Renault Clio RS 2013 getest! Video + artikel / CLIO 4

Voor al het Renault en Clio nieuws en rijervaringen
LoveAtFirstDrive

Renault Clio RS 2013 getest! Video + artikel / CLIO 4

Bericht door LoveAtFirstDrive »

Raszuiver Speelgoed: Renault Clio R.S. 200 EDC

Bekijk ook de video die wij hebben gemaakt en de foto galerij: KLIK!

Afbeelding

Een hand die naar de deurgreep grijpt, een rug die klam wordt en een lach die van oor tot oor reikt. Dat is het lot van een passagier die meerijdt in een échte Hot Hatch. Kun je nagaan wat de bestuurder ervaart! Laurens en ik zijn beide begonnen in een auto van dit type: Laurens in de legendarische 205 GTI en ik zelf in een Citroën AX GT. Heerlijke scheurijzers van Franse komaf. Het is dan ook geen verrassing dat we ontzettend benieuwd zijn naar de nieuwe Renault Clio R.S. Een auto die een naam hoog te houden heeft en tegelijkertijd heilige huisjes doet sneuvelen. We reden de Clio Renault Sport in zijn natuurlijke habitat: bochtige weggetjes in de Ardennen! Vol verwachting klopt ons hart…

Natuurlijk hadden we gehoopt op een knalgeel exemplaar, dat is nu eenmaal dé R.S. kleur. We reden echter weg in een pikzwarte Clio. Deceptie? Nee hoor, bekijk de foto’s maar goed! De standaard Clio wist ons met zijn looks al te overtuigen, de R.S. doet daar subtiel een schepje bovenop. Het zijn de dikke diffusor met dubbele uitlaat, de voorbumper met ‘Formule 1 vleugel’ en de prachtige wielen met rode remklauwen die de R.S. als geheel een heerlijk dik uiterlijk geven. Een koppendraaier? Absoluut, medeweggebruikers zagen toch wat bijzonders voorbij rollen. Al was het meestal in een flits ;)

Afbeelding

Subtiel R.S.
Waar de uiterlijke wijzigingen subtiel zijn gehouden, geldt dat voor het interieur zonodig nog sterker. Een paar Renault Sport logo’s, sportpedalen en een prettig sportstuurtje verraden dat je in een bijzondere variant rijdt. Voor het gevoel had het allemaal iets meer mogen zijn, iets specialer en ruiger. Gelukkig is de zitpositie uitstekend instelbaar en zit je lekker laag. Tijd om onszelf in de kuipstoeltjes te lepelen en de rode gordels aan te snoeren. Laat die bochten maar komen!

Afbeelding

Wát een onderstel!
We draaien er niet lang om heen, na een paar kilometer langs kronkelige wegen is het voor ons al duidelijk: het onderstel is in één woord fantastisch! Je voelt ontzettend goed aan wat het onderstel doet, waar de wielen heen gaan en je kunt de R.S. gierend hard de hoek om jagen. Met insturen moet de auto zich een beetje ‘zetten’ om vervolgens als op rails het gekozen pad te volgen. Het gevoel in de besturing is daarbij scherp en direct, waardoor de auto tot op de millimeter te plaatsen is. Elke bocht is opnieuw weer een feestje. Wie wat listigheid wil meepakken schakelt het stabiliteitssysteem uit om vervolgens te spelen met overstuur. Joie de vivre, zoals de Fransen dat zo mooi zeggen.

Geblazen genieten
Twee heilige huisjes zijn met de nieuwe R.S. gesneuveld. Het hoogtoerige, atmosferische 2-liter blok uit de vorige generatie heeft plaats gemaakt voor een geblazen 1.6 – met turbo dus! Het vermogen is met 200 pk gelijk gebleven maar het koppel nam logischerwijs toe – tot 240 nm om precies te zijn. Bij het starten horen we in de verte wat plofjes bij de uitlaat maar gedurende de eerste (opwarm) kilometers klinkt het blok wat braaf. Toch voel je dat er meer in zit. Laurens gooit het gas vol open en… Wow! We worden in de stoel gedrukt en vanaf het eerste moment blijft het turboblok sleuren, trekken en beulen. In elk van de zes verzetten is er kracht te over. Het geluid verandert van een beschaafde brom in een soort hees gezuis en houdt aan tot hoog in de toeren. Echt genieten geblazen!

Afbeelding

Heilig huisje numero twee is de automaat. Ja, je leest het goed, een automaat in een hot hatch. Weliswaar met een dubbele koppeling maar toch, zelf ‘poken’ is en blijft fun verhogend. De hamvraag is dan ook: missen we een handbak? Een tikkeltje beleving, dat zeker, maar de EDC bak schakelt super snel en doet eigenlijk altijd wat je verwacht. Zelf schakelen kan ook met magnenisum peddels achter het stuur. Het is even wennen maar als je eenmaal lekker aan het ‘peddelen’ bent is het absoluut vermakelijk. Enige kritiek punt dat we hebben betreft de reactiesnelheid van de peddels: commando’s worden met een zekere vertraging doorgegeven wat bij flink knallen afbreuk doet aan de sensatie.

