Benzine verbruik TCe 90

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: Benzine verbruik TCe 90

Bericht door goodje »

goodje schreef:Nou dames en heren heb dit draadje gelezen en heb ook echt een probleem met mijn verbruik.
Ik heb de meeste kilometer van deze tank beurt in de bebouwde kom gereden.
Mijn vorige verbruik ging niet goed omdat hij vrij snel afslaat met tanken, heb ik nu dus hem echt goed vol gemaakt.
Nu heb ik hem echt vol gemaakt tot het in de hals bleef staan en na 582,3 km hem weer tot aan zijn nek af getankt. Volgens boardcomputer verbruik 36,9 liter getankt 37,74 liter dus kleine liter meer dan mijn boardcomputer aangeeft, dit vind ik niet echt een probleem.

Maar mijn werkelijke verbruik 582,3 delen door 37,74 liter is een verbruik waar ik van moet huilen 1 - 15,42 km. :bigcry: :bigcry:

Ik weet dat het binnen de bebouwde kom is maar had toch eerder iets van 1 - 18 verwacht :thumbsdown:

Ben een echte oude lul rijder trek rustig op schakel op tijd, reed deze gehele periode op de eco stand met stop en start!!!!

PS ben vergeten wat mijn boardcomputer aangaf maar dat zal dan wel 583,3 - 36,9 = 15,78

Vraag is dit normaal en hebben jullie dit ook geconstateerd of moet ik langs de dealer gaan..
En dit is ook een benzine auto welke km stand heb jij nu???
Ik heb nu 7855 km misschien nog inlopen anders gebruik!!!
Carla vE schreef:Toevallig gisteren ook getankt (benzine). Volgens de boordcomputer had ik 35,6 l verbruikt, en na de 3e afslag van de pomp stond die op 35,65 l. Gemiddeld gebruik volgens de boordcomputer was 4,7 l/100 km (1:21,3). Dit bij dagelijks woon-werkverkeer. Op de heenweg 10 km binnendoor naar centrum Arnhem (26 stoplichten op die 10 km, waarbij ik bij ongeveer de helft van die stoplichten ook daadwerkelijk moet stilstaan) en de terugweg het centrum uit en de laatste 6 km snelweg.

@Goodje, misschien inderdaad maar eens voorleggen aan de dealer... want dit klinkt niet echt zuinig.
Carla klopt het wel wat de boardcomputer zegt hoeveel km en liters waren het???
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Ja, benzine auto TCe 90, en nu ong. 5000 km op de teller.
Volgens de boordcomputer had ik 35,6 liter verbruikt en volgens de pomp is er nu 35,65 liter ingegaan, en 758 km gereden op die tank. Ga er van uit dat het aantal gereden km's klopt...
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Carla vE,
Vind het verbruik van jou auto heel netjes volgens mijn berekening 758 km delen door 35,65 liter kom je dan uit op 1 - 21,26km

Vind het volgende wel een beetje raar!
(foto) willen niet lukken op IPad zijn te groot en krijg ze niet kleiner)

Volgens computer in auto verbruikte 35,9 liter tankmeter iets boven halve tank!
Zou ik dus meer als 70 liter tank hebben!!! (Volgens mij 45 liter tank)

Gereden kilometers 529,1 nog te kunnen rijden met restant tank inhoud 257 km.

Het verbruik zou dus weer 1 - 14,73 zijn om te huilen rij erg rustig op ECO stand schakel op tijd en best wel wat snelweg kilometers!!

PS benzine motor..

:bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry: :bigcry:
omewob

Bericht door omewob »

heb nu 3 x getankt en het verbruik is van 1:16 naar 1:18 naar 1:19,5 gegaan
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Omewob dat verbruik wordt steeds beter maar hoe tank jij af tot die afslaat of zoals ik tot de rand afvullen.

Volgens de auto zou ik 43,3 verbruikt hebben en 650,5 km gereden.

Met tanken tot aan de rand weer vol liep er net niet uit, het zelfde als de vorige keer ging er 43,18 liter in delen door 650,5 km is het verbruik deze keer 1 - 15.06 denk dat het 50% snelweg en 50% stadsritten.

