Clio rsi & volvo 1.8 turbo blok?
Clio rsi & volvo 1.8 turbo blok?
Ik was pas op een meeting in Gemert en zag een clio met een cooper s supercharger staan.
Nu ben ik eens rond gaan kijken en aangezien ik toch graag sneller wil gaan ook ivm met het deelnemen met circuitdagen.
Hij had het erover dat je ook een turbo van een volvo 480 turbo erop kan zetten zonder al teveel aanpassingen. Ik ben gaan kijken en blijkt ook dat het blok van een 480 in principe hetzelfde is als die van een rsi.
Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met het overzetten/inbouwen van z'n turbo en is dit veel werk?
Gr. Matthijs
Nu ben ik eens rond gaan kijken en aangezien ik toch graag sneller wil gaan ook ivm met het deelnemen met circuitdagen.
Hij had het erover dat je ook een turbo van een volvo 480 turbo erop kan zetten zonder al teveel aanpassingen. Ik ben gaan kijken en blijkt ook dat het blok van een 480 in principe hetzelfde is als die van een rsi.
Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met het overzetten/inbouwen van z'n turbo en is dit veel werk?
Gr. Matthijs
Laatst gewijzigd door Matthijs op 12 nov 2012 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- forum member
- Contacteer:
Re: Clio rsi turbo
Een blok van een volvo 480 is een 1.7 en een CLio RSI is 1.8
De Renault blokken van eind jaren 80 werden ook in de volvo's gebruikt. Bijvoorbeeld de 1.7 (zonder t)
Er is iemand die heeft een zwarte Clio 16v omgebouwd naar 1.7t. IK heb dat ding nog nooit gezien en weet ook niet of het netjes is gedaan. Ding is alleen al heel vaak te koop aangeboden (zal wel een bepaalde reden hebben...)
De 1.7t in een volvo heeft volgens mij rond de 130pk.
ALs je er eentje wil ombouwen moet je eigenlijk een hele volvo als donor hebben (ivm bekabeling, stekkers enz enz). Ik weet niet wat je nu rijdt voor Clio??
De Renault blokken van eind jaren 80 werden ook in de volvo's gebruikt. Bijvoorbeeld de 1.7 (zonder t)
Er is iemand die heeft een zwarte Clio 16v omgebouwd naar 1.7t. IK heb dat ding nog nooit gezien en weet ook niet of het netjes is gedaan. Ding is alleen al heel vaak te koop aangeboden (zal wel een bepaalde reden hebben...)
De 1.7t in een volvo heeft volgens mij rond de 130pk.
ALs je er eentje wil ombouwen moet je eigenlijk een hele volvo als donor hebben (ivm bekabeling, stekkers enz enz). Ik weet niet wat je nu rijdt voor Clio??
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
Hoi Wouter,
Ik ben helemaal vergeten bij te zetten maar het gaat om een 1.8 8v blokje. Ik ben ook aan aan het zoeken op marktplaats voor een compleet donor blok maar nog zonder al teveel succes. Alleen complete auto's en dat wordt te duur voor alleen de turbo en de systemen om hem werkend te krijgen.
Klopt ja die heb ik ook al een paar keer tekoop gezien, volgens mij zwart met licht blauwe velgen.
Gr. Matthijs
Ik ben helemaal vergeten bij te zetten maar het gaat om een 1.8 8v blokje. Ik ben ook aan aan het zoeken op marktplaats voor een compleet donor blok maar nog zonder al teveel succes. Alleen complete auto's en dat wordt te duur voor alleen de turbo en de systemen om hem werkend te krijgen.
Klopt ja die heb ik ook al een paar keer tekoop gezien, volgens mij zwart met licht blauwe velgen.
Gr. Matthijs
-
- forum member
- Contacteer:
Naar mijn weten is er geen passend systeem op te bouwen op een RSI (1800 8klepper), het volvo 480 blok is namelijk een heel andere motor (1700 8klepper).
Correct me if I am wrong.
Je zult dus een volledig 480 blok met alles erop en eraan nodig hebben.
Correct me if I am wrong.
Je zult dus een volledig 480 blok met alles erop en eraan nodig hebben.
