Kleien ! welke vloeistof

Van de Carwash tot detailen
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Kleien ! welke vloeistof

Bericht door sj0ertum »

@ Martijn, Nee hoor dat gebruik ik alleen als ik de auto bijvoorbeeld gewassen heb en last heb van wel vlekjes ofzo :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
WKB

Bericht door WKB »

Als je dat van Sjoerd al een waslijst vind dan wil je mijn collectie echt niet zien :lipssealed: :smash:

Die NXT carwash opmaken en een flesje Dodo Juice - Born te be Mild kopen, is vele malen zuiniger en dus goedkoper.

Heb zelf een flesje 250ml en gebruik per wasbeurt 7ml shampoo op 5 liter water.

Bij de DAP is naast de gewone backing plate een kleinere backing plate + spotpads echt een aanrader zoals Martijn zegt. Zelf gebruik ik altijd spotpads voor de dingen die Martijn noemt voor zover ik erbij kan + de stijlen aan de buitenkant van deuren.

Als je die dingen snel klaar wil hebben zou ik voor de Autoglym SRP gaan (fillerbom) en een spraysealant. Die staan beide ook nog op mijn verlanglijstje :devilish:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Als je alleen je eigen auto doet is mijn lijstje meeeer dan genoeg.
Als je meer wil verzamelen dan gebruiken dan moet je jou lijstje aanhouden :smash:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Ik heb laatst mijn waxen geteld, en kom op 27 stuks, allemaal waarschijnlijk meer dan 90% vol. :lipssealed:

Och.. de één verzameld postzegels of munten, de ander... :laugh4:
kelvin1990
forum member
Contacteer:

Bericht door kelvin1990 »

hehe, nou zover zal ik mijn verzameling niet uitbreiden. ik kan toch maar met 1 middel tegelijk werken haha. Monello's spreekt mij erg aan, waarom weet ik niet, maar wat ik lees schijnt dat goed te zijn. Als ik zo'n polijstmachine aanschaf wil ik de groene, oranje en witte schijf, op dat filmpje geeft het goede resultaten. Mijn binnenstijlen en wat puntjes op de lak hebben steenslag, dus ik zal eerst met de lakstift ten strijde trekken voordat ik met het polijsten ga beginnen :smash:
ik heb iig al veel opgestoken vandaag, alles ff rustig doorlezen op het carclean-forum en dan komt het helemaal goei!! :thumbsup:
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Zoveel producten is ook totaal overbodig, maar ik ben van mening dat je pas ergens over mee kan praten als je het zelf gebruikt hebt.

Wat betreft die combinatie van polijstmiddel/pads --> Wat op de ene lak goed werkt, werkt op de andere voor geen meter. Je kunt vooraf nooit zeggen welke samenstelling jouw lak heeft, het is dus altijd een beetje proberen en afgaan op ervaringen met de zelfde lak op de zelfde auto. Bij mijn blauwe clio ph1 werkt SSR2 of Mezzo met wit al erg goed, zwaarder is voor swirls hier niet nodig. Testspot dus!
WKB

Bericht door WKB »

Ik heb zoveel voor verzamelen en omdat ik ook auto's van andere mensen doe en dus niet alleen m'n eigen.

Maar de 27 waxjes haal ik bij lange na niet :shocked:

Dit heb ik:

PB natty;s blue
PB natty's red
Dodo Juice Super Natural Hybrid
Dodo Juice purple haze panel pot
kelvin1990
forum member
Contacteer:

Dankje!! wordt al vrolijk als ik eraan denk dat ik geen eindeloze swirls meer in mn lak heb haha :thumbsup:
ik denk dat ik moor dat moneelo's ga idd, en dan wat ik er allemaal bijkrijg is idd proberen. Maar jij gaf al aan dat je voor de deurlijsten die handpolijst kon gebruiken, maar geld dat ook voor die stukjes die om het logo zitten waar je net niet bijkan? en kan je het ook op de koplampen gebruiken?
Voor de banden gebruik ik gewoon die spraybus van turtlewax. Glimt als de nete, houdt goed vast en voor een tientje ben je klaar. De velgen heb ik niks voor nodig. Die zijn helaas is mindere staat omdat de verf eraf bladdert en wat stoeprandschades hebben.

