TCe 120 EDC (Clio GT)

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Gebruikersavatar
goos
Oud-beheerder
Berichten: 1243
Lid geworden op: 02 sep 2009 07:24
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door goos »

Op onderstaande site wat info over de nieuwe TCE 120 die vanaf volgend voorjaar beschikbaar is in de clio:
http://www.renault.com/en/innovation/ga ... 0-edc.aspx
Groet,
Martijn

Afbeelding
Bennink

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Bennink »

Gelukkig, tenminste een fatsoenlijke vierciliner:
An extremely versatile 4-cylinder, 120 hp, 1.2 litre turbo petrol engine with direct injection which develops 190 Nm of torque at low revs, from 2000 rpm. In other words: the performance of a 1.6 litre.
Gebruikersavatar
16Vke
forum member
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 feb 2010 18:51
Locatie: kessel, BE
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door 16Vke »

Renault grijpt zo te zien terug naar de Distributieketting ipv riem.
Onderhoudsvrij zo'n ketting, als je ze goed onderhoud :thumbsup:
Wat ze tegenwoordig toch al niet kunnen met "maar" een 1.2 16v, 120 pk en 190Nm koppel.
Afbeelding
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling- Paul Walker
Gebruikersavatar
Elektronized
forum member
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
Locatie: Aalst (België)
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Elektronized »

"Onderhoudsvrij zo'n ketting, als je ze goed onderhoud" :smash:
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Gebruikersavatar
sj0ertum
Oud-beheerder
Berichten: 2815
Lid geworden op: 06 sep 2008 19:52

Re: TCe 120 EDC

Bericht door sj0ertum »

Nissan gebruikt al jaren een ketting, geen gekke keuze om die techniek in een Renault te gebruiken :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Gebruikersavatar
Age
Oud-beheerder
Berichten: 2443
Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Age »

zijn wat ik heb gehoord ook nissan blokjes, dus eindelijk iets erin wat niet zo snel stuk kan gaan... :lipssealed: x
Dus vandaar ook die ketting.
Groet, Age
Han

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Han »

Van mijn dealer begreep ik dat de 120pk versie standaard een automatische versnellingsbak heeft. Dit door de mileueisen en belastingvoordelen... Klopt dit? :chinrub:
Gebruikersavatar
Entity_Razer
forum member
Berichten: 662
Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
Locatie: Antwerpen - Belgïe
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Entity_Razer »

enkel dit is spijtig:

Moet zeggen, ik vind Renault op zich wel goed bezig. Smaak is subjectief ten opzichte van hoe alles eruit ziet / kwaliteit maar ... vind het mechanisch / qua line-up van moteren niet slecht. Enkel spijtig dat de 1.2 TCE EDC's en gelijkaardig niet van de start beschikbaar waren ...
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Wizard
forum member
Berichten: 671
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:13
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Wizard »

Han schreef:Van mijn dealer begreep ik dat de 120pk versie standaard een automatische versnellingsbak heeft. Dit door de mileueisen en belastingvoordelen... Klopt dit? :chinrub:
"It will go on to replace the 1.6 16V with automatic transmission. This aluminium....."

Tsja! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Elektronized
forum member
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
Locatie: Aalst (België)
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Elektronized »

Heeft de 1.2TCe EDC ook van die flippertjes aan je stuur om te schakelen ?
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Gebruikersavatar
Elektronized
forum member
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
Locatie: Aalst (België)
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Elektronized »

Dus deze versie heeft enkel een automaat, net zoals de RS.. Misschien een domme vraag, maar kan iemand me uitleggen hoe je automaat rijdt ? :D Heb er echt geen idee van, heb enkel nog maar met schakelbakken gereden.. Volgens mij gaat een automaat in een GT en RS toch tegenvallen..
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Gebruikersavatar
goos
Oud-beheerder
Berichten: 1243
Lid geworden op: 02 sep 2009 07:24
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door goos »

Bij een automaat hoef je de koppeling niet in te trappen, je linkervoet gebruik je dus niet :wink: en dan zet je meestal de automaat in D van drive, gas geven met je rechtervoet en gaan..
Groet,
Martijn

Afbeelding
Gebruikersavatar
goos
Oud-beheerder
Berichten: 1243
Lid geworden op: 02 sep 2009 07:24
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door goos »

In onderstaand topic staat er nu meer informatie. De clio met deze motor zal door het leven gaan als GT:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 52&t=15839

@Elektronized, als je deze auto op de belgische website gaat configureren zie je op de plaatjes ook de schakelflippers aan het stuur.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Gebruikersavatar
goos
Oud-beheerder
Berichten: 1243
Lid geworden op: 02 sep 2009 07:24
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door goos »

:driving: http://www.nu.nl/auto/3359993/renault-c ... state.html

Renault Clio GT komt als hatchback en Estate
Voor de liefhebbers van de Renault Clio die 90 pk te weinig vinden, maar een 200 pk sterke RS te veel, is er nu ook een Clio GT.

