Lekkage!!

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
DeDraak

Lekkage!!

Bericht door DeDraak »

Hallo, Ik ben dennis en sinds een half jaar bestuurder van een clio s2005 1.6 16v uit 2002.
Nu heb ik sinds 3 weken een enorme lekkage in de auto (regenwater).
De voetenruimte aan de passagierszijde is drijf nat tot aan de achterbank, weten jullie zo waar dit vandaan kan komen?
Nu viel het mij wel op dat er aan de hoeken van de voorruit (bovenkant) van die rubbertjes loszitten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? of is dit een bekend probleem waar meerdere zwakke plekken mogelijk zijn?

Alvast bedankt.

Dennis.
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: Lekkage!!

Bericht door Nelis »

Haal je parafan maar los.

Daar zitten afvoer rubbertjes in en die raken zo vaak verstopt met vuil waardoor alles naar binnenstroomt. Goed schoonmaken of verwijderen en weer dichtbouwen.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
DeDraak

Bericht door DeDraak »

Zo, bedankt voor de snelle reactie!

Wat is een parafan?? en waar zit het?
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Het parafan is het zwarte rooster onder je voorruit.

Demontage.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MCH6UBDQ.jpg

RV ( passagierszijde) haal het klemmtje los. Nummer 15 op de tekening. Dit doe je door een kwartslag te draaien. Haal het rubber wat voorlangs loop eraf. Druk de klemmen in het midden van het parafan in. Nu kan je het rechter gedeelte eraf trekken.

Daar ergens onder moet in ieder geval dat rubber zitten.
DeDraak

Bericht door DeDraak »

Super bedankt, ga morgen gelijk aan de slag!
Ik laat je het nog wel weten.
Zijn er na dit nog meerdere mogelijke oorzaken die zo 1,2,3 te binnen schieten?
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Nee dat niet.

Dit is eigenlijk het standaard bekende probleem.

Als beetje tegen zit zal er ook een laagje water zitten!
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Nee daar heb je ook geen last van. Je ruit is afgekit. En als dat gewoon goed gedaan is heb je daar nooit last van.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Het is dan gelijk goed even de aanjager van de kachel te controleren en te drogen. Die zit onder hetzelfde deel van de parafan. Via die aanjager loopt dan het water de auto in. Wacht dan ook niet te lang hiermee. De aanjager kan door het water doorbranden en dan ben je verder van huis...
DeDraak

Bericht door DeDraak »

Nou, gister maar eens volgens het schema de boel losgehaalt. Het klopte precies met de werkelijkheid!!
En wat dacht je? dat rubbertje was in eerste instantie niet te zien, pas toen ik met de vingers ging voelen drukte ik in een keer in een gat. (klepje van dat rubbertje).
Rubbertje gedemonteerd en de boel maar eens flink gereinigd.
Binnen maar eens een 1,5 liter cola fles met water gevuld en dat erin laten lopen.
Rubbertje helemaal gereinigd en teruggeplaatst, nu ben ik benieuwd of het probleem opgelost is.
Als dat rubbertje verstopt is, vult die ruimte dan helemaal tot bovenaan de ventilator en loopt het dan de auto in??
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Kan aardig vollopen ja. Hebben we is geregeld klanten binnen die wat wat horen klotsen.

In de ergste gevallen kan het kabelboom van je auto kosten.
Sjaak

Bericht door Sjaak »

Ik heb precies hetzelfde gehad laatst met mijn Clio.
Net voor de vakantie begon de auto ineens te stinken naar oud regenwater en de ramen bleven extreem vochtig als het regende. Hoe hard de ventilator ook stond te loeien het werd maar niet droog.
Toen we terug kwamen van vakantie zat er in de bodem aan de passasierskant ook allemaal water en als we de auto starten dan hoorde je het water stromen.
Alles losgehaald en er zaten dus ook allemaal blaadjes in en heel veel water (Parafan). Hij starte trouwens ook slecht de laatse tijd maar dat nou daar aan heeft gelegen of de BDP sensor is nog een raadsel maar daar moeten we nu achter zien te komen :idea:
Het andere probleem is dat de auto nu alleen nog steeds stinkt naar oude sokken :s
Dus als iemand daar nog een tip voor heeft graag...nu kan ik nog met de ramen open rijden maar in de winter lijkt me dat wat koud :laugh4:

Laters
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

(pollen)filter vervangen.
Vloerbekleing goed drogen en dan met name het dempingmateriaal wat eronder zit.
Sjaak

Bericht door Sjaak »

Yo thx. Hij moet toch voor een beurt dus dan vervangen ze de filters wel.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

wacht er niet te lang mee,
vooral met je interieur.
als je de ruimte hebt, haal alles los en uit de auto en laat het drogen,
schimmel heb je zo en is niet al te fris en gezond
Groeten, Vincent.
Sjaak

Bericht door Sjaak »

Ik merk inderdaad dat het drogen nogal wat tijd nodig heeft. Nu al meer dan een week geleden en het blijft maar nat. Vooral dat schuim onder de mat, als je er op drukt pers je zo het water eruit. Ik heb gister geprobeerd om het schuim eruit te halen maar ik krijg het niet voor elkaar. Weet iemand hoe je dat eruit krijgt??
En net iets meer naar voren, zeg maar onder het dashboard zit ook nog een laag schuim met een zwarte (wat hardere) boven kant. Zit die vast onder het dashboard? Ik heb wel het een en ander losgehaald maar ik scheur elke x bijna het schuim kapot..

