Allereerst hoop ik dat je veel plezier van de clio zult hebben.
Wat een verhaal zeg !
Ik las dat het een tijdje duurde voordat de airco koud wordt en dat je daar naar wilt laten kijken.
Blaast deze wel gewoon koele lucht na verloop van tijd,of is het niet echt koud.
Het duurt altijd wel even voordat de uitgeblazen lucht echt koud word,zeker met de temperaturen van afgelopen dagen.
Wat je zelf nog even kunt checken voordat je naar de garage / airco specialist gaat is het volgende :
Clio starten en airco inschakelen , hoor je tijdens het inschakelen een soort van klik en zakt de motor iets in toeren, dan gaat in ieder geval de pomp draaien, en zit er Freon ( koelgas ) in het systeem.
Om er zeker van te zijn dat de pomp draait,kun je ook nog even onder de motorkap kijken of de pomp draait.
Binnenste gedeelte ( koppeling ) moet meedraaien!
Met ingeschakelde airco moet na verloop van tijd de koelfan bij de radiateur gaan draaien,en zal aan en uit blijven schakelen. Kan ook zijn dat deze constant blijft draaien ( afhankelijk van de buitentemperatuur en staat van de condensor.)
Wanneer je na een rit de auto parkeert,zal er een plasje water onder de auto verschijnen. Dit is smeltwater van je verdampertje in de auto wat via het afvoerslangetje op straat terecht komt.
Als je in bezit bent van een thermometer,hang deze dan voor de middelste ventilatie roosters.
De temperatuur van de uitgeblazen lucht na 5 minuten checken. Deze moet ongeveer tussen de 5 en 9 graden zijn.
Als er iets afwijkt van bovenstaande, is er iets aan de hand.
Klopt dit allemaal,maak je dan geen zorgen en hou de centen lekker in je zak !
Nog enkele tips voor het gebruik van de airco:
Schakel de airco minimaal elke week een keer in.Zomer en Winter.
Bij tropische temperaturen:rij dan eerst met je ramen open,en schakel dan pas de airco in. Als je merkt dat deze koud wordt,raampjes dicht.
Recirculatie inschakelen : dan is het sneller koeler in de auto. Daarna recirculatie weer uitschakelen.
Zet de airco 5 minuten voor einde rit uit, anders blijft er vocht op het verdampertje zitten,en geef je bacterieen de kans om zich hierin te nestelen, wat onaangename geuren veroorzaakt. ( muffe geur / zweetvoeten geur )
Bij elke servicebeurt ook het interieurfilter vervangen,ook ter voorkoming van nare geurtjes.
Als je nog vragen hebt over de te checklist, geef maar een pm'etje.
Groetjes,
Sander