Clio rsi & volvo 1.8 turbo blok?
Re: Clio rsi & volvo 1.8 turbo blok?
Het is en blijft een feit, een atmo voorzien van meer vermogen kost ook een vermogen. En dan praten we niet in toename van tientallen maar van pk per pk. Ikzelf heb er nu 3 gedaan die voorzien zijn van hoge compressie (11.5-11.7 en 12.0) icm 286's. Eigenlijk heeft dit ook enkel nut als je de bijbehorende drijfstangen koopt ivm de hoogtoerigheid. Mijn eigen atmo draaide 8000tpm op hydraulische stoters (de absolute grens). Dat resulteerd wel op 170+ adw.
Bijkomstigheid, momenteel gaan er 2 motoren ("R") voorzien gaan worden van itb's werkend op std managment gewoonweg omdat iedereen beweerd dat je hiervoor een stand alone managment nodig hebt. Wij gaan "proberen" dit verhaal de wereld uit te helpen. De berekeningen zijn klaar, het plan ligt op tafel, nu de uitwerking nog. Wordt vervolgd...
Bijkomstigheid, momenteel gaan er 2 motoren ("R") voorzien gaan worden van itb's werkend op std managment gewoonweg omdat iedereen beweerd dat je hiervoor een stand alone managment nodig hebt. Wij gaan "proberen" dit verhaal de wereld uit te helpen. De berekeningen zijn klaar, het plan ligt op tafel, nu de uitwerking nog. Wordt vervolgd...
@Jo
Nee oke dan snap ik dat je er geen project topic van hebt gemaakt.
Dat hadden verschillende bedrijven mij ook verteld. Dat wanneer je vermogen wilt zonder turbo dit echt een vermogen kost en de makkelijkste en goedkoopste manier is om er een turbo op te zetten. Zelfs met de andere aanpassingen die nodig zijn om alles goed te laten lopen. Ik ben wel benieuwd of het lukt met de 2 R motoren. Ik was zelf zoiezo al van plan om er een ander managment ip te laten zetten en alles dan goed te laten afstellen met een turbo blok.
Ik ben nu eigenlijk gewoon nog aan het verkennen wat ik het beste kan doen om er meer vermogen uit te halen en sta zoiezo open voor alle suggesties. Gelukkig heeft het geen haast en wanneer het gebeurd gaat het ook pas na de winter gebeuren.
@Mearjo.
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik ook wel eens van gehoord(dat turbos te heet worden) daarom wil ik er zoiezo een andere intercooler inzetten om dit toch te kunnen voorkomen. Anders krijg ik dalijk hetzelfde als bij die Renault 5 1.4 Turbo.
@Entity_Razer
Dat klopt, geld gaat het toch kosten maar daar heb ik al rekening mee gehouden.
Dit zijn ook nog interessante opties. Zoals ik al zei, ik ben open voor alle opties en bedankt voor de reactie. Ik vind turbo zoiezo erg lekker rijden en dat geluid erbij is gewoon ongelooflijk mooi.(Als je het goed doet tenminste.) Maar een 1.8 16v inlepelen en daarna verder ombouwen naar turbo is ook zeker een leuke optie ipv een volvo blok.
@jan1963
Dan is het inderdaad wel een leuke inverstering als je het blok 2e hands kan kopen. Dat ben ik ook zoiezo van plan aangezien een splinter nieuw blok erg duur is. Wel wil het 2e handse blok wat er in mocht komen reviseren want ik vind het belangrijk dat wanneer ik dit doe dat het ook goed is. Ook al kost het dan iets meer..
Aan een 1.8 16v heb ik ook al zitten denken maar het leuke van de rsi is dat deze er nagenoeg hetzelfde uitziet als elke andere clio en wordt er niet van verwacht dat deze dan toch redelijk van zijn plaats komt. De 16 klepper zijn vind ik zelf wel wat mooier met de bredere wielkasten maar wil echt gaan voor een zon standaard morgelijk uiterlijk.
Nee oke dan snap ik dat je er geen project topic van hebt gemaakt.