Hoi wouter,
Het zou kunnen dat het blok zelf heel anders is. Maar op foto's zag het basis blok er hetzelfde uit op de 100 cc minder na. Dus daarom ben ik hier navraag over aan het doen.
Mocht het netzoals jij zegt niet passend te maken zijn wordt het toch een Volvo 480 blok maar het liefste niet. Want heb nog niet echt een Volvo blok op internet zien staan met een redelijke km stand.. hij moet nog wel betrouwbaar blijven haha.
Gr. Matthijs
Het zou kunnen dat het blok zelf heel anders is. Maar op foto's zag het basis blok er hetzelfde uit op de 100 cc minder na. Dus daarom ben ik hier navraag over aan het doen.
Mocht het netzoals jij zegt niet passend te maken zijn wordt het toch een Volvo 480 blok maar het liefste niet. Want heb nog niet echt een Volvo blok op internet zien staan met een redelijke km stand.. hij moet nog wel betrouwbaar blijven haha.
Gr. Matthijs
Nu ik wat research heb gedaan voor een turbo ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dat bijna niet te doen is en alles opnieuw ontwikkeld moet worden. Nu kan ik een volvo 480 1.8 turbo blok kopen voor weinig geld en heb ik het idee om deze te kopen en er dan in te leggen.
Moet opzich gewoon oude eruit en nieuwe erin aangezien alleen het bovenblok anders is. Maar dan komt het probleem..
ik heb gehoord dat de elektronica nogal anders is en dit vrij moeilijk is om aan te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand dit al eerder gedaan?
Greetz, Matthijs
Moet opzich gewoon oude eruit en nieuwe erin aangezien alleen het bovenblok anders is. Maar dan komt het probleem..
ik heb gehoord dat de elektronica nogal anders is en dit vrij moeilijk is om aan te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand dit al eerder gedaan?
Greetz, Matthijs
Re: Clio rsi & volvo 1.8 turbo blok?
gewoon een F7P met turbo, dat zal je een berg ellende besparen. Wat of hoeveel hoop je trouwens te bereiken met dat vulva blok ?
F7p is toch de 2.0 van de Williams? Ik wil er meer pk uit halen en dat gaat makkelijker met zon blok dan met de 1.8 die er nu in ligt. Ik ben bij dp geweest en die zij dat dit de besate meode was om meer pk uit mijn clio te halen. Hij zij dat 160 pk met zon blok makkelijker haalbaar was dan met de mijne vandaar.
Greetz Matthijs
Greetz Matthijs
-
- forum member
- Contacteer:
F7p is 1800 16v (Clio 16v/R19 16v), F7r is 2000 16v (uit de Williams/Megane Coupe/Sport Spider)
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
naar -Jo- luisteren als je geen zin hebt in te spelen met electronica & kabelbomen
F7P'tje kan je normaal wel vrij goedkoop kopen, en een turbo conversie hierop is al vrij goed gedocumenteerd denk ik. Indien niet zijn er meeeeeeeeeeeeeeeeeer als genoeg mensen die je hierbij raad & info kunnen verschaffen.
dus ... F7P :D

F7P'tje kan je normaal wel vrij goedkoop kopen, en een turbo conversie hierop is al vrij goed gedocumenteerd denk ik. Indien niet zijn er meeeeeeeeeeeeeeeeeer als genoeg mensen die je hierbij raad & info kunnen verschaffen.
dus ... F7P :D
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
F7P met afgedraaide oem zuigers, 190 pk/250nm aan de wielen. (0.7 bar maximaal)
F7P met lage compressiezuigers, 245 pk/300nm aan de wielen. (1.0 bar)
F7R met lage compressiezuigers, 280 pk/370nm aan de wielen. (0.9 bar)
ik weet niet wat genoeg "pk's" zijn voor jou dus de vraag is, heb je ooit al met zoiets gereden ???
F7P met lage compressiezuigers, 245 pk/300nm aan de wielen. (1.0 bar)
F7R met lage compressiezuigers, 280 pk/370nm aan de wielen. (0.9 bar)
ik weet niet wat genoeg "pk's" zijn voor jou dus de vraag is, heb je ooit al met zoiets gereden ???

