Wel bekende P0120 storing, al veel geprobeerd

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Emmer
beginner
Contacteer:

Wel bekende P0120 storing, al veel geprobeerd

Bericht door Emmer »

Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Clio Phase 2 uit 2001.
Autotjes rijd als een zonnetje, maar geeft soms een elektronische storing!
Heb het forum al aardig doorgezocht, maar meeste dingen die hier aangeraden worden te doen, heb ik al gedaan.
Ik weet het niet meer en vroeg me af of er nog meer ideeën zijn hoe dit probleem op te lossen.

Probleem:
Volledig willekeurig schiet er een storing gaspedaalpositiesensor circuit A P0120 in.
Hierop gaat het elektronische storing lampje branden, met als gevolg dat de auto in de noodloop gaat.
Het contact aan en uit zetten reset de storing vrijwel altijd, waarna hij weer op een willekeurig moment terug komt (soms een minuut, soms een paar dagen later).

Wat al gedaan:
- de vorige eigenaar heeft de bekabeling van de gaspedaalunit al omgelegd, zodat hij direct op de computer zit
- gaspedaalunit is vervangen en doorgemeten op goede werking
- gaskleppenhuis vervangen met een getest tweede handsje van de sloop (welke goed schoongemaakt is van te voren)
- MAP sensor vervangen

Wat kan nog meer bijdragen aan dit probleem, of zie ik iets totaal over het hoofd, zijn er nog andere sensoren die hier invloed op hebben (lambda bijvoorbeeld?)

Alvast bedankt voor jullie reacties/ideeën!

P.S.
Soms als ik rem zie ik het lampje van mijn achter mistlamp lichtjes gloeien op m'n dashboard.
Lijkt dus er op dat de bedrading van de rem iets stoort op de bedrading van het achter mistlicht.
Zou dit bijvoorbeeld invloed kunnen hebben, dat dit een teken is van een slechte massa aansluiting ergens die deze storing kan veroorzaken?
Laatst gewijzigd door Emmer op 31 jul 2017 07:37, 5 keer totaal gewijzigd.
Robin5757
forum member
Contacteer:

Re: Wel bekende P0120 storing, al veel geprobeerd... help?!

Bericht door Robin5757 »

Stekker op de gas klep vervangen en klep opnieuw inleren is zeer zeker geen slecht plan
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Waar kan ik zo'n stekker kopen? kan ze niet vinden op ebay ofzo...
Inleren heb ik al meerdere keren gedaan, maar stekkers vervangen is geen slecht idee... als ik ze ergens kan vinden.. Dealer misschien?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Mogelijk een massa probleem bij de achterlichten.
Dit zorgt vaak voor onverklaarbare foutmeldingen en vage problemen in de elektronica.

Haal de achterlichten los, schuur alle contactpunten schoon, haal de massa kabel van de achterlichten los en schuur dit.
Trek een extra massa kabel van het printplaatje van de lampen naar 1 van de massa punten binnen in de kofferbak.

Daarna inderdaad de stekker van de gasklep losmaken en uit elkaar halen (even een foto maken voor welke kleur waar hoort) opschuren en weer in elkaar zetten.
Groeten, Vincent.
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Ja ik ga alle massakabels in de auto wel even nalopen en dan vooral de achterlichtkabels.
Gasklepstekker even controleren is ook wel een plan, al ziet die er op het oog nog erg goed uit.

Wat me ook opvalt is dat de auto iets wat onrustig stationair draait. Niet extreem geschud ofzo, maar wel iets.
Ik wilde zelf de lambdasensoren nachecken, weet iemand precies waar deze zitten op mijn Clio (en hoe ze er uit zien)
Renault Clio II (BB/CB/SB) 1.6 16_V K4M-708; K4M-748 79 kW

Thanks in inder geval
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Kleine update... nouja eigenlijk niet, want het probleem zit er nog steeds

Heb al veel dingen geprobeerd.
Vandaag heeft de auto in de garage gestaan en kwam de monteur tot de conclusie dat een van de twee potmetertjes in de gaspedaalunits af en toe wegvalt.
Tweedehands gaspedaal unit gehaald, maar die gaf exact hetzelfde probleem... nou lijkt het mij erg sterk dat beide units toevallig een kapotte potmeter hebben.
Dus de gok is dat het hem toch in de bedrading zit... maar waar... geen idee... alle kabels nagelopen en aansluitingen schoongemaakt... mocht allemaal niks baten.

Morgen ga ik toch maar eens langs bij de Renault dealer in de hoop een aardige monteur te treffen die me kan helpen en mij misschien in de goede richting kan wijzen.
Misschien een gloednieuwe gaspedaal unit aansluiten en meten onder het motto 'no cure, no pay'.... maarja..

