Kleien ! welke vloeistof
Kleien ! welke vloeistof
Help .. ik ga zaterdag een auto helemaal poetsen , het is een grand scenic uit 2003 , van mijn ouders. echter de vloeistof die bij mijn klei kit geleverd was is op .. kan ik iets als alternatief gebruiken ? water met een sopje ofzo ? iemand een idee?
Jeroen
Jeroen
Re: Kleien ! welke vloeistof
Nooit met water en een sopje gaan kleien, zit te weinig smering dan en dan kan je beschadigingen op je lak krijgen. Ook kan je klei gaan brokkelen door het middel wat je in het water mengt.
Ik heb er 2 staan, Last touch van Meguiars en Spray & Wipe van Poorboys.
Ben zelf nu de overstap naar de spray & wipe aan het maken dus heb nog wel wat Last Touch voor je te koop mocht je er belang bij hebben kan je me wel even een PB sturen. Je kan beide clay lube's 1:1 verdunnen met water.
http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... 01022.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.carclean.nl/product/Meguiars ... 00619.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb er 2 staan, Last touch van Meguiars en Spray & Wipe van Poorboys.
Ben zelf nu de overstap naar de spray & wipe aan het maken dus heb nog wel wat Last Touch voor je te koop mocht je er belang bij hebben kan je me wel even een PB sturen. Je kan beide clay lube's 1:1 verdunnen met water.
http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... 01022.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.carclean.nl/product/Meguiars ... 00619.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- forum member
- Contacteer:
je kan volgens mij ook weer quick detailer van meguiars los kopen. Ik heb gister de achterkant van mijn clio gekleid en dat gaat super met dat spul. Die flesjes zijn ook los te koop volgens mij.
Klopt de Quick detailer is ook los te koop, die zou je morgen nog kunnen scoren...of je moet ff naar carclean crossen in Berkel & Rodenrijs
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
Is los te koop ja, maar waarom zou je daar zoveel geld voor betalen? Dat het in het kitje zit betekent niet dat het het enige product is waar gekleid mee kan worden.
473ml Quick Detailer = € 11,98
473ml Spray & Wipe = € 11,00
Hier lijkt het nog gelijk op te gaan. Maar zodra je na de Gallon verpakkingen gaat:
3780ml Last Touch = € 36,99
3780ml Spray & Wipe = € 35,99
3780ml Quick Detailer = € 95.00
De quick detailer is omgerekend met de 473ml verpakking aangezien dit de enige verpakking is die te koop is (geen 946ml en 3780ml dus).
Ik heb ook nog een fles van de Quick Detailer staan mocht er iemand belang bij hebben voor 7,50 (95%vol) stuur me maar een PB
473ml Quick Detailer = € 11,98
473ml Spray & Wipe = € 11,00
Hier lijkt het nog gelijk op te gaan. Maar zodra je na de Gallon verpakkingen gaat:
3780ml Last Touch = € 36,99
3780ml Spray & Wipe = € 35,99
3780ml Quick Detailer = € 95.00
De quick detailer is omgerekend met de 473ml verpakking aangezien dit de enige verpakking is die te koop is (geen 946ml en 3780ml dus).
Ik heb ook nog een fles van de Quick Detailer staan mocht er iemand belang bij hebben voor 7,50 (95%vol) stuur me maar een PB
-
- forum member
- Contacteer:
nou ik moet zeggen met die quick detailer haal je echt veel vuil uit de lak. Ik heb zojuist mijn dak gekleid en even in de wax gezet en bijna elke keer was de klei bruin met spikkeltjes. En dat adnere spul wat jij aangeeeft WKB ken ik niet dus ik durf daar niet over te oordelen. Ik ben meer iemand van wat hij niet kent eet hij niet.
