Startproblemen Clio 1.6 16V 2000

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Cli(o)tje

Startproblemen Clio 1.6 16V 2000

Bericht door Cli(o)tje »

Dames en heren!

Had om eerlijk te zijn gehoopt nooit aan te hoeven melden op dit forum om een probleem voor te leggen, maar bij deze :p

Ik heb een clio uit 2000 met sinds kort startonderbreker problemen. Als ik wil starten blijft het startonderbreker lampje knipperen. Vroegâh deed ie het ook wel, maar als je toen het sleuteltje eruit haalde en er weer in stak deed ie het meestal weer. Nu moet je min 5 minuten sleutel eruit en weer indoen voor ie het weer doet, maar dit gaat ook volledig willekeurig. (soms helpt het zelfs om de verwarming uit te zetten of radio eruit halen (placebo? :mad: ))

Reservesleutel doet het ook niet, en sinds vandaag doet mijn centrale deurvergrendeling via de afstandsbediening het ook niet meer! (Toeval??)

De renault dealer had niet echt zin om ernaar te kijken en bood me gelijk een nieuwe sleutel aan van 170 euro, ook al zei ik dat de reservesleutel ook niet werkt :blabla:

Ikzelf zat te denken aan de contactring, maar nu met de CV problemen weet ik het ook niet meer. Weet iemand trouwens of zo een ringetje duur is en of ie makkelijk te installeren is (afgezien van het inlezen van de sleutels natuurlijk)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Startproblemen Clio 1.6 16V 2000

Bericht door Arjan »

Welke afstand bediening heb je? Radiofrequent of infrarood?

Heb je de batterijen onlangs nog vervangen in de sleutels? Als het signaal van de sleutel(s) goed is kan het inderdaad zijn dat de ringantenne in het contactslot het signaal niet goed oppakt, dan wel slecht doorgeeft naar de ECU. Draden en verbindingen controleren / schoonmaken.
Feit dat je af en toe wel kunt starten als je andere verbruikers (verwarming e.d.) uitzet kan ook duiden op een verminderde capaciteit van je accu. Hoewel dat niet voor de hand ligt, de startonderbreker heeft maar heel weinig nodig. Misschien ergens een slechte massaverbinding die storing geeft op het signaal.
Cli(o)tje

Bericht door Cli(o)tje »

Arjan schreef:Welke afstand bediening heb je? Radiofrequent of infrarood?

Heb je de batterijen onlangs nog vervangen in de sleutels? Als het signaal van de sleutel(s) goed is kan het inderdaad zijn dat de ringantenne in het contactslot het signaal niet goed oppakt, dan wel slecht doorgeeft naar de ECU. Draden en verbindingen controleren / schoonmaken.
Feit dat je af en toe wel kunt starten als je andere verbruikers (verwarming e.d.) uitzet kan ook duiden op een verminderde capaciteit van je accu. Hoewel dat niet voor de hand ligt, de startonderbreker heeft maar heel weinig nodig. Misschien ergens een slechte massaverbinding die storing geeft op het signaal.
Ik heb een radiofrequente afstandsbediening. Kan het zijn dat het startonderbrekersignaal niet goed verstuurd wordt bij een lege batterij, want de batterij in de reservesleutel is inderdaad ook helemaal op!
Cli(o)tje

Bericht door Cli(o)tje »

Nou uiteindelijk is dus de oplossing toch in de sleutel te vinden! Waar renault 180 vraagt voor een nieuwe sleutel, ben ik naar een goede sleutelmaker gegaan. Deze heeft het laatste beetje signaal uit de werkende sleutel gehaald en een nieuwe chip geprogrammeerd.
Deze chip heb ik vervolgens in het midden van de ring geplaatst om je contactslot. ( heb de ring er volledig vanaf gehaald omdat de chip echt precies in het midden moest zitten! )
Dit is wel weer het nadeel dat je auto door een persoontje welke goed is met een schroevendraaier is mee te nemen, maar dat is de afweging die je zelf moet maken!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”