1.2 16V chiptuning doen of niet doen?
- roylee
- forum member
- Contacteer:
1.2 16V chiptuning doen of niet doen?
de titel zegt het al een beetje. ik wil mijn 75pk naar een hoger niveau brengen. met chiptuning komt er dan 10 pk bij.
nu is mijn grote vraag. is dit verstandig? het klinkt wel leuk 10pk meer maar wordt je blok niet een beetje overballast?
zijn er al mensen die dit gedaan hebben?
nu is mijn grote vraag. is dit verstandig? het klinkt wel leuk 10pk meer maar wordt je blok niet een beetje overballast?
zijn er al mensen die dit gedaan hebben?
- roylee
- forum member
- Contacteer:
Re: 1.2 16V chiptuning doen of niet doen?
Ik had ook nog geen afspraak gemaakt. Alleen prijsopgaaf.
Maar de RS is al opgefokt vanuit de fabriek dus dan lijkt het me dat he met ontstekingstijdstippen en injector timing niet veel meer pk zal halen. Uit mijn oogpunt dan he. Maar al die tuning bedrijven zuigen alles uit hun duim? Is opzich wel realistisch want niemand gaat daarna zijn auto op de dyno zetten want ze geloven het toch allemaal. Iig bedankt voor het antwoord!
Ps. Hoe rijd zo'n RS nou? (a)
Maar de RS is al opgefokt vanuit de fabriek dus dan lijkt het me dat he met ontstekingstijdstippen en injector timing niet veel meer pk zal halen. Uit mijn oogpunt dan he. Maar al die tuning bedrijven zuigen alles uit hun duim? Is opzich wel realistisch want niemand gaat daarna zijn auto op de dyno zetten want ze geloven het toch allemaal. Iig bedankt voor het antwoord!
Ps. Hoe rijd zo'n RS nou? (a)
-
Lee
Wat arjan zegt klopt ik zou lekker doorsparen voor een rs.
- roylee
- forum member
- Contacteer:
Dat sparen is t punt niet. Geld is er wel. Maar om m te blijven rijden is een ander verhaal. Buiten dat vind ik het zonde om van de zo weinig RS jes er eentje te gebruiken voor woon werkverkeer binnen mijn stad. Terwijl er mensen zijn die er veel beter mee omgaan en em beter kunnen gebruiken.Lee schreef:Wat arjan zegt klopt ik zou lekker doorsparen voor een rs.
Het blijven rijden is het moeilijkst. Want zo'n RS lust wel wat benzine.
- roylee
- forum member
- Contacteer:
@arjanRS
van die turboblokken klopt wel. Daar kun je goed veel vermogen uit trekken. Kijk maar naar die 1.5 dci. Schijn je 126 pk uit te halen. Kan ook nog wel meer zijn.
Mooi dat dat super rijd!
van die turboblokken klopt wel. Daar kun je goed veel vermogen uit trekken. Kijk maar naar die 1.5 dci. Schijn je 126 pk uit te halen. Kan ook nog wel meer zijn.
Mooi dat dat super rijd!
-
Stinos
@roylee: wat verbruikt jou auto dan?
Ik rij met mijn RS 1:12 en dan geef ik af en toe eens wat gas(jeugd hea)
En ik gebruik hem gewoon om naar school te gaan;) liefhebber of niet;)
Het rijdt iig gewoon super!
Ik rij met mijn RS 1:12 en dan geef ik af en toe eens wat gas(jeugd hea)
En ik gebruik hem gewoon om naar school te gaan;) liefhebber of niet;)
Het rijdt iig gewoon super!
- roylee
- forum member
- Contacteer:
1:12 vind ik best fors, mijn vader rijd met zijn almera Tino 1.8 1:13. MPV:P die geeft altijd gas. (dat ding is niet vooruit te fikken dus je moet wel)
mijn clio verbruikt op de snelweg 1:21 en in de stad 1:14.
ik denk als ik zo weer naar school ga na mijn stage dat het ongeveer rond de 1:16 zal uitkomen.
stukje onzuiniger dan mijn trouwe 4-takt brommer die ik onlangs verkocht heb
die reed namelijk 1:45! geen grap!
dus als je ooit nog van plan bent een goeie brommer te kopen: Skyteam PBR / Honda ZB
geen spijt van gehad, wel spijt dat ik hem verkocht heb.....
mijn clio verbruikt op de snelweg 1:21 en in de stad 1:14.
ik denk als ik zo weer naar school ga na mijn stage dat het ongeveer rond de 1:16 zal uitkomen.
stukje onzuiniger dan mijn trouwe 4-takt brommer die ik onlangs verkocht heb
die reed namelijk 1:45! geen grap!
dus als je ooit nog van plan bent een goeie brommer te kopen: Skyteam PBR / Honda ZB
geen spijt van gehad, wel spijt dat ik hem verkocht heb.....