steeds vermogen aan de wielen , voor motor/kroegpk's mag je 12.5% aandrijfverlies rekenen.
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
vraag is ook wat is je circuit ervaring ?
Neef van me heeft nu een Mitsubishi Colt 1.3 GLI met 75/80 pk ofzo van ze zus (mijn nicht) overgenomen voor beetje circuit fun ...
Gaat dat ding vooruit ? neen
Is het "wauw" ? neen
Heeft ie ooit al op circuit gereden ? neen !
Is het dan nodig dat hij dikke wagen met veel PK's heeft ? nope ! hij kan nog niet rijden op een circuit, laat staan dat'ie PK's gaat nodig hebben
Als je een turbo conversie overweegt zou ik persoonlijk (Jo spring bij als je denkt dat'k verkeerd zit) voor iets gaan wat je later wat meer "open" kan schroeven qua druk.
200pk aan de wielen is leuk denk ik, maar als je nooit meer als 115 PK's ofzo gereden hebt (kruk dan nog ..) begin er er misschien beter niet gelijk aan met "zo veel" pk.
Ik doe zelf opzettelijk momenteel niets aan me wagen (1.8 16V Clio met 116 wiel PK) omdat ik het nuttiger vind om eerst lijnen te leren rijden, wagen beheersing & de wagen op zich beter te kennen dan er een 2 liter in te lepelen met weet-ik-veel-hoeveel PK en elke keer voor een bocht vol in de ankers te moeten, bocht te nemen, en dan terug al wielspinnen'd terug op te trekken.
Beste raad die ik je kan geven:
Pak eerst je remmen, onderstel en baanligging algemeen aan voor circuit, voor je nog maar overweegt een PK monster er in te leggen.
Neef van me heeft nu een Mitsubishi Colt 1.3 GLI met 75/80 pk ofzo van ze zus (mijn nicht) overgenomen voor beetje circuit fun ...
Gaat dat ding vooruit ? neen
Is het "wauw" ? neen
Heeft ie ooit al op circuit gereden ? neen !
Is het dan nodig dat hij dikke wagen met veel PK's heeft ? nope ! hij kan nog niet rijden op een circuit, laat staan dat'ie PK's gaat nodig hebben

Als je een turbo conversie overweegt zou ik persoonlijk (Jo spring bij als je denkt dat'k verkeerd zit) voor iets gaan wat je later wat meer "open" kan schroeven qua druk.
200pk aan de wielen is leuk denk ik, maar als je nooit meer als 115 PK's ofzo gereden hebt (kruk dan nog ..) begin er er misschien beter niet gelijk aan met "zo veel" pk.
Ik doe zelf opzettelijk momenteel niets aan me wagen (1.8 16V Clio met 116 wiel PK) omdat ik het nuttiger vind om eerst lijnen te leren rijden, wagen beheersing & de wagen op zich beter te kennen dan er een 2 liter in te lepelen met weet-ik-veel-hoeveel PK en elke keer voor een bocht vol in de ankers te moeten, bocht te nemen, en dan terug al wielspinnen'd terug op te trekken.
Beste raad die ik je kan geven:
Pak eerst je remmen, onderstel en baanligging algemeen aan voor circuit, voor je nog maar overweegt een PK monster er in te leggen.
Laatst gewijzigd door Entity_Razer op 13 nov 2012 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil je niet afschrikken maar laten we het over 1 ding eens zijn, gelijk welke conversie die je doet, het kost steeds geld. Zomaar een blok overgooien werkt wel, helaas kortstondig. Er is altijd de zwakke schakel die je moet aanpakken. Als je het goed wil doen hou dan zowieso 3 tot 4000 € achter de hand.
@Entity_Razer
Bedankt voor je reactie en raad,
Ik heb al andere schijven voor. De schroefset komt deze week binnen en daarna ga ik een veerpootbrug bestellen want anders gaat dat niet goed komen in de bochten.
DP zou dan voor mij ook een management systeem maken zodat ik de boost van de turbo zelf kan regelen en in het begin wil ik zoiezo niet echt verder gaan dan 160 pk max. want leren rijden is inderdaad ook erg belangrijk.
