Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
Hoi allen, even jullie hulp nodig voor het volgende:
Onze Clio 3ph1 TCE 100 is aangeschaft bij 76K.
2 jaar geleden is bij 90K de drukgroep + druklager vervangen onder garantie. Ik heb meteen de platen mee laten vervangen (bak lag toch open).
Gisterenavond kreeg ik last van een slippende koppeling in het koppelrijk gebied van de motor (3000rpm) in alle versnellingen vanaf de 3e, ik ben zeer rustig naar huis gereden. Koppeling zit vrij hoog in het pedaal.
De auto heeft nu 146K gelopen, feitelijk 46K met nieuwe koppeling.
Wat zou dit kunnen zijn?
Onze Clio 3ph1 TCE 100 is aangeschaft bij 76K.
2 jaar geleden is bij 90K de drukgroep + druklager vervangen onder garantie. Ik heb meteen de platen mee laten vervangen (bak lag toch open).
Gisterenavond kreeg ik last van een slippende koppeling in het koppelrijk gebied van de motor (3000rpm) in alle versnellingen vanaf de 3e, ik ben zeer rustig naar huis gereden. Koppeling zit vrij hoog in het pedaal.
De auto heeft nu 146K gelopen, feitelijk 46K met nieuwe koppeling.
Wat zou dit kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door king_ op 18 jan 2017 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Zojuist bij de dealer geweest, hoofdmonteur geeft aan dat bak eronderuit moet voor verdere diagnose.
Het kan zijn dat er wat olie zit op de platen (wat in principe niet kan: gesloten systeem). Er is ook geen 'zweet' te zien bij de bak; hij is kurkdroog. De koppeling zit inderdaad erg hoog.
We zijn verder rustige rijders en zuinig op de auto. We hebben geen trekhaak, dus er is verder niets zwaars aan gehangen.
We kunnen 9 januari terecht..
Het kan zijn dat er wat olie zit op de platen (wat in principe niet kan: gesloten systeem). Er is ook geen 'zweet' te zien bij de bak; hij is kurkdroog. De koppeling zit inderdaad erg hoog.
We zijn verder rustige rijders en zuinig op de auto. We hebben geen trekhaak, dus er is verder niets zwaars aan gehangen.
We kunnen 9 januari terecht..
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Je kan nog zoeken naar een probleem in de versteller van het pedaal
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Hey Doede,
Balen! Hydraulisch druklager? Wanneer die lek is kan er wel olie in de tussenbak en dus op de platen komen. Kans is klein, maar mogelijk en het gaat dan niet om bakolie maar remolie. Hydraulisch lager wordt daarmee gevuld en is zelf ontluchtend. Hoe staat het oliepeil van je remolie?
Maar je hebt dus geen last in 1 en 2? Vette platen moet je toch het meest duidelijk merken bij optrekken uit stilstand... dat het dan alleen vanaf de 3e is...
Balen! Hydraulisch druklager? Wanneer die lek is kan er wel olie in de tussenbak en dus op de platen komen. Kans is klein, maar mogelijk en het gaat dan niet om bakolie maar remolie. Hydraulisch lager wordt daarmee gevuld en is zelf ontluchtend. Hoe staat het oliepeil van je remolie?
Maar je hebt dus geen last in 1 en 2? Vette platen moet je toch het meest duidelijk merken bij optrekken uit stilstand... dat het dan alleen vanaf de 3e is...