-
Stinos
En als je em laat chippen, ga ke toch weer anders rijden waarschijnlijk, wat dan ook weer een hoger brandstofverbruik als resultaat heeft..
Ach liever warm zitten en iets meer verbruiken;)
Ach liever warm zitten en iets meer verbruiken;)
- roylee
- forum member
- Contacteer:
ja das ook weer zo. je gaat dan toch meer stoplicht sprintjes doen die toch niks uithalen. je wint t misschien alleen van de phase 1 1.2 :P en corsa b 1.4 8v. die heeft ook maar 65pk.
- roylee
- forum member
- Contacteer:
met hoeveel toeren rijd je 120? ik heb een spel op de xbox, forza 4. en daar tikt ie de 3800 a 4000 rpm aan met 120 km/h.
en neej dat ligt niet aan het spel want het is op gran turismo na de beste simulatie game.
en neej dat ligt niet aan het spel want het is op gran turismo na de beste simulatie game.
- roylee
- forum member
- Contacteer:
die had ik gezien ja, was tegen een 1.2 bluemotion en die subary met boxer diesel motor.
die jaguar kwam verder dan ik had gedacht!!!.
'cruise snelheid' is toch wel een issue bij mij
soms let ik niet op me kilometerteller en zakt hij weer en moet weer gas bij geven.... daar gaat bij mij de benzine weg.
jullie hebben allemaal cruisecontrol:P
ik wil het er ook nog op gaan zetten maar is behoorlijk prijzig. eerst even mijn buffer aanvullen met me stagevergoeding en bijverdiensten bij me stage bedrijf. k gaf vorige maand 400 euro uit, en dan nog niet eens aan de auto. mischien 2 keer tanken maar daar houd het wel mee op....
achja. ik dwaal weer af:P
140 met 4000 rpm? die van mij zit dan zowat in de toerenbegrenzer:P. nee, das lichtelijk overdreven maar bij 150 is de fut er wel uit. dan kruipt ie egt heel langzaam.
die jaguar kwam verder dan ik had gedacht!!!.
'cruise snelheid' is toch wel een issue bij mij
soms let ik niet op me kilometerteller en zakt hij weer en moet weer gas bij geven.... daar gaat bij mij de benzine weg.
jullie hebben allemaal cruisecontrol:P
ik wil het er ook nog op gaan zetten maar is behoorlijk prijzig. eerst even mijn buffer aanvullen met me stagevergoeding en bijverdiensten bij me stage bedrijf. k gaf vorige maand 400 euro uit, en dan nog niet eens aan de auto. mischien 2 keer tanken maar daar houd het wel mee op....
achja. ik dwaal weer af:P
140 met 4000 rpm? die van mij zit dan zowat in de toerenbegrenzer:P. nee, das lichtelijk overdreven maar bij 150 is de fut er wel uit. dan kruipt ie egt heel langzaam.
- mitkrov13
- forum starter
- Contacteer:
ik heb ook een clio 2, 2 1.2 16v
en heb ook een offerte aangevraagd, (ziptuning)
499,- euro voor 12 pk en 10 nm (+/-) extra.
en het verbruik zou ook iets afnemen. 10-15%
op zich niet veel maar ik heb onder en net boven de 2000 toeren een enorme dip zitten.
dit is vooral vervelend bij optrekken en in de stad rijden (wat ik veel doe).
ik weet niet of jij daar last van hebt roylee ?
mvg,
Mitkrov 13
en heb ook een offerte aangevraagd, (ziptuning)
499,- euro voor 12 pk en 10 nm (+/-) extra.
en het verbruik zou ook iets afnemen. 10-15%
op zich niet veel maar ik heb onder en net boven de 2000 toeren een enorme dip zitten.
dit is vooral vervelend bij optrekken en in de stad rijden (wat ik veel doe).
ik weet niet of jij daar last van hebt roylee ?
mvg,
Mitkrov 13
als het niet lukt? Pur en Kit!
