Schakelaar inbouwen koelven

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Entity_Razer
forum member
Berichten: 662
Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
Locatie: Antwerpen - Belgïe
Contacteer:

Schakelaar inbouwen koelven

Bericht door Entity_Razer »

Heren (en dames ;) ),

Ik bemerk dat mijn clio "problemen" heeft met filerijden waardoor hij vrij warm wordt (koel fan slaat wel aan natuurlijk, maar ... liever niet zal ik maar zeggen :) )

wat ik nu wil doen is de "befaamde" schakelaar inbouwen in de wagen zodat ik manueel de koel fan kan aan / uit zetten.
Hier had ik 2 ideëen voor:

1) Relais op de fan zodat ik gewoon direct de fan aan / uit schakel

2) paar draden van de temp sensor aftakken en hier in parallel met de sensor een schakelaar op zetten zodat ik de sensor kan laten "door slaan" op commando en dat deze dan zelf het bestaande relais van de koel fan aanstuurt.

Optie 2 lijkt me beter, maar ik had ook graag nog van andere mensen hun opinie gehad :)


mvg,
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Gebruikersavatar
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Berichten: 3034
Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Bericht door Frank [Factory] »

Uhmmm, als je er problemen mee hebt is er iets mis lijkt me? Waarom dan zo'n knullige oplossing?
Gebruikersavatar
Entity_Razer
forum member
Berichten: 662
Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
Locatie: Antwerpen - Belgïe
Contacteer:

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Bericht door Entity_Razer »

ik heb geen probleem op zich... hij wordt warm bij stilstaan / file rijden, op een bepaalde temp slaat de ventilator aan en klaar.

maar ik zou liever hebben dat ik hem zelf kan aanzetten, ook op de zogenaamde heat soak tegen te gaan.
De ventilator slaat ook vrij laat aan vind ik bij de 16Vtjes, misschien moet ik de temp sensor ook maar eens wisselen maar .. lijkt me gezonder algemeen ook dat ik het heat soak effect kan tegengaan zodat de motor niet loei heet wordt tijdens filerijden.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Bericht door Rickert »

Gemiddelde Renault motor wordt 95 - 97 graden dan slaat de koelvin pas in.
Bij Ford is het pas bij 108 - 110 graden
Bij Opel weer op precies 100 graden..

Ik zou me er niet te druk over maken, alleen als je temp echt te hoog wordt, 105+ graden :wink:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”