Ready for the launch?
De R.S. gadgetery begint bij de R.S. Drive knop. Schakel deze in en de auto komt volledig op scherp te staan. Het motorgeluid wordt hitsiger, de bak schakelt sneller terug én later op en het sturen gaat nog strakker. Ook heerlijk: tussengas bij het wisselen van verzet. Voor een lekker potje sturen absoluut een fijn standje, maar zeker ook in de stad om even de blits te maken. Voor wie nog verder wil gaan zet de automaat op manueel om vervolgens de R.S. knop ingedrukt te houden. In deze zogenaamde Race stand wordt ook het stabililiteitssysteem uitgeschakeld: oppassen voor het losse ‘kontje’!

Afbeelding

Tot slot de launch control. Een echte gimmick maar o-zo spraakmakend. Wil je je (schoon)moeder laten schrikken? Trakteer haar dan op een stoplichtsprintje met dit systeem ingeschakeld. De auto accelereert dan op de meest ideale manier. Je voelt de spanning opbouwen bij het instellen van de ‘launch procedure’ om vervolgens te wachten tot het grote moment daar is. Wanneer je dan de rem los laat knalt de Clio er als een racket vandoor. Gááf!

Het vermelden waard
Over de fun factor van deze hot hatch kunnen we nog uren doorgaan. Toch willen we ook vermelden dat de R.S. op onze Nederlandse, strakke wegen een prima auto is voor dagelijks gebruik. Natuurlijk, het onderstel is straf, maar nog redelijk vergevingsgezind. Bovendien is het motorblok bij constante snelheid prettig stil al hoor je op de snelweg windgeruis van de grote spiegels. Het verbruik is misschien niet erg relevant bij een hot hatch, maar het viel ons wel in positieve zin op: 1 op 12 is namelijk prima haalbaar, ook voor wie regelmatig alle paarden de sporen geeft. De vanaf prijs van de nieuwe Clio R.S. is op 10 euro na 26.000 euro. Best een koopje als je bedenkt dat je naast een auto ook een hoop geniet momenten aanschaft…

Afbeelding

Was het love at first drive? Dat kan geen verrassing meer zijn: Ja, ja en nog eens ja! We hebben er beide nog slapeloze nachten van! Wat een heerlijke rijdersauto is de nieuwe Clio R.S.: het steengoede onderstel, de altijd sleurende motor en het dikke uiterlijk maken dit met recht een auto die ons hart sneller doet kloppen. Renault heeft wat ons betreft de akelig dunne lijn tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid uitstekend weten te benaderen. Dus Renault: doe er maar twee! Laurens wil een gele, ikzelf neig meer naar rood.

Met dank aan Renault Nederland.

Vind je onze video's en artikelen leuk? LIKE ons dan op facebook en volg ons op twitter. En je kunt uiteraard ook dit artikel en filmpje liken op onze website en abonnee worden op Youtube.

Bedankt aan de ClioClub dat wij hier onze tests mogen plaatsen!

Alle feedback is welkom!
Laatst gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 08 sep 2014 00:43, 6 keer totaal gewijzigd.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Clio 4 RS getest

Bericht door goos »

Uiteraard mag dit :thumbsup: Enig idee wanneer deze af is? Ik heb van je bericht een nieuw topic gemaakt. Dit omdat deze over een test van de RS gaat en het topic waar je hem onder had geplaatst ging over de gewone clio.
Groet,
Martijn

Afbeelding
LoveAtFirstDrive

Re: Clio 4 RS getest

Hij staat online op http://www.LoveAtFirstDrive.nl! Aankomende week zal ik 'm hier even plaatsen.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Leuke review en filmpje. In mijn proefrit had ik natuurlijk geen bochtige wegen van de Ardennen en heb ik dus met name getest of hij ook comfortabel genoeg kon rijden (uiteraard gas wel een paar keer even opengetrokken). Dat hij goed door bochten kon had ik al in andere filmpjes gezien. Leuk om dat in die van jullie ook weer terug te zien.

