Dashcam inbouwen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Dashcam inbouwen

Bericht door s_jansen66 »

Hallo allemaal,

Al een tijdje denk ik erover om een dashcam te nemen. Waar ik me echter aan stoor zijn die draden die van de sigaretten aansteker over het dashboard zouden lopen. Aangezien ik een Expression heb, heb ik geen regensensor, maar ik vraag me af of er daar niet een "voorbereiding" ligt die ik kan gebruiken om op aan te sluiten. Als ik die camera achter de spiegel plaats heb ik er verder ook geen last van in het zichtveld.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door s_jansen66 op 20 aug 2014 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
FariiD
forum starter
Contacteer:

Re: Dashcam inbouwen

Bericht door FariiD »

kabel langs het raam laten lopen? Tussen de hemel en het raam.

Zo heb ik het, danwel in een Clio 2, gedaan met het microfoontje dat bij m'n interieurverlichting zit.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Het draad kan je via je dashboardkastje naar de a-style naar boven laten lopen.
Dan tussen raam en dak naar binnen duwen en je ziet bijna niets meer van.
Groeten, Vincent.
pmeister

Bericht door pmeister »

Ik zit eigenlijk met precies hetzelfde. Tussen het dak en de rand gaat prima, maar de A-stijl zie ik zo niet gebeuren (zit wel erg strak in elkaar?). Het knoppenpaneel in het dak heb ik al vaker los gehad, daar zit een en ander aan bedrading. Zou daar 5 volt, of eventueel 12v+omvormer, van af te tappen zijn?
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Vinnie_86 schreef:Het draad kan je via je dashboardkastje naar de a-style naar boven laten lopen.
Dan tussen raam en dak naar binnen duwen en je ziet bijna niets meer van.
Ik zou dan wel de sigaretten aansteker aansluiting moeten aftappen in het dashboard oid. maar is natuurlijk een optie. Ideaal zou zijn om een USB aansluiting tot bovenaan te krijgen. Dan kun je altijd nog iets anders insteken.

Ik lees net ook op een ander forum van iemand die hem (bij een andere auto) op zijn leeslampje aan bestuurderskant heeft aangesloten. Hij gebruikt dat toch niet, en nu heeft hij er een schakelaar bij. Een ander heeft die kabelboom afgetapt voordat hij bij de schakelaar komt. Ik heb "maar" een Expression, daardoor zit er een namaakschakelaar in het dashboard rechtsonder (naast het start/stop aanzetten) misschien dat ik daar iets mee kan doen. Eventueel een originele tuimelschakelaar op de kop tikken en die daar in monteren ofzo.

Leuk klusje voor een paar vrij uurtjes in het weekend.

Simon
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Zover ik weet is de Clio niet vooraf bedraad voor leeslampjes als je geen regensensor of licht pakket hebt.

Je kan eventueel ook in de zekeringen kast een extra zekering plaatsen en dan het draad naar de hemel brengen en daar een usb laadpunt maken.
Groeten, Vincent.
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Er zit toch een standaard interieur/ leeslampje in?
Volgens mij had hij juist die eruit gedraaid en doorgelust naar de cam.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Dat kan eventueel ook (had ik niet aan gedacht) alleen niet te zwaare stroomverbruiker er op zetten.
Je kan dan een led lampje er in doen zodat je wel licht kan behouden.
Groeten, Vincent.
pmeister

Bericht door pmeister »

Je kunt gewoon 12v aftappen van de stekker in je plafondpaneel. Heb er zelf een print van een 12v-to-usb in liggen nu, met daarop de dashcam aangesloten. Nota bene los twee draden in de aanwezige connector bijgestoken, gaat prima!
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Dat zou super zijn! Dan hoef ik niet te klooien om die draden weg te werken. Ik zit er over te denken om netjes een USB socket te maken achter de spiegel.

Heb je verder nog iets aan de zekeringen gedaan?

Wanneer wordt die 12v trouwens bekrachtigd? Volgens mij zijn de lampjes ook te gebruiken als de auto nog niet in contact staat (je zult toch maar met een lege accu staan door je dashcam!).

Heb je trouwens dat hele grijze paneel er uit gehaald, of alleen de witte insert voor de lampjes?
pmeister

Bericht door pmeister »

Verder niks aan zekeringen gedaan. Je kunt het hele grijze paneel eruit trekken, even de nagels ertussen en gaan :)
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Ik heb dan eindelijk die dashcam aangeschaft en wil hem aanlsuiten via een "add-a-fuse" circuit in de zekeringkast. Lijkt me toch veiliger dan gewoon bij de verlichting insteken.

Heeft iemand van jullie een idee waar ik bij de zekering kast de massa kan aansluiten?
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Zitten genoeg massa punten in de hoek anders een bout die het carrosserie ingaat
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”