Als iedereen nou is meehelpt? :o
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
je moet hem gewoon door dat rubber duwen en dan zie je hem vanzelf verschijnen.
ik ga mijn volgende kabel onder de auto doorleggen en dan bij het reservewiel een gat boren.
omdat deze kabel erg stug is.
groeten
ik ga mijn volgende kabel onder de auto doorleggen en dan bij het reservewiel een gat boren.
omdat deze kabel erg stug is.
groeten
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
zorg er dan wel voor dat je de kabel goed beschermt tegen beschadigingen.
en leg hem goed vast.
en leg hem goed vast.
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Gewoon een gat boren bij de bijrijderskant en klaar. Ik heb het gat net zo groot gemaakt als de kabel, die kreeg ik er met moeite doorheen getrokken en zit nu super goed vast en sluit het gat direct af.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
heb je wel een doorvoer rubber gebruikt ??
anders kan je kabel op den duur gewoon doorslijpen aan de rand van het geboorde gat.
met alle gevolgen van dien.
anders kan je kabel op den duur gewoon doorslijpen aan de rand van het geboorde gat.
met alle gevolgen van dien.
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Een maat van mij heeft 3* 50mm2 door een flexibele slang gemaakt onder de auto door. Ging achter zijn wielkast weer in achter de binnen kuip. Wil heel goed maar is best veel werk. Wat wij op mn werk doen voor de mobielofoons etc in de taxo is een trekveer gebruiken om kabels door de A stijl en het plafond van de auto te trekken. Zijn dus mogelijk heden zat om kabels te verbergen ook zonder gaten te boren.
Bij mijn clio 1 heb ikbij een van de pedalen in het rubber een gat gemaakt en in het plastic dopje wat er achter zat.
Een andere mogelijkheid die ik zag was door het spadbord en de deur zitten gaten in voor electrisch verstelbare spiegels etc. Hoef je alleen een gaatje te maken in je motorruimte.
Bij mijn clio 1 heb ikbij een van de pedalen in het rubber een gat gemaakt en in het plastic dopje wat er achter zat.
Een andere mogelijkheid die ik zag was door het spadbord en de deur zitten gaten in voor electrisch verstelbare spiegels etc. Hoef je alleen een gaatje te maken in je motorruimte.
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
de foto's van hoe ik het heb gedaan staan toch al bij mijn project-foto's.
dus even moeite doen en je kunt ze zelf vinden.
maar voor het gemak........
gat geboord aan bestuurders-kant achter ruitenwisser-motor.
wel een beetje op hoogte om eventueel ophopend water te vermijden.
voorzien van een wartel uit de elektro-wereld.

voedingskabel in snake-skin door de wartel naar binnen gebracht.
wartel aangedraaid en zo is het geheel waterdicht naar de binnenkant.

aan de binnen kant kom je achter het klokken paneel uit.

I did it my way.........
dus even moeite doen en je kunt ze zelf vinden.
maar voor het gemak........
gat geboord aan bestuurders-kant achter ruitenwisser-motor.
wel een beetje op hoogte om eventueel ophopend water te vermijden.
voorzien van een wartel uit de elektro-wereld.

voedingskabel in snake-skin door de wartel naar binnen gebracht.
wartel aangedraaid en zo is het geheel waterdicht naar de binnenkant.

aan de binnen kant kom je achter het klokken paneel uit.

I did it my way.........

Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Ag dat zit al dik een jaar zo en wat heeft zo'n kabel nou te lijden....Zit perfect zoDidi schreef:heb je wel een doorvoer rubber gebruikt ??
anders kan je kabel op den duur gewoon doorslijpen aan de rand van het geboorde gat.
met alle gevolgen van dien.

Hij zit klem en kan geen kant op

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
De kabel heeft niet zo veel te lijden maar de isolatie er om heen wel. het is een scherpe rand die tegen de isolatie laag schuurt/snijdt door de trillingen van de auto. Dus de KANS bestaat dat er een keer door gesneden wordt door de isolatie. En dan hebben de koper aderen dus contact met het metaal met alle gevolgen van dien.
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Klopt ja.
Had vroeger me kabel voor me verstekrers aan me veerpoot geknoopt met een tyreppie (wist toen niet dat dat ding bovenop op en neer ging
)
Op een gegeven moment dus geen bas meer. Bleek dus de isolatie van de kabel af te wezen en had dus kortsluiting gemaakt. Aangezien ik er een zekering tussen had zitten was het niet zo'n ramp.
(heb trouwens wel eens een filmpie gezien van zo'n kneus die voor een hoop geld audio in zijn auto had, alleen een zekeringetje van een paar euro bij de accu vond ik niet nodig blijkbaar
ging niet helemaal ... eigelijk helemaal niet
was beejte afgebrand)
Maar ... zou inderdaad wel een doorvoerrubber oid gebruiken. En/of zo'n wartel uit zo'n kabeldoos. Zit ook een rubbere ring zodat de invoer waterdicht is. Kan ook handig zijn mocht het op een plek zitten waar vocht bij kan komen.
Zal op zich niet zo'n vaart lopen met dat schuren maar denk ... als je toch bezig ben dan kan je net zo goed dat er ook tussen prakken. Zekerheid voor alles. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Beter voorkomen dan genezen.
Verder zou je er ook nog snakeskin omheen kunnen doen. Beschermt ook weer iet, en staat wat netter. Je zou er ook een mantel van een tuinkabel of coaxkabel omheen kunnen doen, das metaal (achtig).
Had vroeger me kabel voor me verstekrers aan me veerpoot geknoopt met een tyreppie (wist toen niet dat dat ding bovenop op en neer ging