Dat hadden verschillende bedrijven mij ook verteld. Dat wanneer je vermogen wilt zonder turbo dit echt een vermogen kost en de makkelijkste en goedkoopste manier is om er een turbo op te zetten. Zelfs met de andere aanpassingen die nodig zijn om alles goed te laten lopen. Ik ben wel benieuwd of het lukt met de 2 R motoren. Ik was zelf zoiezo al van plan om er een ander managment ip te laten zetten en alles dan goed te laten afstellen met een turbo blok.
Ik ben nu eigenlijk gewoon nog aan het verkennen wat ik het beste kan doen om er meer vermogen uit te halen en sta zoiezo open voor alle suggesties. Gelukkig heeft het geen haast en wanneer het gebeurd gaat het ook pas na de winter gebeuren.
@Mearjo.
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik ook wel eens van gehoord(dat turbos te heet worden) daarom wil ik er zoiezo een andere intercooler inzetten om dit toch te kunnen voorkomen. Anders krijg ik dalijk hetzelfde als bij die Renault 5 1.4 Turbo.
@Entity_Razer
Dat klopt, geld gaat het toch kosten maar daar heb ik al rekening mee gehouden.
Dit zijn ook nog interessante opties. Zoals ik al zei, ik ben open voor alle opties en bedankt voor de reactie. Ik vind turbo zoiezo erg lekker rijden en dat geluid erbij is gewoon ongelooflijk mooi.(Als je het goed doet tenminste.) Maar een 1.8 16v inlepelen en daarna verder ombouwen naar turbo is ook zeker een leuke optie ipv een volvo blok.
@jan1963
Dan is het inderdaad wel een leuke inverstering als je het blok 2e hands kan kopen. Dat ben ik ook zoiezo van plan aangezien een splinter nieuw blok erg duur is. Wel wil het 2e handse blok wat er in mocht komen reviseren want ik vind het belangrijk dat wanneer ik dit doe dat het ook goed is. Ook al kost het dan iets meer..
Aan een 1.8 16v heb ik ook al zitten denken maar het leuke van de rsi is dat deze er nagenoeg hetzelfde uitziet als elke andere clio en wordt er niet van verwacht dat deze dan toch redelijk van zijn plaats komt. De 16 klepper zijn vind ik zelf wel wat mooier met de bredere wielkasten maar wil echt gaan voor een zon standaard morgelijk uiterlijk.
-
- forum member
- Contacteer:
Welke 5 en wat is dr mee gebeurd dan?Matthijs schreef:Anders krijg ik dalijk hetzelfde als bij die Renault 5 1.4 Turbo.
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
@wouter
Moest eigenlijk bij een Renault 5 turbo staan. Die wilde nog wel eens te heet worden omdat we fabrieksaf een te kleine intercooler hadden.
Moest eigenlijk bij een Renault 5 turbo staan. Die wilde nog wel eens te heet worden omdat we fabrieksaf een te kleine intercooler hadden.
Daar ben ik het absoluut niet mee een, ja ik zit zelf in de racerij, samen met een grote groep die toch zeker wel verstand van zaken hebben, die dus geregeld drift en circuit auto's opbouwen voor klanten, en die zeggen precies hetzelfe-Jo- schreef:Ja en neen,
heel kort uitgelegd, je kan een blok cheap-ass/lowbudget swappen/bouwen en daar ga je idd niet lang mee rondfietsen. Vandaar ook de zin waarin staat dat elke conversie geld kost.
Bouw een blok zoals het hoort, inclusief managment, dan heb je het wel aardig voor elkaar. Zowel egt, inlaattemperatuur, brandstof, ontsteking kan je aan de hand van een deftige mapping helemaal circuit gericht op elkaar afstellen. De tijd dat turbo motoren zomaar ploffen is al lang achterhaalt. Je zit zelf in de racerij, er ploffen evenveel atmo's als turbomotoren. En tegenwoordig is het zelfs zo dat heel veel fabrikanten terug overschakelen naar forced induction icm kleinere cilinderinhoud. Kijk wat er in de F1 staat te gebeuren, terug naar turbo ! Rally en rallysprint is nagenoeg ondenkbaar zonder turbo.
