sub

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Erik344

sub

Bericht door Erik344 »

hallo forumleden ik heb een vraag.
ik heb een dubbelspoels sub hoe kan ik die het beste aansluiten ik heb gehoord dat ik de +op de + en de -op de- op de sub moet aansluiten en dan op mijn versteker (gebrugd) aansluiten klopt dit
graag jullie mening

Grt Erik
Jeff 16V

Re: sub

Bericht door Jeff 16V »

hoeveel kanaals versterker?

bij dubbel spoels is het vaak beter elke spoel op een eigen kanaal te zetten :thumbsup:
Erik344

Bericht door Erik344 »

4 kanaals ok maar hoe zo dan ik ben blond :)
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

geen id, heb ik ook maar van Marcel gehoord :smash: :laugh4:

en ik ben niet eens blond :oops:
Erik344

Bericht door Erik344 »

haha ok ik kijk wel wat voor een andtwoorden ik krijg.
dus heren brand los :worship:
ApaX

Bericht door ApaX »

Erik344 schreef:hallo forumleden ik heb een vraag.
ik heb een dubbelspoels sub hoe kan ik die het beste aansluiten ik heb gehoord dat ik de +op de + en de -op de- op de sub moet aansluiten en dan op mijn versteker (gebrugd) aansluiten klopt dit
graag jullie mening

Grt Erik
Je kan vanalles kiezen, zolang je maar bewust bent van de keuze die je maakt.

Je kan beide spoelen parrallel zetten (zoals je voorsteld). Je moet er dan wel rekening mee houden dat de impedantie van de spoel 2 keer lager is. Je moet wel een versterker hebben die deze lage impedantie aan kan. In veel gevallen is het dan nuttig om een stereo versterker te pakken die elk 1 van de twee spoelen aanstuurt. Het hangt dus af van de impedantie van de versterker.

Je moet vervolgens rekening houden met het feit dat de speaker ontwerp parameters veranderen. Op het moment dat je er voor kiest om de spoelen parralel te plaatsen (of in serie of je sluit een enekele aan) dan moet je een andere kast hebben.

Stap 1 is dus: ontwerp een kast, kies gesloten, open of PR.
Stap 2: Kies een versterker.
Erik344

Bericht door Erik344 »

ok bedankt voor je reaktie.
de versteker is 4 kanaals dus als ik de 2 spoelen op channel 1 en channel 2 zou aansluiten zou de versteker het houden dan ?
hier wat tech spec van de versterker:

Versterker mac Audio red Attack 4800 (4x120 = 480 Watt) hoog vermogen,
Overbrugbaar 2x120/1x240 Watt (3 kanaals) of 2x240W (2 kanaals) mogelijk.
Specs:
4x40RMS @ 4ohm
4x55RMS @ 2ohm
2x 115RMS @ 4ohm
SNR >100db
THD > 0.05%
30A fused
Gold Plated Terminal
Built in hi&low pass xover
Short circuit and overheat protection
High level input and bridgable

de sub zit in een gesloten kist en 1200 watt piek.hoop zo voldoende info heb gegeven.

Erik
Didi

Bericht door Didi »

Het handboek voor de car-hifi :thumbsup: ;

http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

daar kun je alles vinden over het aansluiten van Subjes.
Erik344

Bericht door Erik344 »

ok bedankt maar daar wordt ik niet veelwijzer van graag hulp
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik vermoed dat de speaker een 4 ohms speaker is. In dat geval kun je voor het beste rendement de versterker instellen op 2x115 watt @ 4 ohm, en vervolgens elke spoel van de speaker aansluiten op apart kanaal van de versterker. Of het ontwerp van de kast dan ook nog klopt weet ik niet.
martin121

Bericht door martin121 »

