Remschijven op?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
robin1234
beginner
Contacteer:

Remschijven op?

Bericht door robin1234 »

Het viel mij op dat mijn remschijven er roestig uitzagen. Ik was benieuwd of dit normaal is, of dat deze toe zijn aan vervanging.
Wanneer ik mijn auto start en dan de eerste paar keer rem, hoor ik wel een schavend geluid. Maar daarna hoor ik het niet meer.

Linksachter:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe 2004
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Re: Remschijven op?

Bericht door dopestuff »

Dat is niet bijzonder de roest en ook het geluid niet.
Remschijven worden vervangen bij bepaalde diktes of als ze krom ofzo zijn (voel en merk je bij remmen).

Trekt de auto met remmen een kant op?
robin1234
beginner
Contacteer:

Bericht door robin1234 »

Nee ik merk niks apart bij het remmen. Het zal wel goed zijn dan. :wink:
robin1234
beginner
Contacteer:

Bericht door robin1234 »

Moeten alle 4 remblokken tegelijk vervangen worden, of alleen de remblokken achter?

Edit:

Zag net op een YouTube filmpje dat je beter alle 4 tegelijk kan vervangen, zodat de auto overal even goed remt.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

)

Bericht door Arjan »

Remmen op één as gelijktijdig vervangen is vier blokken. Buiten en binnenkant remschijf elk één. Dus links en rechts voor of links en rechts achter. Of voor en achter tegelijk kan natuurlijk ook maar als de voering op de blokken achter nog voldoende is dan lekker laten zitten. Ingesleten remmen hebben een betere vertraging dan nieuwe. Meet ook even de dikte van de remschijven. Minder dan 17 mm voor is de afkeurmaat, dit staat overigens ook gewoon op de schijf. Met de groeven die je er op hebt hoeft het niet te zijn dat de schijven vervangen moeten worden, wel zal je met nieuwe remblokken iets langer nodig hebben om de nieuwe blokken "in te remmen", de eerste 500 kilometer een beetje rustig aan remmen en noodstops proberen te vermijden. Dat kan tot gevolg hebben dat je schijven krom gaan en je die alsnog (en met wederom nieuwe blokken) moet vervangen.

Als ik zo kijk valt het allemaal erg mee. Hoe zien de schijven er uit na een redelijke rit? Glanzend? En dan hoor je ze niet meer zeg je al dus ik denk niet dat er al wat vervangen hoeft te worden. Met een beetje regen en nattigheid lijkt het binnen een paar uur al alsof de schijven verrot zijn, zelfs (of juist!) met nieuwe :wink:
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Ja op
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”