waarschuwingslampje 1.4 16V 2004

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
romkje

waarschuwingslampje 1.4 16V 2004

Bericht door romkje »

Ik ben zeker technisch( ja, ben een vrouw, en rij reeds 30 jaar Clio)) niet onderlegd, maar heb wel een probleem. Misschien helpen jullie mij opweg.
Ik kocht mijn laatste Clio met 20.000 op de teller. Na 1 jaar rijden, steeds, zeker 3x per jaar, brand waarschuwingslampje. Na bezoek garage is er steeds iets kapot wat te maken heeft met catalisator)sondes, bougies, en weet ik wat allemaal meer).
Elke keer denk ik dat dit wel het laatste euvel zal zijn, maar het verrast me steeds opnieuw. Nu dit jaar ook al 2x, en sinds vorige week brand wederom het lampje.
Ik ga steeds ( al 30 jaar) naar dezelfde garage (vakgarage). Is dit normaal voor dit soort Clio;s? ( 50.000 km gereden) Wat moet ik hiermee? Hebben jullie een goed advies? Ik ben echt geen blije rijdster meer.
bvd.
groet,
Romkje.
DexterXL

Re: waarschuwingslampje 1.4 16V 2004

Bericht door DexterXL »

Advies in dit geval is zeer lastig, want er kan via internet niet gezien worden of de garage zijn werk goed doet
en of de Clio elke keer dezelfde storing heeft, het is wel hetzelfde lampje, maar dat is een universele indicator
dat er wat mis is met de auto....dus dat blijft gokken.

In dit geval is het een vetrouwenskwestie, vertouw je de garage...dan daar lekker blijven komen, anders eens
naar een andere garage gaan voor een second opinion.
Vetrouw je de auto niet of ben je hem zat, en kan het financieel, dan inruilen op wat anders :wink:
romkje

Bericht door romkje »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wel vertrouwen in mijn garage. Maar het is geen officiele renault garage. Ik weet niet of dit veel verschil uitmaakt, behalve de nog hogere prijzen. Misschien heeft een officiele Renault Garage meer geavanceerd apparatuur.
Wat betreft het waarschuwinglampje is het niet 1 van de lampjes tussen de toerenteller en snelheidsmeter zit, het is een lampje wat geel-oranje brand rechts van de snelheidsmeter.
Het is in mijn ogen niet normaal dat ik zo vaak meleur heb met zo'n betrekkelijk jonge auto. Mijn garage gaf als argument dat ik te vaak te korte afstanden rijdt.
Wat moet ik met dit argument?
bvd.
Romkje.
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Afbeelding

Welk lampje bedoel je nu precies??

En wat betreft de uitspraak van de garage......
tsjaa, als je echt alleen maar korte ritjes maakt, dus onder de 10km,
dan krijgt de motor geen kans om op bedrijfstemperatuur, met alle gevolgen van dien,
het vocht wat in de olie zit kan niet verdampen, de vervuiling die vrijkomt bij de verbranding
blijft inwendig "plakken" in de katalysator en sensoren.
Zodra de motor wel goed heet word, dan kan dit makkelijker eruit branden, alleen als de vervuiling
er al langere tijd inzit, dan koekt dit aan en zal handmatig gereinigd moeten worden, dit kan door
demonteren van div. onderdelen, of door goede reinigingsmiddelen toe te voegen aan de brandstof.
romkje

Bericht door romkje »

Dennis bedankt.
Het gaat om het lampje wat niet op de foto brand, maar onder het lampje zit van autogordels....., nogmaals niet te zien op de foto.
Reinigingsmiddelen aan de brandstof? Welke?
Is het misschien zinvol om een tijdje op duurdere brandstof te gaan rijden?
bvd.
groet,
Romkje.
romkje

Bericht door romkje »

Hallo Arjan ea,
Ja, dat is het.
Ik heb vandaag behoorlijk wat km's moeten rijden. Wat schetst mijn verbazing, het lampje brand niet meer!
Ik heb besloten om voorlopig wat duurdere bezine te gaan rijden, en zo veel mogelijk korte ritjes te vermijden.
Let's hope.
Bedankt voor jullie meedenken.
groet,
Romkje.
DexterXL

Bericht door DexterXL »

De meningen over duurdere brandstoffen zijn en zullen altijd verdeeld blijven,
maar vaak is het wel zo dat brandstof van de witte pomp (zoals dat heet, denk dan aan bv TinQ)
wat minder goed is voor de vervuiling in het blok.
Wij hebben voor de grap met de Focus getest, eigenlijks altijd bij een onbemande Esso en Gulf
getankt, toen eens een paar maanden op Shell fuelsave....en wat denk je? je merkt echt verschil,
we konden ineens na 2 tankbeurten meer km's op 1 tank afleggen, gemiddeld rond de 50 km meer.

Wat je kan doen is zodra de tank nog halfvol is, een busje injectiereinger toevoegen aan de tank, en
dan geoon net zo rijden als je altijd deed, dit herhaal je bij de 2e tank nog eens een keer.
Wat bij mijn Clio ook hielp, was euro 98 tanken, was hij net iets krachtiger :devilish:
romkje

Bericht door romkje »

Dank je voor je tips. Ik ga zeker die injectiereiniger toevoegen en Shell Fuelsave rijden.
groet,
Romkje.
romkje

Bericht door romkje »

ja terecht Arjan,
in mijn beleving altijd Clio, maar voorafgaande was het een Honda......long time ago
dag dag.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”