Je kan op een 4 kanaals versterker niet zomaar een sub aansluiten door de versterker mono te schakelen,en dan vervolgens de spoelen op de front en rear aansluiten.Mocht je dit willen doen moet je de kanalen afstellen met een multie meter.Ze moeten dan precies evenveel wat krijgen,anders is je sub zo kapot.Ik zou gewoon ++ -- aansluiten op de rear en je versterker op 2 ohm laten spelen.Mits de spoelen 4 ohm zijn.De meeste versterkers kunnen wel op 2 ohm spelen.
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef:Je kan op een 4 kanaals versterker niet zomaar een sub aansluiten door de versterker mono te schakelen,en dan vervolgens de spoelen op de front en rear aansluiten.Mocht je dit willen doen moet je de kanalen afstellen met een multie meter.Ze moeten dan precies evenveel wat krijgen,anders is je sub zo kapot.Ik zou gewoon ++ -- aansluiten op de rear en je versterker op 2 ohm laten spelen.Mits de spoelen 4 ohm zijn.De meeste versterkers kunnen wel op 2 ohm spelen.
Ik snap niet helemaal waarom je je sub op zou blazen? Een te lage impedantie aan een versterker hangen is echter vragen om problemen. Voor je het in de gaten hebt heb je je versterker opgeblazen (tenzij het uitdrukkelijk ontworpen is om zulke lasten aan te kunnen).

@ Topic starter, geef anders is wat meer informatie van de woofer. een 2x 115 watt versterker lijkt wel een aardige mis match met een woofer die 1200 watt kan weghappen. Vraag 1: wat is de impedantie van de speaker? (per spoel)
martin121

Bericht door martin121 »

ApaX schreef:
martin121 schreef:Je kan op een 4 kanaals versterker niet zomaar een sub aansluiten door de versterker mono te schakelen,en dan vervolgens de spoelen op de front en rear aansluiten.Mocht je dit willen doen moet je de kanalen afstellen met een multie meter.Ze moeten dan precies evenveel wat krijgen,anders is je sub zo kapot.Ik zou gewoon ++ -- aansluiten op de rear en je versterker op 2 ohm laten spelen.Mits de spoelen 4 ohm zijn.De meeste versterkers kunnen wel op 2 ohm spelen.
Ik snap niet helemaal waarom je je sub op zou blazen? Een te lage impedantie aan een versterker hangen is echter vragen om problemen. Voor je het in de gaten hebt heb je je versterker opgeblazen (tenzij het uitdrukkelijk ontworpen is om zulke lasten aan te kunnen).

@ Topic starter, geef anders is wat meer informatie van de woofer. een 2x 115 watt versterker lijkt wel een aardige mis match met een woofer die 1200 watt kan weghappen. Vraag 1: wat is de impedantie van de speaker? (per spoel)
Als je een dubbel spoels sub op een 4 kanaals versterker aansluit en op de front mono aansluit en de andere aan de rear mono moet je de versterker zo afstellen dat elke spoel evenveel watt krijgt.Anders is het heel snel einde sub.Teminste als je een 4 kanaals versterker 2x mono wil gebruiken
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef:
Als je een dubbel spoels sub op een 4 kanaals versterker aansluit en op de front mono aansluit en de andere aan de rear mono moet je de versterker zo afstellen dat elke spoel evenveel watt krijgt.Anders is het heel snel einde sub.Teminste als je een 4 kanaals versterker 2x mono wil gebruiken
Dit heb je al gezegt, maar ik begrijp niet waarom je in dat geval je sub op zou blazen! Hij zegt dat je de versterker kan schakelen in een 2x 115 watt output mode. Ik beschouw dat gewoon als een stereo versteker met 115 watt per kanaal. Op ieder kanaal kan ik 1 spoel aansluiten. Het is me dus niet duidelijk waarom je zegt dat je dan je sub op gaat blazen.
martin121

Bericht door martin121 »

ApaX schreef:
martin121 schreef:
Dit heb je al gezegt, maar ik begrijp niet waarom je in dat geval je sub op zou blazen! Hij zegt dat je de versterker kan schakelen in een 2x 115 watt output mode. Ik beschouw dat gewoon als een stereo versteker met 115 watt per kanaal. Op ieder kanaal kan ik 1 spoel aansluiten. Het is me dus niet duidelijk waarom je zegt dat je dan je sub op gaat blazen.
De spoel van de sub gaat scheef trekken,en gaat aanlopen omdat je gain nooit gelijk kan zetten krijgt de front en rear uitgangen verschillende wattage s.En dit komt nogal precies.
Dit is dus zeer slecht en gaat ie kapot,of je moet de versterker met een scoop of multie meter afstellen zodat ze precies gelijke vermogen geven.Je hebt namelijk 2x een gain ( front en rear )
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef: De spoel van de sub gaat scheef trekken,en gaat aanlopen omdat je gain nooit gelijk kan zetten krijgt de front en rear uitgangen verschillende wattage s.En dit komt nogal precies.
Het scheeft trekken gebeurt gewoon niet. Ten eerste is de opgewekte kracht van beide spoelen axiaal. De richting van de kracht is afhankelijk van de richting van het magnetisch veld van de magneet en de richting van de stroom. Of ik de spoelen nu met precies hetzelfde vermogen aanstuur of niet heeft niks te maken met de richting van de kracht. Van scheeft trekken is geen sprake, in iedergeval niet meer dan dat hij normaal al scheef trekt.