Toch een keer met de garage over hebben vind dat verbruik niet goed heb een rijstijl van een oude lul schakel op tijd rij bijna nooit harder op de snelweg als 110 km op de eco stand....
omewob

Bericht door omewob »

ik tank tot die afslaat en telkens bij de zelfde pomp das ook niet zo moeilijk want ze hebben er maar 1
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Hoi Omewob,

En klopt dat dan ook met wat de pc van je auto zegd dat je verbruikt zou moeten hebben en wat er in ging!

Zoals je bij mij ziet gaf pc in de auto aan wat er ik verbruikt had en dat klopte!
Laatst gewijzigd door goodje op 12 okt 2013 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
omewob

Bericht door omewob »

daar zit wel een verschilletje in ( 0,2 tot 0,4 L ) maar maar dat is niet echt veel zodat ik rustig durf te zeggen dat ik er wel tevreden over ben
Ramon
forum starter
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Zo, ritje naar Spanje gemaakt.
Verbruik hele tijd rond 1 op 19, gemeten door het daadwerkelijk aantal getankte liters te nemen.

Dit was met 3 man en bagage met een snelheid continue van 118 km/u op cruisecontrol, gewoon in de normale stand, eco stand nog niet eens gebruikt.
Afbeelding
controlfriek

Bericht door controlfriek »

met een TCE 0.9 neem ik aan?

als ik alle berichten zie (en zelfs nieuws topics) lijkt het echt iets ongrijpbaars haha. Te meer omdat iedereen ook zijn eigen rijstijl heeft. Alles hangt natuurlijk nauw samen. iemand kan denken zuinig te rijden (schakelen, optrekken, uitrollen etc) maar volgens mij valt dat ook nog wel eens tegen.

ben benieuwd wat mijn ervaringen straks zijn.
Ramon
forum starter
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Inderdaad met een 0.9 Tce, het meest belangrijke is om niet boven de 120 km/u uit te komen, dan gaat hij echt zuipen, verder veel op de cruisecontrol rijden en met uitrollen kan je heel veel bereiken.

Nu zal het in mijn geval ook wel helpen dat ik als vrachtwagenchauffeur veel op de weg zit, waardoor je ook automatisch heel anders rijdt dan de gemiddelde automobilist.
Afbeelding
Surreallistic
forum starter
Contacteer:

Bericht door Surreallistic »

Wie van jullie rijd een estate? Dat staat er niet bij..... Ik ben namelijk op zoek naar verbruikcijfers van de estate.
controlfriek

ik haal verbruik bij lange na niet.

misschien moet ik eens die megane coupe geluiden uit zetten :) :) :)
ach ja in een eerste week mag je nog een beetje spelen toch.
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Het is logisch dat je in de eerste week nog niet het lage verbruik haalt. De onderdelen van de motor moeten nog op elkaar inslijten. Met verloop van de tijd ga je waarschijnlijk wel zuiniger rijden.
Afbeelding
Afbeelding
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Bij de dealer geweest voor iets en toen navragen gedaan naar het verbruik maar doen er erg wazig over!!!

Gaf aan dat ik twee keer 1-15 heb verbruikt met ECO stand en rustig rijden op tijd schakelen ongeveer 50% snelweg en de laatste keer echt veel snelweg nooit boven de 110 en ook het uitrollen toegepast 1-17 vind dat verbruik echt NIET goed.
1-23 zoals in de folder snap ik ook wel dat het onzin is maar vind het verschil wel erg groot....

Denk dat ik toch maar eens een mail doe naar Renault Nederland met deze vraag vind dat 1-23 een onzin ding maar 1-18 / 1-19 moet dan toch wel haalbaar zijn

Heb de volgende mail naar Renault Nederland gedaan.

