Steeds moeizamer werkende ruitenwissers

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Mexximum

Steeds moeizamer werkende ruitenwissers

Bericht door Mexximum »

Uit de kop zou je al "accu" of "dynamo" kunnen halen, of de wissermotor zelf...? De dynamo is gewoon oud, en er staat dus 170000 km op. De accu is echter nog geen jaar oud en toont ook een groen kijkglas. Moet er bij zeggen dat het starten ook steeds moeizamer gaat, hoewel de startmotor wel op normale snelheid draait; en verlichting, e-ramen en dashboardlicht gaan allemaal ook prima.

Het wisserprobleem is inmiddels zo erg dat ik ze 's ochtends niet aan het werk krijg voordat ik eenmaal met de auto rijd. Inmiddels gaan ze ook steeds moeizamer in een file.

Ik neig naar de dynamo, meer suggesties wellicht...? Clio Mexx 1.4 uit '97. Had ik 'm bijna verkocht, stel 't nog een jaar uit, zal je zien dat-ie me de komende winter nog honderden euri gaat kosten... :rolleyes3: Alvast dank!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Steeds moeizamer werkende ruitenwissers

Bericht door Arjan »

Accu en dynamo massa kabels. Startmotor en ruitenwissermotor trekken aardig wat stroom. Wanneer de massa door corrosie slecht contact heeft ga je dat wel merken. Dynamo zelf kan je door te meten bekijken of de opbrengst voldoende is. Ruim 14 volt bij draaiende motor moet die geven.
Mexximum

Re: Steeds moeizamer werkende ruitenwissers

Bericht door Mexximum »

Heb ik niet zo lang geleden nog al die contacten schoongemaakt, zelfs met metal-polish (was echt groen gecorrodeerd hier en daar) - maar OK, zou mooi zijn als dat 't toch weer was; kost tenminste niks, alleen een beetje poetsen. Ga morgenmiddag 's kijken. Thanks!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”