. Dat zou een reden kunnen zijn waarom je nu bijvoorbeeld alleen als de auto stilstaat een film kan afspelen. Die wettelijke bepalingen worden door de consument nog wel eens vergeten. Dat zou ook een reden kunnen zijn waarom Renault niet één op één de kaartupdates door kan zetten. Daarbij leven we in een tijd van de "paperless office", een ontwikkeling die in de R-Link wordt doorgezet door de instructieboekjes ook als App aan te bieden.
Al met al valt R-Link mij niet tegen. Uitgaande van een gewone standaard autoradio is het een hele vooruitgang waarvan de ontwikkeling nog heel lang door kan gaan en de mogelijkheden ongetwijfeld flink uitgebreid gaan worden. Het heeft gewoon tijd nodig net als elke technische ontwikkeling.
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Komend vanaf een autootje zonder ingebouwde navigatie, bluetooth, of USB mogelijkheden, is R-Link voor mij een hele verbetering, dat spreekt voor zich.
Ik verwachtte van R-Link geen volwaardige tablet. Leuk marketingtrucje om het zo te noemen, maar een dergelijk apparaat zal zowel qua hardware als qua software nooit vergelijkbaar zijn met iets uit de koker van Apple, Samsung, Sony, of noem maar op, al is het maar omdat het niet de core-business van een auto-fabrikant is om zoiets te bouwen.
Ik verwachtte een systeem dat radio/muziek uit andere bronnen, navigatie en carkit functie voor zijn rekening neemt, alsmede enkele functies van het voertuig bedient. Het weergeven van foto's en video's is een grappige gimmick, maar niet iets waarvoor ik het systeem verwachtte te gebruiken. De R-Link store is een mooie manier om updates en kaarten binnen te halen, misschien zelfs wat nuttige apps, maar ook daar verwachte ik niet iets vergelijkbaars met de Google Play Store. Kortom, ik keek een beetje langs alle marketingpraat, naar de werkelijke functionaliteit van het geheel.
Uit alles wat ik las begreep ik dat het een systeem in ontwikkeling was, maar in mijn ogen heeft het potentie. Een overweging daarin is ook geweest dat ik verwacht dat Renault waarschijnlijk meer effort gaat steken in het verbeteren van R-link dan van MediaNAV. De ondersteuning is dus (mogelijk) langduriger en het systeem gaat wellicht nog met zijn tijd mee. Wie weet, gezien de Android-roots van R-link, krijgen we ooit nog Android-auto integratie op R-Link.
Een andere belangrijke overweging was ook de aanwezigheid van Tom-Tom navigatie, een bewezen product, maar dan geïntegreerd.
Nu ik mijn auto een paar weken in gebruik heb, kan ik niet zeggen dat ik teleurgesteld ben. Het R-Link systeem, doet op de punten die ik eerder noemde precies wat het moet doen. Navigatie is top, HD-traffic van Tom Tom heeft me in deze korte tijd al goed geholpen. Ik kan muziek afspelen vanaf mijn telefoon en zelfs Spotify gebruiken, iets waar nergens officieel van vermeld is dat het kan. De telefoonkoppeling werkt gewoon goed. Wat betreft voertuigcontrole moet ik zelfs toegeven dat ik het "drive-eco" schermpje, vaker gebruik dan vantevoren gedacht.
Zijn er dingen die ik mis? DAB+ was leuk geweest, net zoals de mogelijkheid om te navigeren naar contacten uit je telefoon en het weergeven/notificeren bij binnenkomende berichtjes (sms/whatsapp) maar dit zijn relatief marginale functies die wellicht ooit nog in een update meekomen. Voor sommige zaken is Renault ook afhankelijk van third-parties, zoals bijvoorbeeld ondersteuning voor Google-diensten en het schrijven van goeie apps. Renault gaat die apps niet allemaal zelf schrijven en je bent als autofabrikant natuurlijk een redelijk beperkte afzetmarkt voor apps in vergelijking met Apple en Google.
Wat me opvalt is dat alle "hoge verwachtingen" en "teleurstellingen" een beetje voortkomen uit het feit dat mensen vanallerlei eigen fantasieën hebben bij een "geïntegreerde multimedia-tablet" en teleurgesteld zijn dat dat niet waargemaakt wordt. De functies die Arjan hierboven noemt, werken echter bij mij allemaal stuk voor stuk. De voice-recognition van R-Link werkt bij mij beter dan die van mijn smartphone (HTC One X+, Android) wanneer je ze in vergelijkbare situaties gebruikt (tijdens het rijden, met het nodige achtergrond geluid).