Als de clio dan rond de 7,5 seconden naar de 100 gaat is voorlopig ook genoeg maar de 8,9(fabrieksopgave) vind ik nu nog wat aan de langzame kant en vind het optrekken van deze clio nu al een beetjes saai worden vandaar dat ik er wat meer pk uit wil lepelen.
Bedankt voor je reactie en raad,
Ik heb al andere schijven voor. De schroefset komt deze week binnen en daarna ga ik een veerpootbrug bestellen want anders gaat dat niet goed komen in de bochten.
DP zou dan voor mij ook een management systeem maken zodat ik de boost van de turbo zelf kan regelen en in het begin wil ik zoiezo niet echt verder gaan dan 160 pk max. want leren rijden is inderdaad ook erg belangrijk.
Als de clio dan rond de 7,5 seconden naar de 100 gaat is voorlopig ook genoeg maar de 8,9(fabrieksopgave) vind ik nu nog wat aan de langzame kant en vind het optrekken van deze clio nu al een beetjes saai worden vandaar dat ik er wat meer pk uit wil lepelen.
@Jo
Ook jij bedankt voor je reacties.
Gelukkig hoef ik er geen 250 pk's uit te halen met 180 pk max vind ik meer dan genoeg en een begin van 160 pk is genoeg. en inderdaad je krukas pk's zijn altijd een stuk hoger dan de wielpk's. Wat zou je dan kunnen doen om dat verschil zo klein mogelijke te maken? lichter vliegwiel, andere koppling?
Maar in ieder geval is het inderdaad zo dat als je een 2e hands blok koopt er bijna altijd wel iets is wat kapot is of niet goed werkt. ik had zelf rekening gehouden met zon 2000 euro om er rond de 160 pk uit te halen met een ander blok.(Zelf inbouw)
Maar wat heb jij eigenlijk gedaan met jou clio omdat zoals ArjanRS zegt het echt een beest is?
Greetz
Ook jij bedankt voor je reacties.
Gelukkig hoef ik er geen 250 pk's uit te halen met 180 pk max vind ik meer dan genoeg en een begin van 160 pk is genoeg. en inderdaad je krukas pk's zijn altijd een stuk hoger dan de wielpk's. Wat zou je dan kunnen doen om dat verschil zo klein mogelijke te maken? lichter vliegwiel, andere koppling?
Maar in ieder geval is het inderdaad zo dat als je een 2e hands blok koopt er bijna altijd wel iets is wat kapot is of niet goed werkt. ik had zelf rekening gehouden met zon 2000 euro om er rond de 160 pk uit te halen met een ander blok.(Zelf inbouw)
Maar wat heb jij eigenlijk gedaan met jou clio omdat zoals ArjanRS zegt het echt een beest is?
Greetz
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Juiste vraag is wat heeft hij NIET gedaan ....
Matthijs schreef: Maar wat heb jij eigenlijk gedaan met jou clio omdat zoals ArjanRS zegt het echt een beest is?
Greetz
Hoeveel letters/woorden gaan er in een reply ? Ik vrees te weinig om het uitgelegd te krijgen.

Heel kort door de bocht, ik heb een turbo conversie gebouwd met onderdelen van 3 diverse types F-motoren.
Dit alles was eigenlijk bijzaak...hoe raar dat ook mag klinken. Ik ben eerst begonnen met het uitzoeken van een optimale ophanging en remmerij. Bijna alles wat op de auto zit is custom build. Zo heb ik bijvoorbeeld het complete stuurhuis en stuurkolom van een cup megane in een clio gefrot. Het std subframe kaal gemaakt, wederom cup megane draagarmen erop met stalen bussen ipv rubbers. De fusees zijn eveneens van een cup megane en zijn op de draagarmen bevestigd met uniballs en extenderpin. Wederom geen rubbers. Op de cup fusees zit een cup billstein schroefset met losse inserts en nordsleiffe setup veren en hulpveren. Dit zit bovenin vast met een custom topmount met uniball van pure motorsport. Om het plaatje compleet te maken, en de geldboom helemaal te slopen, heb ik maar beslist om er AP racing 4pots met bells aan te hangen. Deze zijn 300mm icm een 23.9 hrc. Door heel deze setup was het mogelijk de sporing tussen 9 en 12 cm , regelbaar, breder te maken.