Ik kan niet wachten tot ik hem heb :grin:

ps. We hebben tegenwoordig ook een apart gedeelte voor de Captur, als jullie die hebben getest kan je de review daar plaatsen
Groet,
Martijn

Afbeelding
Lee

Bericht door Lee »

Zag de clio gister in Utrecht staan :worship:
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Hij zal het wel afleggen tegenover die Juke, niet?
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Marcus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcus »

De IV RS is sneller dan de Juke Nismo.
Zowel op de 0-100 km/h als de 0-160 km/h.
Renault Clio IV RS 200 EDC
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Juist, ik dacht even dat het de Juke R was... :dozey:
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
LoveAtFirstDrive

goos schreef:Leuke review en filmpje. In mijn proefrit had ik natuurlijk geen bochtige wegen van de Ardennen en heb ik dus met name getest of hij ook comfortabel genoeg kon rijden (uiteraard gas wel een paar keer even opengetrokken). Dat hij goed door bochten kon had ik al in andere filmpjes gezien. Leuk om dat in die van jullie ook weer terug te zien.

Ik kan niet wachten tot ik hem heb :grin:

ps. We hebben tegenwoordig ook een apart gedeelte voor de Captur, als jullie die hebben getest kan je de review daar plaatsen
Bedankt! Wij waren echt verrast door het onderstel, wat kun je daar goed mee door de bocht! We weten alleen niet of het het Cup onderstel was of niet. Maar ondanks de wat vochtige wegen in de Ardennen bleef hij erg goed op de weg. Ik zou ook niet kunnen wachten als je hem hebt! Dat geluid van de RS is ook zoooo verslavend :devilish:

Wij gaan aankomend weekend de Captur testen en tzt zullen we die daar plaatsen! Zal nog wel even duren, want we hebben nog wat andere auto's al getest die ook nog op de site moeten :rolleyes3:

RS is een stukje sneller dan de Nismo, maar ook een ander segment eigenlijk. Neemt niet weg dat de Nismo wel snel is, maar qua uiterlijk kan hij echt niet op tegen de RS :lol:
LoveAtFirstDrive

Re: Renault Clio RS 2013 getest! Video en artikel

Ik heb de test geplaatst! Jammer dat de de tekst wat breed is geworden :shocked:

Vind je onze video's en artikelen leuk? LIKE ons dan op facebook en volg ons op twitter.
Marcus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcus »

Nette test, mooie locatie om te testen ook.
Kan niet wachten tot ik hem heb. :driving:

@R27
Een Juke-R is inderdaad net iets sneller dan een IV RS.
Renault Clio IV RS 200 EDC
LoveAtFirstDrive

Bedankt! Als je 'm hebt is het zeker een aanrader om even in de Ardennen te sturen :p
LoveAtFirstDrive

Marcus schreef: @R27
Een Juke-R is inderdaad net iets sneller dan een IV RS.
Maar ook iets duurder ;)
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

LoveAtFirstDrive schreef: Bedankt! Wij waren echt verrast door het onderstel, wat kun je daar goed mee door de bocht! We weten alleen niet of het het Cup onderstel was of niet. Maar ondanks de wat vochtige wegen in de Ardennen bleef hij erg goed op de weg. Ik zou ook niet kunnen wachten als je hem hebt! Dat geluid van de RS is ook zoooo verslavend :devilish:
Het cup onderstel is 15 procent stijfer en de auto ligt 5 mm lager, dat zal vast wel wat doen.
Autovisie heeft een test gedaan met alle GTI's.
Zij vinden het onderstel ook erg goed. Quote: vanaf het allereerste begin dat ongenaakbare vertrouwen om direct knetterhard te gaan'.
Zij laten echter de fiesta winnen, deze is meer hot hatch. De RS wordt tweede waarbij ze aangeven dat het een bloedsnelle, toegankelijke en verrassend praktische allrounder is.
Dat is een van de redenen waarom ik voor de clio heb gekozen en niet voor de fiesta aangezien het toch de enige auto is die we straks hebben :thumbsup:
Groet,
Martijn

Afbeelding
LoveAtFirstDrive

Ja we hadden de PR van Renault er ook over gesproken. Wij hebben zelf nog niet met de Fiesta gereden, maar schijnt ook een erg goede bak te zijn. Buiten dat vind ik de RS wel een stuk mooier overigens. Maar zoals wij in het filmpje ook zeggen; ze hebben een hele goede balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Tuurlijk merk je wel dat hij wat stugger is dan de normale Clio. Wij zijn vanaf Hoorn Nh naar de Ardennen gereden, toch een stuk van 350km (en de dag erna weer terug) en hebben het niet als irritant ervaren. Cruisecontrol op de 120 en lekker karren. De automaat draagt dan ook erg bij aan het comfort. Maar zodra je gaat boenderen (en we hebben 'm echt de sporen gegeven) is het met de flippers toch sportief te rijden. Misschien niet zoals bij een handbak, maar wij misten de handbak niet. Onderstel is echt heel goed, wij waren echt heel verbaasd!
En blijkbaar zijn veel mensen ook geinteresseerd in deze auto, want het filmpje loopt al behoorlijk goed! En het loopt nog beter als iedereen 'm liked op facebook natuurlijk :lol:
LoveAtFirstDrive

En, zijn er al mensen die de Clio R.S. binnen hebben? Wij missen 'onze' Black Beauty nog steeds! :worship:
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Ja twee, eentje zit nog op kenteken te wachten:
https://www.clioclub.info/forum/viewforum.php?f=138

Een aantal die hem met RS monitor hebben besteld(waaronder ik) moeten nog wachten omdat ze dat nog niet konden leveren. Wordt helaas pas december..

