Knarsend geluid enige tijd na starten, sporadisch
Knarsend geluid enige tijd na starten, sporadisch
Hallo allemaal,
Mijn vriendin heeft een Clio 2 phase 2 uit 2003. Fijne auto. Op zich met weinig grote problemen. Sinds enige tijd treedt er echter een knarsend geluid op, waar een kennis die automonteur is ook geen raad mee weet. Vandaar dat ik het nu eens op dit forum zou willen proberen, waar veel Clio-specifieke kennis zit. Zelf ben ik een groot voorstander van fora, maar in de Renault/Clio gemeenschap ben ik niet actief omdat ik er zelf simpelweg geen heb. Ik probeer bij Mitsubishi mijn bijdrage te leveren.
De symptomen:
Soms treedt er een knarsend geluid op, kort na het starten. Dit is dan binnen de eerste 100 meter rijden. Het klinkt als verkeerd schakelen, maar lijkt hier niet mee te maken te hebben, omdat het ook wel eens gebeurt wanneer de pedalen/pook niet aangeraakt worden. Als het gebeurt (niet altijd) dan is dat altijd kort na het starten en nooit meer dan één keer. Soms gebeurt het meerdere keren op een dag, soms een tijd lang niet. Stationair treedt het nooit op, alleen als de auto in beweging is. Het is niet reproduceerbaar en duurt maar een seconde of zo, daardoor is het erg lastig te onderzoeken waar het vandaan komt. Voor de zekerheid heb ik de versnellingsbakolie ververst en aangevuld (moest iets bij, niet gek na 14 jaar). Dit heeft echter geen verschil gemaakt.
Heeft iemand dit toevallig wel eens meegemaakt, of een goed idee wat het zou kunnen zijn?
Mijn vriendin heeft een Clio 2 phase 2 uit 2003. Fijne auto. Op zich met weinig grote problemen. Sinds enige tijd treedt er echter een knarsend geluid op, waar een kennis die automonteur is ook geen raad mee weet. Vandaar dat ik het nu eens op dit forum zou willen proberen, waar veel Clio-specifieke kennis zit. Zelf ben ik een groot voorstander van fora, maar in de Renault/Clio gemeenschap ben ik niet actief omdat ik er zelf simpelweg geen heb. Ik probeer bij Mitsubishi mijn bijdrage te leveren.
De symptomen:
Soms treedt er een knarsend geluid op, kort na het starten. Dit is dan binnen de eerste 100 meter rijden. Het klinkt als verkeerd schakelen, maar lijkt hier niet mee te maken te hebben, omdat het ook wel eens gebeurt wanneer de pedalen/pook niet aangeraakt worden. Als het gebeurt (niet altijd) dan is dat altijd kort na het starten en nooit meer dan één keer. Soms gebeurt het meerdere keren op een dag, soms een tijd lang niet. Stationair treedt het nooit op, alleen als de auto in beweging is. Het is niet reproduceerbaar en duurt maar een seconde of zo, daardoor is het erg lastig te onderzoeken waar het vandaan komt. Voor de zekerheid heb ik de versnellingsbakolie ververst en aangevuld (moest iets bij, niet gek na 14 jaar). Dit heeft echter geen verschil gemaakt.
Heeft iemand dit toevallig wel eens meegemaakt, of een goed idee wat het zou kunnen zijn?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Re: Knarsend geluid enige tijd na starten, sporadisch
Stuurpomp denk ik aan, ik hoor die ook op druk komen namelijk. Alleen bij mij zoemt die en knarst die niet. 

Mijn Clio is ook uit 2003 en heeft elektrische stuurbekrachtiging.
Ik denk daarom meer aan de aandrijfassen; misschien is er een stofhoes van een homokineet los of gescheurd?
Lopen de remmen misschien aan?
Ik denk daarom meer aan de aandrijfassen; misschien is er een stofhoes van een homokineet los of gescheurd?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Zou kunnen, mits de elektrische pomp hier ook last van kan hebben (stuurbekrachtiging van deze Clio is volledig elektrisch). Hoor je het zoemen als je al op weg bent? Het is niet zo dat hij bij de eerste stuurbewegingen knarst.NicoK schreef:Stuurpomp denk ik aan, ik hoor die ook op druk komen namelijk. Alleen bij mij zoemt die en knarst die niet.
Enige tijd geleden de startmotor vervangen, omdat die soms iets bleef hangen (knarsend geluid heel kort, direct na het starten). Toen ik zocht of meer Clio's hier last van hadden vond ik op een Engels forum een draadje van iemand die zoiets had, maar bij hem was het de stuurpomp (en bij alle anderen was het de startmotor). Was niet bij vermeld of hij elektrisch was.
Stofhoezen zijn oké. Auto is pas gekeurd en heb toen ook zelf meegekeken. Remmen heb ik een paar weken geleden vervangen vanwege roest op de remschijven (aanloopvlak, aan de kant van de naaf). Dus dat is ook uitgesloten. (Probleem bestaat al langer.)mox schreef:Mijn Clio is ook uit 2003 en heeft elektrische stuurbekrachtiging.
Bedankt voor de reacties zover in ieder geval!

- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ooh elektrisch?
Nee enkel bij het starten, oranje stuurwiel staat aan in t cluster, zooooem, oranje wieltje uit. Druk is opgebouwd en t blijft stil.
Maar ja. Dat het elektrisch was had ik niet aan gedacht.
Nee enkel bij het starten, oranje stuurwiel staat aan in t cluster, zooooem, oranje wieltje uit. Druk is opgebouwd en t blijft stil.
Maar ja. Dat het elektrisch was had ik niet aan gedacht.
Dat doet deze Clio overigens ook bedenk ik me nu. Heb het alleen nooit gekoppeld aan de stuurbekrachtiging.
Edit: Het geluid valt niet helemaal samen met het lampje van de stuurbekrachtiging. Ik vermoed nog steeds dat het zoemende geluid van de CD-speler van de radio komt.
Edit: Het geluid valt niet helemaal samen met het lampje van de stuurbekrachtiging. Ik vermoed nog steeds dat het zoemende geluid van de CD-speler van de radio komt.
Laatst gewijzigd door Clio123NL op 06 apr 2017 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Knarst het tijdens een stuurbeweging? Elektrische stuurbekrachtiging werkt niet met een "pomp", maar met een elektromotor die rechtstreeks de stuurkolom aandrijft.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ja dan mag je alles vergeten wat ik heb gezegd. 

Nee, niet per se. Het kan op ieder moment voorkomen, ook bij rechtuit rijden.mox schreef:Knarst het tijdens een stuurbeweging? Elektrische stuurbekrachtiging werkt niet met een "pomp", maar met een elektromotor die rechtstreeks de stuurkolom aandrijft.
Nog steeds heb ik geen oorzaak kunnen achterhalen. Soms blijft het een aantal weken weg en soms gebeurt het meerdere keren op een dag. Het lijkt niet door de bestuurder beïnvloed te worden, omdat het ook kan gebeuren wanneer de pedalen en de pook niet aangeraakt worden en er ook niet gestuurd wordt. Ook merk ik het zelf wel eens als ik in de auto van mijn vriendin rijd. Maar het is altijd in de eerste 100 meter o.i.d. en nooit later. Iemand die een tip heeft?
Inmiddels denk ik dat ik eruit ben. Volgens mij is het de zelftest van de ABS die je hoort. Het moment waarop het gebeurt en het geluid komen daarmee overeen. De ABS werkt wel gewoon bij zeer hard remmen, maar dan treedt het geluid niet op (al werkt hij dan natuurlijk ook op een andere manier). Het vreemde is alleen dat deze auto dat naar mijn idee niet altijd gedaan heeft. Heb voor de zekerheid ook nog gekeken naar of er toevallig een remleiding ergens tegen het chassis aan komt die de trilling doorgeeft, maar dat leek niet het geval. Al was dat moeilijk te zien i.v.m. de geluidsisolatie waar de remleidingen achter lopen. Al met al laat ik het maar gewoon zo. Mocht de pomp er ooit mee ophouden dan gaat er vanzelf een lampje aan en verdere schade zal het ook niet veroorzaken.
Dat zal het wel zijn inderdaad. Ik hoor de ABS (de bekende "koffiemolen") ook weleens als ik over bepaalde verkeersdrempels rijd. Volgens mij raak ik dan niet eens de rem aan.
Welk blok zit er in?
Is het misschien de nokkenasversteller? Dat heb ik gehad met een 1.6 blok dat die kapot was. Incidenteel kwam er vlak na de start een herrie uit het vooronder alsof er tandwielen door een grindbak draaiden.
Is het misschien de nokkenasversteller? Dat heb ik gehad met een 1.6 blok dat die kapot was. Incidenteel kwam er vlak na de start een herrie uit het vooronder alsof er tandwielen door een grindbak draaiden.
Dat is ook opvallend. Zou je niet verwachten dat de pomp dan kan gaan lopen. Misschien omdat het ene wiel dan sneller/langzamer draait dan het andere (de ene over de heuvel, de andere niet?).mox schreef:Dat zal het wel zijn inderdaad. Ik hoor de ABS (de bekende "koffiemolen") ook weleens als ik over bepaalde verkeersdrempels rijd. Volgens mij raak ik dan niet eens de rem aan.
Dat heb ik inderdaad helemaal niet vermeld!Arjan schreef:Welk blok zit er in?