Ik zal updates blijven posten en hopelijk ook over een tijdje mijn oplossing kunnen posten. :worship:
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Re: Wel bekende P0120 storing, al veel geprobeerd... (update

Bericht door MarijnRS »

Zit er geen breukje in de omgelegde draden? dat zou je al kunnen controleren. Ze zijn dan waarschijnlijk afgetapt vanaf de ECU.
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Zou inderdaad kunnen, ga bij de dealer ook wel even vragen wat zo'n nieuw 'omlegsetje' kost en die eventueel halen om die hele handel te kunnen vervangen.
En zal de dealer ook even vragen een blik te werpen op de manier hoe het huidige setje is aangebracht, misschien gaat hij dan wel huilen en weet ik wat het probleem is :laugh4:
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Dat omleggen is bij mij ook gedaan, zijn geloof ik 6 draden met een stekkertje door het brandschot. Dus aan de ene kant direct aan de ECU vast en aan de andere kant de stekker van het pedaal. Is voor zover ik kan zien niets bijzonders.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Schiet me net nog ff te binnen, heb je je ECU al eens losgehaald en de stekker schoongemaakt? Heb wel eens gelezen dat er daar een soort vaseline inzit tegen waterindringing. Heb het hierbij over de grote 70 pins stekker op je ECU...
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Ja... maar misschien is dat omleggen bij mij wel gedaan door een extreme amateur en zit hij niet op de goede plaats... ik ga het wel even vragen.
ECU nog nooit losgehaald, zou kunnen dat daar misschien iets onder de stekker niet goed zit... zal ik eens naar kijken, thanks
hostler

Bericht door hostler »

Man man man. ik heb dit probleem ook. Ik word HELEMAAL gek!

Heb je een Renault nummer van dit "omleg setje"?
Niels v Dijk
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels v Dijk »

Je kunt het beste met deze storing beginnen met de tussen stekker onder bij het gaspedaal door te solderen. Als dat niet helpt bedrading omleggen met een nieuwe stekker op het gasklephuis. Dus als ik 'emmer' was zou ik deze als eerst vervangen!(Bij dealer meestal wel op voorraad, kost rond de €40 geloof ik)
Als de storing alsnog terug blijft komen het gaspedaal of gasklep vervangen.
Clio III RS 197 Luxe BlueDynamo
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Vorige eigenaar heeft kennelijk dus al de bedrading van de gaspedaal unit omgelegd en aangesloten op de computer en de bekabeling richting het gasklephuis al een keer vervangen.
Bij het doormeten lijkt het er in ieder geval op dat de bedrading naar de gasklep goed is en het 'omleg setje' is goed aangesloten.

Dealer raadde me aan om de computer software op te laten sturen naar Renault, misschien dat de software die er op staat niet goed overweg kan met het huidige gaskleppenhuis/gaspedaal (150eur)
Zit zelf te denken misschien dat omlegsetje opnieuw te laten installeren, maarja... das weer +- 150 euro... en garandeerd natuurlijk niks.
Misschien a.s. vrijdag nogmaals even langs de dealer om te kijken of ik een no-cure-no-pay kan onderhandelen.... Daarnaast ging de monteur van mijn plaatselijke garage nog even rondvragen bij collega's, dus dat wacht ik sowieso nog wel even af... Hij heeft het zijn persoonlijk missie van gemaakt de storing te vinden (kosteloos tot nu toe) dus je weet maar nooit.

wat de omlegset betreft, het gaat volgens mij om reparatieset 8200673203, maar weet niet zeker... dealer kan je het uiteraard beter vertellen maar kost rond de 40 euro.

EDIT:
Wat de monteur van mijn garage zei is dat het er op lijkt dat één van de twee potmeters in de gaspedaalunit willekeurig soms kort wegvalt en dit de storing veroorzaakt...
Maarja, nog niet te achterhalen wat dit zou kunnen veroorzaken, ook bij een vervangend gaspedaalunit doet hij dit...
Wat mij ook opvalt is dat de elektronische storing vaak eerst 3 keer binnenkomt zonder dat deze uit te lezen is en na deze 3 keer gaat het 'servicelampje' branden en dan pas is er een storing uit te lezen..... raar?
hostler

Bericht door hostler »

Dat heb ik ook. één van de twee geeft soms een dipje.

Het lag bij mij in ieder geval niet aan de gaspedaalpositiesensor. Deze heb ik namelijk al vervangen en daarna was het nog steeds.