Hoi ik ben de eigenaar van een Clio IV 0.9 TCe kenteken 83-ZLZ-2 kan u nakijken welk model ik heb.
Mijn vraag is de volgende volgens de folder 1-23 is volslagen onzin maar wat moet dan wel realistisch zijn?
Ik heb nu de laatste drie keer mijn verbruik bij gehouden en vind dat niet echt top, 22 aug 13 582 km 37,74 liter is een verbruik van 1-15,4 30 sep 13 651 km 43,18 liter is een verbruik van 1-15,1 dit is op ECO stand op tijd schakelen ongeveer 50% snelweg niet boven de 110 km.
De laatste keer 10 okt 13 bijna geheel snelweg eco en weer niet boven de 110 541km 32,27 liter is een verbruik van 1-16,8 nu ook met het uitrol techniek...
Ik heb deze drie keer mijn auto tot aan de rand afgevuld dus niet tot die afslaat maar tot ik het zie staan echt vol omdat er een behoorlijk verschil kan zijn in wanneer de slang afslaat per pomp.
Mijn auto heeft nu rond de 8000 km op de teller staan.
Ik zou nu van Renault Nederland wel een willen weten wat een reëel verbruik zou zijn met mijn auto, want de dealer is er een beetje wazig over.
Groetjes Jos Godefrooij een blije Clio IV rijder, alleen het verbruik??
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Antwoord Renault Nederland erg snel maar GEEN antwoord gekregen...

Geachte heer Godefrooij,
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij ontvingen. Naar aanleiding hiervan kunnen wij u de volgende informatie verstrekken.

Er is een uniforme meetmethode voor het brandstofverbruik, waarbij de metingen worden vermeld in de prijslijst. Deze methode wordt toegepast binnen de EU. De auto ondergaat op een testbank een gesimuleerde cyclus van versnellingen, vertragingen en constante snelheden, bij een constante temperatuur. Binnen de EU is de uniformiteit van de testen belangrijk. De toegepaste uniforme meetmethode heeft als doel om op een eerlijke basis verschillende merken uit eenzelfde segment te vergelijken. Bij een lage verbruiksscore met de meting zal, ook al verbruikt de auto meer in het dagelijks gebruik, alsnog zuiniger blijven dan een vergelijkbaar model uit hetzelfde segment met een hogere meting tijdens de uniforme test.
Er zijn veel factoren van invloed op het uiteindelijke brandstofverbruik. Ondermeer; buitentemperatuur, bandenspanning, belading van de auto, accessoires zoals bv een dakkoffer, gebruik van kachel en airco. Ook een koude start, het niet rijden met een constante snelheid, een vlotte rijstijl, file rijden etc. spelen een rol. Kleinere auto’s met kleinere motoren draaien op de snelweg bijna op hun volledige vermogen daarom zijn deze auto’s bij deze snelheden vaak onzuiniger dan auto’s met zwaardere motoren waarbij het volledige vermogen bij veel hogere snelheden vrijkomt.
Heeft u toch uw twijfels over het verbruik adviseren wij u contact op te nemen met uw Renault-dealer, deze kan een diagnose hiervoor uitvoeren en eventueel de mogelijkheden met u bespreken.
Uw auto is een Renault Clio - Expression

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw interesse in Renault.
Mocht u nog meer vragen hebben, bijvoorbeeld over onderstaande acties, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken op 0800-0303 (gratis) op werkdagen van 08.30 – 17.30 uur. Tevens kunt u terecht op onze website http://www.renault.nl.
Met vriendelijke groet, cordialement, kind regards

Sxxxxxx
Consultant Klant Relaties
Renault Nederland N.V.
Boeingavenue 275 - 1119 PD - Schiphol-Rijk - Postbus 75784 - 1118 ZX - Schiphol
Tel. : 0800 - 0303

Mijn antwoord op deze mail wordt vervolgt...

Hoi xxx,

Ik vind uw antwoord te globaal en zou graag een antwoord op mijn vraag krijgen ik heb geen koffer of iets op dak wel vaak airco aan normaal twee personen in de auto een rustig rij gedrag op tijd schakelen ECO stand er alles aan doen om zo zuinig als mogelijk te rijden, niet harder als 110 op snelweg.

De dealer geeft ook niet echt antwoord er wordt door Renault Nederland en de dealer een beetje vaag gedaan over dit onderwerp???

