Automatische aanpassing aan lichtsterkte

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
hybride
forum starter
Contacteer:

Automatische aanpassing aan lichtsterkte

Bericht door hybride »

Vanochtend (met dit prachtige weer) bleef zowel mijn tomtom in de nachtstand staan en werd mijn stadlicht ingeschakeld. Dit de de hele weg naar mijn werk(terwijl de lichtschakelaar op automatisch stond, er zit een lichtsensor op). Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, het is wel erg frappant. Wie weet waar dit aan kan liggen?
Renault Clio IV Dynamique Cassiopeia 90 dCI met RLink
Mooky
forum starter
Contacteer:

Re: Automatische aanpassing aan lichtsterkte

Bericht door Mooky »

Wellicht (ha ha ha) is de lichtsensor geblokkeerd door vuil? Controleer dat eerst even. Als dat zo is, veel de rotzooi eraf dan zou alles het weer naar behoren moeten werken.
hybride
forum starter
Contacteer:

Bericht door hybride »

Ik weet niet waar deze lichtsensor zit en of deze voor zowel TomTom als de automsatische verlichting hetzelfde is.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Weet ook niet waar die zit, maar werk wel voor beide het licht wordt ingeschakeld en dan denk TomTom ook hè het in nachtrust de nacht stand aanzetten.
De sensor zit denk ik op de voorruit waar ook de regensensor zit vermoedelijk in het midden boven in!!
Dit lijkt mij een logische verklaring :thumbsup:
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Opvallend. Ik had gisteravond en vanmorgen precies hetzelfde. Ook met een Clio Dynamique diesel.
De lichtsensor is volgens mij inderdaad ook gekoppeld aan TomTom. Viel me al vaker op dat m'n TomTom scherm in de nachtstand ging wanneer ik door een tunnel rijd.

Ik dacht zelf ook aan vuil, maar mijn raam is niet extreem smerig ofzo. Misschien heeft het met het weer te maken. Ligt niet echt voor de hand, maar aangezien ik blijkbaar niet de enige ben.
Afbeelding
Afbeelding
Bert O.

Bericht door Bert O. »

Dag/nachtstand van het scherm (Tomtom, R-Link, MediaNav) is gekoppeld aan de lichten, niet rechtstreeks aan de lichtsensor.
Gaan je lichten aan, dan gaat hij op nachtstand. Of je dat nu zelf doet of automatisch zou geen verschil mogen maken. Logisch dus dat in tunnels, onder lange/brede bruggen of een vuile lichtsensor ook het scherm 'meespeelt'.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Juist licht aan scherm rlink gaat op nachtstand. :sunny:
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

In de medianav kun je aangeven om continue op daglicht te laten staan
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
JWSchouten
forum starter
Contacteer:

Bericht door JWSchouten »

Maar dat geeft 's nachts enorm veel licht in je auto, wat ik persoonlijk niet wenselijk vind....

De lichtsensor zit overigens achter de spiegel op de vooruit.. Daar zit tevens de regensensor voor je interval van je ruitenwissers...
hybride
forum starter
Contacteer:

Bericht door hybride »

Ik had vanochtend weer hetzelfde euvel, ik vermoed toch dat het met de boordcomputer te maken heeft. De dimlichten waren weer ingeschakeld en TomTom deed erg vreemd. Niet alleen was de nachtstand ingeschakeld, het symbool was gereset naar de welbekende blauwe driehoek en de schermorrientatie tijdens het rijden was compleet de weg kwijt. het lijkt me geen warmteprobleem. Vorige week had ik het ook in de ochtend. `s middags naar huis was het probleem ineens weer weg.....
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Ik had het vanmorgen ook weer in het begin. Na een tijdje (10 minuten ofzo) ging hij wel weer over naar dagrijverlichting.
Afbeelding
Afbeelding
Bert O.

Bericht door Bert O. »

Bij MediaNav is de helderheid (ook) niet aan dag/nacht gekoppeld, enkel de kaartkleuren. Is inderdaad lastig.
In zonlicht is het scherm nauwelijks leesbaar op helderste stand, bij nacht is je halve interieur verlicht...
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

MediaNav heeft in het hoofdscherm rechts onderin een knop 'donker'. Scherm wordt dan zwart.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Kan je bij medianav de kleuren van de kaarten niet veranderen ?Bij rlink kan dit dus wel , je kan kiezen tussen drie verschillende kleuren en dan word het als het donker is ook donkerder of lichter op het rlinkscherm.
Laatst gewijzigd door klmklmklmklm op 06 aug 2013 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Als je de lichtsterkte stand van de MediaNav op "auto" hebt staan, dimt het navigatiescherm zodra je je verlichting aan doet. Kleurenschema aanpassen kan geloof ik niet.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
hybride
forum starter
Contacteer:

Bericht door hybride »

Bij Rlink is het geen instelling van TomTom maar van het scherm. Als de instelling van het scherm op automatisch aanpassen aan de lichtsterkte staat wordt het TomTom deel ook automatisch aangepast. Er werd gesuggereerd dat de lichtsensor achter de spiegel bevindt, klopt dat wel? Dat blok achter je spiegel zit er toch alleen als je voor het pack comfort extra hebt gekozen? zonder dit pack wordt het Rlink scherm toch ook automatsch aangepast?
Coop

Bericht door Coop »

Bij Media Nav, wordt de helderheid voor de auto/dag/nachtstand apart opgeslagen.

Ik heb hem als volgt:
auto-middel voor algemeen gebruik.
dag-hoog voor wanneer omgevingslicht er voor zorgt dat ik met mijn zonnebril op het scherm niet goed meer kan lezen.
nacht-laag voor wanneer ik langere ritten in het donker maak en de auto-middel combinatie vermoeiend aan mijn ogen is.
yvonne
beginner
Contacteer:

Bericht door yvonne »

Waar kan je dat doen?
Coop schreef:Bij Media Nav, wordt de helderheid voor de auto/dag/nachtstand apart opgeslagen.

Ik heb hem als volgt:
auto-middel voor algemeen gebruik.
dag-hoog voor wanneer omgevingslicht er voor zorgt dat ik met mijn zonnebril op het scherm niet goed meer kan lezen.
nacht-laag voor wanneer ik langere ritten in het donker maak en de auto-middel combinatie vermoeiend aan mijn ogen is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”