Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Ik zie net je berichtje sinds de vorige keer. Ik zal het laatste wat je voorstelt deze week doen.
Ik heb net weer de spanning gemeten van de accu. In de afgelopen 5 dagen( zie bericht van 4 okt) is het voltage gezakt naar 12,68v(gemeten met de klemmen op de polen). Na het starten van de motor is het voltage gezakt naar 12,14v. Vervolgens liep dit voltage op naar 12,18v en toen bleef het hierbij. Tijdens minuten lang stationair draaien nam het voltage niet meer toe. Om de dynamo wat te 'helpen' heb ik het toerental gestuwd naar 3000 rpm, maar dit hielp niet. Nadat ik de motor gestopt had zat het voltage op 12,54v en liep dit weer op.
Ik begin te geloven dat inderdaad de dynamo of de spanningsregelaar ervan niet goed is. Want het voltage is in de afgelopen dagen niet enorm gedaald, en de auto startte in één keer maar laadt vervolgens niet snel bij. Een ding wat ik niet snap is dat mijn auto tot 2 keer toe is uitgevallen tijdens het rijden. Zou dit een combi zijn van een sterk stroom verbruik door radio, woofer en lampen met een slechte dynamo?
Oja nog een ding. Ik heb dus in het donker alles gemeten en ik zag toen dat een bougie kabel vonken lekte naar het blok. Dit had ik ook met mijn vingers als ik de ontstekingskabel bijna aanraakte. Is dit normaal vanwege vocht in de lucht en de regen met open motorkap? De kabels zagen er op het oog er gaaf uit zonder gaten.
Ik heb net weer de spanning gemeten van de accu. In de afgelopen 5 dagen( zie bericht van 4 okt) is het voltage gezakt naar 12,68v(gemeten met de klemmen op de polen). Na het starten van de motor is het voltage gezakt naar 12,14v. Vervolgens liep dit voltage op naar 12,18v en toen bleef het hierbij. Tijdens minuten lang stationair draaien nam het voltage niet meer toe. Om de dynamo wat te 'helpen' heb ik het toerental gestuwd naar 3000 rpm, maar dit hielp niet. Nadat ik de motor gestopt had zat het voltage op 12,54v en liep dit weer op.
Ik begin te geloven dat inderdaad de dynamo of de spanningsregelaar ervan niet goed is. Want het voltage is in de afgelopen dagen niet enorm gedaald, en de auto startte in één keer maar laadt vervolgens niet snel bij. Een ding wat ik niet snap is dat mijn auto tot 2 keer toe is uitgevallen tijdens het rijden. Zou dit een combi zijn van een sterk stroom verbruik door radio, woofer en lampen met een slechte dynamo?
Oja nog een ding. Ik heb dus in het donker alles gemeten en ik zag toen dat een bougie kabel vonken lekte naar het blok. Dit had ik ook met mijn vingers als ik de ontstekingskabel bijna aanraakte. Is dit normaal vanwege vocht in de lucht en de regen met open motorkap? De kabels zagen er op het oog er gaaf uit zonder gaten.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Trouwens brandt het accu lampje als je je contact aanzet? zo niet, zit daar het probleem 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Die hoort toch juist te branden bij contact maken? Als dat niet hoort wat betekent dat dan? Er zit namelijk een nieuwe accu in.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Als je accu lampje Niet brandt met contact aan zetten, dan wordt je dynamo niet bekrachtigd ( de spoel ) Het lijkt dan net of de dynamo kapot is maar dat is het dan niet. Als het lampje wel brandt met contact en uitgaat wanneer je start is het goed. 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Dat laatste is het geval. Dus wat is er aan de hand dan met die vervloekte dynamo? Hij laadt namelijk niet veel bij gezien de metingen die ik heb gedaan.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Ik zou eens die dynamo eraf schroeven en eens langs gaan bij een startmotor/dynamo revisie bedrijf. Die kunnen hem zo aansluiten en kijken of alles nog werkt naar behoren 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Dat gaat hem worden, want ik wordt gek van deze zooi en jullie vast ook! 
Mijn auto loopt me echt te fucken;
Ik heb net weer mijn accu gemeten met de klemmen erop, dit gaf: 12,53 volt. Ik start vervolgens de auto en wat denk je? Meet ik schommelend 16 a 17 volt. Echt waar, ik loop jullie niet te fucken! Vervolgens een ritje gereden om de auto te testen; motor gestopt en ik heb thuis weer de accu gemeten; 13,34V. Weer motor gestart en gemeten; 15,00v.
De dynamo laadt dus fucking bij! Ik vermoed dat het natte weer van nu er iets te maken mee heeft. Dat wordt dus een revisie bedrijf bezoeken.