Het is niet de vloeistof die het vuil uit de lak haalt maar de klei zelf, de vloeistof is er maar om 1 reden:
Smering.
Als je geen smering hebt krijg je marring en krasjes die je er vervolgens weer uit moet polijsten. De klei haalt het vuil uit de poriën van de lak.
Er zijn ook verschillende soorten klei qua grofheid. Je hebt milde, zachte en medium grade klei.
Milde klei geeft het minst kans op marring en krasjes maar haalt minder vervuiling in en van de lak af. Bij de medium grade klei is het net andersom en zachte klei zit er weer tussenin.
De Meguiar's klei is een zachte klei.
Ik zou als je weer clay lube nodig hebt echt voor de Last touch of Spray & Wipe gaan. Ik heb beide en vind ze onverdund zeker beter werken dan de Quick Detailer. 1:1 verdund met water zijn ze beide ook nog gelijkwaardig.
Smering.
Als je geen smering hebt krijg je marring en krasjes die je er vervolgens weer uit moet polijsten. De klei haalt het vuil uit de poriën van de lak.
Er zijn ook verschillende soorten klei qua grofheid. Je hebt milde, zachte en medium grade klei.
Milde klei geeft het minst kans op marring en krasjes maar haalt minder vervuiling in en van de lak af. Bij de medium grade klei is het net andersom en zachte klei zit er weer tussenin.
De Meguiar's klei is een zachte klei.
Ik zou als je weer clay lube nodig hebt echt voor de Last touch of Spray & Wipe gaan. Ik heb beide en vind ze onverdund zeker beter werken dan de Quick Detailer. 1:1 verdund met water zijn ze beide ook nog gelijkwaardig.
-
- forum member
- Contacteer:
maar die quick detailer die ik nu gebruik verdun ik niet. Ik heb deze bus nog wel redelijk volzitten maar zal het eens in de gaten gaan houden als ik een nieuwe bus nodig heb. Ik wijk even iets af van het topic, maar na het kleien zie ik veel ''spinnenwebjes'' in mijn lak. Welke polish raad jij daar voor aan om te gebruiken?
Klopt, de quick detailer kan ook niet verdund worden
Voor de Swirls (spinnenwebjes) ligt het eraan hoe diep ze zijn. Met de hand swirls gaan polijsten is vrijwel niet te doen. Zelfs met een machine kan het nog moeite kosten om ze allemaal 100% weg te krijgen.
Ik ben nu met een auto van een collega bezig die ook onder de swirls zit. Heb er foto's van en zal als ik klaar ben nog wat foto's maken en die hier posten.
Als ik je toch iets moet aanraden voor met de hand zou ik voor de Monello Raffini lijn gaan (Inizio, Mezzo en Finale). Dat gebruik ik zelf ook en is echt super.
http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 01575.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de Swirls (spinnenwebjes) ligt het eraan hoe diep ze zijn. Met de hand swirls gaan polijsten is vrijwel niet te doen. Zelfs met een machine kan het nog moeite kosten om ze allemaal 100% weg te krijgen.
Ik ben nu met een auto van een collega bezig die ook onder de swirls zit. Heb er foto's van en zal als ik klaar ben nog wat foto's maken en die hier posten.
Als ik je toch iets moet aanraden voor met de hand zou ik voor de Monello Raffini lijn gaan (Inizio, Mezzo en Finale). Dat gebruik ik zelf ook en is echt super.
http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 01575.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- forum member
- Contacteer:
dankje!!! ik zal het eens gaan bekijken, ik wil het toch met de hand doen omdat ik geen machine-ervaring heb. Dan doe ik er wel een uurtje langer over. als het een keer een mooie zomerdag is maar eens mijn zweetdruppels eraan wagen!! 

