Zowaar mijn eerste post op dit forum. Is kijken of dat gelijk een succesvolle wordt
Wij hebben een Clio 1.2 16V 2005, ca. 93000 km op de teller. Sinds ongeveer een jaar heeft ie sporadisch het probleem dat hij niet wil starten. Met sporadisch bedoel ik eens in de 3-4 weken; we gebruiken hem dagelijks. Ik ben qua auto's niet technisch, dus als ik iets heel stoms zeg alvast excuses
Wanneer het probleem zich voordoet draait de startmotor, maar slaat hij niet aan. Dit probleem duurt per keer een paar minuten tot een uur, daarna doet ie het gewoon weer en start ie normaal. Hierdoor komt de ANWB ook altijd precies als ie het weer doet en kunnen ze niks. Vaak is dit 's ochtends, maar zowel in de zomer als in de winter, dus aan de temperatuur ligt het niet.
Op hun advies is in eerste instantie de krukassensor vervangen. Na een paar weken kwam het probleem weer terug, en was het dus niet opgelost. Dit keer zei de ANWB dat we de sleutel eerst maar is half om moesten draaien en dan pas starten; dus wachten tot het startblokkeringslampje uit was. Ook geen oplossing, zowel met direct doordraaien van de sleutel als rustig aan hielp niet.
Nu zou het de chip in de sleutel zijn; als het probleem zich voordeed even de auto op slot en weer open, en weer proberen. Ook geen succes. Het toerental was ook niet het probleem. Toen maar weer naar de garage. Ze vonden een fout in de sleutel, die vervangen moest worden. Wij blij, vier weken geen problemen en ja hoor, dit weekend was het weer raak. De afgelopen drie dagen deed ie het weer perfect, dus het blijft wisselend.
Maandag ga ik weer naar de garage, maar eigenlijk geloof ik daar niet meer zo in. Zij zien hem altijd als de auto werkt en kunnen dus niet echt iets meten. Mogelijk is het ook iets software matigs, maar in dit weekend was het geluid van de startmotor ook anders; klinkt stom, maar hij klonk 'hees' also ie niet goed kon doorhoesten zeg maar
Het is geen giga probleem, maar wel heel irritant. Zeker als je naar je werk moet, of, zoals in de vakantie, als je om vier uur 's nachts wil vertrekken naar Schiphol voor je vakantie..
Heeft stomtoevallig iemand hier een idee, een suggestie of ervaring hiermee? We kunnen blijven repareren, wat steeds duurder wordt en dan lijkt inruilen misschien een betere optie. Maarja, als ie eenmaal rijdt doet ie het perfect, hij slaat ook nooit spontaan af.
Ben benieuwd!
Gr.