Ik ben iig veel wijzer geworden en zal eens alles op een rijtje gaan zetten!! :thumbsup:
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Die polish voor de deurlijsten etc. is het zelfde als de medium polish, die is dus zowel handmatig als met de machine te gebruiken. (enige wat je dan extra koopt is een hand-pad van €4.50)

Succes!
kelvin1990
forum member
Contacteer:

Toch nog even een vraagje martijn:

hoevaak gebruik je zo'n polijstmachine nou? is dat elke week, 1x in het half jaar? want ik denk als je 1x de lak goed behandeld heb je hem daarna in principe niet meer nodig omdat je het dan met de hang bij kan houden.
En ik hoor veel het woord testpot, dat is in principe toch gewoon uitzoeken welke pad+middel het beste werkt? dus bijv met wit beginnen, en als dat goed werkt bijv afbouwen naar groen met de lichte polijstmiddel en dan zwart om de glaze aan te brengen. Dan heb je voor dan klaar.
Oke voor die handpad kijk ik dan wel even, denk dat ik wel een idee heb hoe ik het moet gaan gebruiken.
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

..Totdat je nieuwe swirls hebt. Dus: heel belangrijk om de juiste wastechniek te hanteren! :)
Ik gebruik de mijne eens per 5 maanden ongeveer, en polijst dan erg licht om de bijgekomen swirls eruit te krijgen. Je opvatting over een testspot klopt: je begint met de lichtste combo en kijkt zo welke combo effectief is, het is zonde om teveel lak dan nodig weg te halen.
kelvin1990
forum member
Contacteer:

oke dus in principe als ik 1x de auto machinaal goed behandeld, met de polijstmiddelen en de glaze, met de lak er gewoon een half jaar strak uitzien. En als je de auto daarna in de wax zet doe jij dat gewoon met de hand? of ook met die schijf voor de glaze? ik was nou met de 2 emmer techniek en een washandschoen, dus een spons is voor mij not done!!
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

In feite ziet je lak er dan weer een tijd goed uit! Dat licht er dus een beetje aan hoe je hem daarna gaat wassen want dat is het grote probleem.
En je moet hem tussendoor nog wel een keertje in de wax zetten want die blijft geen half jaar bescherming geven.

Daarnaast had ik ook nog een vraag, ik ben opzoek naar een universele goede velgenreiniger. Iron X heb ik ook, maar die wil ik pas daarna gebruiken als het nodig is. Ik ga wss de auto van de buren doen, een zwarte audi A4 die nooit gewassen wordt en nog onder de pekel zit onder het motto 'hij regent wel schoon'. En de velgen hiervan zijn dus van zilver naar zwart veranderd.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

Sj0ertum-> Juist voor dit soort velgen zou ik Iron X gebruiken, dat haalt naast metaaldeeltjes ook ander vuil weg. Een goede universele velgenreigiger vindt ik zelf Mothers FX Wheelcleaner.
WKB

Bericht door WKB »

Ik heb nog genoeg Meguiar's Wheel Brightener staan, als je wil kan je wel een liter van me overnemen :wink:

Even voor de post hierboven van martijn, ik neem aan dat je de velgen eerst met een velgenreiniger schoonmaakt voor je de Iron-X gebruikt? De Iron-X is namelijk helemaal geen velgenreiniger maar is ontwikkeld voor vliegroest op de lak te verwijderen dus absoluut niet om vuile velgen mee schoon te maken.