Conclussie ? Totaal oneens met je denkwijze

Ik zou alsnog niet zoveel geld er in pompen voor een turno als je 'maar" 180 pk wil bereiken
-
- forum member
- Contacteer:
Echt nog nooit gehoord....en ik ken toch aardig wat van die karretjesMatthijs schreef:@wouter
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Als je 180 wielPK uit een atmo F7R wil halen ga je moeten doen:Mearjo. schreef: Ik zou alsnog niet zoveel geld er in pompen voor een turno als je 'maar" 180 pk wil bereiken
- 286° nokkenassen
- 2 liter
- Hoge compressie zuigers & drijfstangen
- Setje ITB's
- spaghetti spruitstuk
Ik denk niet dat "maar" 180 pk zo makkelijk atmospherisch uit een F7x blok te persen is als dat het "makkelijk" is om een turbo op te vijzen. Over hoe je zoiets opbouwt, en de kosten om alles gelijk goed te doen ga ik me niet over uitspreken, heb ik geen flauw idee van. maar voor 180 wielpk uit een atmospherische F7x ga je toch echt richting de 4/5k gaan. Of je moet een F4R van een 172 overlepelen, maar die blokken kosten ook geen 200 euro, en die mag je ook gelijk even gaan reviseren voor goed te zijn (om niet te spreken over het fabricagewerk)
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Blijkbaar hebben we beiden een uitgesproken mening maar met alle respect en zonder enige bijbedoeling, ik zou niet willen dat er een nodeloze discussie ontstaat, heb ik echt grote twijfels over bepaalde beweringen. Het is niet omdat je omdat je je met een groep rijd die wat bouwen dat je zelf ook verstand van zaken hebt lijkt me ? "Van horen zeggen " vind ik steeds gewaagd als je begrijpt wat ik bedoel.Mearjo. schreef: Daar ben ik het absoluut niet mee een, ja ik zit zelf in de racerij, samen met een grote groep die toch zeker wel verstand van zaken hebben, die dus geregeld drift en circuit auto's opbouwen voor klanten, en die zeggen precies hetzelfeMaar goed, ieder zijn ding dan maar. Alles is heel te houden, het is maar net hoeveel geld keer er in wil gooien. Naar mijn idee is dat als je voor circuit gebruik een turbo op een non-turbo blok gaat bouwen een bodemloze put.
Ik zou alsnog niet zoveel geld er in pompen voor een turno als je 'maar" 180 pk wil bereiken
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Nu ja, daar is matthijs niet mee geholpen.
Wat ik je zou zeggen matthijs is, als het kan wachten (vermoedelijk niet maar kom) wacht dan even op het voorjaar en kom naar de openingsmeet van de RTC ofzo. Daar zal vermoedelijk Kris 16V dan aanwezig zijn met zijn Clio (als die tegen dan gemap'd is) die heeft een biggelaar blok met een kleine 160 wielPK (of dat is toch de bedoeling met zijn nieuwe blok om dat terug te halen) en mensen zoals Gerry ofzo zullen ook aanwezig zijn (1.8 16V F7P met Turbo - 180/190 wielpk).
je kan altijd eens vragen wat hun mening is, en of je eens mag meerijden en zelf aanvoelen hoe het voelt om te rijden. Ik blijf er nog steeds bij dat het voor een groot deel smaak & goesting is (en kosten ... Als je een F7R richting 180pk wil drijven adw ga je echt kapitaal nodig hebben)
Wat ik je zou zeggen matthijs is, als het kan wachten (vermoedelijk niet maar kom) wacht dan even op het voorjaar en kom naar de openingsmeet van de RTC ofzo. Daar zal vermoedelijk Kris 16V dan aanwezig zijn met zijn Clio (als die tegen dan gemap'd is) die heeft een biggelaar blok met een kleine 160 wielPK (of dat is toch de bedoeling met zijn nieuwe blok om dat terug te halen) en mensen zoals Gerry ofzo zullen ook aanwezig zijn (1.8 16V F7P met Turbo - 180/190 wielpk).
je kan altijd eens vragen wat hun mening is, en of je eens mag meerijden en zelf aanvoelen hoe het voelt om te rijden. Ik blijf er nog steeds bij dat het voor een groot deel smaak & goesting is (en kosten ... Als je een F7R richting 180pk wil drijven adw ga je echt kapitaal nodig hebben)
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,