Ook al heb je helemaal geen ervaring met een machine, met een DAP kan je de lak vrijwel niet beschadigen tenzij je echt heel hard je best er voor doet. Geloof me, als je een DAP koopt wil je never nooit niet meer terug naar handmatig 

Uurtje maar? Respect voor jouw bovenarmen dan
!
Voor handmatig polijsten zou ik SSR 2.0 of Mezzo aanraden voor de Clio lak, zoiets zeg maar:
http://www.waxon.nl/product.php?id_product=231" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens over een DAP: mijn neefje van 11 kan er ook mee werken, dus dat moet jou ook wel lukken!

Voor handmatig polijsten zou ik SSR 2.0 of Mezzo aanraden voor de Clio lak, zoiets zeg maar:
http://www.waxon.nl/product.php?id_product=231" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens over een DAP: mijn neefje van 11 kan er ook mee werken, dus dat moet jou ook wel lukken!

-
- forum member
- Contacteer:
haha uurtje langer he, geen uur eroverdoen
Maar het is idd een rotwerk met de hand, net zoals kleien. maar met de hand vind ik het altijd fijner, heb ik er tenminste controle over. Ik ga vandaag ook ff een lakstift halen, dus ik wil gelijk de grotere krassen een beetje bijwerken zodat dat er met polijsten erbij netjes uitziet!!
btw thnx voor de vergelijking!!

Maar het is idd een rotwerk met de hand, net zoals kleien. maar met de hand vind ik het altijd fijner, heb ik er tenminste controle over. Ik ga vandaag ook ff een lakstift halen, dus ik wil gelijk de grotere krassen een beetje bijwerken zodat dat er met polijsten erbij netjes uitziet!!
btw thnx voor de vergelijking!!

No problemo, het geeft alleen aan hoe simpel het werken met een DAP is.
Overigens bedoelde ik ook een uurtje langer
Overigens bedoelde ik ook een uurtje langer

-
- forum member
- Contacteer:
Kijk hier maar eens, ik heb mijn super erg bekraste laptop met mijn DAP500 aangepakt:
http://forum.carclean.nl/cc_postsm21566 ... post215663" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En hierbij een filmpje van de DAP500 in het nederlands:
[youtube]EDfoH3th3NY[/youtube]
http://forum.carclean.nl/cc_postsm21566 ... post215663" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En hierbij een filmpje van de DAP500 in het nederlands:
[youtube]EDfoH3th3NY[/youtube]
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010
-
- forum member
- Contacteer:
bahbah dat ziet er netjes uit. En idd er zit een dikke schijf op dus je zult niet snel door de lak heendrukken. Misschien dat ik er toch eens over na ga denken. met de hand red je dat toch nooit zo strak. Alleen moet je altijd verschillende polijstschijven gebruiken?? En welk polijstmiddel is het beste daarvoor?
Juist, je ziet zelfs dat de maker van de video soms overstapt op het werken met 1 hand, omdat een DAP gemakkelijk te begeleiden is. Ook kun je er eigenlijk niet echt lakschade mee verkrijgen als je geen gekke dingen doet (10 minuten op de zelfde plek polijsten bijvoorbeeld).
De DAPS worden ook verkocht in sets, zodat je eigenlijk altijd een goede (en voordelige) combinatie hebt van de juiste pads en polijstmiddel. Pads komen inderdaad in verschillende hardheden, en polijstmiddel in verschillende gradaties. Een medium polish is voor de renault lak vaak prima te doen.
De DAPS worden ook verkocht in sets, zodat je eigenlijk altijd een goede (en voordelige) combinatie hebt van de juiste pads en polijstmiddel. Pads komen inderdaad in verschillende hardheden, en polijstmiddel in verschillende gradaties. Een medium polish is voor de renault lak vaak prima te doen.
-
- forum member
- Contacteer:
oke en welke prijsklasse moet ik dan aan denken? want nu ik dit zoe krijg ik beter resultaat en minder zweetdruppels
Ik heb er 0,0 ervaring mee, maar als ik een keer van de vakantie wat aandacht eraan besteed zal ik het wel onder de knie krijgen.
Als ik daarmee van die verschrikkelijke swirls afkom lijkt het me wel een keer de moeite waard.
Maar gaat zo dap500 lang mee? ik bedoel hoe is hij qua prijs/kwaliteit verhouding?

Ik heb er 0,0 ervaring mee, maar als ik een keer van de vakantie wat aandacht eraan besteed zal ik het wel onder de knie krijgen.
Als ik daarmee van die verschrikkelijke swirls afkom lijkt het me wel een keer de moeite waard.
Maar gaat zo dap500 lang mee? ik bedoel hoe is hij qua prijs/kwaliteit verhouding?
Ja... ik wil het niet op reclame laten lijken, maar de DAP is gewoon een prima machine. Wij hanteren een no-nonsense garantie van 2 jaar: gaat hij stuk repareren we hem of krijg je een nieuwe. Uiteraard niet als je hem van 3 hoog laat vallen, maar zelfs dan willen we onder coulance kijken wat we kunnen doen
Vergeleken met een hoop andere chinese machine's is de bouwkwaliteit gewoon een stuk beter. Je krijgt er ook een tas bij, NL handleiding, setje koolborstels, steunplaat, D handel, extra lang snoer, etc.
Tot nu toe is de uitval van de DAPs nihil, ik heb er nog geen één terug gehad. Een compleet pakket is er vanaf €149,95.
Lees anders ook Sjoertum zijn bericht, of google ervaring DAP 500 en je krijgt een waslijst aan (positieve) ervaringen.