In het allerslechste geval dat ik op de ene spoel een signaal aanbreng dat precies het tegenovergestelde is van het andere is er nog niks aan de hand. De ene spoel wekt een magnetisch veld op, en de andere breekt dat af. De netto resulterende kracht op de spoeldrager is 0, hij doet dus niks (superpositie beginsel)!

Het enige nadeel daarvan is dat je geen akoestische last hebt, dus al het vermogen ben je om aan het zetten in warmte. Gelukkig zet je normaal gesproken al 99.5% van de electrische energie om in warmte, dus dat beetje extra maakt ook niet zoveel uit.

martin121 schreef: Dit is dus zeer slecht en gaat ie kapot,of je moet de versterker met een scoop of multie meter afstellen zodat ze precies gelijke vermogen geven.Je hebt namelijk 2x een gain ( front en rear )
Ik begrijp dus nogsteeds niet waarom hij stuk zou gaan. Nogmaals, een 115 watt versterktje aan een woofer hangen met een nominaal vermogen van 1200 watt en daar een 2 ohm last van maken. De versterker moet dan stromen gaan lever die tegen het absurde aanliggen.
martin121

Bericht door martin121 »

Mischien word het zo wat duidelijker en leer je nog wat

Waarom niet zomaar aansluiten en dat je rekening moet hoeden met bepaalde dingen en niet denken het maakt niet uit

Dit omdat er meestal gezegd wordt dat het zonder probleem kan als je beide kanten maar hetzelfde afstelt. Maar ik denk dat er dan iets over het hoofd gezien wordt (of vergeten te zeggen). Dat vind ik van dusdanig belang dat ik het er meestal maar in HOOFDLETTERS achteraan roep.

Daarom bij deze even de volledige uitleg

Als jij je kanalen af gaat stellen met een multimeter, dan doe je dit met een testsignaal. Het signaal dat je daarvoor gebruikt zal normaliter mono zijn. Ofwel op zowel links als rechts wordt het zelfde signaal gezet. Tot zover niks aan de hand; links gaat via de linker RCA naar je versterker en komt versterkt op Spoel A van je sub. Rechts gaat via rechter rca naar je versterker en komt versterkt op spoel B van je sub.
Vervolgens doe je erg je best om je versterker zo in te stellen dat je zowel op het kanaal van spoel A, als op het kanaal van spoel B exact dezelfde uitgangsspanning meet.

Echter muziek bestaat niet uit een mono signaal, dit is verdeeld over links en rechts (stereo). Dit wil dus zeggen dat er verschillende signalen over je linker en rechter rca lopen. Hoe je net ook je best hebt gedaan om beide uitgangen het zelfde af te stellen, het klopt nu niet meer!

Zolang de signalen alleen in grootte van elkaar verschillen (maar wel alle2 dezelfde kant op willen) is dit niet zo heel erg (je sub zal misschien wat minder hard gaan).
MAARRRR het kan ook zijn dat het linker en rechter kanaal in fase met elkaar verschillen of verschuiven. Dan wordt het al wat vervelender. Je ene spoel wil dan net iets later naar voren/ achter dan de ander (dit zal je vooral merken in de strakheid).

Echt brak wordt het als links en rechts in tegenfase zijn. Dit wil zeggen dat het rechter kanaal precies omgekeerd is aan het linker kanaal. Dit zal in de praktijk (muziek) waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar als je een keer een test cd`tje gaat luisteren....:

track... : "50 Hz. In phase" BURB... prima

volgende track

track... : "50 Hz. Out of phase".............. (je hoort niks, schroeft volume nog wat omhoog... hoort nog niks...maar ineens ruik je wel wat!!!)