Ik heb deze auto gekocht omdat hij mij gewoon erg zuinig leek maar begin toch mijn bedenkingen te krijgen of hier niet een spelletje word gespeeld.

Met vriendelijke groet Jos Godefrooij

PS km stand is hoger als eerste instantie aangegeven 9823km
Contacteer:

Bericht door Age »

eeeh, ik ben geen taalmierenneuker, maar heb je de mail echt zo verstuurd???
Voortaan wat meer aandacht aan punten en kommas en de dt's...
Kan net dat beetje helpen om serieus genomen te worden.....

Maar verder denk ik niet dat het iets helpt. Die 1 op 17 zijn denk ik gewoon goed voor het soort auto.
Groet, Age
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

We kunnen niet allemaal super sterren daar in zijn, maar een serieus antwoord was toch wel wenselijk geweest...
Verder met bijna alleen snelweg max 110km en echt als een oude lul gereden vind ik (ikformduszonder-t) slecht!!!
controlfriek

er komt volgens mij een globaal antwoord omdat i.s.m. huidige manier van meeten er gewoon geen goed antwoord valt te geven. De praktijk is per persoon zo onderhevig aan verschillende zaken.
wat verwacht je eigenlijk van renault als ik vragen mag? dat je auto kapot is als je 1op18 niet haalt als ze dit stellen?

als je ZO extreem de focus op verbruik hebt kan je ook voor aanschaf de auto aan hevige testrit onderwerpen.

ik vind de indicatie van fabrieksopgave, vakblad en ervaringen via een forum vaak wel goed en indicatief genoeg. nogmaals iedereen gebruikt dezelfde meet methode. dus met een % verschil word je overal wel voorgelogen :) :)
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

"als je ZO extreem de focus op verbruik hebt kan je ook voor aanschaf de auto aan hevige testrit onderwerpen.

ik vind de indicatie van fabrieksopgave, vakblad en ervaringen via een forum vaak wel goed en indicatief genoeg. nogmaals iedereen gebruikt dezelfde meet methode. dus met een % verschil word je overal wel voorgelogen :) :)"

Tank jij altijd na de testrit de auto af zodat je het verbruik er van weet?
Ik heb inderdaad veel gelezen en ook de mannier van testen op verbruik bekeken, (mijn vraagtekens bij) maar had toch verwacht dat die meer in de buurt er van kwam!
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

@goodje, ik vind het antwoord van Renault nederland nogal logisch.
Iedereen weet dat de meeste mensen de fabrieksopgave nooit halen(uitzonderingen daargelaten). Ik heb nu een golf bluemotion en die zou 1/32 moeten rijden. De enige keer dat ik er een beetje in de buurt kwam was op één rit waarin ik de cruisecontrol op 103 had gezet, toen reed ik 1/27 (volgens boardcomputer). Andere keren had ik ook veel op de cruisecontrol gereden, maar was het verbruik een stuk slechter. Het verschil met de keer ervoor was dat ik diverse keren moest remmen en weer optrekken.
Dus twee keer een enorm verschil in verbruik terwijl ik beide keren niet harder had gereden als 105. Dit heeft dus met zowel het verkeer als met je eigen rijstijl te maken, dus dat jij slechts 110 rijdt zegt niets over het wel of niet halen van het verbruik dus het is logisch dat je een standaard verhaal terug krijgt.
Wellicht denk jij een goed rijstijl te hebben, maar langzaam rijden is geen garantie voor een laag verbruik! Met 1/17 zou ik blij zijn.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Goodje, met het oog op jouw woonplaats, rij jij soms (veel) heuveltjes bij Groesbeek? Daar zitten een paar best (voor Nederlandse begrippen) steile stukkies, en dat zou mogelijk een verklaring kunnen zijn voor het hoge(re) verbruik.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
martijnm
forum starter
Contacteer:

Bericht door martijnm »