Bedankt voor de reactiess
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Tsjha denk dat het beste is je stoelen er uit de halen en compleet de bekleding eruit te halen.

Op de zaak leggen wij er wel is olie doeken over heen om het water te absoberen, majha werkt ook echt niet ideaal.

Dus denk echt dat het beste is alles eruit te halen.

Stoelen zitten aan de onderkant met 4x moeren vast. 2x terhoogte van de uitlaat. In de hitteschilden zitten uitsparingen ervoor om ze los te halen. En 2x aan de zijkant die zitten verstopt onder een zwarte dop. Zitting achterbank kan je er zo uithalen.

Dorpels voorzichtig lostrekken zelfde met het middenconsole. Dan kan je als beetje meet zit bekleding eruithalen!
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

even een flinke kick omhoog deze topic, maar ook mijn clio heeft van de week weer wat water binnen gekregen.

als ik zwarte kap verwijder rv, zie ik het volgende:
med.jpg
med.jpg (67.01 KiB) 22609 keer bekeken
links zie je klein afvoertje die water naar zijkant begeleidt, maar waar vind ik gat/rubber waar veelal overgesproken wordt?
Onderin (gele pijl)?

Zoja, moet er eerst één en ander los geschroefd worden voordat je daarbij kan denk ik....

iemand ervaring?
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

Vandaag eerst de nodige "kilo's" modder achter de wielkuipen weg gehaald, was 1vieze natte bende.

Ik hoop dat water nu weer fatsoenlijk weg kan stromen, en niet meer de weg naar binnen zoekt!
Now drive a
Volvo V40 1.9d
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

al meerdere buien over de kop gehad, nog geen water gespot in de auto!!! :laugh4:

niet te hard roepen....... :lipssealed: af :smash:
Now drive a
Volvo V40 1.9d
PDL
beginner
Contacteer:

Bericht door PDL »

flinke kick van dit topic. Ook ik heb last van water aan de passagierszijde, tot aan de achterbank. Waar vind ik de parafan en hoe maak ik die schoon? De mijnalbum link werkt na al die jaren helaas niet meer.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Parafan is het zwarte kunststof onder de voorruit. Het rechterdeel, van binnenuit gezien, kan je loshalen zonder gereedschap. Het linkerdeel moeten je ruitenwissers voor los.
PDL
beginner
Contacteer:

Bericht door PDL »

Dank. Parafan was redelijk schoon maar ik heb het befaamde rubberen gat eronder gevonden door het water te volgen en die zat helemaal vol modder. Vloer gedeeltelijk losgetrokken om te laten luchten en anti schimmel spul er in. De oorzaak iig aangepakt en hopen dat het voldoende droogt.
fokkehuis
beginner
Contacteer:

Bericht door fokkehuis »

Ik kan op de site nog geen duidelijke instructie/afbeelding vinden van de locatie van de afdichtingsrubbers. Mijnalbum link werkt niet meer.

Gisteren even vlug een kijkje genomen onder de parafan (bestuurderskant), maar kon zo snel niet de plek vinden waar het water de bak verlaat.

Heeft iemand daar een foto/filmpje/uitleg van?
Chrzzzl
beginner
Contacteer:

Bericht door Chrzzzl »

Zojuist heb ik mijn lekkage gevonden en hopelijk verholpen. Heel makkelijk de parafan eraf geklikt en ik zag meteen een plasje water liggen. Direct achter het afdekkapje zat een ovaal rubbertje in het koetswerk gedrukt. Deze heb ik eruit geprikt en meteen liep het water weg onder de auto ipv in de auto (gisteren voor het eerst met mijn nieuwe Clio 3 '08 door de wasstraat en lekkage in de cabine). Dit rubbertje zat verstopt en heb ik ontstopt door hem even onder de kraan te houden en goed af te spoelen (er kwam modder en slijk en blaadjes etc. uit). Vervolgens het restantje water opgedept met keukenpapier, rubbertje terug geplaatst en voilá: eerste DIY reparatie geheel zonder gereedschap gedaan!
:thanks: voor de tips en uitleg, it's super easy!
Lepeltje
beginner
Contacteer:

Bericht door Lepeltje »

Mede forumgenoten,

Ook ik ben aan het stoeien met lekkage in mijn Clio.
Heb via de tips op het forum geprobeerd om het probleem op te lossen, helaas is dat niet gelukt omdat er bij mij geen water onder de parafaan te vinden is, alles droog, paar verdorde bladeren maar niks bijzonders. Toen dacht ik, dan komt het misschien van de airco,
vond immers aan de bijrijderskant een zwarte geribbelde slang die richting het dashboardkastje gaat, deze was losgeschoten en lekte water. Na de slang weer juist gemonteerd te hebben dacht ik de oplossing gevonden te hebben, jammer maar helaas, dat was niet wat ik hoopte.

Vanmorgen heb ik mijn auto gewassen en bij uitstappen thuis wilde ik mijn matten weer in de auto leggen en zag ik water rechtsboven mijn gaspedaal. Heb de boel losgemaakt en kwam achter de middenconsole een zwart gedeelte tegen waar druppels water aan hingen, net boven de rode pijl in de afbeelding. Kan iemand mij vertellen wat nu te doen,
is dat zwarte het onderste gedeelte van het kachelhuis en lekt ie dus wel ergens water via het kachelhuis?
Heb de bekleding opzij gehaald,
het schuim zoveel als mogelijk drooggemaakt, maar dat is niet de oplossing. Alvast bedankt voor het meedenken! Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)”