Je ene spoel wilde vooruit en je andere spoel wilde achteruit. Gevolg is dat je conus stil blijft staan. Dit zullen je spoelen niet zo leuk vinden, want ze krijgen geen koeling (en zullen hoogst waarschijnlijk doorfikken).
Buiten dat zouden er misschien ook nog wel andere rare dingen kunnen gebeuren bij tegengestelde krachten. Ik weet`t niet, maar je kan denken aan wikkelingen die spontaan losschieten etc.

Maar ja als het niet uitmaakt volgens jou
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef: Als jij je kanalen af gaat stellen met een multimeter, dan doe je dit met een testsignaal. Het signaal dat je daarvoor gebruikt zal normaliter mono zijn. Ofwel op zowel links als rechts wordt het zelfde signaal gezet. Tot zover niks aan de hand; links gaat via de linker RCA naar je versterker en komt versterkt op Spoel A van je sub. Rechts gaat via rechter rca naar je versterker en komt versterkt op spoel B van je sub.
Vervolgens doe je erg je best om je versterker zo in te stellen dat je zowel op het kanaal van spoel A, als op het kanaal van spoel B exact dezelfde uitgangsspanning meet.

Echter muziek bestaat niet uit een mono signaal, dit is verdeeld over links en rechts (stereo). Dit wil dus zeggen dat er verschillende signalen over je linker en rechter rca lopen. Hoe je net ook je best hebt gedaan om beide uitgangen het zelfde af te stellen, het klopt nu niet meer!
Ik begrijp nogsteeds waar de drang vandaan komt om de zaak "af te stellen". Waarom moet de ene spoel precies het zelfde vermogen leveren? Dat is me echt totaal onduidelijk. In je uitleg geef je daar ook geen reden voor om dat te doen. Als ik een analoog voorbeeld mag geven waarom het ook niet zo hoeft te zijn: een tandem. Op een tandem hoef je toch ook niet allebij even hard te trappen? Dat is hier echt precies hetzelfde.
martin121 schreef: Zolang de signalen alleen in grootte van elkaar verschillen (maar wel alle2 dezelfde kant op willen) is dit niet zo heel erg (je sub zal misschien wat minder hard gaan).
MAARRRR het kan ook zijn dat het linker en rechter kanaal in fase met elkaar verschillen of verschuiven. Dan wordt het al wat vervelender. Je ene spoel wil dan net iets later naar voren/ achter dan de ander (dit zal je vooral merken in de strakheid).

Dat kan toch niet slecht zijn, het ding is er voor gemaakt om heel snel van richting te veranderen.
martin121 schreef: Echt brak wordt het als links en rechts in tegenfase zijn. Dit wil zeggen dat het rechter kanaal precies omgekeerd is aan het linker kanaal. Dit zal in de praktijk (muziek) waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar als je een keer een test cd`tje gaat luisteren....:

volgende track

track... : "50 Hz. Out of phase".............. (je hoort niks, schroeft volume nog wat omhoog... hoort nog niks...maar ineens ruik je wel wat!!!)
Dit is inderaad de aller slechste situatie, je stopt er een hoop vermogen in en je haalt er niks uit, wel zonde van je geld. Echter: het rendement van een speaker is gemiddeld genomen zo'n 1% Dat wil zeggen dat je per 100 watt 99 watt aan warmte aan het verstoken bent, daar zijn ze dus ook op gemaakt. Als ik de zaak in tegenfase aansluit zakt het rendement naar 0%, dan moet ik wel geteld 1 watt aan vermogen extra verstoken. Dat is niet de oorzaak dat je wat gaat ruiken. Het feit dat je wat gaat ruiken is dat je de knop van de versterker zover open gaat draaien dat je er velen maal het nominaal maximum er door gaat sturen.
martin121 schreef: Je ene spoel wilde vooruit en je andere spoel wilde achteruit. Gevolg is dat je conus stil blijft staan. Dit zullen je spoelen niet zo leuk vinden, want ze krijgen geen koeling (en zullen hoogst waarschijnlijk doorfikken).
Buiten dat zouden er misschien ook nog wel andere rare dingen kunnen gebeuren bij tegengestelde krachten. Ik weet`t niet, maar je kan denken aan wikkelingen die spontaan losschieten etc.
Wederom, koeling is waarschijnlijk geen probleem, tenzij je er zelf voor kiest om hem extreem te belasten. Wat ik al eerder zeg, de spoelen wekken geen kracht op als ze in tegen fase worden aangestuurd. Als ik stroom stuur door een draad krijg je rond om die draad een magnetisch veld (rechterhand regel). Leg ik daar een draad naast en stuur de stroom de andere kant op, dan probeert hij een magnetisch veld te maken dat precies de andere richting op staat. Het netto magneetveld is dus 0. Geen magneetveld, geen kracht, geen beweging, geen probleem.
martin121 schreef: Maar ja als het niet uitmaakt volgens jou
[/quote]

