Schade aan velg

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
joostbokern

Schade aan velg

Bericht door joostbokern »

Hey,

Met de kerstvakantie was ik naar Frankrijk, waar ze blijkbaar nog nooit enige spoedreparatie aan de weg hebben gepleegd. Wat tot gevolg had dat de weg er vol gaten zit door de vorst. En op een gegeven moment reed ik perongeluk door een best diep gat met ongeveer 40 kmh. Op dat moment heb ik ff snel naar de velg gekeken en toen bleek er niets mis. Maar toevallig zag ik vandaag dat er een deuk in zit, dit moet dus wel van dat gat zijn. Ik ben niet tegen stoeprandjes en dergelijken gereden.

Mijn vraag is of dit kwaad kan. De deuk is opzich niet heel groot zoals op de foto hieronder te zien is. En als ik hem laat richten, moet hij dan ook opnieuw gespoten worden?

Afbeelding
R27
über forummer
Contacteer:

Re: Schade aan velg

Bericht door R27 »

Als je 'm laat richten, moet ie ook opnieuw gespoten worden. De vraag is, heb je er last van, dwz heb je trillingen in het stuur, of spoorafwijking oid?

Zo niet, zou ik het fijn laten zitten.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
stefan_

Bericht door stefan_ »

Ik zou hem laten richten. Waarschijnlijk als je nu een trap tegen de band geeft (en dat hoeft niet eens hard te zijn), dan ontsnapt er al lucht... Is niet echt fijn :chinrub:
WKB

Bericht door WKB »

stefan_ schreef:Ik zou hem laten richten. Waarschijnlijk als je nu een trap tegen de band geeft (en dat hoeft niet eens hard te zijn), dan ontsnapt er al lucht... Is niet echt fijn :chinrub:
sowieso al enorm geluk dat de band er tijdens het rijden verder niet is afgelopen als ik het zo zie :lipssealed:

vraag me ook af of deze velg nog goed gericht kan worden zit wel erg dicht naast die spaak namelijk, misschien is het zelfs goedkoper om een nieuwe velg te halen aangezien hij daarna ook nog gespoten moet worden.
joostbokern

Ik merk niks tijdens het rijden. Ook tijdens de hele rit van Parijs naar Nijmegen niks gemerkt. Ik zal van de week eens de luchtdruk opmeten om te kijken of er veel lucht uit is. Maar als er geen lucht ontsnapt is het dan gevaarlijk om er mee door te rijden?
WKB

Bericht door WKB »

je loopt er altijd risico mee om door te rijden, de keuze is aan jou zelf zou ik gewoon kijken of je ergens een zelfde velg goedkoop kan krijgen en dan de band even overzetten.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Als je niets merkt, oppompen en doorrijden. Eventueel het wiel laten balanceren, en de komende tijd goed opletten of de band scheef afslijt.

Overigens is een andere velg kopen een goede optie!
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Ik persoonlijk zou een nieuwe velg kopen.. (Als ze nog te krijgen zijn..)
Banden/velgen/remmen/onderstel vind ik allemaal geen dingen waar je op moet bezuinigen/bij een mankement te lang mee door gaat rijden..

Maar goed de keuze is aan jou :thumbsup:
joostbokern

Ik zal de komende tijd eens op marktplaats kijken.
Hoe zit dat trouwens in Nederland, is de gemeente/provincie etc. aansprakelijk als je schade lijdt door gaten in de weg?
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

alleen als jij kunt aantonen dat et hun fout / schuld is dat jij schade hebt gemaakt / gekregen ...
DexterXL

Bericht door DexterXL »

In NL moet je direct stoppen waar jij de schade hebt opgelopen, gelijk zoveel mogenlijk foto's van maken
met herkenningspunten zodat ze kunnen zien dat het niet ergens anders is, volgens mij moest je dan ook
gelijk de politie bellen (o900-8844 en niet 112) en melden dat je schade hebt aan je auto door het wegdek,
dan staat het geregistreerd, mocht je niet meer door kunnen rijden dan kunnen ze ook een afsleep regelen,
maar dat weet ik niet zeker.
Zodra je alles hebt afgerond kan je naar huis, daar ga je dan de betreffende gemeente op de hoogte en aansprakelijk
stellen met alle bewijzen die je hebt, dan heb je de grootste kans van slagen, heb al vaker gehoord dat als je dit niet
doet, en je steld de gemeente op de hoogte van het voorval, dat dan binnen een paar uur het gat dicht is en je niks
meer kunt bewijzen....ook dat werkt goed :rolleyes3:
joostbokern

Ok, dan weet ik dat voor een volgende keer, die er hopelijk nooit zal zijn. In mijn geval is het extra moeilijk omdat het in Frankrijk was, en ik heb geen foto's van het gat. Dus ik denk dat ik er zelf voor moet opdraaien. Maarja ik ga voortaan voorzorgsmaatregelen treffen voordat ik daar nog een keer heen ga, die gaten zaten ook gewoon op de snelwegen. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, maar daar heeft de gemeente marne-la-vallée blijkbaar geen boodschap aan :P
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Het helpt ook als er al een eerdere melding van wegdekschade is, maar dat is moeilijk te bewijzen.
En idd: Als je ter plekke foto's hebt gemaakt zoals Dexter zegt kan je proberen de schade te verhalen.

In jouw geval, Frankrijk, heb je weing kans denk ik.

Wordt dus nu een nieuwe velg. Laat ook de band zelf nakijken. Met zo'n deuk in je velg is de bandwang flink gemangeld tussen velg en wegdek. Kan ook nog zijn dat de canvasgordel is beschdigd. Zie je niet, merk je niet. Kans op een klapband is echter vele malen groter.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Ook ik heb een geval als dit gehad, alleen dan nog tikje erger, de velg was gescheurd aan de rand. De band liep niet leeg, maar zat wel een dikke bobbel op (canvas beschadigd) koste me een nieuwe band en leverde me wel bijna 500 euro op door de claim die ik bij rijkswaterstaat heb neergelegd (in geval van snelwegen in NL) Inderdaad foto's maken en het daarvoor te downloaden formulier van de website rijkswaterstaat en invullen. Politie op de hoogte stellen is niet nodig (Als je veilig staat of door kunt rijden).
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
joostbokern

Jammer dat ik er niet eerder aan gedacht heb foto's te maken. Maarja ik ga binnenkort een keer de band eraf laten halen om te kijken of er geen scheuren in de velg zitten, en hoe de band eraan toe is. Helaas kan ik niet een exemplaar van mijn velg vinden, hopelijk verschijnt er binnenkort een keer eentje op marktplaats ofzo.
WKB

Bericht door WKB »

joostbokern schreef:Jammer dat ik er niet eerder aan gedacht heb foto's te maken. Maarja ik ga binnenkort een keer de band eraf laten halen om te kijken of er geen scheuren in de velg zitten, en hoe de band eraan toe is. Helaas kan ik niet een exemplaar van mijn velg vinden, hopelijk verschijnt er binnenkort een keer eentje op marktplaats ofzo.
Scheuren in de velg hoef je niet voor te kijken dan zou je band ook nooit opgepompt kunnen blijven. Band zou je voor de zekerheid wel kunnen checken maar denk dat er niet veel mis mee is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Exterieur (vraag & antwoord)”