Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
MarkII
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:40
Contacteer:

Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door MarkII »

Hatsiekidee


Het volgende probleem. Vanavond stap ik in, blijft de blower gewoon draaien. Balkjes nemen netjes af op het scherm maar de blower gaat gewoon door. Airco, ventilatiekeuze, auto, ontwasemen, alles lijkt te werken, evenals de temperatuur instelling. Behalve de blower. Die gaat niet meer uit.

Zit dit in de kachelweerstand? En zit die inderdaad onder de parafan, rechts voor onder de voorruit?
MarkII
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:40
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door MarkII »

Blower draait trouwens niet op volle toeren. Want lees dat dit vaak wel zo is als de kachelweerstand stuk is. Maar bij mij draait hij rustig aan.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door mox »

Ik heb even in het schema gekeken. Naar de kachelweerstand lopen 5 aders.
Zwart (5) = massa
Groen (2) en oranje (3) komen van het airco-bedieningspaneel
1 en 4 (rood) vormen a.h.w. de serieweerstand voor de motor

Als je op de losgetrokken connector pin 1 en 4 met elkaar verbindt dan zou de motor op volle kracht moeten gaan draaien. Op je bedieningspaneel moet je dan wel de motor aan hebben gezet, anders is het relais van de aanjager niet bekrachtigd.
Op pin 2 (groen) en 3 (oranje) van de losgetrokken connector zou je spanningsvariatie moeten zien als je meer of minder streepjes instelt. Hoe die spanning eruit moet zien weet ik niet, maar het moet in ieder geval variëren. Het kan ook zijn dat je t.o.v. massa moet meten.

Als je op enige manier spanningsvariatie meet op groen en oranje dan is je kachelweerstand stuk. Zo niet, dan moet je je bedieningspaneel gaan verdenken...

Hier nog een filmpje van de kachelweerstand. Let op dat je geen schroefjes naar binnen laat vallen. Ik spreek uit ervaring.
De gast van dit filmpje lijkt het elektrisch aardig uitgezocht te hebben :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
MarkII
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:40
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door MarkII »

:D Gaaf, dankje. Heb wel gezocht maar dit niet gevonden.

Bedankt.
MarkII
beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:40
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door MarkII »

Kachelweerstand vervangen, probleem weg. Beetje jammer, zoveelste probleempje binnen een maand tijd dat ik de auto heb. Hoop dat het nu ff rustig blijft. Kan mijn bankrekening ff bijjomen. Dit was weer 60 euro. :roll:
kawazxr
über forummer
Berichten: 991
Lid geworden op: 30 okt 2014 18:08
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door kawazxr »

Jammer dat het niet eenvoudig op te lossen was maar gelukkig het probleem wel snel gevonden.
Beetje pech gehad tot nu toe, maar vanaf nu lekker genieten van je mooie Clio.
Volvo S
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blower stopt niet meer Clio 2 Climate Control

Bericht door mox »

Mooi dat het opgelost is en dank voor het afmelden :thumbsup:

We leren hieruit dat de kachelweerstand kennelijk ook "half kapot" kan zijn. Meestal wordt het een kortsluiting (lees: blower op vol vermogen). Had je vooraf nog gemeten op die 2 aders van het bedieningspaneel of heb je ongezien een nieuwe kachelweerstand gekocht?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)”