Mijn Clio start niet......, toch wel.

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
camel1

Mijn Clio start niet......, toch wel.

Bericht door camel1 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Clio 1.2 bj.2002. Ik heb met deze auto een 'vreemd' startprobleem. Dit doet zich al een jaartje of 3 voor en de auto is al 2 keer bij de garage geweest, zonder resultaat. maar ja, je kent het, als je bij de tandarts zit, is de kiespijn over.
Hier volgt een opsomming van probleemkenmerken zoals ik die ervaar.

* Startprobleem: dan enkele dagen achtereen en dan enkele dagen, weken of zelfs maanden niet.

* Als ik de contactsleutel omdraai werk alles behalve de motor. Het enige wat ik hoor is een klik van een relais in het dashboard. Ook hoor ik bij het omdraaien van het contact even het 'zoemen' van de bezinepomp. (?)

* Alle indicatie lampje branden wel normaal. Dus geen aanwijsbare storing te zien op het dashboard.

* Het probleem doet zich in principe alleen voor als ik hem voor het eerst op een dag wil starten, de rest van de dag doet ie het prima.

* Het is absoluut niet duidelijk of het nu bij koude, vochtige, warme of hete weersomstandigheden is.

* Sinds kort zit er een nieuwe accu in, ook zonder resutaat.

* Alle zekeringen zijn nagekeken.

Nu komt het bijzondere: Hij heeft me in die 3 jaar nog niet in de steek gelaten. Hij start altijd. Of dit nu na 1 keer, 4 keer 15 keer of 50 keer starten is, na verloop van tijd start de auto gewoon.
Dit laatste lijkt me dus vreemd, maar toch.

Persoonlijk denk ik dat het een elektronicaprobleem is (?)

Is er iemand die dit probleem kent.............?

Al vast bedankt,

Coen
DexterXL

Re: Mijn Clio start niet......, toch wel.

Bericht door DexterXL »

Lijkt mij iets met de startonderbreker, maar hoe je dat kan zien aan het rode knipperlampje???? geen idee,
en nooit opgelet, bij mij start ie altijd, dus dan let je er niet op.
Kan misschien ook in je contactslot zelf zitten....maar lijkt mij het minst waarschijnlijke :wink:
camel1

Bericht door camel1 »

Bedankt voor je reactie, Dexter.

Ik probeer de komende tijd alle reacties op een rijtje te zetten en dan maar eens kijken of ik er iets mee kan.

gr.

Coen
maxi

Bericht door maxi »

Hallo,

Ik heb ook zon soort gelijk probleem gehad. Mijn auto heeft toen
twee weken in de garage gestaan omdat ze niks konden vinden.
Uiteindelijk hebben ze de BDP sensor vervangen (deze regelt de ontsteking als het goed is)
daarna was het nog niet opgelost, hebben ze na lang zoeken de contactring vervangen. Dat was de boosdoener
deze storing vinden ze niet met uitlezen. Misschien kan dit het zijn.

Gr max
Dykstraw

Bericht door Dykstraw »

Klopt!

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad en het was idd de BPD sensor!
Smoothy

Bericht door Smoothy »

Ik heb ook een probleem met starten

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een Clio. http://www3.autodealers.nl/fotoviewer.a ... ue%20airco" onclick="window.open(this.href);return false;

Af en toe als ik de auto wil starten doet hij het niet. De ene keer start hij gewoon en de andere keer niet.
(hij doet helemaal niks) wel gaan de lampjes branden in het dashboard. Soms gaat de startmotor
draaien maar de auto slaat dan niet aan.

Na 20x proberen te starten doet hij het. En slaat hij echt aan. Verder loopt de motor netjes (zonder
tik of rammel)

Kan het zijn dat de batterij van de sleutels vervangen moet worden, of is het iets anders ??

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Prom1se

Bericht door Prom1se »

Smoothy schreef:Ik heb ook een probleem met starten

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een Clio. http://www3.autodealers.nl/fotoviewer.a ... ue%20airco" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Af en toe als ik de auto wil starten doet hij het niet. De ene keer start hij gewoon en de andere keer niet.
(hij doet helemaal niks) wel gaan de lampjes branden in het dashboard. Soms gaat de startmotor
draaien maar de auto slaat dan niet aan.

Na 20x proberen te starten doet hij het. En slaat hij echt aan. Verder loopt de motor netjes (zonder
tik of rammel)

Kan het zijn dat de batterij van de sleutels vervangen moet worden, of is het iets anders ??

