Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Distortion

Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Heren en Dames,


Ik had vandaag de pech dat mijn Rsi 95' spontaan uitviel bij het wachten voor het stoplicht. Mijn pa heeft me terug gesleept en we zijn op onderzoek uit gegaan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de info die we vandaag verkregen hebben.

1 Auto startte gewoon bij wegrijden van huis.

2 Auto viel uit bij stilstaan/stationair draaien. Toerental liep naar beneden en de auto sloeg af.

3 Bij starten: Startmotor slaat niet aan en de benzinepomp/injectie hoorde ik niet draaien. Lampen dashboard etc deden het een beetje.

4 Startkabels op de accu: Auto start en blijft draaien als de klemmen erop zitten. Gaan de klemmen eraf dan valt de auto binnen 1 a 2 minuten uit. Snel de klemmen erop en hij loopt weer goed stationair.


Relevante info:

+ Accu is 3 maanden geleden nieuw erin gezet. Auto startte destijds spontaan niet meer.

+ Ik heb al heel lang het verschijnsel dat mijn koplampen zo nu en dan dimmen en weer aanzwellen. Dus niet knipperen maar alsof de dynamo niet goed laad. Thans dat denk ik. Overigens was dit probleem haast niet meer waar te nemen met de huidige nieuwe accu.


Ik denk dus dat mijn dynamo vervangen moet worden. Wat denken jullie? De nieuwe accu staat nu binnen aangesloten op de acculader. Ik zal deze week een test rondje doen om te kijken of de dynamo nog laad. Ik heb een multimeter in huis zodat ik de begin en eindspanning kan meten na een ritje.

Als het de dynamo is loont het om een 2e handsje te nemen?
Nelis
spammer
Berichten: 1430
Lid geworden op: 26 mei 2008 19:13
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Nelis »

Zou zeggen de dynamo ja.

Majha kijk is hoeveel die bij laadt als die stationair loopt!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Majha kijk is hoeveel die bij laadt als die stationair loopt![/quote]

Zou het nog iets anders kunnen zijn dat dezelfde symptomen geeft?
Nelis
spammer
Berichten: 1430
Lid geworden op: 26 mei 2008 19:13
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Nelis »

Tsjha enigste optie dat de accu een defecte cel heeft ofzo.

Majha ik gok op de dynamo!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Duidelijk.

Ik heb net even gekeken naar een nieuwe dynamo bij winparts. Kost iets van 157 euro maar is dat redelijk? Is het verder normaal dat een dynamo bij 106000 km al rot is?
Nelis
spammer
Berichten: 1430
Lid geworden op: 26 mei 2008 19:13
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Nelis »

tsjha. Alles kan kapot zeg ik maar. Is ook niet meer de jongste auto natuurlijk!.

En tsjha prijs komt volgens mij aardig in de buurt met de dealer!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Vandaag weer onder de motorkap gehangen na werk:


Overnacht is de accu opgeladen tot 13.0 V volgens de multimeter. Accu vervolgens weer in de auto geplaatst en het starten was geen probleem meer. Het gekke is dat na de eerste start ik met de multimeter iets waarnam van opladen bij stationair draaien. Het voltage liep op met stapjes van 10mV(=0,010V). Ik had toen wat hoop gekregen en alle electriek aangezwengeld. Denk aan alle lichtjes, radio en subwoofer. Helaas trok dit zoveel stroom dat ik niks meer waarnam laden.

Vervolgens ben ik een stukje gaan rijden. Ik heb een 'nul'-situatie gemeten bij stationair draaien met alleen de koplampen aan. Dit gaf een voltage van 11,08V. Na 30 minuten rijden heb ik bij de zelfde omstandigheden weer de accuspanning gemeten. Het voltage bedroeg toen 13,50V. Hoera! De dynamo heeft bijgeladen! Verder liep het voltage door het laden sneller op dan beschreven in de eerste alinea.


Al deze nieuwe info doet veel vragen rijzen bij mij. Waarom is er in eerste instanties mijn accu leeg geraakt? Waarom laadt de dynamo niet altijd even veel? Moet de dynamo aanslaan of laadt hij altijd?

Zelf denk ik dat het een combi is van korte ritjes en slecht laden, maar ik hoor het graag van jullie.
Nelis
spammer
Berichten: 1430
Lid geworden op: 26 mei 2008 19:13
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Nelis »

Voordat een accu echt bij laadt moet je aardig stuk rijden. Korte stukjes is niet echt ideaal voor een accu!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Vandaag was het DÈ dag dat mijn auto weer problemen gaf!