Op een gegeven moment dus geen bas meer. Bleek dus de isolatie van de kabel af te wezen en had dus kortsluiting gemaakt. Aangezien ik er een zekering tussen had zitten was het niet zo'n ramp.
(heb trouwens wel eens een filmpie gezien van zo'n kneus die voor een hoop geld audio in zijn auto had, alleen een zekeringetje van een paar euro bij de accu vond ik niet nodig blijkbaar
ging niet helemaal ... eigelijk helemaal niet

Maar ... zou inderdaad wel een doorvoerrubber oid gebruiken. En/of zo'n wartel uit zo'n kabeldoos. Zit ook een rubbere ring zodat de invoer waterdicht is. Kan ook handig zijn mocht het op een plek zitten waar vocht bij kan komen.
Zal op zich niet zo'n vaart lopen met dat schuren maar denk ... als je toch bezig ben dan kan je net zo goed dat er ook tussen prakken. Zekerheid voor alles. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Beter voorkomen dan genezen.
Verder zou je er ook nog snakeskin omheen kunnen doen. Beschermt ook weer iet, en staat wat netter. Je zou er ook een mantel van een tuinkabel of coaxkabel omheen kunnen doen, das metaal (achtig).
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Jongens maak je niet druk om die kabel van mij, trillingen, kortsluiting....daar is echt geen sprake van. Die kabel zit hartstikke klem en kan geen kant op.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Ik heb wel degelijk een idee van wat er kan gebeuren
Ik begrijp de tips, maar als je de situatie ziet dan zul je ook zeggen dat er niets kan gebeuren. Ik ben puntje precies in alles wat ik doe. En echt geloof me....hier gebeurd niets mee
Misschien is het volgens het boekje niet de juiste manier.
En nu terug on topic graag


En nu terug on topic graag

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
ik heb een 35mm² kabel door mijn A-stijlen naar boven en dan naar achter op kabelhoudertjes, andere kant heb ik mijn speakerkabels voor versterker.
Massa versterker naast de reservewiel op een boutje(gesoldeerd)
2,5mm² kabels voor de deuren, aangesloten op de orginele deurstekker daarna met goldplated blokjes naar de radio.
goed geluid, weinig weerstand, goede massa, geen storing TOPPIE
Massa versterker naast de reservewiel op een boutje(gesoldeerd)
2,5mm² kabels voor de deuren, aangesloten op de orginele deurstekker daarna met goldplated blokjes naar de radio.
goed geluid, weinig weerstand, goede massa, geen storing TOPPIE

Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
@sj0ertum Ik maak me ook niet druk om je kabeltje hoor
't is jouw kabel dus ... je zal zelf wel het beste weten hoe het zit en of het kwaad kan.
en als het echt 'klem' zit dan zal het ook weinig kwaad kunnen.
als je zo'n pietje precies bent zoals je zegt dan zal je ongetwijfeld ook wel een zekering bij je accu hebben dus ... no problems.
Ik lees ook wel eens 'onder de auto door' maar ... is dat niet lastig ivm het ontwijken zegmaar van hete onderdelen zoals uitlaat en alles, en andere bewegende delen. Om maar te zwijgen van alle steen en troep wat er tegen aan kan komen ...
Heb wel eens gelezen over pijp enzo, in een vijverslang lijkt me dan wel handig(er) ivm flexibiliteit.

't is jouw kabel dus ... je zal zelf wel het beste weten hoe het zit en of het kwaad kan.
en als het echt 'klem' zit dan zal het ook weinig kwaad kunnen.
als je zo'n pietje precies bent zoals je zegt dan zal je ongetwijfeld ook wel een zekering bij je accu hebben dus ... no problems.
Ik lees ook wel eens 'onder de auto door' maar ... is dat niet lastig ivm het ontwijken zegmaar van hete onderdelen zoals uitlaat en alles, en andere bewegende delen. Om maar te zwijgen van alle steen en troep wat er tegen aan kan komen ...
Heb wel eens gelezen over pijp enzo, in een vijverslang lijkt me dan wel handig(er) ivm flexibiliteit.
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Preciesneonic schreef:@sj0ertum Ik maak me ook niet druk om je kabeltje hoor![]()
't is jouw kabel dus ... je zal zelf wel het beste weten hoe het zit en of het kwaad kan.
en als het echt 'klem' zit dan zal het ook weinig kwaad kunnen.
als je zo'n pietje precies bent zoals je zegt dan zal je ongetwijfeld ook wel een zekering bij je accu hebben dus ... no problems.

