Trekhaak scheef?

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
StarFire
beginner
Contacteer:

Trekhaak scheef?

Bericht door StarFire »

Ik heb een Estate met vaste trekhaak, maar nu heb ik er een fietsdrager op gezet en die hangt zo ver schuin naar achteren dat ik constant door mede-weggebruikers word gewaarschuwd dat de fietsen eraf dreigen te vallen.

Het is ook eerlijk gezegd geen gezicht!

De fietsdrager is er overigens één van het type dat je met een flinke bout op het vlakke stukje van de trekhaak knobbel vastklemt. Ik heb even de waterpas op het vlakke stukje gezet en deze loopt inderdaad schuin naar achteren af.

Is dit nu een montagefout van de trekhaak, of kan dit niet anders?
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Trekhaak scheef?

Bericht door sj0ertum »

Het lijkt me eerder in het ontwerp van de fietsendrager te zitten :chinrub: Aan een trekhaak kun je weinig fout doen. Wat ik gewend ben van eenzelfde fietsendrager is dat hij eerst schuin hangt en dat hij omhoog komt bij het vast draaien.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Frosty10
beginner
Contacteer:

Bericht door Frosty10 »

Wat is het merk en type fietsdrager?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Heb je niet toevallig een kantelbare fietsendrager? (zie afbeelding)
een trekhaak kan eigenlijk niet scheef gemonteerd zitten :chinrub:

Plaats anders een foto op het forum, dan kunnen wij makkelijker beoordelen en je helpen :thumbsup:

Afbeelding
Afbeelding
Groeten, Vincent.
StarFire
beginner
Contacteer:

Bericht door StarFire »

Het is een Aldi fietsendrager :oops: . Hier zie je een voorbeeld, waar je ook de bevestigingsbout goed ziet zitten.
En ja, hij is kantelbaar, maar als die gekanteld is, dan leunt ie nog net niet op straat. Dat verschil zie ik wel....

Ik zal later ook nog eens een foto maken zoals hij erbij "hangt".

Afbeelding
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ik denk dat het inderdaad komt door de combinatie fietsdrager, trekhaak en aan de trekhaak kan je weinig verkeerd doen of afstellen.
Kan je niet een langere bout aan het mechanisme zetten van de fietsdrager zo dat hij rechter op komt te staan.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
StarFire
beginner
Contacteer:

Bericht door StarFire »

Ik heb geprobeerd om de bout die je er overdwars doorheen ziet zitten los te draaien, maar dan wordt alleen het kantelmechanisme los gedraaid. Daar valt niets aan te verstellen.
Verder zal volgens mij een langere bout niets uithalen. Vast=Vast en dan steekt er nog steeds een stuk schroefdraad bovenuit. Dus een langere bout zal er alleen nog meer bovenuit steken.

Als ik hem horizontaal houd en dan de bout vastdraai, dan zit ie niet goed vast. Als je hem dan belast dan schiet ie ineens naar beneden en kun je de bout nog een paar slagen draaien.
Bij het vastdraaien moet je altijd even de drager op en neer bewegen, totdat er geen speling meer is. Pas dan zit ie vast. Maar in het geval van de Clio dus ook scheef....

Op mijn vorige auto zat ie wel recht.
martijnm
forum starter
Contacteer:

Bericht door martijnm »

En wat zegt het bedrijf wat de trekhaak erop heeft gezet? Of heb je 'm vanaf de fabriek er al op?
StarFire
beginner
Contacteer:

Bericht door StarFire »

Hij is met trekhaak besteld en geleverd. Ik zou niet weten of dat in de fabriek is gebeurd, of achteraf na levering aan de dealer.
Ik zal eens vragen.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Lijkt me niet dat dat er toe doet. Het zijn allemaal standaard ophangpunten, dus daar kan niets mis gaan. Ik zou ergens een andere fietsendrager lenen om te kijken wat die doet. Als die wel goed zit kun je de verschillen in het ontwerp bekijken en dus bepalen wat er mis gaat bij jouw fietsendrager.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
martijnm
forum starter
Contacteer:

Bericht door martijnm »

Volgens mij doet dat er juist wel toe. De leverancier is verantwoordelijk voor levering van een goed product op de juiste manier. Volgens TS staat de drager op een andere auto wel recht, dus lijkt er iets met de trekhaak niet goed te zijn. Dat is dus een probleem van de dealer om of het op te lossen, of aannemelijk maken dat dit binnen alle afgesproken marges valt.
Laatst gewijzigd door Vinnie op 10 sep 2013 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, Reageren kan met de reageer knop.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Je kunt alles direct bij de dealer neerknallen, maar je kunt ook zelf eerst dingen uitsluiten. Wellicht is de fietsendrager niet 'compatible' met verschillende soorten trekhaken (voor zover daar verschil in kan zitten). Ik wil zeggen dat een originele trekhaak maar op één manier gemonteerd kan worden en daar dus weinig mis mee kan zijn. Als je dus even een fietsendrager van een ander leent en deze wel of niet goed zit, kun je alsnog bepalen of het een probleem voor de dealer is, of dat de Aldi fietsendrager wellicht toch niet zo handig is als eentje van Thule bijvoorbeeld.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
controlfriek

Bericht door controlfriek »

als je niet de officiele trek fietsenrek van renault gebruikt, kan de dealer dan sowieso geen afstand van het probleem?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Precies. Test eerst maar eens voordat er gesproken wordt over ondeugdelijke producten bladiebla :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
CLIO 2013

Bericht door CLIO 2013 »

Ik denk dat het aan het type fietsdrager ( Aldi ) ligt.
Heb zelf een Drager van Thule, dat kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Er staan 2 E-Bikes op en geen probleem.
De trekhaak is afkoppelbaar van het merk Westfalia ook zeer makkelijk af of aan te koppelen.
Dus heeft het niets met Renault te maken.

Groetjes BEN
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Exterieur (vraag & antwoord)”