Maak er voor jezelf een wedstrijd van en kijk eens hoeveel je nog kan verbeteren aan je rijstijl. Er zijn zat stukken dat ik 1:33 wel haal (dCi). Scheelt nogal een hoop door vroeg je voet van het gas te halen want die Clio rolt wel door. Ten opzichte van oudere auto's kun je hier veel winnen. Als ik in de verte (200 mtr) een stoplicht op rood zie staan, gaat mijn voet van het gas.
Wat ook nog scheelt, is de snelheidsbegrenzer. Daarmee schommelt je snelheid op wegen waar cruisecontrol niet handig is een stuk minder, en scheelt dus ook weer brandstof.
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Het door de fabrikant aangegeven verbruik is zelden haalbaar. Dat is namelijk gebaseerd op een vaststaande test. Deze typekeuringstest is niet zozeer gericht op de kopers, maar meer om onderling te kunnen vergelijken met andere auto's. Bij deze test mag de fabrikant een aantal aanpassingen doen aan de auto. Bijvoorbeeld het verwijderen van het reservewiel, een van de buitenspiegels, vloermatten, hoofdsteunen, kentekens. Verder mogen naden worden afgeplakt en banden extra hard worden opgepompt. De tank hoeft ook niet vol te zitten. Zie ook deze uitzending van Radar van enkele weken terug: http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... ige-autos/

Voor een realistischer beeld van het verbruik kan je het best kijken op een van onderstaande sites:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
http://www.werkelijkverbruik.nl/

Nog een interessant rapport: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 310513.pdf

Het verschil tussen praktijkverbruik en fabrieksopgave
Het gemiddeld brandstofverbruik van nieuwe personenauto’s, zoals gemeten op de
typekeuringstest, is in Nederland de laatste vijf jaar gemiddeld met zo’n 30% afgenomen. Het
praktijkverbruik van auto’s ligt echter significant hoger dan de testwaarden en het verschil tussen
praktijkverbruik en testwaarden is de laatste jaren bovendien fors groter geworden. Bedroeg het
verschil in 2005 nog gemiddeld 10%, in 2012 is voor nieuwe voertuigen het verschil tussen
praktijkverbruik en fabrieksopgave gestegen tot ongeveer 40%. Als gevolg daarvan is de afname in
het praktijkverbruik slechts iets meer dan 10% [Ligterink en Smokers, 2013].

In de discussie over het brandstofverbruik van auto’s is het belangrijk onderscheid te maken tussen
twee getallen: de fabrieksopgave en het praktijkverbruik. De fabrieksopgave, ook wel normverbruik
genoemd, is het brandstofverbruik van een auto dat tijdens de typekeuring wordt vastgesteld met
een gestandaardiseerde testmethode. Dit is het getal dat in de autobrochures wordt vermeld. Het
praktijkverbruik is het brandstofverbruik dat de gebruiker van een zelfde type auto in de dagelijkse
praktijk ervaart.

Het praktijkverbruik is in de regel hoger dan het verbruik volgens de fabrieksopgave. Het verschil
tussen praktijk- en normverbruik is relatief laag voor grote en minder zuinige voertuigen, maar blijkt
toe te nemen naarmate het normverbruik afneemt [Ligterink en Smokers, 2013]. Met andere
woorden: bij zuinige auto’s is het verschil tussen praktijkverbruik en fabrieksopgave groter dan bij
minder zuinige auto’s.
Binnen dezelfde zuinigheidsklassen neemt het verschil de laatste jaren toe.
Voor de zuinigste auto’s die nu op de markt zijn, en waarvoor fiscale voordelen gelden, is het
verschil tussen praktijk en fabrieksopgave nu zo’n 40 tot 50%. Desalniettemin blijven auto’s die
volgens de fabrieksopgave zuiniger zijn ook in de praktijk gemiddeld zuiniger dan modellen met een
hoger normverbruik.
Afbeelding
Afbeelding
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Mooie tekst Jozz. Zo te zien mag Goodje best blij zijn met 1/17 :grin:
Je ziet idd dat al die kleine turbo blokjes meestal ver van de fabrieksopgave blijven.
Bij de auto's die ik vroeger had (bv 1.9 megane diesel, dus lekker ouderwets blok) zat ik ook altijd veel dichter bij de fabrieksopgave.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”