Misschien probeer ik dat reparatiesetje nog, maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in.
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Henny ik heb je even een PMetje gestuurd, voor wat extra info...
hostler schreef:Misschien probeer ik dat reparatiesetje nog, maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in.
Ja, heb ik ook wel een beetje... extreem veel last heb ik er (nog) niet van die storing en het begint me nu toch wel aardig
wat euro's te kosten... Wil nog wel wat kleine dingen proberen, maar het houdt een keer op.
hostler

Bericht door hostler »

Ik wil je topic niet kapen, maar ik ben iets verder.

Mijne begon in te houden en te haperen tijdens het rijden, ik heb de lambda sonde (die voor de katalysator) vervangen. Bleek niet te helpen, dus vervolgens de kabel van de gasklep nagegaan. Onder wat tape lag deze mooie verrassing :P

Afbeelding

Ziet er niet erg netjes uit, maar volgens mij wel effectief. Denken jullie dat het een goed plan is om dit beun werktje te vervangen voor een reparatie setje van Renault?

Ik heb trouwens de stekkers van het gaspedaal, gasklephuis en de computer los gehad, met een staalborstel schoongemaakt en daarna ingespoten met contact spray. Ik heb ongeveer 2 uur lang gereden, veel 50, 80 en 100 tot 150, zonder problemen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ook maar even een vraagje tussendoor:
Dat schuimrubber van de airco-doorvoer is bij mij ook helemaal vergaan, net als op de foto. Heeft iemand het renaultnummer?

EDIT: gevonden, 7701044812
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

@ hostler
Dat ziet er inderdaad niet heel netjes uit, aan de andere kant als alle kabels gewoon goed aan elkaar vast zitten zou het moeten werken.
Heb zelf ook al aardig wat 'beunwerkjes' vervangen/opgeknapt... heeft bij mij nog niks geholpen, maar ziet er wel stuk beter uit.
Even paar meter kabeltjes halen, krimpkousjes, soldeerboutje... en een middagje klooien... je weet maar nooit (let wel goed op de dikte van de kabels die je haalt).

Raar genoeg rij ik nu al 5 dagen zonder storing rond :chinrub:
Even wachten tot het weer wat warmer wordt, want het leek dat de storing vaker/sneller voorkomt bij warm weer.
Maar het zou zo maar kunnen dat de storing er uit is, al wil ik het niet jinxen... ik hou jullie up to date mocht er iets veranderen
Heb wel mijn MAP sensor en de sensor voor binnenkomende lucht vervangen. zijn tientje per stuk, dus ag... waarom niet....
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Netjes, hoop voor je dat het gefixed is!
hostler

Bericht door hostler »

Vandaag langs de dealer geweest om wat info te winnen. Blijkt dat de reparatie op de foto van een paar posts omhoog helemaal geen beunwerkje is maar een standaard Renault reparatie.
Maar de dealer zei dat het natuurlijk wel kan zijn dat er een slechte verbinding in één van die krimpkousjes zit (zijn immers niet gesoldeerd).

Ook even gevraagd naar een reparatie setje voor de bekabeling van het gaspedaal. Volgens mij is deze bij mij niet vervangen, maar daar moet ik even de tijd voor nemen om die kabels langs te gaan.

Maar goed, ik ga natuurlijk nog niets vervangen als de storing weg blijft... Daar hopen we dan maar op.

Iemand een Clio kopen?
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Gaspedaal reparatie setje is vast ook bij jouw Clio te plaatsen.
het is niks anders als de bekabeling van je gaspedaal direct op de ECU kabels solderen.
Mijn dealer schatte de prijs hiervoor (als de dealer het doet) rond de 150 euro (dus dat is incl. setje en het plaatsen ervan)
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Helaas.... hij heeft best lang zonder problemen gereden, maar dit warme weer lijkt er effect op te hebben.
Als ik sochtends vroeg naar werk ga als het nog koel is, bijna nooit problemen... smiddag in de hitte = willekeurig en vaak noodloop
Over het algemeen lijkt de auto sowieso wat onrustiger te lopen met dit warme weer en wanneer hij dan weer
in de noodloop schiet, loopt hij ook direct wat relaxter... vaag....

Volgende stap is denk ik de bdp sensor vervangen en nog een keer alle kabels na lopen :furious3:
hostler

Bericht door hostler »

BDP lijkt me erg sterk maar je kunt het altijd proberen.

Jammer man :( (Mijne heeft het sinds mijn vorige post in dit topic perfect gedaan, net verkocht)
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Gok ook niet dat het de bdp sensor is... maar bdp sensor heeft wel effect op hoe de auto stationair loopt toch?
en bdp sensortje op ebay kost me een tientje ofzo, dus wel het proberen waard.
Het in z'n geheel nalopen van de kabelboom heeft denk ik wel meer kans
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”