Oliepeil-indicatie in display

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
derk en kea
beginner
Contacteer:

Oliepeil-indicatie in display

Bericht door derk en kea »

Toen ik mijn Clio kreeg ik zodra de auto op contact gezet werd de melding dat het oliepeil correct was, (dit was bij mijn Megane ook zo en zo hoort het volgens mij ook te zijn)
Sinds een paar dagen krijg ik echter zodra ik het contact aanzet de km stand met de dagteller te zien. Ik start dan de auto want ik wil weg, dan verschijnt lichtautomaat niet actief (klopt hoeft ook niet want heb de verlichting altijd aan in deze periode) en daarna pas de oliepeil melding.
Heb ik misschien ooit eens iets verkeerd gedaan of heeft er iemand een oplossing om dit te resetten?
Kan eventueel wel lang de dealer, maar heb de auto in Assen gekocht en woon zelf in Delfzijl.
Ga voor de beurten wel naar de dealer hier, maar dat duurt nog een poos, voor garantiewerk wil ik naar de verkopende dealer.
Bedankt voor een eventuele oplossing.
Derk
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: OLIE PEIL INDICATIE IN DISPLAY

Bericht door Arjan »

Heb je de lichtautomaat uitgezet?

Ik heb in de Scénic dezelfde opties. Lichtautomaat staat bij mij standaard aan. Ook staat de verlichtingsknop zelfstandaard op aan. Ik heb niet dat er een melding komt dat de lichtautomaat is uitgeschakeld. Het licht van de auto gaat aan als de motor start en weer uit als je de deur opend als de motor uit is.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Daar zit het hem ook in. Je moet je lichtautomaat op aan zetten. En dan je lichtschakelaar ook standaard op dimlicht. Dan zijn je lampen altijd aan en krijg je geen melding.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Werkt bij de Clio dus precies hetzelfde als de Scénic :smile:
derk en kea
beginner
Contacteer:

Bedankt voor de reacties, maar dat is het niet.
Met de lichtautomaat aan komt de melding oliepeil correct ook niet als eerste, maar verschijnt er eerst de km stand.
Met lichtautomaat op aan komt na de km stand de oliepeil melding dan lichtautomaat actief, dus net andersom.
Volgens mij kreeg ik in het verleden als eerste de oliepeil melding.
Vandaag bij de dealer geweest, hebben geen oplossing, nemen contact op met Renault.
De dame van de receptie wist echter te vertellen dat haar moeder ook een Collection uitvoering heeft en dat daar ook als eerste de oliepeil melding verschijnt.
Wordt vervolgd dus.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hm, wel vreemd dan inderdaad. Dan ga je toch denken dat er een regeleenheid van slag is.
Maar even afwachten wat je dealer van Renault Nederland terug krijgt. In ieder geval niet leuk zo iets raars te hebben met een nieuwe auto. Was je eerste helemaal nieuwe toch? Of verwar ik je met een ander hier?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Ik krijg sowieso eerst de km stand, en daarna het oliepeil. Dat hoort zo. Dus het km stand eerst verhaal klopt gewoon.
Dus wat jij aangeeft met je lichtautomaat uit klopt gewoon en is volgens het boekje.

Het enigste verschil met mijn eigen Clio is dat ik nooit een LICHTAUTOMAAT ACTIEF melding krijg.

Er zitten verschillen in de displays van de Clio. Dat verschilt per type.
Dit is namelijk ook het geval met de cruise control. Bij de 1 blijft de ingestelde waarde staan op bijvoorbeeld 120 km/uur. En gaat deze alleen weg als je met de boardcomputer doorklikt.
Bij de andere stel je een snelheid in van bijvoorbeeld 120 en na een korte tijd gaat het display dan weer naar de km standen.

Dus het kan best dat het zo hoort.

Ik heb het nog even goed gecheckt voor je in mijn eigen Clio 3. Ik krijg bij lichtautomaat actief sowieso geen meldingen bij het starten. Alleen als de lichtautomaat uit staat krijg ik er 1. Even ter verduidelijking:

Lichautomaat uit:
Eerst km-stand, dan lichtautomaat melding, dan oliepeil.

Lichtautomaat aan:
Eerst km-stand, dan oliepeil. (GEEN melding lichtautomaat).