Vlot genoeg dankzij een 120 pk sterke 1,2-liter TCe turbomotor en een automaat met dubbele koppeling. De GT komt er zowel als hatchback als Estate.
Net als de Clio RS is de Clio GT voortaan voorzien van een gedownsizede turbomotor. Een 1,2-liter driecilinder met 120 pk om precies te zijn.
Daaraan gekoppeld zit dezelfde EDC transmissie met dubbele koppeling die ook in de RS dienst doet. Het is genoeg om de lauwe hatch of estate in een verdienstelijke 8,6 seconden naar de 100 te trekken.
De topsnelheid van de Clio GT ligt op 199 km/h. Toch belooft Renault een gemiddeld verbruik van 5,2 liter op 100 kilometer, waarmee de CO2-uitstoot op een fiscaal vriendelijke 120 gram per kilometer komt.
Sportief
Aan de buitenkant onderscheidt de GT zich met sportieve bumpers, 17 inch lichtmetaal en een dubbele uitlaat. De Bleu Malte lak op de foto’s is overigens optioneel verkrijgbaar.
Binnenin heeft de GT onder meer aluminium pedalen, schakelflippers en sportieve tellertjes. Sportstoelen mogen uiteraard niet ontbreken en zijn eventueel zelfs met leder te bekleden.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar aangezien de GT in mei al bij de dealers staat zal dat niet lang meer duren.
Groet,
Martijn

Afbeelding
remcob

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door remcob »

Op de begische site van Renault staat de GT al vermeld, je kan hem ook al configureren. Prijs daar is 20.700 euro.

Kwa uitrusting lijkt de auto erg veel op de R.S.

In Nederland zal de auto dus nog niets duurder zijn.
clio4driver

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door clio4driver »

Het is toch echt een 4-cilinder.
Staat vermeld op Renault.com
http://www.renault.com/en/innovation/ga ... 0-edc.aspx

Vertaling:

Pittige prestaties en geavanceerde technologieën.

De Renault TCe 120 EDC is de eerste Renault turbo benzinemotor met directe inspuiting. Deze is voorzien van een automatische transmissie.
Deze motor zal de 1.6 16V vervangen. De TCe 120 is een aluminium 1198 cc blok en levert hoge prestaties, met een piekvermogen van 120 pk (tot 10 pk) en een maximumkoppel van 190 Nm (tot 40Nm) die vergelijkbaar is met die van een twee-liter motor.

Met 90% van de maximumkoppel beschikbaar vanaf 1.500 tpm en 100% beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut, deze motor is bijzonder flexibel en responsief, met weg trekken zijn de prestaties bij lage toeren waardig als van een diesel.

Technologie-wijzer, de TCe 120 EDC bied:


Turbobenzinemotor met directe inspuiting

Aluminium motorblok

Een zeer veelzijdige 4-cilinder, 120 pk, 1.2 liter turbo benzinemotor met directe injectie die 190 Nm aan koppel ontwikkelt bij lage toerentallen, vanaf 2000 tpm. Met andere woorden: de prestaties van een 1,6 liter.

Dubbele cam-fasering Variable Valve Timing (inlaat en uitlaat).

Verminderde wrijving voor een betere efficiëntie, met name:
- Oppervlaktebehandelingen: DLC (Diamond Like Carbon) op de nokvolgers

(Technologie afgeleid van de Formule One), grafiet-gecoate plunjers,

- Met variabele cilinderinhoud oliepomp.

- Onderhoudsvrije distributieketting met lage wrijving.
Laatst gewijzigd door clio4driver op 09 mar 2013 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Age
Oud-beheerder
Berichten: 2443
Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door Age »

dat van die 4 cilinder meende ik ook al idd....
Groet, Age
Gebruikersavatar
goos
Oud-beheerder
Berichten: 1243
Lid geworden op: 02 sep 2009 07:24
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door goos »

Dat klopt, nu.nl heeft het fout dat het een viercilinder wordt stond altijd al op de website van renault (zie 1e post)
Groet,
Martijn

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart0ving
über forummer
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door bart0ving »

Elektronized schreef:Heeft de 1.2TCe EDC ook van die flippertjes aan je stuur om te schakelen ?
Ja dat heeft ´ie. Zelfde flippers als de RS.

De 120Pk TCE is enkel en ALLEEN in GT uitvoering en ALLEEN als automaat.
Gebruikersavatar
Entity_Razer
forum member
Berichten: 662
Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
Locatie: Antwerpen - Belgïe
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC

Bericht door Entity_Razer »

bart0ving schreef:als Semi-automaat.
:wink:
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Gebruikersavatar
bart0ving
über forummer
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door bart0ving »

Zo zijn er wel meer semi automaten..... Ik wou aangeven dat hij niet als handgeschakeld komt.
berkens
forum starter
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2013 21:07
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door berkens »

Hoe zie je in welke versnelling de EDC staat als je in D rijdt?

PS Geen start/stop systeem op de Clio IV?

Groeten Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
remcob

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door remcob »

Als je in D rijdt zie je niet in welke versnelling je rijdt. Ga je schakelen met de flippers dan verschijnt de versnelling wel in beeld. Althans zo is het nu in mijn Grand Scenic waar ik ook handmatig kan schakelen (tikkie naar voren / tikkie terug :smile:).

Op de GT en RS geen start stop systeem, beetje lastig met automaat. Al heeft Audi wel een start stop systeem ontwikkeld met een automaat geloof ik.

Er wordt bij het remmen wel energie teruggewonnen wat ook weer scheelt in het benzineverbruik.
Gebruikersavatar
bart0ving
über forummer
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door bart0ving »

berkens schreef:Geen start/stop systeem op de Clio IV?

Groeten Ben...
Jawel hoor, maar niet op de automaat! :thumbsup:
berkens
forum starter
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2013 21:07
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: TCe 120 EDC (Clio GT)

Bericht door berkens »

bart0ving schreef:
berkens schreef:Geen start/stop systeem op de Clio IV?
Jawel hoor, maar niet op de automaat! :thumbsup:
Jammer,

Start/stop "computer" kan toch wel fff de dubbele koppeling van de EDC openen als motor uit is gegaan. ;-)

En weer snel motor starten met ultra snelle start/stop systeem en alles weer klaar voor vertrek.

Gemiste kans. :thumbsup:

Zit er trouwens "launch control" op de Renault EDC's?
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”