Kentekenplaat verlichting vervangen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Jan Clio lll

Kentekenplaat verlichting vervangen

Bericht door Jan Clio lll »

Hallo Clio vrienden,

Ik ben van het weekend bezig geweest met het vervangen van de lampjes voor de kentekenplaat.
Hierbij heb ik er geen erg in gehad om de verlichting uit te doen, waardoor de zekering defect ging.
Niks bijzonder en begrijpelijk tot nu toe.

Maar dan ga je zoeken naar de zekering. Dat is een hele toer in een franse auto.
Het boekje van de auto geeft hier ook geen duidelijkheid in.
De zekering zit niet in de auto bij het stuur rechts. Ik kwam uiteindelijk onder de motorkap uit vlak bij de accu.

Hier zit nadat je wat kappen verwijderd heb een tweetal zekering kastjes. Een tegen de accu, dit zijn twee hoofd zekeringen. En een naast de accu, hier zit ook een bakje die je met torkx schroefjes moet opennen. Hier zitten een groot aantal zekeringetjes waar verders geen omschrijving bij zit wat waarvoor is, en de relais van de diverse zaken zitten hier.

Het probleem met de verlichting is uiteindelijk wel opgelost, maar toen had ik een display in de auto dat het niet meer deedt.

Ik bleek in de het zekeringkast in de auto een zekering verwijderd te hebben waar ik van dacht dat dit een reserve zekering was. Maar dat was dus niet zo, in alle zekeringkastjes in de auto is tegenwordig geen ruimte meer voor reserve zekeringen.

Dus als je wat vervangt of verwijder, let dan op dat er van alles uit kan gaan, en dat je vreemde meldingen kan krijgen, enz.

Het heeft even geduurd, maar alle problemen bij mij zijn opgelost, alleen nog even de veiligheidscode van de standaard radio op vragen en dan doet die het ook weer.

Dit was mijn eerste ervaring met storing zoeken aan het elektrisch systeem van mijn Clio.

Have fun en de groetjes. :thanks:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”