Kachel ventilator motor (en weerstand) vervangen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
rcvda@hotmail.com

Kachel ventilator motor (en weerstand) vervangen

Bericht door rcvda@hotmail.com »

Geachte lezer,

Mijn kachel ventilator motor van mijn clio III team spirit is kapot. E.e.a. moet worden vervangen. De kosten bij de dealer zijn erg hoog (ongeveer 600 euro, exclusief inbouw). Dat is de reden dat ik de onderdelen zelf via onderdelenlijn heb gekocht (voor 220 euro)...

Gevolg is wel dat ik nu e.e.a. zelf moet (laten) vervangen (in beginsel niet bij de dealer). Hamvraag, weet iemand hoe ik de kachel ventilator kan vervangen (clio III)?

Ik heb net al even gekeken of ik de kachel ventilator kan vinden, maar tot op heden is het me niet gelukt. Moet ik e.a.a. vervangen onder de motorkap (onder waterafvoer/ruitenwissers) of moet ik toch van binnenuit het dashboard(kasje) loshalen. Weet iemand hoe dit werkt?

Vriendelijke groet,

Ralph
Mieke Bezem

Re: Kachel ventilator motor (en weerstand) vervangen

Bericht door Mieke Bezem »

Ik zou de beschrijving hiervan graag ontvangen als dat mogelijk is. Ventilator is ermee gestopt en we krijgen de motor met geen mogelijkheid tevoorschijn.

Alvast bedankt!

Mvg. Mieke
Mieke Bezem

Wie helpt mij verder.. poos geleden heb ik om de werk beschrijving gevraagd om de ventilatormotor te vervangen omdat de ventilator in mn clio 3 ermee gestopt is; inmiddels heb ik zo'n beetje alles vervangen wat ik kon verzinnen dat kapot kon zijn maar nog steeds geen ventilator.. inmiddels vervangen;
- de ventilatormotor
- het bedieningspaneeltje met knoppen om ventilator te bedienen
- voorverwarmer/interieurverwarmingsunitje
- de relais
- alle weerstanden nagekeken en doorgemeten zowel onder het dashboard als onder de motorkap.. zijn allemaal nog heel..
ik snap het niet meer.. iemand nog ideeën?? Ik heb de oranje kabels gevolgd vanaf de ventilatormotor en alles op zn pad vervangen in de hoop dat het het zou gaan doen.. niet dus.. alle tips welkom! Tis maar koud in de clio nu! ;)

Alvast bedankt!
Mieke Bezem

Die heb ik nagemeten.. zie dat ik even afgeleid ben geweest tijdens het typen haha.. allemaal heel..
Mieke Bezem

Inmiddels links en rechts wat navraag gedaan en het volgende wijzer geworden; onder de accu zou een kabel moeten zitten die nogal eens gebroken zou zijn en wat vaak het probleem veroorzaakt.. dat gaan we binnenkort nog maar eens uitvogelen dan..
breij011

Bericht door breij011 »

Ik ben op zoek naar een beschrijving om het dashboard te demonteren, ik moet de ventilator vervangen, waar kan ik de beschrijving hiervan vinden?
Gr. Perry
Roy.Ginkel
beginner
Contacteer:

Bericht door Roy.Ginkel »

Azur91
forum starter
Contacteer:

Bericht door Azur91 »

Hee Roy,

Uit welke handleiding is dit document? Ik wil namelijk ook de rest graag hebben.
Azur91
forum starter
Contacteer:

Bericht door Azur91 »

Laat maar! Heb ze allemaal al te pakken. Toch bedankt voor de link!
otha
beginner
Contacteer:

Bericht door otha »

Nogal vreemd wat ik hier lees. Het lijkt wel of dealers hier op zitten om doe het zelvers te ontmoedigen. De kachelventilator vervangen duurt ongeveer een kwartiertje. Gewoon het handschoenkastje eruit halen een steun met drie schroeven losmaken en de ventilator gewoon eruit draaien. niets aan.
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Bericht door necessaryevil »

Ja, de fan gaat nog wel, maar de kachelweerstand is iets lastiger. Ik heb 'm pas ook los gemaakt, ik moest ook met handleiding eventjes zoeken en je kunt er slecht bij. Maar het is mij ook gelukt en ik ben een absolute beginner met dit soort werk. Ik heb een miniatuur ratelsleuteltje (met torx) gebruikt.

Wat ik niet weet is hoe het zit met de bedrading. De draden aan de stekker van de ventilator lopen door het dashboard naar de kachelweerstand en zit op dit ding vastgelast, althans in mijn Clio (mk3 phase I). De draden trekken met behulp van de oude draden is denk ik vrij lastig, want de stekker past er vermoedelijk niet doorheen.

Ik denk overigens dat het bij mij niet nodig is om de kachelweerstand te vervangen, ziet er nog goed uit.
mjee
beginner
Contacteer:

Bericht door mjee »

Roy.Ginkel schreef: 13 jul 2014 00:44 http://philch.free.fr/clio/clio3/MR393CLIO5.pdf
Pagina 57A

Mvg Roy
is deze manuaal ook voor Clio 11 ? ik moet mijn kachelradiateur vervangen.
alvast bedank
RAW65
beginner
Contacteer:

Bericht door RAW65 »

De steker op de kachelweerstand is een zwak punt, omdat de bedrading war dun is. Voor een paar tientjes zijn setjes te koop om dit op te lossen. Nog een link naar een goede beschrijving om een en ander zonder het dashboard eruit te halen te vervangen, is wel in het Frans. Bogijn.nl heeft veel Valeo onderdelen en daar kun je de kachelweerstand en motor voor een nette prijs bestellen. Succes!

https://www.aidetechniqueauto.fr/tutori ... 83-a2.html
RAW65
beginner
Contacteer:

Bericht door RAW65 »

Aanvulling: bedradingssetje heb ik besteld bij www.kienau.com...
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Bericht door necessaryevil »

RAW65 schreef: 22 sep 2018 10:36 De steker op de kachelweerstand is een zwak punt, omdat de bedrading war dun is....
Bij mij waren het echt de contacten die aangebrand waren, niet de kabels. Zowel op de fan als op de weerstand... Meerdere keren. Je fan nooit in stand 4 gebruiken na de reparatie! (en liever ook niet in stand 3...)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”