Ik zag dat jij of je broer die audi weg had gedaan, ik had daar gereageerd onder de naam 'martijn'.
Groet,
Martijn

Afbeelding
LoveAtFirstDrive

Jeejtje, tot december! Wat een geduld moet jij hebben zeg, maar wat in het vat zit verzuurd niet!

Dat is mijn broer inderdaad. Ik heb een A4 TDI quattro (mag ik dat hier zeggen? ;)). Heb wel veel Franse gehad, maar maar 1 Renault (een 4). Veel Peugeot gereden (205 GTi 1.9 was m'n eerste wagen, 205 Dturbo, 405 diesel, Citroën AX GT 1.4i. Niet echt merkvast, liefhebber van veel auto's! Mijn broer zit nu te kijken naar Peugeots, hij kan een hele nette 405 krijgen. Maar bij hem weet je het nooit ;)
Laatst gewijzigd door Roland op 29 jul 2013 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je antwoord op het laatste bericht 'reageren met de reageer knop'
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Afbeelding

Hier nog een foto van dat monster.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Topic verplaatst omdat er nu een apart gedeelte op het forum is voor Tests en Reviews :thumbsup:
Groet,
Martijn

Afbeelding
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Vind de ph2 rs toch de beste, de nieuwe motoren zijn bagger gedownzised en euro 5 a 6 en directe inspuiting, heerlijk zo'n zelf vervuilende motor. Zuinig voor milieu maar duur in de portomonee. Beste was de ongeblazen 2 liter, zal ie ook wel blijven de hothatch!
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Hoezo duur in de portemonnee? Omdat hij later veel onderhoud nodig heeft vanwege de vervuiling wat jij opnoemt ofzo?
Groet,
Martijn

Afbeelding
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

IK vind de Clio IV RS toch echt tegenvallen.

Is zeker niet sneller dan mijn standaard Megane II RS en je mist toch wel de handbak. Ik geef toe de stoelen en zitpositie zijn goed en het geluid, zeker in de RS-stand, is heerlijk.

Verder is de afwerking slecht. Al na een paar duizend kilometer begint het veels te harde plastic interieur te kraken. Een nieuwe auto hoort toch niet te kraken lijkt mij....Hier had Renault toch echt beter zn best moeten doen.

Het is een leuke auto om in te rijden en zijn klasse best wel aardig maar een handbak was toch lekkerder geweest. Mijn volgende auto wordt eerder een Megane III RS of CLio III phase II RS
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Waarom zou een clio 4 RS ook sneller moeten zijn als een megane II RS?

Heb jij zelf een 4 RS, of is het de demo wagen van de dealer die kraakt? Voor zover ik op dit forum lees zijn er een paar die rammels hadden maar zijn die inmiddels opgelost.

Je geeft aan dat een handbak lekkerder is en dat je liever voor bv een megane III RS zou gaan. De clio 4 RS is voor een hele andere doelgroep gemaakt als de megane RS.
De megane is veel meer hardcore voor op het circuit. Wil je dat regelmatig doen, koop dan idd een megane of clio III RS.
Zoek je een auto die geschikt moet zijn voor de dagelijkse boodschappen, woon-werk verkeer maar waarbij je je op een bochtige weg, stoplichtsprintje, of af en toe op het circuit kan uitleven is de clio 4 RS veel geschikter.
Het ene is dus niet beter als de ander, maar ze bedienen allebei een hele andere doelgroep.
Groet,
Martijn

Afbeelding
LoveAtFirstDrive

Zoals we in de video ook zeggen is de Clio RS een mooie auto voor dagelijks gebruik EN het snellere werk in het weekend. De automaat vonden wij niet storend toen wij de wagen in de Ardennen testte. Hoewel een handbak nog meer rijbeleving geeft, is de automaat een goede keuze vanwege hoe mensen hun auto het meest gebruiken: Naar werk rijden. Gewaagde keuze, maar wij hadden er echt geen problemen mee. En wie weet, komt Renault nog met een 'hardcore' variant aan het eind van de loopbaan van de Clio 4, zoals ze wel vaker doen.. :)
Plaats reactie

Terug naar “Renault & Clio nieuws, tests & reviews”