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Hej jeroen, allereerst succes met je nieuwe aanwinst! Stoere velgen en een stoer bakkie! Alleen jammer van de boxen achterin. ;) Niet mijn stijl.

Goed om even op je verhaal terug te komen. De batterij van de sleutels heeft niets te maken met het starten. Deze zorgt puur voor dat hij open en dicht kan met een afstandsbediening. Igg het lijkt met niet logisch.

Hoor je wel in alle gevallen dat de startmotor begint te draaien? En hoor je ook dat hij dan de motor aanslingert?

Gr

Prom
Smoothy

Bericht door Smoothy »

Ik hoor niet altijd de startmotor draaien. Als ik de sleutel omdraai gebeurt er niks. Af en toe
(na 6x proberen draait de startmotor wel maar slaat dan niet aan)
Prom1se

Bericht door Prom1se »

Smoothy schreef:Ik hoor niet altijd de startmotor draaien. Als ik de sleutel omdraai gebeurt er niks. Af en toe
(na 6x proberen draait de startmotor wel maar slaat dan niet aan)
Ik ben geen expert op het gebied van een auto eerder een leek, ik zou eerst is kijken of de accu wel genoeg power nog levert... Is dit niet het geval zou ik even naar de garage rijden!
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

Misschien een probleem met de startblokkering? Een storing ofzo?
Smoothy

Bericht door Smoothy »

Bedankt voor de tips. Het bleek de startonderbreking te zijn. Deze had een storing.
Nu doet hij het weer als een zonnetje.
Smoothy

Bericht door Smoothy »

Je raad het nooit. Hij start weer niet :furious3: . Denk ik dat de garage t goed doet sta ik weer stil.
ik ging vanochtend wat spullen halen toen werkte hij goed. Net wou ik mn broertje ophalen van school
start de auto niet.

Als ik de sleutel in het contact steek en draai gaan alleen alle lampjes branden waaronder een rood lampje snel knippert.
De startmotor draait niet (af en toe wel maar dat is pas na 10x proberen) Accu is goed. 12.2 volt.

batterij van de sleutels vervangen maar zonder resultaat. Nu denk ik dat het de startonderbreker nog is maar waar zit hij ??

Het is een Clio 2 type 2. Als het zo stopt met regenen kijk ik of ik foto's kan maken.
renko

Bericht door renko »

Is dit probleem inmiddels helemaal opgelost?

Ik heb namelijk een Clio 1.6 16v UIT 2002. Deze auto heeft een geschiedenis met elektrische problemen. In het begin zijn er diverse bekabelingproblemen opgelost, zijn remsensoren vervangen en is uiteindelijk het complete (instrumentarium van het) dashboard vervangen: dit was allemaal in het eerste jaar.

Na een aantal jaar kreeg ik het volgende fenomeen: af en toe startte de auto niet: ik hoorde wel een klikje (van een relais leek het) linksonder het stuur maar verder totaal geen geluiden van startmotor of iets dergelijks. Dit gebeurde eens in de paar weken/maanden, maar na vele malen startpogingen (lees contactsleutel omzetten, soms wel ca. 50 keer) ging hij altijd wel aan. Moeilijke aan dit probleem was dat het niet reproduceerbaar was. Kou leek geen invloed te hebben op het fenomeen.

Na één geslaagde startpoging had ik vervolgens eigenlijk nooit meer problemen (voor de volgende weken/maanden). Dit probleem zit er nu een aantal jaar in en in tussentijd is er aan de bekabeling gewerkt, zijn zekeringen vervangen, is de accu vervangen, is de interieurcomputer vervangen en heb ik heel veel ergernis opgedaan.

Voor de interieurcomputer (zit o.a. startblokkering in) werd gezegd dat ik nog de optie had de accu en de startmotor te vervangen, na doorvragen bleek dat dit de enige nog niet vervangen onderdelen waren.
Het laatste garagebezoek gaf de diagnose “startmotor vervangen”.

De laatste drie weken (dagelijks gebruik in Italie) startte de auto nooit ’s ochtends en hebben we hem dagelijks moeten aanduwen, eenmaal warm (>30km ongeveer) startte de auto de rest van de dag van de eerste keer….nu is het in elk geval wel reproduceerbaar....

Ik ben niet meer overtuigd dat de volgende vervanging (startmotor) me blij zal maken, heeft iemand nog suggesties? Of eventueel suggesties om de startmotor tegen een goede prijs te vervangen om dit toch maar te proberen?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”