olie lekkage bij motor waterpomp

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
bas47
beginner
Contacteer:

olie lekkage bij motor waterpomp

Bericht door bas47 »

Hallo luitjes van het clio forum . :worship:
Heb een Clio gekocht uit 2003 1.6 16 v . echter na blok warm rijden lekt het motorblok olie bij de waterpomp in de buurt . Wie weet waar de olie vandaan komt en wat zal de kosten dan zijn van reparatie . Ben bij een Dealer geweest voor navraag maar die kon zo snel geen uitsluitsel geven wat de prijs voor het grapje is en van waar het vandaan komt .
Hoop dat het niet teveel gaat kosten ,en ben benieuwd wie er antwoord/uitsluitsel over heeft . :thanks:
bas47
beginner
Contacteer:

Re: olie lekkage bij motor waterpomp

Bericht door bas47 »

Het zit specifiek olie lekkage bij de/aan waterpomp boven
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Olie of koelvloeistof..? Bij het laatste denk ik aan een slechte pakking van je waterpomp of een (ooit) niet goed gemonteerde pomp. De reparatie gaat niet goedkoop zijn, want als het volgens voorschrift gebeurt krijg je ook automatisch een nieuwe distributieriem.

geeft je een goed beeld van de hoeveelheid werk en het speciale gereedschap dat je nodig hebt.

Heb je geen garantie meer?

EDIT: Vergeet ik nog de multiriem (met span- en looprol). Die wordt normaal gesproken ook vervangen, want die moet er ook af :|
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

Als je voor de auto staat ,dan rechts voor onder luchtfilter en of bij daar zit toch de waterpomp en daar lekt het olie .heb niet zoveel verstand er van maar olie of koelvloeistof weet ik wel /dus het is motor olie .
Niels v Dijk
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels v Dijk »

Dat is je thermostaathuis.. komt wel vaker voor.
Je zou kunnen proberen de boutjes nog wat aan te draaien.. Soms lopen deze ietsje los. Anders de pakking vervangen
Clio III RS 197 Luxe BlueDynamo
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik gok inmiddels op een gescheurde stofhoes van de linker aandrijfas.

@Henny: loopt er ook olie door het thermostaathuis? Dan heb je vast weer gelijk :grin:
Thermostaathuis scheurt nog weleens, maar ik verloor toen koelvloeistof en geen olie.
Laatst gewijzigd door mox op 05 mar 2015 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bas47, als je aan de voorkant van die zwarte hoekige schoenendoos even dat rubber riempje losmaakt, dan kan je die doos daarna lostrekken om eronder te kijken. Je kunt dan goed zien of het aan je thermostaathuis of aan de nokkenasdoppen ligt.
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

Bedankt voor de tips allemaal ,maar tot zover heb ik het thermostaathuis vast gedraaid . 3 boutjes bovenkant gewoon vast/ los (strange) morgen weer kijken of dat geholpen heeft .heb nu cleaner erop tussen en bij afgespoten voor de overtollige olie .als het licht is ga ik weer warm rijden en als het niet meer lekt dan was dat het .Bedankt nogmaals voor de hulp zat een beetje in zak in as qua kosten tenminste als dit het is ...dat kost het niks (alleen paar vuile handen dan )
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

Trouwens nokkenassendoppen waren droog . Hoop op thermostaathuis dat deze los zat ..
Niels v Dijk
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels v Dijk »

Je bent niet de eerste.. Dit komt regelmatig voor.
Hopen dat het is opgelost :thumbsup:
Clio III RS 197 Luxe BlueDynamo
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

Hoop doet leven Niels ;p
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

kleine test ronde gereden van +- km of 6 ,geen lekkage ondervonden .bedankt allemaal voor het helpen naar de lekkage en uitleg hiervan .
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Vet van een aandrijfas ziet er ook wel anders uit als motorolie...
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

KLopt Mrijn , maar was duidelijk olielekkage bij thermostaat huis inmiddels opgelost ,mede door uitleg mede forummers
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Super! nog heel veel fijne km toegewenst.
bas47
beginner
Contacteer:

Bericht door bas47 »

Dankje Mrijnrs ;p
Maurito996
beginner
Contacteer:

Bericht door Maurito996 »

Goedemiddag renault clio fans,

Ik heb olie vlekken / lekkage geconstanteerd onder de luchtfilter van mijn clio 2.2 1.6 16v.
Na eerdere berichten te hebben gelezen, en na een eerste inspectie te hebben gemaakt lijkt dit uit de nokkenasdoppen te komen, de kleine om precies te zijn. Ik zie namelijk onderaan een kleine olie streep, en het lijkt daar dus niet goed af te sluiten onderaan.

De waterpomp zit onder de olie, maar dit komt denk ik juist van de nokkenasdop. De riem en waterpomp is in april vervangen. Ik zal kijken of ik de bouten kan aandraaien indien deze niet goed gemonteerd waren.

Wat kan er hier aan gedaan worden? Olie lijkt gewoon op peil te zijn, dus verlies van olie lijkt mij minimaal. Moet dit snel nagekeken worden?

Alvast bedankt voor jullie input.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik denk dat je het thermostaathuis (zwart plastic, met slangen eraan en een ontluchtingsnippel erop) aanziet voor de waterpomp. Als je zeker weet dat het olie is, dan sluit die nokkenasdop inderdaad niet goed af. Kennelijk niet goed geplaatst toen ze de distributieriem vervingen. Beide doppen moeten nieuw zijn, want ze zijn niet te verwijderen zonder ze kapot te maken. Er bestaat een officiele tool van Renault om de nieuwe doppen er recht in te slaan zodat ze heel blijven.

Hoe is het met het niveau van je koelvloeistof gesteld? Het thermostaathuis wil nog weleens scheuren, dus het is raadzaam om te checken of het echt olie is wat je ziet en geen koelvloeistof.
Maurito996
beginner
Contacteer:

Bericht door Maurito996 »

Hallo Max, super van je snelle antwoord.

Het zal inderdaad het thermostaathuis zijn, deze leek veel op een waterpomp op google :-).
Het is 100% olie, en ik zie duidelijk dat er olie doorkomt daar waar het niet goed afsluit met het blok.

Je ziet ook duidelijk olie spetters op de slangen die naar het thermostaathuis lopen, het lijkt mij dat koelvloeistof dat niet doet. Koelvloeistof niveau lijkt ok, niets bijzonders en nog op peil. Zal toch voor zekerheid dit even checken.

De distributieriem hebben ze in een klein zaakje vervangen voor dat ik de auto 2de hands kocht, dus of ze de juiste tools hiervoor hadden betwijfel ik.

Moet deze dop nu urgent vervangen worden? Of kan dit geen kwaad?
Peugeowske206SW
beginner
Contacteer:

Bericht door Peugeowske206SW »

Hoe is het hiermee afgelopen?

Ik rij zelf ook in een 1.6 16V (Peugeot). Thermostaathuis lekte een tijd terug koelvloeistof, en is toen door garage vervangen.
Na de vervanging lekte de auto geen koelvloeistof meer, maar wel motorolie.

Ik denk dat je probleem dus in de buurt van het het thermostaathuis gezocht moet worden dat die niet goed vast zit of iets.
Ikzelf heb de lekkage van de motorolie nog niet (laten) kunnen oplossen (paar druppels per dag).
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”