Auto hangt achter scheef

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
robin1234
beginner
Contacteer:

Auto hangt achter scheef

Bericht door robin1234 »

Ik heb een Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe uit 2004. Een tijdje geleden heb ik mijn achterschokbrekers laten vervangen, omdat mijn auto duidelijk scheef stond.
De garage zei dat er één achterschokbreker helemaal ingedrukt was en dus niet terug veerde. Dit was dus verholpen door twee nieuwe.

Maar nog steeds viel het me op dat mijn auto niet helemaal waterpas staat. Ik heb de afstand tussen bovenkant wiel en spatbord gemeten.
Hieruit bleek dat rechtsvoor als rechtsachter een halve centimeter meer ruimte had als linksvoor en linksachter. Betekent dus dat de auto héél iets doorhangt aan de bestuurderskant.

Als je aan de voorkant staat, valt het bijna niet op dat de auto iets scheef hangt, maar achter wel als je er op let. Het heeft naar mijn gevoel ook geen invloed op de wegligging.

Nu vraag ik me af waar dit scheef hangen aan ligt.

Ik hoor het graag!
Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe 2004
hostler

Re: Auto hangt achter scheef

Bericht door hostler »

Banden gecheckt? Misschien is een band minder hoog dan de andere. En misschien zit er aan één kant een verlagingsveer onder.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zou de achterveren inderdaad vergelijken en desnoods omwisselen; kijken of hij dan andersom scheef staat. Schijnt een kwestie te zijn van de schokbreker onder losmaken, dan kan je de veer er zo uithalen. Kan je ook meteen de 4 rubber "schotels" checken.

Duidelijk filmpje:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
robin1234
beginner
Contacteer:

Bericht door robin1234 »

Alle vier banden zijn pas geleden vervangen, dus daar ligt het niet aan.

Ik kan me wel herinneren dat de verkoper zei dat de Clio iets verlaagd was, alleen had ik zelf het idee dat hij niet verlaagd was.

Zal wel is een kijkje nemen bij de veren.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Je zegt een halve cm dat is 5 mm kan je dat zien als je achter de auto staat!!!
Kan ik bijna niet geloven dat je dat kunt zien.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
robin1234
beginner
Contacteer:

Bericht door robin1234 »

Ik heb een foto gemaakt van mijn linker achterveer en rechter achterveer ter verduidelijking. De auto staat op

Zie hier weinig raars aan.
CLIO2PH1
forum member
Contacteer:

Bericht door CLIO2PH1 »

Dat loopt wel los dan ;)

Zoals het filmpje van mox al laat zien.... Zet de auto op assteunen, krik onder de achteras en draai de bouten los van de schokdemper. Daarna kun je de achteras redelijk ver laten zaken met de krik (denk aan je remleidingen) en je kunt de veren er zo uit trekken... kun je ze nameten. Na afloop bouten schokdemer vastzetten met 105nm.

Dan weet je zeker of ze even lang zijn. Volgens mij heb je eibach veren eronder, net zoals ik heb.
robin1234
beginner
Contacteer:

Bericht door robin1234 »

Misschien dat ik dit in het weekend ga doen. Dan weet ik in ieder geval zeker of het aan de veren liggen.

Zijn die achterveren die ik eronder heb standaard? De verkoper zei zelf tegen mij dat de auto iets was verlaagd, maar na mijn idee is die niet verlaagd.

Edit:
Heb de veren eronder uitgehaald en vergeleken en van dichter bij bekeken. Ze zagen er nog goed uit en beide veren waren even lang. Heb de achterveren eens omgewisseld, maar de wielruimte aan beide kanten is niet veranderd.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”