Tot nu toe is de uitval van de DAPs nihil, ik heb er nog geen één terug gehad. Een compleet pakket is er vanaf €149,95.
Lees anders ook Sjoertum zijn bericht, of google ervaring DAP 500 en je krijgt een waslijst aan (positieve) ervaringen.
Die DAP 500 is als beginneling een super apparaat en ook de wat professionelere detailers willen hem nog graag pakken.
Ik had tot een maand geleden ook totaal geen idee wat er allemaal op de markt was, maar ik heb me aangemeld op het
forum van http://www.carclean.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en heb veel gelezen en vergeleken. Daarna heb ik een overzicht met producten gemaakt die
ik graag zou willen hebben.
Uiteindelijk heb ik voor €155 euro de DAP500 gekocht inclusief 2 verschillende polijstmiddelen en 3 verschillende polijstpads.
En dan heb je eigenlijk voor het polijsten al een hele leuke set!
Echter voor je gaat polijsten moet er natuurlijk gewassen en gekleid worden, daar zijn dan ook weer allemaal leuke spullen voor
Mijn stappenplan met mijn verlanglijstje aan producten ziet er zo uit:
Machine:
DAP500
Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
Velgen:
CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
Drogen:
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Kleien:
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Polijsten
Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
Voeden (niet noodzakelijk, maar sommigen zweren erbij)
Poorboys World - Black Hole - 473ml
Waxen
Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
Finishing Touch
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Ik had tot een maand geleden ook totaal geen idee wat er allemaal op de markt was, maar ik heb me aangemeld op het
forum van http://www.carclean.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en heb veel gelezen en vergeleken. Daarna heb ik een overzicht met producten gemaakt die
ik graag zou willen hebben.
Uiteindelijk heb ik voor €155 euro de DAP500 gekocht inclusief 2 verschillende polijstmiddelen en 3 verschillende polijstpads.
En dan heb je eigenlijk voor het polijsten al een hele leuke set!
Echter voor je gaat polijsten moet er natuurlijk gewassen en gekleid worden, daar zijn dan ook weer allemaal leuke spullen voor

Mijn stappenplan met mijn verlanglijstje aan producten ziet er zo uit:
Machine:
DAP500
Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
Velgen:
CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
Drogen:
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Kleien:
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Polijsten
Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
Voeden (niet noodzakelijk, maar sommigen zweren erbij)
Poorboys World - Black Hole - 473ml
Waxen
Finishing Touch
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010
-
- forum member
- Contacteer:
ik zal van de zomer eens kijken of ik zo'n apparaat aanschaf. Als ik de lak er mooi strak mee kan krijgen is het het wel waard. Echter kan je ook makkelijk op de moeilijke plekken komen? zoals de openingen in de voorbumper en bijv die deurstijlen?
@sjoertum: das een beste waslijst wat jij daar hebt. ik heb me nog niet zo verdiept in al die spullen, ik heb nu de shampoo, washandschoen,klei+spray, drying towel en de 2.0 wax van meguiars en dat gaat prima. Alleen voor de polijst en voedmiddelen moet ik dan nog even kijken. En als je wat probeert en niet de clown uit gaat hangen moet het in principe goed gaan. Wat is jouw ervaring met de dodo juice en monello ten opzichte van meguiars? gelijkwaardig of een betere prijs/kwaliteit verhouding?
ik heb zojuist ook een account aangemaakt op het carclean forum. Zal eens een beetje rondneuzen en kijken wat o.a. de recensies van producten zijn.
Van jullie heb ik ook al veel opgestoken!!