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Als het druklager lekt dan is dit ook zeker te zien onder de auto, tevens merk je dat aan een remolieniveau dat zakt. Dat ze simpelweg zeggen dat de bak er onder vandaan moet voor verdere diagnose is ook wat overdreven!
Zoals gezegd, hoe staat het remolieniveau? Wanneer is de remolie voor het laatst ververst?
Zoals gezegd, hoe staat het remolieniveau? Wanneer is de remolie voor het laatst ververst?
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Eens dat het waarschijnlijk overdreven is om de bak eraf te schroeven om een goede diagnose te stellen. Maar je hoeft een lekkend druklager niet perse op straat te zien als druppels olielekkage. De kunststof beschermplaat onder de motor zal de meeste olie opvangen en dat verdwijnt dan weer tijdens het rijden waardoor er hoogstens een vettige aanslag overblijft. Je gaat het inderdaad wél zien als je naar het raakvlak van de tussenbak tegen onderblok kijkt, dus de plaat loshaalt. Tussen blok en tussenbak zit geen pakking dus zal olie er zeker wel doorheen gaan lekken. Overigens, tussen de tussenbak en versnellingsbak zelf zit een Loctite 9vloeibare) pakking om de bakolie binnen te houden. Pas wanneer die gaat lekken zie je daar "zweterige" olielekkage.
Maar Doede geeft aan dat de bak kurkdroog ziet. Dus wel raar dat er een vermoeden is van olielekkage wat op de platen is gekomen. Zit geen logica in. Slijtage na een halve ton lijkt dan eerder op domme pech en simpel weer een kapot onderdeel of bij de vorige reparatie is iets vergeten (beetje vet op de vingers van de drukgoep??) waardoor deze zo snel is gaan slijten.
Maar Doede geeft aan dat de bak kurkdroog ziet. Dus wel raar dat er een vermoeden is van olielekkage wat op de platen is gekomen. Zit geen logica in. Slijtage na een halve ton lijkt dan eerder op domme pech en simpel weer een kapot onderdeel of bij de vorige reparatie is iets vergeten (beetje vet op de vingers van de drukgoep??) waardoor deze zo snel is gaan slijten.
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Gezien deze auto is voorzien van een hydraulisch druklager verdenk ik eerder een fout in dat systeem, vandaar de bovenstaande vragen
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Bedankt allemaal!
Bak is inderdaad droog op het eerste oog. Kunststof plaat is er niet afgeweest, dus dat kan nog een indicator zijn om naar te kijken.
Dealer heb ik afgezegd. Maandag gaat auto naar Den Dolder, en dinsdag gaat Sander aan de slag, en wat kapot is wordt gemaakt.
Pff dacht je dat je voorlopig van extra kosten af was na 4 nieuwe banden en distri/spanrollen/waterpomp..
Bak is inderdaad droog op het eerste oog. Kunststof plaat is er niet afgeweest, dus dat kan nog een indicator zijn om naar te kijken.
Dealer heb ik afgezegd. Maandag gaat auto naar Den Dolder, en dinsdag gaat Sander aan de slag, en wat kapot is wordt gemaakt.
Pff dacht je dat je voorlopig van extra kosten af was na 4 nieuwe banden en distri/spanrollen/waterpomp..
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Je hebt in ieder geval een monteur met goede referenties gevonden 