Om je maar uit de droom te helpen. Visaton bouwt home hifi woofers al jaren op deze manier!
http://www.visaton.de/bilder/weichen/gr ... osub_w.gif" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Op wikipedia staan overigens wel wat leuke stukjes over spoelen, zelfinductie en magnetische velden. In feite alles dat je moet weten over het gedrag van een spoel in een magnetischveld.
martin121

Bericht door martin121 »

[/quote]

Ik begrijp nogsteeds waar de drang vandaan komt om de zaak "af te stellen". Waarom moet de ene spoel precies het zelfde vermogen leveren? Dat is me echt totaal onduidelijk. In je uitleg geef je daar ook geen reden voor om dat te doen. Als ik een analoog voorbeeld mag geven waarom het ook niet zo hoeft te zijn: een tandem. Op een tandem hoef je toch ook niet allebij even hard te trappen? Dat is hier echt precies hetzelfde.

Om dat je het optimale geluid uit je sub wil halen.
Dit is hetzelfde als waarom tune je een auto als je niet harder als 30 durft te rijden
martin121 schreef: Zolang de signalen alleen in grootte van elkaar verschillen (maar wel alle2 dezelfde kant op willen) is dit niet zo heel erg (je sub zal misschien wat minder hard gaan).

Dat kan toch niet slecht zijn, het ding is er voor gemaakt om heel snel van richting te veranderen.

Daar kom je dan vanzelf wel achter dat dit WEL kwaad kan,maar dan is het al te laat voor je
martin121 schreef: Echt brak wordt het als links en rechts in tegenfase zijn. Dit wil zeggen dat het rechter kanaal precies omgekeerd is aan het linker kanaal. Dit zal in de praktijk (muziek) waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar als je een keer een test cd`tje gaat luisteren....:

volgende track

Dit is inderaad de aller slechste situatie, je stopt er een hoop vermogen in en je haalt er niks uit, wel zonde van je geld. Echter: het rendement van een speaker is gemiddeld genomen zo'n 1% Dat wil zeggen dat je per 100 watt 99 watt aan warmte aan het verstoken bent, daar zijn ze dus ook op gemaakt. Als ik de zaak in tegenfase aansluit zakt het rendement naar 0%, dan moet ik wel geteld 1 watt aan vermogen extra verstoken. Dat is niet de oorzaak dat je wat gaat ruiken. Het feit dat je wat gaat ruiken is dat je de knop van de versterker zover open gaat draaien dat je er velen maal het nominaal maximum er door gaat sturen.

Tja je spoelen krijgen dan absoluut geen koeling dit is funest voor je woofer,weet je wel hoe heet de spoelen dan worden,en is het snel einde oefening voor je.

martin121 schreef:quote]

Wederom, koeling is waarschijnlijk geen probleem, tenzij je er zelf voor kiest om hem extreem te belasten. Wat ik al eerder zeg, de spoelen wekken geen kracht op als ze in tegen fase worden aangestuurd. Als ik stroom stuur door een draad krijg je rond om die draad een magnetisch veld (rechterhand regel). Leg ik daar een draad naast en stuur de stroom de andere kant op, dan probeert hij een magnetisch veld te maken dat precies de andere richting op staat. Het netto magneetveld is dus 0. Geen magneetveld, geen kracht, geen beweging, geen probleem.

geen probleem ??????????????????
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... C_ID=50525" onclick="window.open(this.href);return false;

martin121 schreef: Maar ja als het niet uitmaakt volgens jou
Om je maar uit de droom te helpen. Visaton bouwt home hifi woofers al jaren op deze manier!
http://www.visaton.de/bilder/weichen/gr ... osub_w.gif" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