- roylee
- forum member
- Contacteer:
wat voor een dip heb je het dan over? egt dat je gas geeft en voor de 2000 rpm nog kracht heb en dan ff niet meer?
of dat ie hikt.
ik rijd altijd naar mijn werk toe, als hij dan koud is kom ik nooit boven de 2000 toeren. ik heb vooral last met de snelweg opgaan dan moet ik niet te laag toeren rijden want dan duurt t egt lang voordat ik 100 of 120 rijd. ik moet dan gelijk zeg maar de 3000 toeren aantikken en dat in alle versnellingen doen totdat ik mijn snelheid heb bereikt. t is nog vlot daar niet van. want ik hoef niet de toerenbegrenzen aan te tikken om op snelheid te komen.
maar ik ben nog geen dip tegen gekomen.
loopt ie van jou wel glad stationair? die van mij namelijk niet helemaal. vooral niet als hij koud is.
of dat ie hikt.
ik rijd altijd naar mijn werk toe, als hij dan koud is kom ik nooit boven de 2000 toeren. ik heb vooral last met de snelweg opgaan dan moet ik niet te laag toeren rijden want dan duurt t egt lang voordat ik 100 of 120 rijd. ik moet dan gelijk zeg maar de 3000 toeren aantikken en dat in alle versnellingen doen totdat ik mijn snelheid heb bereikt. t is nog vlot daar niet van. want ik hoef niet de toerenbegrenzen aan te tikken om op snelheid te komen.
maar ik ben nog geen dip tegen gekomen.
loopt ie van jou wel glad stationair? die van mij namelijk niet helemaal. vooral niet als hij koud is.
- mitkrov13
- forum starter
- Contacteer:
de dip zit bij mij tussen stationair en 2000 toeren.
daarmee bedoel ik dat hij helemaal geen trekkracht heeft.
stationair is koud 1100 en warm 900 toeren
alles boven de 2k toeren wil hij wel, maar daaronder
!
meestal schakel ik ook bij de 3000 toeren (warm). dan komt hij ten minste een beetje vooruit
120km/u is bij mij ongeveer 3500 toeren (6.5 l/100km)
daarmee bedoel ik dat hij helemaal geen trekkracht heeft.
stationair is koud 1100 en warm 900 toeren
alles boven de 2k toeren wil hij wel, maar daaronder
meestal schakel ik ook bij de 3000 toeren (warm). dan komt hij ten minste een beetje vooruit
120km/u is bij mij ongeveer 3500 toeren (6.5 l/100km)
- roylee
- forum member
- Contacteer:
ik weet niet wat je kwa trekkracht gewend bent, maar onderin zijn ze niet zo sterk, pas bij de 3500 beginnen ze pas te trekken.
120 km/h bij 3500 toeren doe je goed want bij mij is dat ongeveer 3800 rpm :P
120 km/h bij 3500 toeren doe je goed want bij mij is dat ongeveer 3800 rpm :P
- mitkrov13
- forum starter
- Contacteer:
dit is mijn eerste eigen auto dus ik ben eigenlijk niets gewend maar
mijn lesauto was een 1.6 diesel (vw polo 5deurs).
dat hij pas bij 3500 trekt kan goed kloppen, maar ik rijd niet hoogtoerig.
tenminste... heb ik niet zo geleerd :lol:
120 ligt trouwens wel hoger dan 3500, tegen de 4000 aan idd
ben in ieder geval van plan om het originele luchtfilter te vervangen door:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2860" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sportfilters.nl/csv.php?cat=f&ja=2001-2005" onclick="window.open(this.href);return false;
zo'n filter zal de resultaten van chippen positief beïnvloeden verwacht ik
mijn lesauto was een 1.6 diesel (vw polo 5deurs).
dat hij pas bij 3500 trekt kan goed kloppen, maar ik rijd niet hoogtoerig.