Het verhaal:

Het probleem van vandaag is precies hetzelfde als het probleem aan het begin van de topic. Ik vertrok van huis met de auto zonder start problemen. Ik ging even tanken en daarbij startte de auto ook weer normaal. Ik dus opweg naar bestemming en bij het verlaten van de snelweg viel me op dat de knipperlichten niet goed deden. Kort daarna begon het elektrisch probleem en heb ik geprobeerd met veel gas de auto levend te te houden maar ter vergeefs. Auto viel uit en startte niet meer en ik stond langs de weg. Omdat het probleem nog niet opgelost was lag er een multimeter in de auto: 11,x volt. Iemand hielp met aanduwen en de auto kwam tot leven met moeite en met veel gas. Uiteindelijk toch uitgevallen.


Waar we nu zitten:

1- Exact hetzelfde probleem als vorige keer.(goed starten en toch daarna uitvallen)
2- Accu zat op 11 volt op het moment van pech
3- Een maand zonder problemen gereden.
4- 2 dagen geleden gereden zonder problemen en met een gemeten accu voltage van 13 volt.

Mijn idee:

Met mijn beperkte kennis van auto's maar wel kennis van elektrotechniek lijkt het steeds of er kortsluiting is. Deze sluiting trekt zo veel dat er te weinig stroom/ampèrage is om de motor aan te zwengelen en te laten draaien.


Oplossing:

Als jullie zeker weten dat het de dynamo is, en het inderdaad kan lijken op sluiting dan neem ik nieuwe dynamo. Als het een zeur kwestie wordt dan wil ik een goed bod op mijn auto en gaat hij de deur uit. Ik ben serieus hierover. Hier zijn veel mensen die voor werk sleutelen aan auto's, maar helaas ik ben maar student.

Voor de kopers:

CLio rsi95'
107.000 km!! APK tot 18 juni 2012!
Remblokken achter en aandrijfhoes L voor vervangen met apk in juni.
Distributie gedaan bij 90k
Waterpomp bij 80k
2 maanden geleden een nieuwe achterdemper
5 maanden geleden middendemper
Bij de +- 90k olie ververst
Banden voor zijn perfect en achter zijn ze goed.
Schokdempers achter vervangen
nieuwe accu 2 maanden geleden
Staat nog goed in de lak!

Auto gebruikt als luxe en niet als woon-werk. (student)
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Rickert »

Het zit zowiezo in je laadsysteem dat kan niet missen. Meeste zeggen meteen Dynamo, maar het kan nog meer oorzaken hebben:

- accu
- dynamo
- weerstand accu polen
- weerstand in de + draad naar de accu
- slechte massa?

Trouwens had je hem als is weg gebracht naar een garage? Dan weet je namelijk ook iets meer. Die kunnen het wel uisluiten :thumbsup:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
16valves
forum starter
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 sep 2009 14:32
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door 16valves »

Kan idd ook wel aan de bedrading liggen, maar zou toch ook wel voor de dynamo gaan, dynamo hoort gewoon 14,4 volt bij te laden en dat kun je (als de motor loopt) rechtstreeks bij de dynamo meten. Je kunt ook gewoon voor een ruil/revisie dynamo gaan, is vaak goedkoper (iets van 90 euro) dan een nieuwe dynamo en ook gewoon goed...
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Rickert »

Je kan ook zelf je dynamo demonteren en laten testen bij een revisie bedrijf die gespecialeerd is in revisie van dynamo's en startmotors :thumbsup:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Ik denk dat ik als ik tijd heb even contact opneem met een revisie bedrijf. Scheelt geld en dat kan ik nu wel weer gebruiken aangezien ik weer begonnen ben met studeren. Daardoor kan ik minder werken en moet ik het met minder geld doen en tevens ook tijd.

Bedankt voor jullie suggesties!
Lee

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Lee »

Brand je lampje van je accu als je je contact aan doet? daar kun je het ook aan ziet als die niet aan gaat is je dynamo stuk.
Je kan ook kijken naar de aansluiting van de dynamo er wil nog wel is corrosie op zitten.
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Het accu lampje brandt met contact maken. Dus dan zou het niet de dynamo moeten zijn?
ApaX

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door ApaX »

Het acculampje hoort te branden als je de de auto op contact zet. Het lampje moet vrijwel meteen uitgaan als de motor draait.
ApaX

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door ApaX »

Ik denk trouwens dat het niet zozeer een probleem van de dynamo is of van de accu.

Ik zou in eerste instantie gokken op een slechte massa. Meet even op een aantal punten wat het spannings verschil is met de pluspool van de accu. Als je er bij kunt, meer dan ook even de spanning tussen de plus pool van de dynamo en het motorblok. In alle gevallen moet dit ongeveer gelijk zijn.