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Hoi allen,
Sander heeft de gehele koppelingset vervangen, inclusief druklager.
Geen overmatig slijtage te vinden op de plaat, wel veel roest op de vertanding van de spi-as, normaal mag dit niet voorkomen (er was geen vet te vinden hierop, terwijl dit volgens mij wel moet). Vliegwiel had wat kleine koppelingsporen, deze is schoongemaakt.
Van de week maar eens naar de dealer met het verhaal en de foto's + melding dat dit 800+ gekost heeft.
Sander heeft de gehele koppelingset vervangen, inclusief druklager.
Geen overmatig slijtage te vinden op de plaat, wel veel roest op de vertanding van de spi-as, normaal mag dit niet voorkomen (er was geen vet te vinden hierop, terwijl dit volgens mij wel moet). Vliegwiel had wat kleine koppelingsporen, deze is schoongemaakt.
Van de week maar eens naar de dealer met het verhaal en de foto's + melding dat dit 800+ gekost heeft.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Dus het slippen had dus net zo goed door de olie/ontluchting kunnen komen zoals aangegeven?
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Hoihoi, dit is nagekeken, en was niet de oorzaak 

Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Geen vet op de spie-as zou kunnen betekenen dat er bij de vorige reparatie iets is nagelaten.... 

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
juustem, en dat ga ik aangeven.
Gisteren langgeweest, maar zaten in de ronde van functioneringsgesprek/voortgang gesprekken.
Hoofdmonteur kort gesproken en op de hoogte gebracht (heeft auto vorige keer gemaakt), en volgende afgesproken:
Ik kom van de week even langs, hij maakt proefrit om verschil te voelen.
Ik laat hem de foto's zien, doe nog een keer het verhaal, en hij neemt contact op met bedrijf van Sander.
Hij gaat overleggen en kijkt wat er mogelijk is.
Gisteren langgeweest, maar zaten in de ronde van functioneringsgesprek/voortgang gesprekken.
Hoofdmonteur kort gesproken en op de hoogte gebracht (heeft auto vorige keer gemaakt), en volgende afgesproken:
Ik kom van de week even langs, hij maakt proefrit om verschil te voelen.
Ik laat hem de foto's zien, doe nog een keer het verhaal, en hij neemt contact op met bedrijf van Sander.
Hij gaat overleggen en kijkt wat er mogelijk is.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Je had Renault een diagnose moeten laten stellen. Je krijgt hier nu alleen maar een hoop getouwtrek van waar uiteindelijk niets uit zal komen. Als ik de dealer was had ik je de deur gewezen.
Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
king_ schreef:Zojuist bij de dealer geweest, hoofdmonteur geeft aan dat bak eronderuit moet voor verdere diagnose...
Er is natuurlijk niets op een second opinion tegen

Re: Slippende koppeling bij 46.000 kilometers.
Update:
Langsgeweest bij Renault, hoofdmonteur laten rijden: alles zit er goed in.
Na analyse denkt hij mogelijk het probleem gevonden te hebben: een drukgroep die niet volledig recht aandrukt (1 a 2 mm verschil).
Er was bij hem een soortgelijk geval bekend: Leasemaatschappij had kosten vervanging koppeling voor 50% doorberekend aan Renault rijder als zijnde gebruikersfout. Expert erbij gehaald, en deze had dit eerder met een Valeo koppel set meegemaakt.
Na controle bleek dit inderdaad het geval, en was het een fabricagefout.
De oude drukgroep wordt retour gehaald om dit na te kijken.
Langsgeweest bij Renault, hoofdmonteur laten rijden: alles zit er goed in.
Na analyse denkt hij mogelijk het probleem gevonden te hebben: een drukgroep die niet volledig recht aandrukt (1 a 2 mm verschil).
Er was bij hem een soortgelijk geval bekend: Leasemaatschappij had kosten vervanging koppeling voor 50% doorberekend aan Renault rijder als zijnde gebruikersfout. Expert erbij gehaald, en deze had dit eerder met een Valeo koppel set meegemaakt.
Na controle bleek dit inderdaad het geval, en was het een fabricagefout.
De oude drukgroep wordt retour gehaald om dit na te kijken.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
En dat betekend dat je kans hebt (een deel van) de kosten vergoed te krijgen...?
Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
Klopt. Update:
Oude drukgroep was al via statiegeld retour gestuurd, en kon niet meer teruggehaald worden (de vraag kwam later dan het terugstuurmoment).
Desondanks kan ik via Renault klantrelaties een verzoek indienen voor coulance. Ze nemen dan contact op met hoofdmonteur, en die zal alle medewerking verlenen, gezien situatie en uitgesloten mogelijkheden.
Brief is verstuurd.
Oude drukgroep was al via statiegeld retour gestuurd, en kon niet meer teruggehaald worden (de vraag kwam later dan het terugstuurmoment).
Desondanks kan ik via Renault klantrelaties een verzoek indienen voor coulance. Ze nemen dan contact op met hoofdmonteur, en die zal alle medewerking verlenen, gezien situatie en uitgesloten mogelijkheden.
Brief is verstuurd.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
Duimen maar



Re: Slippende koppeling | Oorzaak wss bekend.
Coulance is toegekend, voor een bedrag van 100 euro.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009