@sjoertum: das een beste waslijst wat jij daar hebt. ik heb me nog niet zo verdiept in al die spullen, ik heb nu de shampoo, washandschoen,klei+spray, drying towel en de 2.0 wax van meguiars en dat gaat prima. Alleen voor de polijst en voedmiddelen moet ik dan nog even kijken. En als je wat probeert en niet de clown uit gaat hangen moet het in principe goed gaan. Wat is jouw ervaring met de dodo juice en monello ten opzichte van meguiars? gelijkwaardig of een betere prijs/kwaliteit verhouding?
ik heb zojuist ook een account aangemaakt op het carclean forum. Zal eens een beetje rondneuzen en kijken wat o.a. de recensies van producten zijn.
Van jullie heb ik ook al veel opgestoken!!

Daar kan ik eigenlijk niet echt antwoord op geven omdat ik nooit shampoo specifiek heb gekocht, ik gebruikte altijd 'Valma' een fles autoshampoo.
En ik heb het apparaat ook pas net, dus ik durf over de polijstmiddelen geen oordeel te geven. Dat kun je ook eigenlijk niet vegelijken omdat ik Meguiars altijd met de hand op bracht.
Je kunt de auto ook laten polijsten door iemand met een machine
Misschien ben je dan voor €100 klaar.
Als ik het echt leuk ga vinden en wat meer ervaring heb wil ik dit wel gaan doen!
De rest van je spullen ziet er al goed uit hoor! Leuk begin!
En ik heb het apparaat ook pas net, dus ik durf over de polijstmiddelen geen oordeel te geven. Dat kun je ook eigenlijk niet vegelijken omdat ik Meguiars altijd met de hand op bracht.
Je kunt de auto ook laten polijsten door iemand met een machine

Als ik het echt leuk ga vinden en wat meer ervaring heb wil ik dit wel gaan doen!
De rest van je spullen ziet er al goed uit hoor! Leuk begin!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010
De (Gold Class) shampoo van Meg's is een hele goede. Het enige is dat hij redelijk onzuinig is in verbruik, zeker in vergelijking met Dodo Juice shampoo's.
De polijstmiddelen van megs zijn ook niet slecht, alleen weer redelijk prijzig in vergelijking met de concurrentie, zoals de gehele meguiars range is. Voor lastige plekjes met de DAP kun je het beste handmatig polijsten met de polijstset waar ik eerder naar gelinkt heb. Je hebt ook kleinere pads en een kleinere steunplaat, die gebruik ik altijd voor deuropeningen, bumpers en bijv. motorfietsen.
Trouwens Sjoertum, is dit je volgorde ook qua werkwijze?
Waxen
Finishing Touch
Een QD na het waxen zou ik absoluut afraden, gaat heel vaak ten koste van je glans en bescherming op langer termijn, daar de QD ook een reinigend vermogen heeft waarmee je je natty's deels aan het verwijderen bent.
De polijstmiddelen van megs zijn ook niet slecht, alleen weer redelijk prijzig in vergelijking met de concurrentie, zoals de gehele meguiars range is. Voor lastige plekjes met de DAP kun je het beste handmatig polijsten met de polijstset waar ik eerder naar gelinkt heb. Je hebt ook kleinere pads en een kleinere steunplaat, die gebruik ik altijd voor deuropeningen, bumpers en bijv. motorfietsen.
Trouwens Sjoertum, is dit je volgorde ook qua werkwijze?
Waxen
Finishing Touch
Een QD na het waxen zou ik absoluut afraden, gaat heel vaak ten koste van je glans en bescherming op langer termijn, daar de QD ook een reinigend vermogen heeft waarmee je je natty's deels aan het verwijderen bent.
-
- forum member
- Contacteer:
ik gebruik de NXT car wash, die paarse shampoo. Ruikt lekker en werk prima vind ik.
Ik vind de buitenkant toch wel het belangrijkste dus ik denk dat ik eerst met de machine-set begin. Dan kan ik altijd nog kijken hoe ik de rest doe na verloop van tijd.
ik zal het weleens doorgaan nemen op carclean en dan hoor je wel van mij wat het geworden is.
Ik vind de buitenkant toch wel het belangrijkste dus ik denk dat ik eerst met de machine-set begin. Dan kan ik altijd nog kijken hoe ik de rest doe na verloop van tijd.
ik zal het weleens doorgaan nemen op carclean en dan hoor je wel van mij wat het geworden is.