Als je het jammer vindt dat video niet tijdens het rijden afgespreeld kan worden, tja, dat is informatie waar achter te komen is vóór aankoop. Ik vind dat een heel redelijke beperking.
Ik vind Android Auto een heel mooi concept, zeker gezien de rekenkacht en mogelijkheden van de huidige telefoons ten opzichte van de R-Link hardware. Maar wat brengt het meer dan R-Link? Google-Maps turn-by-turn navigatie is op zijn tijd nog wel eens onbetrouwbaar te noemen. Het gebruik van alle verbindingen (GPS, 3/4G) vanaf je telefoon in plaats van via de antenne van de auto is een potentieel zwak punt, aangezien je telefoon zich op dat moment in de Faradaykooi-achtige structuur van de auto bevindt. Bovendien werken Android-auto systemen alleen mét de smartphone, het scherm is puur een slave van de telefoon. Zonder gekoppelde telefoon zul je dus toch weer moeten terugvallen op een R-Link achtig systeem. Wat betreft apps, daar heb ik mijn smartphone toch voor? Het merendeel van de apps op mijn telefoon kan/wil ik helemaal niet gebruiken tijdens het rijden, dus wat is daar de meerwaarde van?
Ik verwachtte van R-Link geen volwaardige tablet. Leuk marketingtrucje om het zo te noemen, maar een dergelijk apparaat zal zowel qua hardware als qua software nooit vergelijkbaar zijn met iets uit de koker van Apple, Samsung, Sony, of noem maar op, al is het maar omdat het niet de core-business van een auto-fabrikant is om zoiets te bouwen.
Ik verwachtte een systeem dat radio/muziek uit andere bronnen, navigatie en carkit functie voor zijn rekening neemt, alsmede enkele functies van het voertuig bedient. Het weergeven van foto's en video's is een grappige gimmick, maar niet iets waarvoor ik het systeem verwachtte te gebruiken. De R-Link store is een mooie manier om updates en kaarten binnen te halen, misschien zelfs wat nuttige apps, maar ook daar verwachte ik niet iets vergelijkbaars met de Google Play Store. Kortom, ik keek een beetje langs alle marketingpraat, naar de werkelijke functionaliteit van het geheel.
Uit alles wat ik las begreep ik dat het een systeem in ontwikkeling was, maar in mijn ogen heeft het potentie. Een overweging daarin is ook geweest dat ik verwacht dat Renault waarschijnlijk meer effort gaat steken in het verbeteren van R-link dan van MediaNAV. De ondersteuning is dus (mogelijk) langduriger en het systeem gaat wellicht nog met zijn tijd mee. Wie weet, gezien de Android-roots van R-link, krijgen we ooit nog Android-auto integratie op R-Link.
Een andere belangrijke overweging was ook de aanwezigheid van Tom-Tom navigatie, een bewezen product, maar dan geïntegreerd.
Nu ik mijn auto een paar weken in gebruik heb, kan ik niet zeggen dat ik teleurgesteld ben. Het R-Link systeem, doet op de punten die ik eerder noemde precies wat het moet doen. Navigatie is top, HD-traffic van Tom Tom heeft me in deze korte tijd al goed geholpen. Ik kan muziek afspelen vanaf mijn telefoon en zelfs Spotify gebruiken, iets waar nergens officieel van vermeld is dat het kan. De telefoonkoppeling werkt gewoon goed. Wat betreft voertuigcontrole moet ik zelfs toegeven dat ik het "drive-eco" schermpje, vaker gebruik dan vantevoren gedacht.
Zijn er dingen die ik mis? DAB+ was leuk geweest, net zoals de mogelijkheid om te navigeren naar contacten uit je telefoon en het weergeven/notificeren bij binnenkomende berichtjes (sms/whatsapp) maar dit zijn relatief marginale functies die wellicht ooit nog in een update meekomen. Voor sommige zaken is Renault ook afhankelijk van third-parties, zoals bijvoorbeeld ondersteuning voor Google-diensten en het schrijven van goeie apps. Renault gaat die apps niet allemaal zelf schrijven en je bent als autofabrikant natuurlijk een redelijk beperkte afzetmarkt voor apps in vergelijking met Apple en Google.
