Air Intake op kleine motoren die performance VERLIES geeft ?
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Air Intake op kleine motoren die performance VERLIES geeft ?
Ok,
lang verhaal kort:
Ik was aan het rondkijken voor een pipercross viper kit voor de Clio (1.2 16v Dynamique) maar las op een gegeven moment dat voor kleine motors zoals 1.2, 1.4.... je beter af bent met enkel een andere luchtfilter te plaatsen, omdat een air intake performance VERLIES kan opleveren.
Iemand die hier wat over kan uitwijden / confirmeren ?
Cheers
lang verhaal kort:
Ik was aan het rondkijken voor een pipercross viper kit voor de Clio (1.2 16v Dynamique) maar las op een gegeven moment dat voor kleine motors zoals 1.2, 1.4.... je beter af bent met enkel een andere luchtfilter te plaatsen, omdat een air intake performance VERLIES kan opleveren.
Cheers
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Re: Air Intake op kleine motoren die performance VERLIES gee
Het lijkt me onwaarschijnlijk, net als de beoogde vermogens winst die je denkt te gaan halen. Je mag denk ik wel kritisch zijn naar de presetatie verbeteringen van een sportluchtfilter, het is rommelen in de marge. Als je het mooi vindt en je vindt het lekker klinken dan moet je het doen. Anders zou ik er geen stuiver aan uitgeven.Entity_Razer schreef:Ok,
lang verhaal kort:
Cheers
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
ik verwacht ook niet perse performance winst, en ben er nog niet uit of ik voor een andere luchtfilter of dergelijke zou gaan.
Ik besef al te goed dat een 1.2 16v ook maar dat is... een 1.2 ... maar als je voor het geluid / looks van het ding gaat wil je niet daar boven op nog performantie verliezen.
Op zijn minst performantie behouden zodat je niets wint, maar zeker ook niet verliest.
Ik besef al te goed dat een 1.2 16v ook maar dat is... een 1.2 ... maar als je voor het geluid / looks van het ding gaat wil je niet daar boven op nog performantie verliezen.
Op zijn minst performantie behouden zodat je niets wint, maar zeker ook niet verliest.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Vermogens verlies is onwaarschijnlijk. Het is nu eenmaal zo dat het inlaatkanaal voor de gasklep weinig tot geen invloed heeft op de prestatie van het motortje. Ik zie geen reden waarom je vermogen zou verliezen.Entity_Razer schreef: Op zijn minst performantie behouden zodat je niets wint, maar zeker ook niet verliest.
Laatst gewijzigd door ApaX op 11 jan 2011 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Contacteer:
Als je het filter verkeerd plaatst (en dat doen de meesten) en dus warme lucht gaat aanzuigen, dan heb je zeker vermogensverlies.
Daarom goed zorgen dat het filter koude lucht kan aanzuigen...
Groet, Age
Klopt, met koude lcuht hoef je iets minder compressie arbeid te leveren in de motor, en de dichtheid van de lucht is iets hoger. Of dat bij niet geblazen motoren nu zo heel veel uit gaat maken. Maar goed, als je toch bezig bent dan is het wel verstandig om te zorgen dat je koude lucht aanzuigt.Age schreef:Als je het filter verkeerd plaatst (en dat doen de meesten) en dus warme lucht gaat aanzuigen, dan heb je zeker vermogensverlies.
Als jij een filterkit koopt die beter kan "ademhalen" dan je orginele filter maak jij altijd vermogenswinst mits het goed gemonteerd is.
Meer lucht (zuurstof) in de motor betekent altijd een vermogenswinst, nu zal dit op een 1.2 inderdaad niet heel veel zijn. Ik heb bij mijn filtertje een afblaasbuis voor een droger gepakt en die helemaal naar onderen gedaan, hij komt ook onder het subframe uit waardoor ik dus de koudste lucht vang en ook nog de druk van de rijwind vang bij hogere snelheden.
Meer lucht (zuurstof) in de motor betekent altijd een vermogenswinst, nu zal dit op een 1.2 inderdaad niet heel veel zijn. Ik heb bij mijn filtertje een afblaasbuis voor een droger gepakt en die helemaal naar onderen gedaan, hij komt ook onder het subframe uit waardoor ik dus de koudste lucht vang en ook nog de druk van de rijwind vang bij hogere snelheden.
Helemaal waar. Maar om het in perspectief te plaatsen. Bij maximaal toerental is de stroomsnelheid van de lucht door de klepopening in de buurt van de geluidssnelheid. Een situatie die ook wel choked flow genoemd wordt, daarmee daalt het aanzuig rendement. De drukval over de kleppen is de grootste weerstand in het inlaatkanaal. Vandaar dat er ooit 16 kleppers zijnbedacht, en honda het V-tec systeem heeft gemaakt en dat BMW de valvetronic heeft ontwikkeld. Wellicht is er wat vermogens winst, maar als het zo eenvoudig was dan hadden alle fabrikanten het wel gedaan. Zonder structureel iets aan de motor te veranderen blijft het rommelen in de marge.WKB schreef:Als jij een filterkit koopt die beter kan "ademhalen" dan je orginele filter maak jij altijd vermogenswinst mits het goed gemonteerd is.
Heel bekend vanuit de race wereld. Ook dit is helaas niet zo zinvol voor straat gebruik. Bij 120 km/h haal je ongeveer 0.6% druk winst aan het begin van het inlaatkanaal. Of dit tot een meetbaar verschil gaat geven betwijfel ik. Dat het in de racerij wel zin heeft is omdat ze daar ook werkelijk snelheden bereik waar het zinvol is.WKB schreef: Ik heb bij mijn filtertje een afblaasbuis voor een droger gepakt en die helemaal naar onderen gedaan, hij komt ook onder het subframe uit waardoor ik dus de koudste lucht vang en ook nog de druk van de rijwind vang bij hogere snelheden.
Het is allemaal niet zo heel erg zinvol. Tenzij iemand mij kan laten zien dat het volumetrich rendement van de motor echt omhoog gaat. Op de K&N site wordt een hoop geschreven en gepraat, maar er staat nergens iets over het volumetrisch rendement van de motor. Kortom, mooi verhaal maar het is gebakken lucht.
Je moest is weten wat voor snelheiden ik bereikApaX schreef:Heel bekend vanuit de race wereld. Ook dit is helaas niet zo zinvol voor straat gebruik. Bij 120 km/h haal je ongeveer 0.6% druk winst aan het begin van het inlaatkanaal. Of dit tot een meetbaar verschil gaat geven betwijfel ik. Dat het in de racerij wel zin heeft is omdat ze daar ook werkelijk snelheden bereik waar het zinvol is.

