Speakers achter instaleren clio 2

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
gunner1001
forum starter
Contacteer:

Speakers achter instaleren clio 2

Bericht door gunner1001 »

beste allemaal ,

aangezien ik af en toe ook wat personen op de achterbank heb zitten , en de subwoofer daar de muziek flink overstemt , ben ik tot de gedachten gekomen om de ( lege ) behuizingen voor de speakers achter te gaan benutten.

wel heb ik een paar vraagtekens:

zijn de afmetingen voor de geschikte speakers achter het zelfde als voor ( in de deuren ) ?

zijn de behuizingen achter al voorbedraad ? ( ik heb nog niet gekeken ) .
zo nee : is er een loze pijp aanwezig en zo ja , komt deze bij de stereo unit uit ?

in geval van geen loze pijp , wat is de makkelijkste manier op de kabel van speakers achter naar de radio unit te krijgen ?

momenteel heb ik 2 tweeters in mijn dashboard en 2 speakers in mijn deur , mijn huidige radio geeft aan: 4x50 watt. zijn alle uitgangen al bezet nu ?
zo ja , wat is de beste oplossing ? de achter speakers bij de tweeters binden ? of bij de deur speakers .

morgen eens de boel openmaken en kijken wat de situatie is .

ik hoop op wat feedback :).

alvast bedankt.

M.V.G

Gunner1001
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Speakers achter instaleren clio 2

Bericht door Duck »

Achterin zijn de speakers ook 13 cm.
Of er bedrading is word een kwestie van controleren.
5 deuren? speakerkapjes draaien om er uit te krijgen.
3 deurs? bij de flessenhouder voorzichtig naar je toe trekken.
Bedrading zelf leggen?
Kun je het mooiste onder de kunststof delen laten lopen die aan de onderzijde langs je deuren lopen.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
gunner1001
forum starter
Contacteer:

bedankt voor je reactie .
ik ga er morgen eens naar kijken :)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wanneer je achter nog geen speakers hebt heb je waarschijnlijk ook geen tweeters in je dash?

Neem dan een composetje. ;)

Wanneer er bedrading ligt zit er een klein wit stekkertje aan. Zit geklemd in het kunststof van deurpaneel of zijpaneel. Niet te ruw verwijderen dus want dan kan je de draad stuk trekken. Vaak zijn de stekkertjes trouwens losgetrild en hangen ze al los maar beter even het zekere voor het onzekere nemen :thumbsup:
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Ik had wel tweeters maar geen bekabeling achter. Inderdaad gewoon door de kunststof delen trekken, en zijn gewoon 13cm net als voor. Je kunt ze prima aansluiten verder op je radio, de 4 kanalen zijn voor fronts en rears, niet tweeters. Ik heb ze zelf overigens gewoon simpelweg gesoldeerd aan de ISO stekker van mijn radio. Had geen verloopjes whatsoever, maar werkt verder ook prima.
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

duck schreef:Achterin zijn de speakers ook 13 cm.
Zijn de speakers voorin ook 13 centimeter (ik dacht 16 of 16.5)? Kon een leuk Focal setje overnemen maar realiseerde mij dat ik de maat niet heb opgezocht.
UnreaL_NL
forum starter
Contacteer:

Bericht door UnreaL_NL »

ja die zijn voorin ook 13 , maar als je de plastic bak eruit zaagt ( weinig moeite) kan je er 16,5 in kwijt enige waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je niet te ver naar achter gaat met je raam. of ze dan iets ophogen met een mdf ring
Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Oké. Thanks. Zal de boel eens losdraaien. Raar maar waar: de originele speakers zitten er nog in.
gunner1001
forum starter
Contacteer:

status update :D

speakers zijn binnen , heb vanmiddag gekeken of de speaker gaten achterin voorzien waren van bedrading , dit is helaas niet het geval. en aangezien alle uitgangen van mij radio benut zijn ( tweeters in dashbord ) had ik het volgende idee =

nu wil ik via mijn al in gebruik genomen versterker ( 500 watt ) nog een versterker erbij plaatsten , en deze gaan gebruiken om de 2 speakers achterin te gaan aansluiten .

de versterker die erbij gaat komen is een 300 watt versteker , ruim voldoende om 2 speakers aan te sturen die max 200 watt aan kunnen aangezien de auto radio 4x 50 watt is .

de enige vraag die ik nu heb is .

ik heb een 16mm2 rode stroomkabel richting de accu lopen , met een 80 ampere zekering erin .

naar mijn mening moet het totale vermogen dalijk 500 watt + 300 watt = 800 watt , gaan over die 16mm2 kabel icm. de 80 ampere zekering .

heb ik hier gelijk in ?

klein sommetje =

ampere = watt / volt = 800 / 12 = 66 ampere , bij maximaal gebruik van beide versterkers.

ik hoop te horen of ik het goed heb :D

groetjes

Peter .
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Je hoort je voor speakers (in je deuren) en tweeters (in je dashboard) gewoon allebei op je 2 voor kanalen te hebben, en dan je 2 achterspeakers op de achter uitgangen van je versterker.
Je hoeft dan hooguit een filter voor te zetten
gunner1001
forum starter
Contacteer:

en weer een status update :)

de speakers zitten erin

wat problemen gehad met het juist instellen ervan , en net ( rond 22:00 ) de juiste instellingen weten te regelen in me radio.

ik kan helaas niet meer de boel gaan afstellen vanwege het late tijdstip en geen ruzie met de buren wil :P .

maar de vraag waarmee ik zit

ik heb 1 RCA kabel vanuit men HU naar achteren lopen waar er via een Splitter 2 verstekers voorzien worden van signaal.

echter kan ik kiezen in mijn HU voor een subwoofer uitgang , of REAR uitgang.

subwoofer uitgang gaat hem niet worden omdat ik dan geen hoge tonen uit mijn speakers krijg , dus ik moet het doen met de REAR uitgang stand .

kan ik nu met mijn versterker voor mijn subwoofer de hoge tonen eruit filteren ( met de lowpass filter ) zodat mijn subwoofer nog steeds het zelfde zal presteren als dat hij met de subwoofer uitgang deed ?

ik zal morgen ook even een fototje schieten :D , ben ik wel verschuldigd na de lange tijd :D

Groetjes

Peter.
gunner1001
forum starter
Contacteer:

het is gelukt :) ,

ik heb de instelling op REAR gezet , en zoals al vermoed kan ik alle tonen wegfilteren als het moet via de versterkers :).

# blij blij :P

de beloofde foto :P

Afbeelding

nu alleen nog iets van een plateautje erboven op en dan zijn we klaar :)

(p.s. , waar hebben andere leden hun versterker zitten ? :D )

Groetjes .

peter.
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Onder de passagiersstoel, lekker weggewerkt en maar 1 kabel naar de kofferbak voor de sub :)
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”