uitlaat spruitstuk lekt beetje olie en borrelt....

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

uitlaat spruitstuk lekt beetje olie en borrelt....

Bericht door MarijnRS »

Vannacht met een zaklamp gezien dat er bij mijn clio rs 2001 uit het uitlaatspruitstuk wat olie lekt en hierdoor ook wat borrelt...
Nu heb ik begrepen dat de bouten die het spruitsuk vasthouden ook door oliekanaaltjes lopen.
Mijn vraag is wat de juiste manier is om dit op te lossen; nieuwe pakking en de bouten insmeren met sealant of is hier een andere/betere oplossing voor?

Alvast bedankt!
MartinS

Re: uitlaat spruitstuk lekt beetje olie en borrelt....

Bericht door MartinS »

Ik heb zelf bij mijn Clio 1.4 ook lekkage op die plek, maar volgens mij is het niet zo dat het simpel met een boutje aandraaien of afdichten is te verhelpen. Ik denk dat het gewoon de koppakking is die lekt. Als het wel met wat afdichten van bouten zou helpen dan hoor ik dat graag.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Heb vandaag alle pakkingen besteld en hij gaat woensdag op de brug dus laat daarna wel weten of het geholpen heeft.
dci
beginner
Contacteer:

Bericht door dci »

Als de bouten echt dwars door het oliekanaal lopen komt er dus olie door het schroefdraad. Kleine kans dat het dan aan de koppakking ligt.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Lijkt mij ook niet; koelvloeistof blijft keurig op niveau en kleur....
dci
beginner
Contacteer:

Bericht door dci »

MarijnRS schreef:Lijkt mij ook niet; koelvloeistof blijft keurig op niveau en kleur....
Gelukkig. Zegt overigens niet altijd alles; er zijn een aantal Peugeots en Citroëns die wel degelijk een lekke koppakking hebben zonder vermengen kvs/olie en opbouwen druk. Oliekanaaltje ligt erg dicht bij de rand van het blok en ze lekken daardoor vaak op de hoek aan de voorzijde, passagierskant. Oplossing = druppels negeren en gewoon doorkarren, tenzij je geen druppels op je stoep wil :sneaky:
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Ik zal proberen foto's te maken als ik ermee bezig ben. Rest van blok is droog. De 'plenum' bovenop heb ik al afgekit en sindsdien is het olieverbruik al drastisch gedaald. Hoop dat dit het laatste hoofdstuk in het verhaal is :-)
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Vandaag de uitlaatpakkingen van voor tot achter vervangen, kon helaas geen foto's maken omdat mn handen te vettig waren.
De pakkingen zijn nu dicht dus hopen dat het droog blijft. De auto klinkt in ieder geval een stuk stiller.
MartinS

Bericht door MartinS »

Ik hoop voor je dat het geholpen heeft. Ik heb inmiddels mijn auto ingeruild voor een ander merk, de kosten voor vervanging van de koppakking vond ik niet meer waard.

Ik heb nog wel een originele spruitstukpakking voor de uitlaat over, dus mocht iemand hem willen overnemen, nieuw was deze 26 euro voor 15 euro mag je hem hebben. Mail naar MStruijs@gmail.com
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

denk dat het over 2 verschillende pakkingen gaat; de uitlaatpakking is ongeveer eur 7,- en als deze lekt is er motorisch gezien geen man overboord. Als echter de koppaking lek is wordt het een ander verhaal. Dit is bij mij gelukkig niet het geval.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”