tenminste... heb ik niet zo geleerd :lol:
120 ligt trouwens wel hoger dan 3500, tegen de 4000 aan idd
ben in ieder geval van plan om het originele luchtfilter te vervangen door:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2860" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sportfilters.nl/csv.php?cat=f&ja=2001-2005" onclick="window.open(this.href);return false;
zo'n filter zal de resultaten van chippen positief beïnvloeden verwacht ik
- roylee
- forum member
- Contacteer:
ik rijd af entoe in de caddy van ons werk en heb met lessen gereden in een bmw 318d 2007. had iets van 170pk zei die. dat ding kwam goed van zijn plek :P
als je dat filter erop zet moet je gelijk ff die aanzuigbuis los halen, als je toch bezig bent. dat ding remt alleen maar af.
als je dat filter erop zet moet je gelijk ff die aanzuigbuis los halen, als je toch bezig bent. dat ding remt alleen maar af.
- mitkrov13
- forum starter
- Contacteer:
ik vervang het filter ook omdat ik zelf van die filter olie heb,
en dan kan ik zelf m'n filter schoon maken en in oliën. en ook hoef ik hem minder schoon te maken/vervangen
en het is niet echt om het vermogen te verbeteren.
bougies wil ik ook vervangen door ngk iridium bougies, die hoef je ook pas na 80k km te vervangen (+/- 80k km)
(weet iemand Standaard type ngk voor 1.2 16v?)
tja wat noem je geen trekkracht, als ik het gas vol open gooi en hij komt boven de 2000 toeren dan wil hij wel.
als het een keer droog is kijk ik een keer naar de bougies (zwart/wit rijk/arm)
mvg,
Mitkrov
en dan kan ik zelf m'n filter schoon maken en in oliën. en ook hoef ik hem minder schoon te maken/vervangen
en het is niet echt om het vermogen te verbeteren.
bougies wil ik ook vervangen door ngk iridium bougies, die hoef je ook pas na 80k km te vervangen (+/- 80k km)
(weet iemand Standaard type ngk voor 1.2 16v?)
tja wat noem je geen trekkracht, als ik het gas vol open gooi en hij komt boven de 2000 toeren dan wil hij wel.
als het een keer droog is kijk ik een keer naar de bougies (zwart/wit rijk/arm)
mvg,
Mitkrov
-
kelvin1990
- forum member
- Contacteer:
Hallo,
als ik het zo lees is het misschien toch het beste om voor een auto met een beter motorvermogen te gaan kijken. Wat arjan zegt: een rs haal je OP DE WIELEN misschien 4á5 pk extra. Misschien bedoelde hun dat die pk meer was OP DE AS. Dan gaat er nog een x % vanaf i.v.m. de overbrenging.
Een 1.6 heeft al 103 pk, dat rijd lekker door. Dan kan je beter iets meer bij een andere auto leggen dan dat je aan een 1.2 motortje gaat lopen klooien wat eigenlijk weggegooid geld is. En wat stinos ook zegt, een rs kan je prima voor woon werk-verkeer gebruiken. Ik rijdt zelf ook een rs en als je normaal rijd met wat stadsverkeer ertussen door is 1:12 makkelijk haalbaar. Ga je continu de 7000 rpm opzoeken dan word het een ander verhaal maar dat terzijde.
Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats en gaspedaal rond van die 1.6'jes kosten, misschien zit daar wel wat voor je tussen?
succes
als ik het zo lees is het misschien toch het beste om voor een auto met een beter motorvermogen te gaan kijken. Wat arjan zegt: een rs haal je OP DE WIELEN misschien 4á5 pk extra. Misschien bedoelde hun dat die pk meer was OP DE AS. Dan gaat er nog een x % vanaf i.v.m. de overbrenging.
Een 1.6 heeft al 103 pk, dat rijd lekker door. Dan kan je beter iets meer bij een andere auto leggen dan dat je aan een 1.2 motortje gaat lopen klooien wat eigenlijk weggegooid geld is. En wat stinos ook zegt, een rs kan je prima voor woon werk-verkeer gebruiken. Ik rijdt zelf ook een rs en als je normaal rijd met wat stadsverkeer ertussen door is 1:12 makkelijk haalbaar. Ga je continu de 7000 rpm opzoeken dan word het een ander verhaal maar dat terzijde.
Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats en gaspedaal rond van die 1.6'jes kosten, misschien zit daar wel wat voor je tussen?
succes
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4808 Weergaves
-
Laatste bericht door Mees120
-