[/quote]

Tja renault maakt ook al 10 tallen jaren auto s,en ze gaan nog steeds kapot hoor
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef: Daar kom je dan vanzelf wel achter dat dit WEL kwaad kan,maar dan is het al te laat voor je
Doot het in hoofdletters te schrijven is het niet ineens een waarheid.

martin121 schreef: Tja je spoelen krijgen dan absoluut geen koeling dit is funest voor je woofer,weet je wel hoe heet de spoelen dan worden,en is het snel einde oefening voor je.
Ik geef toe dat als de spoelen niet bewegen dat de koeling minder is. Echter zoals gezegt, het relatieve verschil in vermogen dat in warmte moet worden omgezet in het slechste geval is maar 1% meer dan in het beste geval. Het kan gewoon niet zo zijn dat dat een probleem gaat zij.

martin121 schreef: geen probleem ??????????????????
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... C_ID=50525" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Nope, geen probleem. Het probleem is dat iedereen er kansloos veel vermogen door probeert te pompen, iedereen met een 600 watt woofer en een versterker van 1.5 kW. Dan gaat het inderdaad een keer kapot.

De inductie spanning van een spoel is gedefineerd als: Vc=-N*dFlux/dt. Als ik met een andere spoel dat magneetveld afbreek dan is de inductie spanning nul en gedraagt hij zich als een zuivere ohmse weerstand. Het vermogen dat je in die spoel verstookt in nauwelijks meer dan in een normale situatie. De door mij voorgestelde manier is geen oorzaak van oververhitting!

martin121 schreef: Tja renault maakt ook al 10 tallen jaren auto s,en ze gaan nog steeds kapot hoor
Dingen gaan nu eenmaal een keer kapot, dat wil niet zeggen dat dat meteen het gevolg is van het advies van de fabrikant.

Het is opzich grappig dat je het eerst had over het scheef trekken van de spoel en dat het nu gaat over oververhitting.
martin121

Bericht door martin121 »

Nou waarom zeggen ze dan overal goed afregelen zomaar wat voorbeelden

lees de reactie van dejos
http://forum.cleaned.be/lofiversion/ind ... 32024.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

2 versterkers 1 sub is hetzelfe als een 4 kanaals 2xmono
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=73398" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

volgende lees de 4 de reactie
http://cartuningforum.com/forum/viewtop ... b0fa676070" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo zijn er nog wel meer die dit zeggen
ik heb al vaak caraudio ingebouwd voor een maat in de avond uren,die een inbouw center had.En heb dus ook regelmatig gezien dat er een dvc sub aangesloten op een 4 kanaals versterker defect was door het slecht afregelen van de versterker.
Of dat ze niet 2x linker of rechter ingang hadden gebruikt.
Dit werd altijd zo afgeregeld met een 4 kanaals versterker of als je 2 versterkers op 1 dvc sub werd aangesloten.
Maar ja ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt.

Maar je mag gerust eens een inbouw center binnen lopen met de vraag,
Ik heb een dvc sub en een 4 kanaals amp wat gebeurt er als ik de amp 2x mono schakel en het linker en rechter kanaal aansluit op de amp,en op elk kanaal een spoel aansluit.Zonder hem af te stellen met een scoop of multiemeter
ApaX

Bericht door ApaX »

martin121 schreef:Nou waarom zeggen ze dan overal goed afregelen zomaar wat voorbeelden
Omdat iedereen een versterker adviseerd met 2 keer het nominal vermogen van wat de woofer hebben kan. Als de versterker niet over beide uitgangen ongeveer de zelfde spanning uistuurt dan brand je inderdaad de zaak door. Dit ligt meer aan het feit dat je de woofer simpelweg zwaar aan het overbelasten bent. Voor het rendement is het wel zinvol om het ongeveer goed te hebben, heel kritisch is het niet.

Je kunt je dus afvragen waarom die woofers doorbranden, is dat de manier van aansluiten of het gebruik.
martin121 schreef: Maar je mag gerust eens een inbouw center binnen lopen met de vraag,
Ik heb een dvc sub en een 4 kanaals amp wat gebeurt er als ik de amp 2x mono schakel en het linker en rechter kanaal aansluit op de amp,en op elk kanaal een spoel aansluit.Zonder hem af te stellen met een scoop of multiemeter
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”