Welke olie in RS phase II

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Neliz

Welke olie in RS phase II

Bericht door Neliz »

Hij geeft af en toe aan dat hij olie nodig heeft. Ik heb nog niet gechecked maar zowieso wel handig om te weten,... welk soort olie gaat er in of is het beste om te gebruiken?

Bedankt!
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Re: Welke olie in RS phase II

Bericht door Triggerhappy »

Merk olie 5W40
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
WKB

Bericht door WKB »

ik zou voor 10w40 gaan :chinrub: 5w is wel erg dun
ApaX

Bericht door ApaX »

Wat triggerhappy zegt. Een merk olie 5w40. Shell helix of castrol edge/magnetic zijn de duurder. Een eurol of een Comma zijn wat betaalbaarder.

Als het motortje heelveel km's heeft gelopen en wat olie verbruik zou je een high milage olie kunnen overwegen.
ApaX

Bericht door ApaX »

WKB schreef:ik zou voor 10w40 gaan :chinrub: 5w is wel erg dun
een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
WKB

Bericht door WKB »

ApaX schreef: een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
dat weet ik, maar met koude motor moet de olie niet al te dun zijn :lipssealed:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Triggerhappy schreef:Merk olie 5W40
Gaat door voor de koelkast :thumbsup:
5W40 is de juiste olie.

:chinrub: Dit doet me gelijk weer ff denken aan Maarten Jan en Valvoline :smash: :smash:
hakan
forum member
Contacteer:

Bericht door hakan »

Juiste olie voor clio rs phase 2 is 5W40 merk olie , ikzelf gooi 5w50 erin race olie voor sportief rijden.
2.0 16v RS
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Arjan schreef:
Triggerhappy schreef:Merk olie 5W40
Gaat door voor de koelkast :thumbsup:
5W40 is de juiste olie.

:chinrub: Dit doet me gelijk weer ff denken aan Maarten Jan en Valvoline :smash: :smash:

YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie? :thanks: :joker:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Triggerhappy schreef:YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie? :thanks: :joker:

:chinrub: Een liter Valvoline 15W40 :devilish:

En eeuwige roem
Lee

Bericht door Lee »

ELF olie of Castrol idd 5w30 of 10w60 en bespaar niet op olie!
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Arjan schreef:
Triggerhappy schreef:YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie? :thanks: :joker:

:chinrub: Een liter Valvoline 15W40 :devilish:

En eeuwige roem
Aan die olie heb ik natuurlijk niks he :P of ik moet er friet in kunnen bakken:P

Die eeuwige roem klinkt wel goed... daar doe ik het dan maar voor :sunny:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
ApaX

Bericht door ApaX »

WKB schreef:
ApaX schreef: een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
Dat wist ik dan weer niet. Wat is daar de gedachte achter?
WKB

Bericht door WKB »

ApaX schreef:
WKB schreef:
Dat wist ik dan weer niet. Wat is daar de gedachte achter?
In de zomer maakt het niet veel uit, maar nu het erg koud is krimpen alle delen in je motor door de kou, dus de zuigers zitten om het even zo te zeggen "meer klem" in de cilinders.
Als je dan met een heel dunne olie hebt, word de olie makkelijker tussen de zuiger en cilinderwand weg gedrukt dan met iets dikkere olie. Dus krijg je meer slijtage dan.
Neliz

Bericht door Neliz »

Top!! Nu kan ik met een gerust hart m volgooien ;)
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb het een en ander is nagevraagd, ik heb contact gelegd met een advisor van Castrol. Hij zegt in het kort het volgende:

Syntheet t.o.v. niet sysntheet. Beter basis olie, beter bestand tegen hoge temperaturen, verouderd minder snel, smeer film is sterker bij hoge afschuifsnelheden.

Viscositeit:Dat is een iets langer verhaal.

Olieen die bij lage temperatuur dunner zijn voorkomen koude start slijtage. Een 0W doet dat over het algemeen beter dan een 5W. Een 0W40 tov een 5W40 is dat ze bij 100 graden ongeveer de zelfde dikte hebben, bij 0 graden is de 0W40 dunner, en bij 150 graden is de 0W40 dikker. De temperatuurs afhankelijkheid van een 0W40 is minder dan die van een 5/10W40.

Als je een 0W30 met een 10W40 zou vergelijken dan zou je zeggen dat de 0W30 veel dunner is. De 0W30 is bij 0 graden inderdaad dunner, bij 100 graden ook nog iets dunnuer, maar bij 150 graden zijn ze al ongeveer net zo dik, en alles daarboven is de 0W30 dikker.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Handige info, heb er weer wat bijgeleerd :thumbsup:

Feit blijft dat Renault zelf ook 5W40 adviseerd voor een RS, en nog steeds de olie van Elf erin gooit.
ApaX

Bericht door ApaX »

Klopt, maar ik weet niet zeker of dit een minimum eis. Net zoiest als bij brandstof. Minimaal ron 95, maar ron 98 is ook prima. Ik rij nu zelf als een tijdje met een 0W40 rond. Terwijl men zegt dat het verbruik iets toe zou nemen merk ik daar niks van. Motortje heeft 231000 gelopen, en verbruikt nu ongeveer 1 liter op 15.000 km. Dan mag ik niet klagen denk ik.

Ik ga is kijken of ik meer info los kan weken bij de technische man van Castrol. Het is misschien wel aardig om hier een wiki over te schrijven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”