multiriemset vervangen
-
jeroen83
multiriemset vervangen
Ik ga de multiriem set vervangen van mijn clio 1.6 16v uit 2000 met airco, dus de twee rollen en de snaar.
nu is het zo dat er bar weinig ruimte is naaste het blok, hoe kan ik deze het beste vervangen en kan ik bv een wielkastkuip weghalen om er beter bij te kunnen.
Groet
nu is het zo dat er bar weinig ruimte is naaste het blok, hoe kan ik deze het beste vervangen en kan ik bv een wielkastkuip weghalen om er beter bij te kunnen.
Groet
-
ApaX
Re: multiriemset vervangen
Wat is eigenlijk de reden van vervangen en wat is de km stand van de clio?jeroen83 schreef:Ik ga de multiriem set vervangen van mijn clio 1.6 16v uit 2000 met airco, dus de twee rollen en de snaar.
Groet
Het is betrekkelijk eenvoudig. Kort stappenplan:
1: verwijder rechter voorwiel
2: Verwijder wielkast voering (plastic kap)
3: Pak een steeksleutel nr 13, verdraai de spanner tegen de veerkracht in en wip de riem van de krukas poelie
4: Oude riem verwijderen (dit is een beetje gekloot (kan je ook doen na het loshalen van de dyanamo)
5: Als je beide rollen wil vervangen moet de dynamo eraf (anders is er bijna geen ruimte!
5.1: Accu polen los halen
5.2: 3 bouten dynamo loshalen
5.3: plus draad en stekker van dynamo halen
5.4: Rechter koplamp loshalen (ik kon de dynamo net langs de radiateur en tussen de airco slangen door verwijderen)
6: Rollen losdraaien en vervangen
7. zaakje weer monteren
De rest spreekt redelijk voorzich. Soms is het wel handig om een extra paar handen te hebben.
-
jeroen83
Ok,
Inderdaad dus het rechtervoorwiel eraf, ik dacht al zoiets aangezien je bijna geen ruimte hebt.
Ik ga de set vervangen omdat hij piept, het komt waarschijnlijk van de spanner af, maar aangezien een hele set goedkoper was als een rolletje vervang ik maar direkt alles ook omdat ik niet weet wanneer dit voor het laatst is gedaan.
Wat heeft de km.stand met dit verhaal te maken
, de distributie incl waterpomp etc is pas vervangen.
Bedankt voor de uitleg.
Groet
Inderdaad dus het rechtervoorwiel eraf, ik dacht al zoiets aangezien je bijna geen ruimte hebt.
Ik ga de set vervangen omdat hij piept, het komt waarschijnlijk van de spanner af, maar aangezien een hele set goedkoper was als een rolletje vervang ik maar direkt alles ook omdat ik niet weet wanneer dit voor het laatst is gedaan.
Wat heeft de km.stand met dit verhaal te maken
Bedankt voor de uitleg.
Groet
-
sneezevbergen
jeroen83 schreef:Ok,
Wat heeft de km.stand met dit verhaal te maken, de distributie incl waterpomp etc is pas vervangen.
Bedankt voor de uitleg.
Groet
Jeroen,
Hoe deur was zon setje dan want mijn riem is al vervangen door de handelaar waar ik hem heb gekocht.
Nu piept die van mij ook dus denk dat ik deze set ga vervangen of in ieder geval de rolletjes.
Greetz sneeze
Ps succes met het sleutelen hoop dat het lukt laat maar weten of je nog ergens tegen aan loopt kan ook altijd
tips en trucks gebruiken als ik ga beginnen.
-
ApaX
Niet zo heel veelm maar..... Toen ik een een weekje geleden bij de dynamo revisie man was zij hij tegen mij dat de originele poelies niet van geweldige kwaliteit zijn. Ze hebben de neiging om te slijten! Kijk even of je een aluminium poelie op de dynamo hebt zitten. Zo ja, even controleren of de groeven nog inorde zijn. Als de auto veel kilometers heeft gelopen is er best een kans dat dit een oorzaak kan zijn.jeroen83 schreef:Ok,
Wat heeft de km.stand met dit verhaal te maken, de distributie incl waterpomp etc is pas vervangen.
Groet
-
jeroen83
ja heb gisteravond de boel vervangen.
ging opzich wel, je moet wel wat flexibele handjes hebben om overal bij te kunnen
er zat een pinnetje op de spanner die je ruit moet trekken ALS HIJ EROP ZIT, anders kan je de riem bijna er niet meer op krijgen.
geen gekke dingen tegenkomen.
Setje kostte 83 euro dat zijn twee rollen en de riem. succes.
ging opzich wel, je moet wel wat flexibele handjes hebben om overal bij te kunnen
geen gekke dingen tegenkomen.
Setje kostte 83 euro dat zijn twee rollen en de riem. succes.
-
ApaX
Oke, dat heb ik niet gezien. Blokkeer je dan de spanner?jeroen83 schreef: er zat een pinnetje op de spanner die je ruit moet trekken ALS HIJ EROP ZIT, anders kan je de riem bijna er niet meer op krijgen.
-
jeroen83
Ik kreeg hem zo aangeleverd van de dealer, de spanner is dan inderdaad geblokeert. alleen is het wel een gedoe om dat pinnetje eruit te trekken wanneer de spanner op zijn plaats zit, maar als je de zwarte plaat weghaalt en een redelijke punttang hebt moet het wel lukken. succes inieder geval.
Groet
Groet
-
DieselMikey
heb je hier ook een fotootje van?jeroen83 schreef:Ik kreeg hem zo aangeleverd van de dealer, de spanner is dan inderdaad geblokeert. alleen is het wel een gedoe om dat pinnetje eruit te trekken wanneer de spanner op zijn plaats zit, maar als je de zwarte plaat weghaalt en een redelijke punttang hebt moet het wel lukken. succes inieder geval.
Groet
ben idd ook wel benieuwt. die van mij piept ook en wil hem ook wel vervangen.
~mike
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 2752 Weergaves
-
Laatste bericht door stijnstijn
-