Mijn auto loopt me echt te fucken;
Ik heb net weer mijn accu gemeten met de klemmen erop, dit gaf: 12,53 volt. Ik start vervolgens de auto en wat denk je? Meet ik schommelend 16 a 17 volt. Echt waar, ik loop jullie niet te fucken! Vervolgens een ritje gereden om de auto te testen; motor gestopt en ik heb thuis weer de accu gemeten; 13,34V. Weer motor gestart en gemeten; 15,00v.
De dynamo laadt dus fucking bij! Ik vermoed dat het natte weer van nu er iets te maken mee heeft. Dat wordt dus een revisie bedrijf bezoeken.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Direct dynamo laten testen! dit is veelste veel. Ik weet nu wel bijna zeker dat de spannings regelaar defect is in de dynamo. Wel snel doen anders wordt je accu over beladen en moet je die ook weer vervangeñ!
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Ga ik doen!
Om de dynamo eraf te halen; kan ik gewoon de spanning van de riem halen, connectoren losmaken en de dynamo van het blok schroeven? (accuklemmen er natuurlijk eraf) Of zit er nog ergens een addertje onder het gras? En voor het monteren; hoef ik de riem niet uit te lijnen als bijvoorbeeld een bandschuurmachine? Trekt hij hem zelf recht?
Om de dynamo eraf te halen; kan ik gewoon de spanning van de riem halen, connectoren losmaken en de dynamo van het blok schroeven? (accuklemmen er natuurlijk eraf) Of zit er nog ergens een addertje onder het gras? En voor het monteren; hoef ik de riem niet uit te lijnen als bijvoorbeeld een bandschuurmachine? Trekt hij hem zelf recht?
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Ik ben net bij een auto-elektra bedrijf geweest. Hij blijkt dus 7 minuten fietsen van mij verwijderd te zijn....... Ze raadde aan om de hele dynamo te vervangen en niet alleen de spanningsregelaar, want hij pakte namelijk de foto's erbij en vertelde me dat ik een extern gekoelde dynamo heb. Dit type gebruikt een grotere koperen 'draairing' die sneller slijt dan met die andere dynamo. Snijdt dit een beetje hout? Verder kan hij een nieuwe dynamo erin hangen voor 225 a 235 euro(merk ben ik vergeten te vragen). Is dit reëel? Ik denk van wel want een nieuwe dynamo op internet kost me 160 e en dan moet ik zelf nog rommelen.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Zoveel werk is het niet om hem erop te monteren toch? Ik zou het persoonlijk zelf doen ( als je het natuurlijk kan, volgends mij wel toch? )
Scheelt je weer wat centjes
Scheelt je weer wat centjes

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Hij begon ook een slap verhaal te houden over het spannen... Het is volgens mij alleen een schroef op een lang draadeind waarmee je de boel spant. Dat kan ik zelfs! :D
Waarschijnlijk ga ik het dan wel zelf doen. Ik bestel dan een dynamo bij Winparts.nl of hebben ze daar niet zo degelijke vervangingsonderdelen?
Waarschijnlijk ga ik het dan wel zelf doen. Ik bestel dan een dynamo bij Winparts.nl of hebben ze daar niet zo degelijke vervangingsonderdelen?
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Op mijn werk monteren we eigelijk altijd Valeo. 