Dus, alles is bij mij hetzelfde. Alleen de melding lichtautomaat actief krijg ik niet bij het starten. Het enige moment waarop ik die krijg als ik hem voor het eerst aan zet, daarna krijg ik hem niet meer bij starten.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Zoals Frank het uitlegd werkt het ook in mijn Clio. De melding van de lichtautomaat krijg je alleen als deze uit staat.

Om de automaat aan te zetten moet je het knopje op de kop van de linker stuurhendel (met "Auto" er op) in houden tot je op het dashboard ziet staan: Lichtautomaat actief.
derk en kea
beginner
Contacteer:

Arjan schreef:Hm, wel vreemd dan inderdaad. Dan ga je toch denken dat er een regeleenheid van slag is.
Maar even afwachten wat je dealer van Renault Nederland terug krijgt. In ieder geval niet leuk zo iets raars te hebben met een nieuwe auto. Was je eerste helemaal nieuwe toch? Of verwar ik je met een ander hier?
Is mijn derde nieuwe Renault
1 Renault 19 Beverly (8jaar gehad)
2 Megane Break (12 jaar gehad)
2 Clio Estate (vanaf 25-11-2011)
derk en kea
beginner
Contacteer:

Frank [Factory] schreef:Ik krijg sowieso eerst de km stand, en daarna het oliepeil. Dat hoort zo. Dus het km stand eerst verhaal klopt gewoon.
Dus wat jij aangeeft met je lichtautomaat uit klopt gewoon en is volgens het boekje.

Het enigste verschil met mijn eigen Clio is dat ik nooit een LICHTAUTOMAAT ACTIEF melding krijg.

Er zitten verschillen in de displays van de Clio. Dat verschilt per type.
Dit is namelijk ook het geval met de cruise control. Bij de 1 blijft de ingestelde waarde staan op bijvoorbeeld 120 km/uur. En gaat deze alleen weg als je met de boardcomputer doorklikt.
Bij de andere stel je een snelheid in van bijvoorbeeld 120 en na een korte tijd gaat het display dan weer naar de km standen.

Dus het kan best dat het zo hoort.

Ik heb het nog even goed gecheckt voor je in mijn eigen Clio 3. Ik krijg bij lichtautomaat actief sowieso geen meldingen bij het starten. Alleen als de lichtautomaat uit staat krijg ik er 1. Even ter verduidelijking:

Lichautomaat uit:
Eerst km-stand, dan lichtautomaat melding, dan oliepeil.

Lichtautomaat aan:
Eerst km-stand, dan oliepeil. (GEEN melding lichtautomaat).

Dus, alles is bij mij hetzelfde. Alleen de melding lichtautomaat actief krijg ik niet bij het starten. Het enige moment waarop ik die krijg als ik hem voor het eerst aan zet, daarna krijg ik hem niet meer bij starten.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt.
Duidelijk verhaal, alleen de dame van de receptie bij de dealer beweert ook dat bij de Clio van haar moeder als eerste de oliepeil melding verschijnt.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Ik heb vandaag bij mijn Clio III (2008, Dynamique) gekeken, eerst kort de kilometerstand, daarna de oliepeilmeter en tot slot weer de kilometerstand. Dit bij lichtautomaat actief.

Misschien dat het van het bouwjaar of uitvoering afhangt?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Krijg je dan nog een lichtautomaat actief melding?

Zo niet, dan klopt alles dus gewoon.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Nee. Alleen als ik hem aan ga zetten als deze uit stond. Maar dat staat hij niet, staat namelijk standaard aan. :driving:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dan is er dus niets mis. Dan werkt hij gewoon naar behoren. :thumbsup:
Het ene moment is het oliepeil er wel eens sneller dan het andere moment. Denk dat dat het is. Maar het is niets waar je je zorgen over hoeft te maken, want het gaat bij jou Clio gewoon zoals het hoort.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Ik maakte ook geen zorgen dr over. Heb ook helemaal geen klachten. Wilde alleen voor Derk een bevestiging geven dat jou verhaal klopte :thumbsup: .
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Sorry, ik haalde jou door de war met de topicstarter. Foutje.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Geef niet. kan gebeuren;).

On-topic weer :thumbsup:
derk en kea
beginner
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de reactie.
Ik laat het dan maar zo, het was me alleen nooit eerder opgevallen blijkbaar dat de km stand het eerst komt.
Wanneer ik iets van de dealer hoor laat ik het nog wel even weten
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dit is mijn 3e Clio 3 en ze deden het allemaal zo. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”