Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Bericht door king_ »

Hoi allen, even jullie hulp nodig voor het volgende:

Onze Clio 3ph1 TCE 100 is aangeschaft bij 76K.
2 jaar geleden is bij 90K de drukgroep + druklager vervangen onder garantie. Ik heb meteen de platen mee laten vervangen (bak lag toch open).

Gisterenavond kreeg ik last van een slippende koppeling in het koppelrijk gebied van de motor (3000rpm) in alle versnellingen vanaf de 3e, ik ben zeer rustig naar huis gereden. Koppeling zit vrij hoog in het pedaal.

De auto heeft nu 146K gelopen, feitelijk 46K met nieuwe koppeling.
Wat zou dit kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door king_ op 18 jan 2017 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

Zojuist bij de dealer geweest, hoofdmonteur geeft aan dat bak eronderuit moet voor verdere diagnose.
Het kan zijn dat er wat olie zit op de platen (wat in principe niet kan: gesloten systeem). Er is ook geen 'zweet' te zien bij de bak; hij is kurkdroog. De koppeling zit inderdaad erg hoog.
We zijn verder rustige rijders en zuinig op de auto. We hebben geen trekhaak, dus er is verder niets zwaars aan gehangen.

We kunnen 9 januari terecht..
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door NicoK »

Je kan nog zoeken naar een probleem in de versteller van het pedaal
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Arjan »

Hey Doede,

Balen! Hydraulisch druklager? Wanneer die lek is kan er wel olie in de tussenbak en dus op de platen komen. Kans is klein, maar mogelijk en het gaat dan niet om bakolie maar remolie. Hydraulisch lager wordt daarmee gevuld en is zelf ontluchtend. Hoe staat het oliepeil van je remolie?

Maar je hebt dus geen last in 1 en 2? Vette platen moet je toch het meest duidelijk merken bij optrekken uit stilstand... dat het dan alleen vanaf de 3e is...
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Tutuur »

Als het druklager lekt dan is dit ook zeker te zien onder de auto, tevens merk je dat aan een remolieniveau dat zakt. Dat ze simpelweg zeggen dat de bak er onder vandaan moet voor verdere diagnose is ook wat overdreven!

Zoals gezegd, hoe staat het remolieniveau? Wanneer is de remolie voor het laatst ververst?
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Arjan »

Eens dat het waarschijnlijk overdreven is om de bak eraf te schroeven om een goede diagnose te stellen. Maar je hoeft een lekkend druklager niet perse op straat te zien als druppels olielekkage. De kunststof beschermplaat onder de motor zal de meeste olie opvangen en dat verdwijnt dan weer tijdens het rijden waardoor er hoogstens een vettige aanslag overblijft. Je gaat het inderdaad wél zien als je naar het raakvlak van de tussenbak tegen onderblok kijkt, dus de plaat loshaalt. Tussen blok en tussenbak zit geen pakking dus zal olie er zeker wel doorheen gaan lekken. Overigens, tussen de tussenbak en versnellingsbak zelf zit een Loctite 9vloeibare) pakking om de bakolie binnen te houden. Pas wanneer die gaat lekken zie je daar "zweterige" olielekkage.

Maar Doede geeft aan dat de bak kurkdroog ziet. Dus wel raar dat er een vermoeden is van olielekkage wat op de platen is gekomen. Zit geen logica in. Slijtage na een halve ton lijkt dan eerder op domme pech en simpel weer een kapot onderdeel of bij de vorige reparatie is iets vergeten (beetje vet op de vingers van de drukgoep??) waardoor deze zo snel is gaan slijten.
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Tutuur »

Gezien deze auto is voorzien van een hydraulisch druklager verdenk ik eerder een fout in dat systeem, vandaar de bovenstaande vragen
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

Bedankt allemaal!

Bak is inderdaad droog op het eerste oog. Kunststof plaat is er niet afgeweest, dus dat kan nog een indicator zijn om naar te kijken.
Dealer heb ik afgezegd. Maandag gaat auto naar Den Dolder, en dinsdag gaat Sander aan de slag, en wat kapot is wordt gemaakt.

Pff dacht je dat je voorlopig van extra kosten af was na 4 nieuwe banden en distri/spanrollen/waterpomp..
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Arjan »

Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Je hebt in ieder geval een monteur met goede referenties gevonden :wink:
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

Hoi allen,

Sander heeft de gehele koppelingset vervangen, inclusief druklager.
Geen overmatig slijtage te vinden op de plaat, wel veel roest op de vertanding van de spi-as, normaal mag dit niet voorkomen (er was geen vet te vinden hierop, terwijl dit volgens mij wel moet). Vliegwiel had wat kleine koppelingsporen, deze is schoongemaakt.

Van de week maar eens naar de dealer met het verhaal en de foto's + melding dat dit 800+ gekost heeft.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Tutuur »

Dus het slippen had dus net zo goed door de olie/ontluchting kunnen komen zoals aangegeven?
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

Hoihoi, dit is nagekeken, en was niet de oorzaak :(
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Arjan »

Geen vet op de spie-as zou kunnen betekenen dat er bij de vorige reparatie iets is nagelaten.... :roll:
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

juustem, en dat ga ik aangeven.

Gisteren langgeweest, maar zaten in de ronde van functioneringsgesprek/voortgang gesprekken.
Hoofdmonteur kort gesproken en op de hoogte gebracht (heeft auto vorige keer gemaakt), en volgende afgesproken:
Ik kom van de week even langs, hij maakt proefrit om verschil te voelen.
Ik laat hem de foto's zien, doe nog een keer het verhaal, en hij neemt contact op met bedrijf van Sander.
Hij gaat overleggen en kijkt wat er mogelijk is.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
porque
beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2016 21:21
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door porque »

Je had Renault een diagnose moeten laten stellen. Je krijgt hier nu alleen maar een hoop getouwtrek van waar uiteindelijk niets uit zal komen. Als ik de dealer was had ik je de deur gewezen.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door Arjan »

king_ schreef:Zojuist bij de dealer geweest, hoofdmonteur geeft aan dat bak eronderuit moet voor verdere diagnose...

Er is natuurlijk niets op een second opinion tegen :wink:
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.

Bericht door king_ »

Update:

Langsgeweest bij Renault, hoofdmonteur laten rijden: alles zit er goed in.

Na analyse denkt hij mogelijk het probleem gevonden te hebben: een drukgroep die niet volledig recht aandrukt (1 a 2 mm verschil).

Er was bij hem een soortgelijk geval bekend: Leasemaatschappij had kosten vervanging koppeling voor 50% doorberekend aan Renault rijder als zijnde gebruikersfout. Expert erbij gehaald, en deze had dit eerder met een Valeo koppel set meegemaakt.

Na controle bleek dit inderdaad het geval, en was het een fabricagefout.
De oude drukgroep wordt retour gehaald om dit na te kijken.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Bericht door Arjan »

En dat betekend dat je kans hebt (een deel van) de kosten vergoed te krijgen...?
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Bericht door king_ »

Klopt. Update:

Oude drukgroep was al via statiegeld retour gestuurd, en kon niet meer teruggehaald worden (de vraag kwam later dan het terugstuurmoment).
Desondanks kan ik via Renault klantrelaties een verzoek indienen voor coulance. Ze nemen dan contact op met hoofdmonteur, en die zal alle medewerking verlenen, gezien situatie en uitgesloten mogelijkheden.

Brief is verstuurd.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Bericht door Arjan »

Duimen maar :thumbsup: :thumbsup:
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.

Bericht door king_ »

Coulance is toegekend, voor een bedrag van 100 euro.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”