Bovendien heb ik ook niet zown stom K&N kitje maar dit:
http://www.autopro.nl/www_autopro_nl/BM ... 2005-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar nogmaals bij een 1.6 merk je het verschil wel enigzins, en zeker qua geluid ga je er een stuk op vooruit. Die 0,6% druk winst heb je eigenlijk ook alleen als jij een inlaatbuis hebt met zo min mogelijk bochten en een gladde binnenkant. Denk dat er in mijn geval dan hooguit nog 0,3% overblijft.
- Mike (SkodaRS)
- Beheerteam
- Contacteer:
Ik had in men clio welke een 1.2 16V was een winst van 3 pk :P en dat kwam door het filter en het uitlaatsysteem 

Groet, Mike
Ben niet gek maar een onderzeeër!

Ben niet gek maar een onderzeeër!

Ik lees toch dat een paar soorten filters door elkaar heen gebruikt worden, dat geeft wat verwarring
voor een leek.
In principe zijn er grofweg 3 soorten filters:
- vervangings sportfilter, word ipv de originele gelegd, geeft minimale prestatiewinst, zorgt er wel voor
dat de koppelcurve vloeiender verloopt, daardoor loopt de motor iets soepeler.
- open sportfilter, deze word altijd zo direct mogenlijk op het gasklephuis geplaats, dit is de slechtste filter
die je kan vinden, deze geeft dus vermogensverlies doordat hij warme lucht onder de motorkap vandaan haalt,
in warme lucht zit minder zuurstof, het enige winst wat je krijgt is op geluid
- cold air-intake, deze haalt dus koude lucht van buiten, hiermee is dus wel een beetje winst mee te behalen,
maar zoals al eerder gemeld is dat meer op hoge toeren en snelheden.

voor een leek.
In principe zijn er grofweg 3 soorten filters:
- vervangings sportfilter, word ipv de originele gelegd, geeft minimale prestatiewinst, zorgt er wel voor
dat de koppelcurve vloeiender verloopt, daardoor loopt de motor iets soepeler.
- open sportfilter, deze word altijd zo direct mogenlijk op het gasklephuis geplaats, dit is de slechtste filter
die je kan vinden, deze geeft dus vermogensverlies doordat hij warme lucht onder de motorkap vandaan haalt,
in warme lucht zit minder zuurstof, het enige winst wat je krijgt is op geluid
- cold air-intake, deze haalt dus koude lucht van buiten, hiermee is dus wel een beetje winst mee te behalen,
maar zoals al eerder gemeld is dat meer op hoge toeren en snelheden.