Alles hangt van de omstandigheden af.
Bijvoorbeeld bij grote hitte, dak en motorkap in de felle zon en dan een overvliegende meeuw of spreeuw ?
Hoe lang het kon indrogen, wat die vogels ( gek maar waar ) gegeten hebben...
Spreeuwen die fruit aten versus meeuwen die vis eten, de zuurtegraad van de uitwerpselen is anders en vreet dan ook dieper in de lak.
Een motorkap die een tijd drie weken geleden gespoten is, wel zelfs al is de lak in de spuitcabine ovengedroogd, toch is de vernis nog niet uitgehard.
De kleur heeft helemaal niets met de vlek te maken die vogelpoep achter laat. De vlekken krijg je doordat de lak onder de vogelpoep bij hitte anders uitzet/krimpt dan de lak er naast. Zo krijg je de micro barstjes in de lak die de vlek vormen.
Dit citaat klopt ook hoor !
Aangedroogde vogelpoep leg je best een vochtig doekje een tijd op , dat het kan inweken.
Daarna verwijderen.
Ik heb een tijd aan de haven gewerkt waar steeds meeuwen op nieuwe wagens zaten, voor ze de boot opgingen, bracht men elke wagen met ietwat schade naar onze spotrepair. Als je direct na verwijderen al begint te polieren, dan krijg je het soms nooit weg.
Vaak is het beter om de kring die zichtbaar is, even op te schuren met een heel fijne korrel (P2000) en dan pas te polieren.
Zoiets doe je beter niet zelf !
Wat je lak betreft ,toch wel veel verf is op waterbasis , daarover komt natuurlijk de vernis.
Ik ken gevallen genoeg waar men na een reinigen met de hoge druk, schade heeft en vaak kom je dan meteen op de grondlaag (primer) uit en meestal heeft die een vaalwitte kleur. Net omdat een intregrale witte ondergrond de beste basis is, om een lak goed te laten dekken.
Veel mensen hebben dit ook nadat de wagen hersteld is met uitdeuken zonder herschilderen > je reinste troep !
Ik heb die cursus ook meegemaakt, het is zowat het ergste wat je aan je lak ( wagen ) kan laten doen.
Hopelijk ben je iets met dit antwoord,
mvg