Alleen na het schoonmaken met een goede velgenreiniger, teeroplosser en kleien pak ik de Iron-X erbij...
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

WKB schreef:Ik heb nog genoeg Meguiar's Wheel Brightener staan, als je wil kan je wel een liter van me overnemen :wink:

Even voor de post hierboven van martijn, ik neem aan dat je de velgen eerst met een velgenreiniger schoonmaakt voor je de Iron-X gebruikt? De Iron-X is namelijk helemaal geen velgenreiniger maar is ontwikkeld voor vliegroest op de lak te verwijderen dus absoluut niet om vuile velgen mee schoon te maken.

Alleen na het schoonmaken met een goede velgenreiniger, teeroplosser en kleien pak ik de Iron-X erbij...
Mijn velgen staan altijd in de wheel sealant, ik was ze wekelijks gewoon met shampoo. Echter ééns per maand met Iron X, en daarbij was ik ze inderdaad niet eerst met een universele velgenreiniger.
kelvin1990
forum member
Contacteer:

maar als ik nieuwe velgen zou kopen dan kan ik die in principe toch gewoon met de shampoo van meguiars bijhouden? dan hoef ik toch niet met iron-x te werken? tenzij je ze helemaal laat versloffen maar dat zal niet het geval zijn.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Als je iedere week je wielen schoon maakt hebt je aan shampoo gewoon genoeg hoor. Ik gebruik zelf nooit velgenreiniger ofzo...
misschien 2 keer per jaar ff de binnenkant van je wielen doen met iron X.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Contacteer:

Bericht door Age »

Ik gebruik altijd Dasty van de Wibra. Ideaal spul, en maakt goed schoon... Elke 2 weken ff schoon maken en 1 keer per jaar echt helemaal goed ( als ze er weer onderkomen in maart / april)
Groet, Age
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Precies dat kan ook :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
kelvin1990
forum member
Contacteer:

want deze velgen begin ik geeneens meer aan met schoonmaken, onder de stoeprandschade en verfbladders. Dus ik wil naar een nieuwe set gaan kijken en dan gewoon bijhouden. Ik was mijn auto in principe toch elke 1,5/2 weken. in de winter wil ik dan deze velgen { oz f1} houden en als die vies worden zei het zo.
WKB

Bericht door WKB »

Mijn velgen staan ook altijd in de sealant heb er de eerste keer 3 lagen op gedaan en smeer er nu elke maand een extra laagje bij aan de buitenkant en eens in de 2 maand haal ik de wielen eraf om aan de binnenkant een laagje te smeren.

Als je nieuwe velgen koopt ZEKER een velgen sealant aanschaffen!

Ik heb een gallon Wheel Brightener gekocht en heb daar nu nog meer dan 90% van staan omdat ik gewoonweg bijna nooit een aggresieve velgenreiniger gebruik. Alleen als ik andere auto's doe die vuile velgen hebben. Alle auto's van huize Bosveld hebben standaard 3 lagen velgensealant :joker:

@Age

Wel oppassen met die Dasty, heb er verhalen over gelezen dat het TE sterk is...
Martijn_B

Bericht door Martijn_B »

@Dasty-> Inderdaad.. niet langer dan 60 secs op de velg laten zitten, in de schaduw, en met een sloot water afspoelen :thumbsup:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Vandaag weer ff een bestelling de deur uit gedaan...ik wil eigenlijk nog meer bestellen maar dat doe ik niet voordat ik andere auto's ga doen omdat ik het gewoon niet nodig heb.

Natty's Paste Wax Blue - 235ml
PB's Wheel Sealant - 235ml
SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad
Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
Standaard sprayer - Poorboy's World (voor op mn literfles spay&wipe)
Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator (Om natty's aan de brengen)

Eigenlijk wil ik ook nog:
Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Poorboys World - Black Hole - 473ml

Maar dat komt wel als ik het echt nodig heb, vind het zonde om het op de plank te zetten.
Niet komendeweek maar de week erop is de clio aan de beurt om aangepakt te worden door de DAP500 :sunny:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Plaats reactie

Terug naar “Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)”