Toen ik dit voor elkaar had ben ik begonnen aan het fijntunen van de motor;
-F7R700, williams onderblok: std krukas, acl lagers, wossner drijfstangen, wiseco zuigers 8.5:1, std boring
-F7P, R19-16v kop: helemaal std op uitzondering van de klepzittingen. Die zijn bewerkt naar 3angle seats en zitten dieper.De kop van een 19 heeft een meer ideale thermostaatbehuizing tov de williams. Ik moest zoveel mogelijk ruimte besparen boven de bak vanwege de ic-elementen. Ook een bewuste keuze voor een 1.8 kop vanwege de kleinere verbrandingskamer ivm forged induction.
Waterpomp; std
Oliepomp; upgrade van de veer
vliegwiel: std gewicht, gebalanceerd en aangepast voor een tilton koppeling
koppeling: Tilton ceraceramisch, enkele plaat, dubbele plaatgeleiders, 650nm rated, upgrade diafragma.
gegoten spruitstuk
Turbo: GT28RS .86 AR turbine/GT3071 .60 AR compressor, extreme 3" wastegate met Vband, forge actuator
downpipe: custom 3" met flex met overgang naar 2.5"
uitlaat: custom 2.5" enkele demper
injectoren: bosch 803's, 2.5/4.0 ohm, 380cc/min
Gasklep: R19-16v std (3" ovaal)
benzinepomp: std
benzinedrukregelaar: std
mapsensor: 200 kpa
Fmic + 2.5" slangwerk
Managment: OEM Fenix (williams) met fastchip remap
280pk/365nm aan de wielen bij 0.870 gram (om precies te zijn). 320 pk/405nm krukas
242pk/316nm aan de wielen bij 0.480 gram (om precies te zijn). 280 pk/351nm krukas
Momenteel rijd ik in de soft-opstelling vanwege de std benzinepomp die het niet meer trok. In het voorjaar wordt hij op 1.1 bar gemapped en verwacht ik 300+ aan de wielen omdat de voorontsteking nagenoeg in std opstelling staat.
F*ck, dit is de eerste keer dat ik zo uitgebreid de specs neerzet. Duurt me veels te lang

@Entity_Razer haha dat had ik inderdaad beter kunnen vragen
@Jo inderdaad hoeveel letters gaan er in een reply.
Je hebt er echt veel aangedaan, eigenlijk is bijna niets meer standaard. Staat jou project ook bij de projecten want dan wil ik hem wel eens zien.
Ik heb ook nog gekeken op marktplaats en er staan inderdaad redelijk wat F7P motoren tekoop. Dat is ook nog zeker een optie om er z'n blok in te leggen. Kwa prijs verschilt het eigenlijk niets met een 1.8 turbo blok van een volvo. Ik heb begrepen dat je verschillende setjes turbo's hebt voor de F7P. 500m, 500m met intercooler en 700m als ik het goed heb. Ik krijg alleen nergens een prijsopgave en ben toch wel benieuwd wat deze kosten. Heb jij hier een site voor want dan kan ik hier een lijst van maken wat ik allemaal nodig heb om er +- 160 pk uit te krijgen en wat de totale kosten worden.
Greetz
@Jo inderdaad hoeveel letters gaan er in een reply.
Je hebt er echt veel aangedaan, eigenlijk is bijna niets meer standaard. Staat jou project ook bij de projecten want dan wil ik hem wel eens zien.
Ik heb ook nog gekeken op marktplaats en er staan inderdaad redelijk wat F7P motoren tekoop. Dat is ook nog zeker een optie om er z'n blok in te leggen. Kwa prijs verschilt het eigenlijk niets met een 1.8 turbo blok van een volvo. Ik heb begrepen dat je verschillende setjes turbo's hebt voor de F7P. 500m, 500m met intercooler en 700m als ik het goed heb. Ik krijg alleen nergens een prijsopgave en ben toch wel benieuwd wat deze kosten. Heb jij hier een site voor want dan kan ik hier een lijst van maken wat ik allemaal nodig heb om er +- 160 pk uit te krijgen en wat de totale kosten worden.