De kabel die vanuit mijn accu naar binnen loopt heeft inderdaad bij de accu een zekering en daarnaast heb ik als de kabel binnenkomt een 'verdeelstation' waar 2 Led blokjes met ieder 3 ledjes op aan zitten gesloten voor bij de voetjes, en vanuit daar gaat de voeding voor mijn versterker verder naar achteren. En in dat verdeelstationnetje zit ook nog eens een zekering. Zit dus wel goed

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
wat een verdeelstationnetjes zeg ...sj0ertum schreef:Preciesneonic schreef:@sj0ertum Ik maak me ook niet druk om je kabeltje hoor![]()
't is jouw kabel dus ... je zal zelf wel het beste weten hoe het zit en of het kwaad kan.
en als het echt 'klem' zit dan zal het ook weinig kwaad kunnen.
als je zo'n pietje precies bent zoals je zegt dan zal je ongetwijfeld ook wel een zekering bij je accu hebben dus ... no problems.Ik snap de 'bezorgdheid' en waardeer de tips hoor.
De kabel die vanuit mijn accu naar binnen loopt heeft inderdaad bij de accu een zekering en daarnaast heb ik als de kabel binnenkomt een 'verdeelstation' waar 2 Led blokjes met ieder 3 ledjes op aan zitten gesloten voor bij de voetjes, en vanuit daar gaat de voeding voor mijn versterker verder naar achteren. En in dat verdeelstationnetje zit ook nog eens een zekering. Zit dus wel goed

Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
fotootje ?... een 'verdeelstation' waar 2 Led blokjes met ieder 3 ledjes op aan zitten gesloten voor bij de voetjes ...

klinkt leuk
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
@ Marcel, het is maar eentje hoor 
@Neonic, ik zal vandeweek een foto maken. Aan de ene kant gaat gewoon je voeding er in.....en aan de andere kant komen er 2 uit

@Neonic, ik zal vandeweek een foto maken. Aan de ene kant gaat gewoon je voeding er in.....en aan de andere kant komen er 2 uit

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
@ sjoertum.
ik zou toch maar even de boel aanpassen.
als je een beetje een kabel hebt.
met een beetje vermogen erachter en je raakt zo'n groot massavlak als waar je kabel doorgaat. dan is het niet alleen je zekering die eruit klapt. zoals ik las zat ie achter je dashboard dat komt er op neer dat je hele dashboard eraf geblazen word als hij kortsluiting maakt.
je krijgt dan gewoon een explosie.
groeten.
ik zou toch maar even de boel aanpassen.
als je een beetje een kabel hebt.
met een beetje vermogen erachter en je raakt zo'n groot massavlak als waar je kabel doorgaat. dan is het niet alleen je zekering die eruit klapt. zoals ik las zat ie achter je dashboard dat komt er op neer dat je hele dashboard eraf geblazen word als hij kortsluiting maakt.
je krijgt dan gewoon een explosie.
groeten.
- Gijs
- Oud-beheerder
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 02 dec 2009 22:33
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Volgens mij zijn we het station "De kabel van Sjoerd" wel gepasseerd..
Zullen we weer verder gaan waar het onderwerp over ging! Danku!
Zullen we weer verder gaan waar het onderwerp over ging! Danku!
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Dankjewel Gijs
En als er in Kaatsheuvel een auto ontploft zijn jullie de eerste die het weten

En als er in Kaatsheuvel een auto ontploft zijn jullie de eerste die het weten

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
prima ...
ik ga de kabel onder de auto doorleggen.
ik weet alleen nog niet precies hoe :P
groetjes
ik ga de kabel onder de auto doorleggen.
ik weet alleen nog niet precies hoe :P
groetjes
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Jerox schreef:ik weet alleen nog niet precies hoe...
wat dacht je van met je handen ??


jaaaj .... zeg et maar .. ben weer lief




Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Waarom onderdoor als je veel beter binnendoor kan gaan? Binnenin de auto ligt ie ook veel beter beschermt.Jerox schreef:prima ...
ik ga de kabel onder de auto doorleggen.
ik weet alleen nog niet precies hoe :P
groetjes

Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
Jaa precies, misschien knaagt er wel een rat aan.....met alle gevolgen van dien 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Als iedereen nou is meehelpt? :o
waar die voedings-kabel loopt is eigenlijk niet zo heel interessant, maar mijn tip is alleen ........
mits onder de auto, bescherm hem dan goed.
denk alleen maar eens aan het weer van de afgelopen weken. en je ziet echt niet wat er onder die verdomde sneeuw ligt.
mits onder de auto, bescherm hem dan goed.
denk alleen maar eens aan het weer van de afgelopen weken. en je ziet echt niet wat er onder die verdomde sneeuw ligt.