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Spannen doe je gewoon met een banden ijzer.
WinParts ben ik geen fan van. 1x iets besteld en kreeg het tot 2x toe beschadigt binnen.
WinParts ben ik geen fan van. 1x iets besteld en kreeg het tot 2x toe beschadigt binnen.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Beste Distortion,
Zojuist heb ik 5 minuten besteed aan het aanpassen van je reacties. Overal heb ik de quote van het bovenstaande bericht verwijderd. Wil je, als je reageert, dit doen d.m.v de "reageer" knop. Dan blijft het forum beter leesbaar.
Groet, Arjan
CCNL Beheerteam
Zojuist heb ik 5 minuten besteed aan het aanpassen van je reacties. Overal heb ik de quote van het bovenstaande bericht verwijderd. Wil je, als je reageert, dit doen d.m.v de "reageer" knop. Dan blijft het forum beter leesbaar.
Groet, Arjan
CCNL Beheerteam
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Beste mensen,
Ik het lang uitgesteld maar ik wil nu een dynamo bestellen. Ik heb het origineel nummer genoteerd van mijn dynamo en dit vergeleken met het aanbod van winparts. Ik kom een aantal dynamos tegen die voldoen aan de 70a en 14v, maar er zijn een aantal opties die variëren in prijs. De oude is een a13n201/ 2541248 maar ik vind ook een a13n200. Kan deze er ook in? Scheelt me namelijk 50 euro.
Ik het lang uitgesteld maar ik wil nu een dynamo bestellen. Ik heb het origineel nummer genoteerd van mijn dynamo en dit vergeleken met het aanbod van winparts. Ik kom een aantal dynamos tegen die voldoen aan de 70a en 14v, maar er zijn een aantal opties die variëren in prijs. De oude is een a13n201/ 2541248 maar ik vind ook een a13n200. Kan deze er ook in? Scheelt me namelijk 50 euro.
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
kijk bij winparts ff goed uit volgens mij zijn ze met sommige dingen nogal duur. 

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
minimaal 8 van de 10 keer zijn ze goedkoop hoor. Heb alleen geen ervaring met de kwaliteit van het spul dat ze aanbieden
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Kwaliteit vindt ik
paar keer al wat kapot binnen gehad.

Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Een bosch dynamo besteld bij mister auto. Ben benieuwd hoe en wanneer hij aankomt.
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Vandaag heb ik mijn nieuwe Bosch dynamo ontvangen en direct in mijn auto geschroefd. Was een erg makkelijk karwei. De laadspanning is nu helemaal perfect. Ik heb 14,4 gemeten met mijn multimeter. Verder heb ik ook geen last meer van fluctuerende koplamp intensiteit om dat alles stabiel geladen wordt.
Heeft dus maanden geduurd maar ik kan weer karren! Overigens ben ik wel redelijk tevreden met mister auto. Product dat geleverd is goed, maar de het kon iets beter verpakt worden in de omdoos.
Laatste vraag:
Alles draait goed maar ik heb het idee dat de dynamo wat meer herrie/piept maakt dan de oude. Is dat nieuwigheid of is de multiriem te strak gespannen? Je kan de riem een klein beetje indrukken met een vinger. Ik dacht dat dat zo hoort.
Heeft dus maanden geduurd maar ik kan weer karren! Overigens ben ik wel redelijk tevreden met mister auto. Product dat geleverd is goed, maar de het kon iets beter verpakt worden in de omdoos.
Laatste vraag:
Alles draait goed maar ik heb het idee dat de dynamo wat meer herrie/piept maakt dan de oude. Is dat nieuwigheid of is de multiriem te strak gespannen? Je kan de riem een klein beetje indrukken met een vinger. Ik dacht dat dat zo hoort.
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Misschien dat hij net een fractie te strak staat. Hij ruikt namelijk niet echt maar soms had ik wel het idee een raar geurtje te ruiken. Ik zal straks of morgen even de dynamo ietsje losser zetten.
Maar kan een te strakke mutliriem het piepen uberhaupt veroorzaken?
Maar kan een te strakke mutliriem het piepen uberhaupt veroorzaken?
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
Ik denk dat de riem toch niet zó strak staat. Ik kan hem tenslotte zonder te veel moeite met mijn vinger indrukken. Hoe dan ook zal ik er nog even naar kijken.
Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi
De riem mag je maar max een kwart kunnen draaien op de lange zijde als het goed is!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©