Greetz
Neen, hij staat niet bij projecten. Je had trouwens de eer om als eerste te lezen wat eraan gedaan was. Dan is er nog niet over bak en aandrijflijn gesproken. Maar goed, het was een bewuste keuze om geen projecttopic aan te maken. Sommigen grijpen elke mogelijkheid aan om de malloot uit te hangen.Matthijs schreef: Je hebt er echt veel aangedaan, eigenlijk is bijna niets meer standaard. Staat jou project ook bij de projecten want dan wil ik hem wel eens zien.

Lol, thx !paaj schreef:Joooooo
Ik zou als je het voor circuitdagen wilt gaan gebruiken oppassen met een turbo.. Als je 180 pk genoeg vind, dan zou ik kijken naar de mogelijkheden zonder Turbo.
De reden dat ik dat zeg is omdat turbo's nogal eens veelste heet worden op het circuit. 'standaard' turbo blokken klappen nogal eens, ik zou zeker oppassen met een origineel non-turbo iets ombouwen naar een turbo iets. Maar dat is mijn mening
De reden dat ik dat zeg is omdat turbo's nogal eens veelste heet worden op het circuit. 'standaard' turbo blokken klappen nogal eens, ik zou zeker oppassen met een origineel non-turbo iets ombouwen naar een turbo iets. Maar dat is mijn mening

Ja en neen,
heel kort uitgelegd, je kan een blok cheap-ass/lowbudget swappen/bouwen en daar ga je idd niet lang mee rondfietsen. Vandaar ook de zin waarin staat dat elke conversie geld kost.
Bouw een blok zoals het hoort, inclusief managment, dan heb je het wel aardig voor elkaar. Zowel egt, inlaattemperatuur, brandstof, ontsteking kan je aan de hand van een deftige mapping helemaal circuit gericht op elkaar afstellen. De tijd dat turbo motoren zomaar ploffen is al lang achterhaalt. Je zit zelf in de racerij, er ploffen evenveel atmo's als turbomotoren. En tegenwoordig is het zelfs zo dat heel veel fabrikanten terug overschakelen naar forced induction icm kleinere cilinderinhoud. Kijk wat er in de F1 staat te gebeuren, terug naar turbo ! Rally en rallysprint is nagenoeg ondenkbaar zonder turbo.
Conclussie ? Totaal oneens met je denkwijze
heel kort uitgelegd, je kan een blok cheap-ass/lowbudget swappen/bouwen en daar ga je idd niet lang mee rondfietsen. Vandaar ook de zin waarin staat dat elke conversie geld kost.
Bouw een blok zoals het hoort, inclusief managment, dan heb je het wel aardig voor elkaar. Zowel egt, inlaattemperatuur, brandstof, ontsteking kan je aan de hand van een deftige mapping helemaal circuit gericht op elkaar afstellen. De tijd dat turbo motoren zomaar ploffen is al lang achterhaalt. Je zit zelf in de racerij, er ploffen evenveel atmo's als turbomotoren. En tegenwoordig is het zelfs zo dat heel veel fabrikanten terug overschakelen naar forced induction icm kleinere cilinderinhoud. Kijk wat er in de F1 staat te gebeuren, terug naar turbo ! Rally en rallysprint is nagenoeg ondenkbaar zonder turbo.
Conclussie ? Totaal oneens met je denkwijze

- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
ik denk dat de clue van het verhaal gewoon is, wat je ook doet, je gaat geld uit geven (behalve als je er een stock 1.8 16V block in lepelt).
Wat de 2 andere opties (2liter atmo of Turbo) gemeen hebben qua kost (correct me if I'm wrong:)
Revisie Motor:
- opnieuw honen
- Nieuwe seals rondom rond
- oliepomp aanpakken / refurb
- mapping
wat ze differentieert:
2liter atmo:
- Andere nokkenassen (286°)
- Andere zuigers
- Drijfstangen
- Andere krukas
Turbo conversie:
- Afgedraaide zuigers
- injectors misschien ?