Dus:
Accu + en accu -
Accu + en motorblok
Accu + en dynamo behuizing of dicht daarbij

draaiende motor
Dynamo + motorblok
Dynamo + accu -

Een motor kan slaat niet zomaar af als de spanning wat inzakt. Tijdens het starten zakt de spanning makkelijk naar 10 volt of nog lager, alle motoren slaan prima aan.
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Rickert »

Als je met starten onder de 9.5 - 10v komt is je accu aan zen einde.. :wink:
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Ik boven genoemde even nameten, maar volgens mij heb ik dat al gedaan. Ik heb namelijk ook ten opzichte het motorblok gemeten en die gaf dezelfde waarden. Ik zal het binnenkort weer naar kijken.

Wat betreft de accu; er zit een gloed nieuwe in van 3 maanden oud. Hij wordt ook keurig opgeladen tot 12 volt met de acculader thuis.
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Ik heb het lijstje van Apex nagelopen:


Accu + en accu - 12,73
Accu + en motorblok 12,73
Accu + en dynamo behuizing of dicht daarbij 12,74


draaiende motor:
Dynamo + motorblok 12,33
Dynamo + accu - 12,33

Overigens loopt er een stroom van 0,15 ampere door de accu als de auto uitstaat. Is dit normaal en trekt de elektronica zoveel stroom? Ik heb dit gemeten door de min los te maken van het blok en er een multimeter tussen gehangen. Dat er een stroom loop wordt bevestigd door het feit dat je een vonkje hoort bij het opleggen en aanschroeven van de - kabel.


Toevoeging:

Ik voelde me moedig dus zonder enig vorm van elektra aan ben ik samen met mijn vriendin naar de super gereden voor boodschappen EN verrekt de accu was tot 14 v opgeladen(gemeten)! Maar, tijdens het meten toen de auto uit stond bij de super liep het voltage als een gek naar beneden! Naar mate het voltage dichter bij de 13v kwam des te langzamer dat het zakte.... Hierdoor krijg toch het idee, met mijn beperkte kennis, dat de accu leeggetrokken wordt door iets wat stroom vreet als de auto uit staat. Ik ga morgen meten wat het voltage van de accu is.
ApaX

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door ApaX »

uhm. De spanning met draaiende motor is wel laag. Het is lager dan de openklem accu spanning, de stroom gaat de andere kant op lopen.

Dat er een beetje stroom loopt als de auto uit staat is niet zo gek. Het is maar 0.15 A, dat is ongeveer 1.5 watt bij 12 volt. Een 60Ah accu moet dat 400 uur kunnen doen. Weet je wat je meet nauwkeurigheid is?
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Dat er een beetje stroom loopt als de auto uit staat is niet zo gek. Het is maar 0.15 A, dat is ongeveer 1.5 watt bij 12 volt. Een 60Ah accu moet dat 400 uur kunnen doen. Weet je wat je meet nauwkeurigheid is?[/quote]


De spannings 'drop' van 12,7 naar 12,3 volt is dat niet door het starten van de auto? Verder moet ik ook vermelden dat de 12,7 volt gemeten is met + en - kabels aangesloten op de accu.

Ik twijfel ook of ik 0,15 A goed gemeten heb... Want dat las ik wel af, maar de draden werden aardig warm van mijn multimeter. Dat suggereert dat er mee dan 15 watt door loopt.

Zoals gezegd ik ga vanavond weer even meten.

Ieder geval bedankt voor het meedenken!
Dennis145

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Dennis145 »

je kan met de multimeter ook meten of er lekspanning is.......... even de - pool los, en dan de multimeter op de ampere stand tussen je - pool en draad.

maar dit lijkt mij ook te duiden op je dynamo............ gewoon even langs de garage en dan weet je het :)
Distortion

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door Distortion »

Dat is die 0,15 ampere die ik gemeten heb. Volgens Apex kan dat normaal zijn voor een auto/motor die niet draait.
ApaX

Re: Dynamo of Accu probleem Clio RSi

Bericht door ApaX »

Of het echt normaal is weet ik niet. Maar 0.15 ampere is wel weinig. Voor je hier wat over kan zeggen moet je weten hoe nauwkeurig je meet.

De spanning bij draaiende motor is echt te laag. Deze moet minimaal boven de spanning van de accu zijn. Als dat niet zo is dan laad de accu niet op.

Tijdens het starten daalt de accu spanning overigens veel verder dan een paar tiende Volt. De kortsluitstroom van een starmotor kan oplopen tot 1600 ampere.

Ik zou de spanningsregelaar van de dynamo verdenken. Start de auto is, laat de motor 3 a 4 duizend toerendraaien en meet dan de accu spanning is. Als dat niet goed is dan is het vrijwel zeker de dynamo.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”