Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Vandaag moest ik de ruitensproeier bijvullen.
Als dan toch de motorkap open is kijk ik altijd even een paar dingen na. Oliepeil en zo.
Nu viel me op dat het niveau van de KVS vrij laag stond. Eigenlijk echt op het minimum.
Een krappe 20.000 km geleden is de distributieset met waterpomp vervangen. Toen stond het niveau een stuk hoger, maar doordat er nog wat lucht in het systeem zat is het niveau de eerste paar 100 km nog wel wat gezakt. Als ik dus zou moeten inschatten, zou ik zeggen dat het niveau van halverwege tussen MAX en MIN naar het huidige niveau gedaald is in 15.000 km. Da's echt wel weinig dus, maar niet helemaal niks.
Er zit geen slurry op de oliedop, de thermostaat geeft ook geen problemen. Geen natte voeten in de passagiersruimte.
Is dit iets om me zorgen om te maken? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
In principe is de auto nog nét in de garantie, dus als er voldoende reden is om het aan te pakken is nu het moment.
Als dan toch de motorkap open is kijk ik altijd even een paar dingen na. Oliepeil en zo.
Nu viel me op dat het niveau van de KVS vrij laag stond. Eigenlijk echt op het minimum.
Een krappe 20.000 km geleden is de distributieset met waterpomp vervangen. Toen stond het niveau een stuk hoger, maar doordat er nog wat lucht in het systeem zat is het niveau de eerste paar 100 km nog wel wat gezakt. Als ik dus zou moeten inschatten, zou ik zeggen dat het niveau van halverwege tussen MAX en MIN naar het huidige niveau gedaald is in 15.000 km. Da's echt wel weinig dus, maar niet helemaal niks.
Er zit geen slurry op de oliedop, de thermostaat geeft ook geen problemen. Geen natte voeten in de passagiersruimte.
Is dit iets om me zorgen om te maken? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
In principe is de auto nog nét in de garantie, dus als er voldoende reden is om het aan te pakken is nu het moment.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Als ie in de garantie zit zou ik nu naar de dealer gaan, die zullen hem waarschijnlijk afvullen en verder niks doen. Maar vraag daar een bewijs van. Dan kun je later nog terug mocht ie daadwerkelijk weer dalen.
Ik verwacht van niet maar dan heb je wel bewijs dat het nog in de garantie is behandeld en voorgekomen.
Ik verwacht van niet maar dan heb je wel bewijs dat het nog in de garantie is behandeld en voorgekomen.
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Ik had dit een paar jaar geleden ook. Er bleek toen een scheurtje in mijn (plastic) thermostaathuis te zitten. Euvel wat wel vaker voorkomt, aldus de garage. Er zitten weliswaar metalen afstandsbussen in de plastic gaten, maar kennelijk is dit niet afdoende.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Dank beiden
nog geen respons terug, komt nog wel denk ik.
Hoezo verwacht jij niet dat ie daarna nog verder zal dalen? Toch nog daling door luchtbelletjes in het systeem vanwege de nieuwe waterpomp?
Apart naar de verkoper rijden om af te vullen gaan we niet doen, een flesje KVS kost me misschien 5 euro, terwijl ik wel 100 km en anderhalf uur kwijt ben om op-en-neer te rijden naar de verkopende garage
dat is me de 5 euro besparing niet waard
O ik zie dat jij een Clio phase 2 hebt. Ik heb een phase 3.2, met de TCe-100. Ik mag aannemen dat als dat een bekend euvel is bij de ph2, dit bij de nieuwere motoren wel door een beter ontwerp getackeld is?

Ik heb al per mail (expres want schriftelijk en dus bewijs) de verkoper al op de hoogte gesteldNicoK schreef:Als ie in de garantie zit zou ik nu naar de dealer gaan, die zullen hem waarschijnlijk afvullen en verder niks doen. Maar vraag daar een bewijs van. Dan kun je later nog terug mocht ie daadwerkelijk weer dalen.
Ik verwacht van niet maar dan heb je wel bewijs dat het nog in de garantie is behandeld en voorgekomen.

Hoezo verwacht jij niet dat ie daarna nog verder zal dalen? Toch nog daling door luchtbelletjes in het systeem vanwege de nieuwe waterpomp?
Apart naar de verkoper rijden om af te vullen gaan we niet doen, een flesje KVS kost me misschien 5 euro, terwijl ik wel 100 km en anderhalf uur kwijt ben om op-en-neer te rijden naar de verkopende garage


Kan ik dat zelf zien?mox schreef:Ik had dit een paar jaar geleden ook. Er bleek toen een scheurtje in mijn (plastic) thermostaathuis te zitten. Euvel wat wel vaker voorkomt, aldus de garage. Er zitten weliswaar metalen afstandsbussen in de plastic gaten, maar kennelijk is dit niet afdoende.
O ik zie dat jij een Clio phase 2 hebt. Ik heb een phase 3.2, met de TCe-100. Ik mag aannemen dat als dat een bekend euvel is bij de ph2, dit bij de nieuwere motoren wel door een beter ontwerp getackeld is?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Ja, die van mij is ook nog iets gedaald na de initiële proefrit. Als de motor niet goed warm word dan merk je echt dat net niet alles helemaal doorloopt. Dus met lektest en alles was het prima. Maar heb je de auto bij een dealer gekocht? Of een universeel bedrijf?
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Universeel bedrijf, was geen nieuwe 
Ik denk dat we voor de zekerheid maar even een lektest gaan doen, een eventuele lekke thermostaat/waterpomp/radiateur/slang/koppakking komt er dan wel uit denk ik.

Ik denk dat we voor de zekerheid maar even een lektest gaan doen, een eventuele lekke thermostaat/waterpomp/radiateur/slang/koppakking komt er dan wel uit denk ik.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Jep! En dan hopelijk bijvullen en klaar.
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Ik denk dat de thermostaathuizen van de Clio 3 nog steeds van plastic zijn. Als ik naar de plaatjes kijk lijkt het me dezelfde als in diverse Clio 2 ph2's. Mijn thermostaathuis heeft nummer 8200561426.
E.e.a. is waarschijnlijk makkelijk zelf te inspecteren door de luchtinlaat (incl. "resonantiedoos") even weg te nemen. Bij mijn K4M-blok kan dat in 3 tellen zonder gereedschap. Het thermostaathuis zit tegen de zijkant van de motor, aan de bakzijde.
E.e.a. is waarschijnlijk makkelijk zelf te inspecteren door de luchtinlaat (incl. "resonantiedoos") even weg te nemen. Bij mijn K4M-blok kan dat in 3 tellen zonder gereedschap. Het thermostaathuis zit tegen de zijkant van de motor, aan de bakzijde.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Heb vanmiddag wel even gekeken, maar zag niet 1-2-3 waar ik moest kijken.
Maar ik vraag me ook af of, als er inderdaad een lek is dat voor niet meer dan een paar 100 ml verlies zorgt per 20.000 km, je dat dan kunt zien? Dan heb je het waarschijnlijk eerder over een haarscheurtje.
Ik kan verder ook niet echt iets vinden over bekende koppakkingproblemen bij de TCe100.
Ik weet bijv dat een eerste serie DW10ATED HDi's van PSA een probleem hebben gehad met koppakkingen van een verkeerde serie, die er bijna gegarandeerd binnen 100.000 km uit knallen. Maar van de TCe vind ik daar niet direct iets over. Sowieso heb ik het idee dat de TCe best wel een goede motor is.
Maar ik vraag me ook af of, als er inderdaad een lek is dat voor niet meer dan een paar 100 ml verlies zorgt per 20.000 km, je dat dan kunt zien? Dan heb je het waarschijnlijk eerder over een haarscheurtje.
Ik kan verder ook niet echt iets vinden over bekende koppakkingproblemen bij de TCe100.
Ik weet bijv dat een eerste serie DW10ATED HDi's van PSA een probleem hebben gehad met koppakkingen van een verkeerde serie, die er bijna gegarandeerd binnen 100.000 km uit knallen. Maar van de TCe vind ik daar niet direct iets over. Sowieso heb ik het idee dat de TCe best wel een goede motor is.
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Ik zou zeker even naar ongebruikelijke aanslag in de vorm van een "druiper" speuren. Een minuscuul haarscheurtje in mijn ruitensproeiertankje heb ik ook op die manier ontdekt 
Misschien kan je iets in elkaar knutselen waarmee je druk op je KVS-reservoir kunt zetten, in de hoop dat er dan zichtbaar iets gaat lekken. Een goed passende schroefdop met een slangetje eraan dat je op je reservewiel kunt aansluiten bijvoorbeeld. Vergelijkbaar met de "Easybleed" voor het ontluchten van een remcircuit. Of die paar bar van een wiel genoeg zijn is de vraag, maar het valt te proberen.

Misschien kan je iets in elkaar knutselen waarmee je druk op je KVS-reservoir kunt zetten, in de hoop dat er dan zichtbaar iets gaat lekken. Een goed passende schroefdop met een slangetje eraan dat je op je reservewiel kunt aansluiten bijvoorbeeld. Vergelijkbaar met de "Easybleed" voor het ontluchten van een remcircuit. Of die paar bar van een wiel genoeg zijn is de vraag, maar het valt te proberen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 jan 2015 02:44
- Locatie: Berltsum
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
iedere garage kan m ff afpersen, met n drukmeter erbij op. over het algemeen vrij normaal dat peil zakt bij luchtbellen, die zetten bij warme motor meer uit als kvs en kunnen voor verlies kvs zorgen , plus in kvs zit ook een behoorlijke hoeveelheid water, aangepast aan de eisen van de vloeistof, zomaar de druk van reservewiel gebruiken lijkt mij niet verstandig, let ook op dat er goed ontlucht word dan moet het peil normaal blijven. ik ga er wel vanuit dat dezelfde kvs gebruikt is 2 soorten door elkaar heen vreten slangen aan en maken deze week, waardoor peil ook kan zakken . Sucses
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Jongens, thanks voor de tips
maar ik ga het even door de verkoper laten doen.
Heb hem gesproken, en mocht er iets van lekkage uitkomen kost het mij niets: ik heb het op tijd binnen de garantie gemeld.

Heb hem gesproken, en mocht er iets van lekkage uitkomen kost het mij niets: ik heb het op tijd binnen de garantie gemeld.
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Volgens mij heb je goed geprofiteerd van je garantie. Had je niet ook al je vierde setje schijfremmen eronder zitten of zo? 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Ha ja dat klopt... derde set nu.
Die heb ik nu iets van 4000 km er onder en zijn wél goed.
En ach... ik heb de kosten van de garantie er wel uit zo
en ik heb geen medelijden met de garagehouder hoor, ik denk dat ie ondanks alles nog steeds winst gemaakt heeft.
Die heb ik nu iets van 4000 km er onder en zijn wél goed.
En ach... ik heb de kosten van de garantie er wel uit zo

-
- forum starter
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 jan 2015 02:44
- Locatie: Berltsum
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Helemaal top, beter zo en op tijd erbij
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Als het dalen langere tijd blijft doorgaan is er een lek.
Maar na het vervangen van de waterpomp kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen i.v.m. achtergebleven lucht.
Maar na het vervangen van de waterpomp kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen i.v.m. achtergebleven lucht.
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Als het dalen langere tijd blijft doorgaan is er een lek.
Maar na het vervangen van de waterpomp kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen i.v.m. achtergebleven lucht.
Maar na het vervangen van de waterpomp kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen i.v.m. achtergebleven lucht.
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Langzaam dalend niveau koelvloeistof?
Update: geen lekkage gevonden. Systeem is op druk gezet en verliest nulkommanul vloeistof en druk.
Waarschijnlijk dus toch nog een luchtbelletje, enige andere mogelijkheid is minimale verdamping via het ventiel van de dop van het reservoir.
Waarschijnlijk dus toch nog een luchtbelletje, enige andere mogelijkheid is minimale verdamping via het ventiel van de dop van het reservoir.