- turbo
- Intercooler / Chargecooler
Je zit met een gedeelde kost, en je zit met een specifieke kost, maar kosten ga je zowizo doen.
1.8 16V naar Turbo conversie is al vrij veel gedaan & gedocumenteerd zodat' niet in de soep loopt na 300 kilometer
1.8 16v naar 2 liter conversie is OOK al heel veel gedaan & gedocumenteerd
1.8 16V inlepen ... mja lijkt me voor de hand liggend dat zoiets ook wel doenbaar is.
Opties 1 & 2 zou ik een 2500 - 3000 euro voor rekenen als je niet te gek doet
Optie 3 een ... 1000 euro max ?
Moet zelf weten wat je wil uitgeven en wat je zelf ziet zitten, misschien ook gewoon hoe je liever rijd ? Sommige mensen zweren bij Turbo, andere zweren het dan weer af. Veel er van is smaak & goesting en budget beheer eigenlijk.
Wat de 2 andere opties (2liter atmo of Turbo) gemeen hebben qua kost (correct me if I'm wrong:)
Revisie Motor:
- opnieuw honen
- Nieuwe seals rondom rond
- oliepomp aanpakken / refurb
- mapping
wat ze differentieert:
2liter atmo:
- Andere nokkenassen (286°)
- Andere zuigers
- Drijfstangen
- Andere krukas
Turbo conversie:
- Afgedraaide zuigers
- injectors misschien ?
- turbo
- Intercooler / Chargecooler
Je zit met een gedeelde kost, en je zit met een specifieke kost, maar kosten ga je zowizo doen.
1.8 16V naar Turbo conversie is al vrij veel gedaan & gedocumenteerd zodat' niet in de soep loopt na 300 kilometer
1.8 16v naar 2 liter conversie is OOK al heel veel gedaan & gedocumenteerd
1.8 16V inlepen ... mja lijkt me voor de hand liggend dat zoiets ook wel doenbaar is.
Opties 1 & 2 zou ik een 2500 - 3000 euro voor rekenen als je niet te gek doet
Optie 3 een ... 1000 euro max ?
Moet zelf weten wat je wil uitgeven en wat je zelf ziet zitten, misschien ook gewoon hoe je liever rijd ? Sommige mensen zweren bij Turbo, andere zweren het dan weer af. Veel er van is smaak & goesting en budget beheer eigenlijk.
Als je rond de 160 krukas-pk's wil gaan zitten is er nog een derde optie: een Megane F7R 2.0 liter onderblok en daarop een F7P cilinderkop icm ecu en kabelboom van de F7P. Beetje deftige mapping erop en je hebt je 160 krukas pk. De Clio van m'n zoon (16vke) heeft een Biggelaar erin liggen. Geen gekke dingen, gewoon standaard stokken en opgebouwd met dieselkrukas en Williezuigers. 143 wielpk en 186 wielNm. Is dat snel, zo'n ding? Nee, als je niet oplet krijg je op je donder van de eerste de beste moderne potente turbodiesel. Is hij sneller dan een 1.8 16V Clio? ja , heel zeker wel. Was het de moeite van de investering waard? Ja, wel in dit geval, want we hebben de Biggelaarmotor 2dehands gekocht. Moest ik de investering doen voor een nieuwe, zou ik heel zeker voor een F7P/F7R turboconversie gaan. Lees dit niet verkeerd: een Biggelaar is een heel fijne motor, en met scherpere nokkenassen met grotere lift icm hogere compressieverhouding zitten er 200 krukas-pk's in, maar dan verkloot je wel het fijne rijden op lage toeren wat hij nu heeft.
Misschien is het voor jouw een betere optie om eerst je RSI in de verkoop te gooien en een leuke 1.8 16V te zoeken. Dat bespaart je al een hoop werk
Misschien is het voor jouw een betere optie om eerst je RSI in de verkoop te gooien en een leuke 1.8 16V te zoeken. Dat bespaart je al een hoop werk