Wat me opvalt is dat alle "hoge verwachtingen" en "teleurstellingen" een beetje voortkomen uit het feit dat mensen vanallerlei eigen fantasieën hebben bij een "geïntegreerde multimedia-tablet" en teleurgesteld zijn dat dat niet waargemaakt wordt. De functies die Arjan hierboven noemt, werken echter bij mij allemaal stuk voor stuk. De voice-recognition van R-Link werkt bij mij beter dan die van mijn smartphone (HTC One X+, Android) wanneer je ze in vergelijkbare situaties gebruikt (tijdens het rijden, met het nodige achtergrond geluid).
Als je het jammer vindt dat video niet tijdens het rijden afgespreeld kan worden, tja, dat is informatie waar achter te komen is vóór aankoop. Ik vind dat een heel redelijke beperking.
Ik vind Android Auto een heel mooi concept, zeker gezien de rekenkacht en mogelijkheden van de huidige telefoons ten opzichte van de R-Link hardware. Maar wat brengt het meer dan R-Link? Google-Maps turn-by-turn navigatie is op zijn tijd nog wel eens onbetrouwbaar te noemen. Het gebruik van alle verbindingen (GPS, 3/4G) vanaf je telefoon in plaats van via de antenne van de auto is een potentieel zwak punt, aangezien je telefoon zich op dat moment in de Faradaykooi-achtige structuur van de auto bevindt. Bovendien werken Android-auto systemen alleen mét de smartphone, het scherm is puur een slave van de telefoon. Zonder gekoppelde telefoon zul je dus toch weer moeten terugvallen op een R-Link achtig systeem. Wat betreft apps, daar heb ik mijn smartphone toch voor? Het merendeel van de apps op mijn telefoon kan/wil ik helemaal niet gebruiken tijdens het rijden, dus wat is daar de meerwaarde van?
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Ik denk niet dat ik iets nieuws vertel, maar na enig gedoe heb ik Android Auto prima werkend met de R-link in mijn auto, terwijl de dealer me had verteld dat Android Auto alleen mogelijk was met R-link 2.Koeien schreef:Wie weet, gezien de Android-roots van R-link, krijgen we ooit nog Android-auto integratie op R-Link.
Je moet eerst de Android Auto app installeren op je telefoon. Die kon ik via mijn Galaxy S6 echter niet vinden in de standaard playstore. Het blijkt dat je de .apk moet downloaden van een alternatieve (maar legale) site en deze handmatig moet installeren. Als je daarna je telefoon via een USB-kabel aankoppelt herkent R-link dat er een Android Auto op de telefoon staat en daarna wijst alles zich vanzelf. Ik heb nog lang niet alles geprobeerd, maar mijn eerste indruk is erg positief. Opdrachten voor Android Auto zijn niet alleen te geven via het spraakknopje op het stuur, maar je kunt ook gewoon "Ok Google" zeggen en daarna een vraag of verzoek inspreken, zoals "bel Eric", "openingstijden Albert Heijn Jodebreestraat Amsterdam", "navigeer naar de Stationsstraat in Geleen", "stop navigeren" etc.
[youtube]k29LN_VKIEM[/youtube]
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
De link naar android auto heb ik al eerder hier gepost.
Te vinden in dit topic:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... to#p423741
Te vinden in dit topic:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... to#p423741
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Bij mij werkt android auto helaas niet. Ik kan het aansluiten maar er gebeurd niks.
Wat wel werkt is de app drive mode!
Wat wel werkt is de app drive mode!
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Kennelijk heb ik R-link Evolution 
Wat ik jammer vind is dat ik geen R-Sound heb (guilty pleasure...). Schijnt niet lekker te werken in combinatie met de Bose subwoofer. Is daar geen workaround voor? Ik kan 'm sowieso al niet vinden in de R-link appstore.

Wat ik jammer vind is dat ik geen R-Sound heb (guilty pleasure...). Schijnt niet lekker te werken in combinatie met de Bose subwoofer. Is daar geen workaround voor? Ik kan 'm sowieso al niet vinden in de R-link appstore.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Waarom heb jij R-Link besteld?
Helaas niet. Schijnt met de subwoofer te maken hebben.
Ik kan android auto wel gebruiken als ik de telefoon koppel. Ia Bluetooth. Alleen het scherm geeft dan uiteraard geen android auto weer
Ik kan android auto wel gebruiken als ik de telefoon koppel. Ia Bluetooth. Alleen het scherm geeft dan uiteraard geen android auto weer
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege