Verlichting

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
moclio

Verlichting

Bericht door moclio »

Misschien kunnen jullie me helpen??

Als je lichten uit staan dan brand je DRL maar je achterlampen niet.
Zou dit aangepast kunnen worden dat die ook constant branden.
Jeffnoir

Re: Verlichting

Bericht door Jeffnoir »

Ben het met je eens! Dat zou inderdaad een goeie zaak zijn zodat je ook aan de achterzijde goed zichtbaar bent overdag.
Wellicht een idee om de dealer hier eens naar te vragen. Onze Clio moet in juli de eerste onderhoudsbeurt hebben en dan zal ik er zeker naar informeren.
epicje
forum starter
Contacteer:

Bericht door epicje »

Klopt dit is zo en ik heb me ook al vaker afgevraagd waarom dit niet zo is. Achterlichten aan zou nog veiliger zijn.

Vanaf januari 2015 is het bij nieuwe auto's verplicht als de DRL brandt moeten ook de achterlichten branden.
Surreallistic
forum starter
Contacteer:

Bericht door Surreallistic »

epicje schreef:
Vanaf januari 2015 is het bij nieuwe auto's verplicht als de DRL brandt moeten ook de achterlichten branden.

Is dat zo? Wetgeving?

Dan ga ik dat zeker vragen of ze dat kunnen doen voor aflevering.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wetgeving... Ze schieten weer veel te ver door daar in Den Haag en Brussel. Het hele DRL verhaal (en de mee brandende mistlampen als je een bocht om gaat) vind alleen maar al irritanter worden in het verkeer. Auto's rijden nu ook met mist met alleen DRL en dan zijn ze juist, door de witte kleur er van, helemaal niet zichtbaar.

Wanneer je achterlichten overdag branden bij de DRL's hebben naar mijn idee de DRL geen functie meer. Dan kan je net zo goed je dimlicht aan zetten. Daar is jaren geleden sprake van geweest om dat verplicht te stellen maar nooit iets geworden. Had denk ik een veel betere optie geweest, een brandende koplamp vind ik nog altijd beter zichtbaar da DRL's. En daarbij komt dat achterlichten sowieso overdag toch al veel minder zichtbaar zijn. Er is bij mij ooit een auto achter opgeklapt die zelfs de remlichten niet kon zien vanwege laagstaande zon die er in scheen. Het is gewoon niet mogelijk alle risico's technisch op te lossen met verlichting, de automobilist zal zelf zelf gevaarsituaties moeten kunnen herkennen en daar op anticiperen :wink:

Overigens is het op het moment wel mogelijk via de dealer de boel zo te laten instellen dat DRL's dimmen wanneer je dimlicht aanzet. Ook dat is bij de wet verplicht. Gaan bij de DRL's de achterlichten branden hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat ze ook dimmen wanneer de motor uit staat en je hebt zo gedegradeerd tot iets wat we ook heel lang kennen: Parkeerlicht :dozey:
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Zolang als ze maar geen xenon verplichten is het goed want daar word je blind van.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hallo Arjan,
Arjan schreef:Overigens is het op het moment wel mogelijk via de dealer de boel zo te laten instellen dat DRL's dimmen wanneer je dimlicht aanzet. Ook dat is bij de wet verplicht.
Is dat nu software matig mogelijk?

Of komt er een dimmer onder de motorkap?

Grtn Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Deze morgen zag ik een vrachtwagen ,als deze zijn rem indrukte gingen de remlichten aan maar in het midden gingen twee rode balkjes van vier leds flikkeren. Zeer mooi was dat en veilig .
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Ik heb sinds een week een GT, EN natuurlijk met DRL lampen en niet werkende achter verlichting als je de DRL lampen alleen voert. :dozey:
Ik had al bij aankoop gevraagd of dit (software matig ofzo) verandert kon worden, zodat de achter verlichting wel mee zou branden bij het voeren van je DRL aan de voorkant.
Echter volgens de Renault dealer in Meppel (waar hij heen gebracht was om de xenon ook in te bouwen) is dit schijnbaar niet mogelijk :thumbsdown:

Volgens mij moet het helemaal niet zo'n probleem zijn omdat wel voor elkaar te krijgen, maar ik heb eens een mailtje naar Reanault Zweden gestuurd, om te informeren hoe het daar zit met die DRL en de achter verlichting en of ze een oplossing weten/hebben ervoor.
Want zover als ik weet is het in Zweden verplicht om ALTYD zowel aan de VOOR als ACHTER zijde verlichting te voeren.

Dus nu nog ff afwachten op hun antwoordt en hopelijk de oplossing 8-)
Phase 1.2 Clio IV-GT Malte Blue :thumbs:
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Ik heb het geprobeert op mijne maar lukt echt niet;)
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Robin5757 schreef:Ik heb het geprobeert op mijne maar lukt echt niet;)
Hoe had jy het dan geprobeert Robin?
Want wat ik al zei, het MOET mogelyk zyn, want in zweden ryden de clio 4's ook rond en hebben dan ook de DRL icm verlichting achter!!

Maar ff wachten wat ik vanuit zweden als antwoordt terug kryg :smile:
Giosan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Giosan »

Je kan natuurlijk met draadjes kutten: + van de DRL doorlussen naar de + van je achterlichten maar ik weet niet of dat verder nadelige gevolgen heeft :)
Renault Clio TCe 120 EDC Intens - Phase 2
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Borre
beginner
Contacteer:

Bericht door Borre »

In Zweden worden alle wagens standaard geleverd met alle verlichting altijd aan.. Dit vanwege de donkere wegen daar. Dus standaard ..

Denk dat dit wel mogelijk is, door de + door te lussen. Maar denk dat het veiligste dit te doen is door middel van een module, die zal er vast ook wel zijn.

Je hoeft hiervoor niet eens die van de DRL nemen, maar van een apparaat wat sowieso ingeschakeld is van zodra je auto gestart is, de radio misschien ?
NU - Renault Clio IV RS Trophy - 220 PK - Rijmwit met zwart dak
EX - Renault Clio IV 1.5 dCi - 90 PK - Rouge Flamme - 0-110.000 KM
Giosan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Giosan »

Dat kan ook. In de zekering kast onder de motorkap heb je ook een aantal stekkertjes die signaal krijgen bij het starten. Daar kan je heel makkelijk een kabeltje bij prikken.
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Dat is idd wel een idee, via een relay ofzo :wink:
Moet vandeweek toch weer naar de renault dealer ivm storen van de (door renault ingebouwde) Xenon op de radio ontvangst.
Zal het er dan is over hebben met een monteur aldaar of anders met mn eigen monteur waar al mn auto's in onderhoudt zyn :thumbsup:
Giosan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Giosan »

Succes! Ben benieuwd. Neem dan trouwens gelijk deze lampen, heb je achter ook een mooie LED balk die oplicht ;)

http://www.dectane-tuning.com/-led-tail ... 79877.html
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
rob-1968
forum starter
Contacteer:

Bericht door rob-1968 »

Hoi kwam deze 2 filmpjes tegen op you tube.
staat wel gaaf die koplampen, zouden deze ook in ned verkrijgbaar zijn.
van de led achterlichten zie ik de adv in het vorige bericht.
maar ben benieuwd of deze koplampen met geïntrigeerde leds ook in ned verkrijgbaar zijn.

[youtube]vS6xYsocBbw[/youtube]

[youtube]P6hGZ7Lg55I[/youtube]
Clio IV Phase 2 Hatchback Gris Titanium KPN & Pack Lumiere
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Dat zyn idd hele gave koplampen en achterlichten voor in de clio 4 :thumbsup:
Als je de merken weet van die lampen dan kun je het misschien achterhalen of ze in Ned ook te leveren zyn.
Zou wel gaaf zyn en zeker het overwegen waard om de orginele ermee te gaan vervangen ;)
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Dit zijn zelfgebouwde lichten denk ik. Ik was ook van plan om mijn Chrome sierlijn in de koplampen om te vormen met een switchback led-tube maar dit is niet zo makkelijk denk ik. Ook is de ruimte tussen die lijst en de behuizing vrij klein.

Edit: misschien een auto-reis maken naar Turkije en daar je verlichting laten doen. Als het te maken heeft met clio en mooie lichten zijn het precies altijd Turken. Die zijn daar zo te zien veel mee bezig.
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

De clio 4 wordt gebouwd in Bursa, turkije dus vandaar het hoge tuningsgehalte.

De verlichting wordt allemaal ter plekke gedaan, er zijn geen kits leverbaar.

Ook op gebied van audio en verlaging van de clio 4 moet je bij de turken kijken. Ik heb daar veel inspiratie opgedaan destijds..
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”