Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Remie
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2017 12:57
Contacteer:

Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Remie »

Goedemiddag,

Bijna een jaar terug heb ik nieuwe remschijven en blokken laten installeren onder mijn clio 3.
Na een tijd begon in een trilling in mijn stuur te voelen bij het remmen en een paar duizend kilometer verder zelfs zonder te remmen. De snelheid waarbij het trillen voorkwam was dan enkel rondom de 110 km/h.
Omdat de schijven nog zo nieuw waren heb ik ze laten afdraaien en opnieuw er onder laten zetten met nieuwe blokken. (links was krom, rechts nauwelijks tot niet)
Het trillen was toen weer weg. Na ongeveer 3000 kilometer kwam deze trilling weer terug rondom de 110 km/h. Eerst enkel bij het remmen daarna ook tijdens het rijden.
Toen heb ik er een nieuw setje onder laten zetten en wederom was het probleem weer verholpen.
Nu ongeveer 4000 km later begin ik weer een trilling in het stuur te voelen tijdens het remmen (nog niet tijdens het rijden zonder te remmen).
Over niet goed inremmen hoef je niet te beginnen want tot op heden ben ik erg bewust bezig met het goed en niet te hard remmen en ook doe ik mijn voet van het pedaal voor het stoplicht.

Omdat het nu de schijven weer hetzelfde gedrag beginnen te vertonen ben ik benieuwd wat mijn volgende stap zou moeten zijn.

Feitjes:

- Kenteken: 9-trs-99
- Motor: 1.5 DCI 75PK
- De eerste set schijven heb ik gereden met lichtmetalen velgen icm zomerbanden
- De tweede set schijven hebben enkel gereden met winterbanden op de originele stalen velg.
- Merk schijven: Brembo
- Merk blokken: Brembo
- Tijdens het plaatsen van de eerste set heb ik een APK gehad en is de remvloeistof vervangen omdat deze op het onderhoudsschema stond.
- Elke dag rijd ik vanuit omgeving utrecht naar den bosch en weer terug (140km per dag) over de snelweg.
- Een monteur heeft in mijn bijzijn de remklauwen getest met een tang om te kijken of de zuigers wel goed ontspannen en niets geconstateerd.

Hebben jullie misschien ideeen?
Laatst gewijzigd door Remie op 06 jan 2017 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Arjan »

Verhaal komt vaker voor bij Clio 3. Brembo heeft dan de naam maar niet de oplossing. Probeer de Renault eigen merk remschijven met blokken die door Galver worden geproduceerd. Galver produceert ook Brembo overigens.
Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Worteltjestaart »

Brembo gaf bij mij ook problemen.
Was opgelost na monteren Renault schijven en blokken.

Wel zelf inremmen, neem er de tijd voor!

Af en toe denk ik nog wel eens wat te voelen met remmen, misschien komt dat door mijn remgedrag (heel licht).
Wat ik daarom 1x per maand (ofzo) doe is op een polderweggetje een keer of 4 vanaf 100 km/h tegen de ABS aan tot bijna stilstand remmen, daarna rustig weer rijden om de remmen te laten koelen.
Tot nu toe hou ik daarmee mijn remmen goed (inmiddels in ieder geval al >10.000 km probleemloos waar ik daarvoor elke 2500-3000 km terug kon voor nieuwe remmerij vanwege trillen, gelukkig garantie).
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door NicoK »

Bosch nemen met de brembo blokken, heb ik ook als combi (y)
Remie
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2017 12:57
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Remie »

Wel vreemd dan dat Brembo problemen geeft bij deze auto, je zou mogen verwachten dat het gewoon goed degelijk spul is.
Is dit dan een slecht merk met een goede naam of hoe moet ik dat zien.

Arjan jij zegt dat ik schijven en blokken moet nemen van galfer. Heb je dit probleem zelf ook gehad en op deze manier opgelost of heb je dit van anderen vernomen als oplossing.

Wat is het merk van de hofleverancier van Renault?

Is het misschien een idee om voor een paar tientjes extra high-end schijven er onder te zetten? Zo ja, wat is dan een mooi setje voor de schijven/blokken voor?
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door NicoK »

Goed merk maar niet alle remmen krijgen de complete ontwikkeling.

Bosch doet dat wel zou niet weten wat er origineel om ligt
Remie
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2017 12:57
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Remie »

Nico,

Wat bedoel je met:
NicoK schreef:Goed merk maar niet alle remmen krijgen de complete ontwikkeling.
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door NicoK »

Brembo... Goed merk heel goed zeker voor performance maar niet altijd voor normale auto's of toepassingen.
Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Worteltjestaart »

Bosch gaf bij mijn Clio dezelfde problemen als Brembo.

Origineel Renault dus wel probleemloos.
Die worden gemaakt door Galfer.

Overigens ben ik er van overtuigd dat vrijwel altijd niet de schijven maar de blokken de feitelijke oorzaak zijn van trillende remmen.
Schijven trekken echt niet zomaar krom, hoe snel dat ook beweerd wordt in een discussie over trillen met remmen.
Wat er feitelijk vaak is gebeurd, is dat het remschoenmateriaal niet goed egaal over de remschijf verdeeld wordt (bijvoorbeeld door een te harde compound t.o.v. het gebruik). Door ongelijke dispositie van remschoenmateriaal, wat kristalliseert op de remschijf, krijg je dus diktevariaties. Dat veroorzaakt het trillen.

Vandaar ook mijn opmerking: rem de remmen zelf rustig in. Zo heb je controle over nette verdeling van het remschoenmateriaal.

Brembo blokken zijn relatief hard. Voor huis-, tuin- en keukengebruik remmen ze eigenlijk te goed.
Als je een circuitrijder bent, is Brembo dan waarschijnlijk wel weer de betere keuze.

Op de Nordschleife zul je ook zien dat nogal wat rijders hun blokken wisselen voordat ze vanaf het circuit weer de gewone weg op gaan. Da's niet voor niets.
Remie
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2017 12:57
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Remie »

Dankjewel Worteltjestaart.
Deze schijven heb ik natuurlijk zelf ingeremd, misschien doe ik iets fundamenteels fout?
Hoe kan ik het beste de schijven inremmen? Hier wil ik gerust een halve dag voor uittrekken zolang dit gezeik maar niet weer gebeurt.

Het probleem bij mij is denk ik het gebruik van de auto, zelf rijd ik alleen maar op de snelweg en bijna nooit stadverkeer.
Dus op het moment dat ik een keer moet remmen is dat meteen harder en langer dan in de bebouwde kom.
martll
forum member
Berichten: 347
Lid geworden op: 07 sep 2011 21:04
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door martll »

Wat een onzin wordt hier geplaatst zeg.

Brembo maakt gewoon normale remblokken voor straatgebruik, dit zijn over het algemeen geen performance blokken maar gewoon een goed alternatief voor OEM.
Rijders op (of eigenlijk rond) de Nordschleife wisselen echt geen remblokken voordat ze weer de openbare weg op gaan. Dat is de grootste onzin. Dat ze dat misschien wel doen met wielen (vanwege de banden) is een ander verhaal.

Trilling in het stuur zal eerder de oorzaak zijn van een slecht gebalanceerde band of een kromme velg, geen goede uitlijning/een afwijking in je onderstel of een remzuiger die vast zit of matig functioneert.
Gebruikersavatar
bart0ving
über forummer
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door bart0ving »

'Op de Nordschleife zul je ook zien dat nogal wat rijders hun blokken wisselen voordat ze vanaf het circuit weer de gewone weg op gaan. Da's niet voor niets.'

....

:laugh4:
Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door Worteltjestaart »

Da's geen onzin, maar ieder zijn mening.
Misschien niet per se bij de Nordschleife, maar het gebeurt wel.
Let wel, ik heb het dan niet over een Clio RS die een rondje doet.

Hoe dan ook is het geen onzin dat "kromme remschijven" een volledig foutief gehanteerde term is. Remschijven trekken echt niet 1-2-3 krom. Vrijwel altijd is er een andere oorzaak.
De reden dat de remschijven vaak de zwarte piet krijgen is, dat veel trillingen opgelost zijn nadat de schijven vervangen zijn. Dat komt (1) omdat er dan vrijwel altijd ook nieuwe blokken gemonteerd worden, en (2) de dispositie van remmateriaal nog niet gebeurd is.

Leesvoer: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths
BadEend
forum starter
Berichten: 149
Lid geworden op: 10 feb 2012 17:08
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door BadEend »

Sommige combinaties van remschijven en remblokken zorgen voor onregelmatige slijtage van de schijven, waardoor ze gaan trillen.
ClioChrissie
beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2019 22:07
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door ClioChrissie »

Ik heb dit ook bij mijn clio III dci 2012, trilling op stuur bij 110km/u.
Trilling bij remmen heb ik niet, dat zou duiden op kromme remschijven geloof ik.
auto is uitgelijnd enz enz maar helpt niet
Hoort bij de auto denk ik.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trilling in stuur rondom 110 km/h tijdens remmen

Bericht door mox »

Wielen wel goed gebalanceerd..? Mijn huidige Clio bleek (nota bene af-fabriek!) een slecht uitgebalanceerd wiel te hebben, wat bij hogere snelheden zorgde voor trilling in het stuur.

Voor wat betreft eventueel trillen tijdens het remmen: één van de trommelremmen van mijn vorige Clio was ooit zeer minimaal vervormd geraakt, omdat ik met een 2-benige poelietrekker (en met veel moeite...) het versleten lager eruit had gedrukt. Dit zorgde prompt voor schokkerig remmen. Ik heb allebei de trommels toen iets afgedraaid.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”