MONO versterker of niet?

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Mr.Leo

MONO versterker of niet?

Bericht door Mr.Leo »

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje,

Een maat van mij zegt dat het altijd beter is om een woofer aan te sluiten op een mono blok.

Is dit waar? zo ja, in welk opzicht is dit beter dan?

Ik wou mijn audio een beetje verbeteren, had al een mooie woofer gezien van JL audio. zijn er mensen die ervaring hebben met de (goedkoperen) woofers van JL?

Alvast bedankt.
kanarie

Re: MONO versterker of niet?

Bericht door kanarie »

als je een monoblock gebruikt voor je sub, weet je iig zeker dat je het volle vermogen van je versterker kunt gebruiken voor je subwoofer en hoef je dus niet te verbruggen voor eventueel andere speakers. Verder weet ik niet of het echt beter is. je kan vast ook wel een versterker bruggen allen voor een subwoofer om het juiste aantal RMS wattage te behalen als deze daar gewoon voor geschikt is.
Mr.Leo

Bericht door Mr.Leo »

Bedankt voor je reactie :thumbsup:

Maar het heeft er dus verder niks mee te maken dat je met een monoblok een lagere toon ofzo kan halen.
kanarie

Bericht door kanarie »

voor zover ik weet niet, het kan wel helpen als je aardig wat kan regelen op je versterker , zoals low pass en high pass , en bass enz. verder heeft het natuurlijk ook mee te maken welke sub je er aan hangt
Didi

Bericht door Didi »

waarom zou een mono-blok lagere tonen kunnen halen dan een b.v. 2-kanaals versterker ??? :chinrub:

Versterker........
:idea:

deze versterkt alleen die tonen die hij ook krijgt aangeleverd via de rca-kabels of high-level input.

dus wat er in komt vanaf de Hu, kan er ook uit komen vanaf de versterker-uitgangen.
dit natuurlijk afhankelijk van de instellingen.
maar een versterker kan nooit tonen weergeven die hij niet binnen krijgt.
het is namelijk geen muziekbron.

het enige voordeel is dat een monoblok makkelijker is aftestellen dan een 2-kanaals versterker.
bij de 2-kanaals (die je dan moet bruggen) moeten namelijk beide gains ( Links en Rechts ) precies gelijk worden afgesteld , en dat vergt toch wel enige kennis en bezit van aparatuur.
Mr.Leo

Bericht door Mr.Leo »

Didi schreef:het enige voordeel is dat een monoblok makkelijker is aftestellen dan een 2-kanaals versterker.
bij de 2-kanaals (die je dan moet bruggen) moeten namelijk beide gains ( Links en Rechts ) precies gelijk worden afgesteld , en dat vergt toch wel enige kennis en bezit van aparatuur.
Kan je misschien wat meer uitleg geven? welke apparatuur heb ik daar voor nodig?
En wat gebeurt er als dit niet goed gebeurt?

Hieronder mijn versterker, welke dingen moet dan gelijk zetten??

Afbeelding
Didi

Bericht door Didi »

bij deze versterker heb je daar geen probleem mee.
input afstellen word automatisch mono signaal als je de Bass EQ. hebt aanstaan.

voor de rest zou ik kanaal 1+2 voor je compo gebruiken en dan freq-filter op 80Hz High Pass.( HP )
en kanaal 3+4 voor de sub. Freq-filter op 80 Hz Low-pass ( LP )

Bass boost zou ik uit laten staan als je hem afstelt.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

monoblok
Een mono versterker die bijvoorbeeld voor subwoofers gebruikt kan worden, wordt ook wel monoblok genoemd. Het voordeel van zo'n versterker is dat er een goede voeding inzit, geschikt voor zware belastingen. Ook gebruik je slechts één kanaal, dit in tegenstelling tot een gebrugde versterker, waarbij je twee kanalen samenvoegt tot één kanaal.
Het signaal moet dan als het ware door twee versterkers heen, wat o.a. meer vervorming en een lagere dempingsfactor tot gevolg heeft.
En als laatste voordeel zijn de uitgebreidere filtermogelijkheden, vooral gericht op sublaag. Subsonic (highpass vanaf ca. 15Hz), bassboost, bass-equalizing, basslevel-remote en steilere lowpass filters bijvoorbeeld. Ideaal voor het aansturen van DVC (dual voice coil) subwoofers.

bron: http://www.12vhifi.nl/versterkers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Vincent.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”