ik heb een mooie clio gekocht vorige week en vraag me een paar dingen af.
de kleppen tikken iets alsof er een diesel inlicht.
mijn vraag is dat ik ze denk ik een keer goed wil afstellen(ik denk namelijk dat de afstelling niet goed staat) alleen kan nergens vinden welke maten ik moet aanhouden met de voelermaat?
dus als iemand dat heel toevallig weet zou ik dat graag willen horen.
MVG Rens
clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
- icebox666
- forum starter
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 23 nov 2012 16:14
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
Groet Rens
R.I.P Clio 1.2 energy R.I.P
R.I.P Clio 1.8 16V R.I.P
R.I.P Clio 1.2 Mexx R.I.P
Clio 1.8 16V
R.I.P Clio 1.2 energy R.I.P
R.I.P Clio 1.8 16V R.I.P
R.I.P Clio 1.2 Mexx R.I.P
Clio 1.8 16V
Re: clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
Dan heb je een E5F of E7F blok.
Dan is de klepspeling (koud) in mm:
- inlaat: 0,10
- uitlaat: 0,25
Weet je dan ook de volgorde van stellen? En heb je een krukaspoelie met of zonder merktekens?
Dan is de klepspeling (koud) in mm:
- inlaat: 0,10
- uitlaat: 0,25
Weet je dan ook de volgorde van stellen? En heb je een krukaspoelie met of zonder merktekens?
- icebox666
- forum starter
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 23 nov 2012 16:14
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
danku dan heb ik morgen een mooi klusje naast het schoonmaken van me interieur..
Groet rens
Groet rens
Groet Rens
R.I.P Clio 1.2 energy R.I.P
R.I.P Clio 1.8 16V R.I.P
R.I.P Clio 1.2 Mexx R.I.P
Clio 1.8 16V
R.I.P Clio 1.2 energy R.I.P
R.I.P Clio 1.8 16V R.I.P
R.I.P Clio 1.2 Mexx R.I.P
Clio 1.8 16V
Re: clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
Dan ben je er niet helemaal Henny. Dus toch maar even het hele verhaal overtikken.
Voor de E5F / E7F blokken zijn er drie verschillende mogelijkheden om de kleppen te stellen.
Hieronder zoals beschreven in het werkplaatshandboek voor de E5F, E7F, E6J en E7J motoren (MRMOTE(E)):
Dan is de klepspeling (koud) in mm:
- inlaat: 0,10
- uitlaat: 0,25
Voor de motoren met krukaspoelie zonder merktekens:
Methode "op tuimelen":
Draai de krukas altijd rechtsom rond gezien vanaf distributiezijde!

Voor de E5F / E7F blokken zijn er drie verschillende mogelijkheden om de kleppen te stellen.
Hieronder zoals beschreven in het werkplaatshandboek voor de E5F, E7F, E6J en E7J motoren (MRMOTE(E)):
Dan is de klepspeling (koud) in mm:
- inlaat: 0,10
- uitlaat: 0,25
Voor de motoren met krukaspoelie zonder merktekens:
Methode "op tuimelen":
- Zet de kleppen van cilinder 1 op einde uitlaatslag / begin inlaatslag
- Stel af: kleppen van cilinder 4
- Zet de kleppen van cilinder 3 op einde uitlaatslag / begin inlaatslag
- Stel af: kleppen van cilinder 2
- Zet de kleppen van cilinder 4 op einde uitlaatslag / begin inlaatslag
- Stel af: kleppen van cilinder 1
- Zet de kleppen van cilinder 2 op einde uitlaatslag / begin inlaatslag
- Stel af: kleppen van cilinder 3
- Krukas draaien zo dat de uitlaatklep van cilinder 1 open staat:
- Stel af: inlaatklep cilinder 3 en uitlaatklep cilinder 4
- Krukas draaien zo dat de uitlaatklep van cilinder 3 open staat:
- Stel af: inlaatklep cilinder 4 en uitlaatklep cilinder 2
- Krukas draaien zo dat de uitlaatklep van cilinder 4 open staat:
- Stel af: inlaatklep cilinder 2 en uitlaatklep cilinder 1
- Krukas draaien zo dat de uitlaatklep van cilinder 2 open staat:
- Stel af: inlaatklep cilinder 1 en uitlaatklep cilinder 3
Draai de krukas altijd rechtsom rond gezien vanaf distributiezijde!
- Zet de motor in het bovenste dode punt, cilinder 1 op ontsteken, het zwarte rechthoekje op de tekening:

- Draai de krukas tot het eerste merkteken (E1 - E3).
- Stel af: uitlaatklep cilinder 1 - uitlaatklep cilinder 3
- Draai de krukas tot het tweede merkteken (A1 - A3).
- Stel af: inlaatklep cilinder 1 - intlaatklep cilinder 3
- Draai de krukas tot het derde merkteken (E2 - E4).
- Stel af: uitlaatklep cilinder 2 - uitlaatklep cilinder 4
- Draai de krukas tot het vierde merkteken (A2 - A4).
- Stel af: intlaatklep cilinder 2 - intlaatklep cilinder 4
Re: clio 1.2 uit 1991 kleppen tikken iets
Hoi Henny, met ervaring en betere gereedschappen dan de doorsnee sleutelaar heeft red je het wel om het anders te doen, dan werk je op gevoel en in het algemeen ook met de op tuimelen of vol open manier. Ik kan me zo voorstellen dat de meeste mensen die een enkel keer dit doen, of misschien zelfs een eerste keer willen proberen al moeite hebben te bepalen wanneer de boel goed staat om te kunnen stellen en dus wel de merktekens gebruiken. De incidentele sleutelaar zal ook altijd afstellen tussen tuimelaar en klepsteel. (wat overigens ook in het werkplaatshandboek wordt aangegeven)
Ik vond het wat kort door de bocht om alleen het 1-3-4-2 rijtje neer te zetten en juist daarom, en dat zet je in je laatste opmerking ook, heb ik het hele verhaal er hier bij gezet. Ik ga er namelijk niet van uit dat de TS ook 31 jaar ervaring heeft. En is dat wel zo, dan heeft een ander er wel weer iets aan.
Overigens zou er geen enkele 1.2 meer met een poelie zonder merktekens mogen zijn. Renault levert al jaren alleen nog poelies mét.
Ik vond het wat kort door de bocht om alleen het 1-3-4-2 rijtje neer te zetten en juist daarom, en dat zet je in je laatste opmerking ook, heb ik het hele verhaal er hier bij gezet. Ik ga er namelijk niet van uit dat de TS ook 31 jaar ervaring heeft. En is dat wel zo, dan heeft een ander er wel weer iets aan.
Overigens zou er geen enkele 1.2 meer met een poelie zonder merktekens mogen zijn. Renault levert al jaren alleen nog poelies mét.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 7308 Weergaves
-
Laatste bericht door mox
-
- 2 Reacties
- 5365 Weergaves
-
Laatste bericht door LexMeister
-
- 2 Reacties
- 3418 Weergaves
-
Laatste bericht door Kobak6
-
- 0 Reacties
- 5194 Weergaves
-
Laatste bericht door Cliotje89
-
- 1 Reacties
- 2411 Weergaves
-
Laatste bericht door Atzuuh